Etukate 1200GS:ään?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja mek »

Olen 188 ja pitkäselkäinen. GSA:n pleksi MRAn spoilerilla oli mulle melkein täydellinen, mutta hieman piti kyyristyä, jos halusi ajaa täysin ilman kypärämelua. Se vaihtui Givi AirFlow:hun, joka on varmaan niin hyvä, kuin tämän mittainen voi tuollaisessa pyörässä saada.

Lisäetuna Givi Airflow:ssa esim. GSA pleksi & MRA spoileriin verrattuna on, että Airflown saa esim. soratie- tai helleajoa varten melko matalaksikin, pelkästään laskemalla yläosan alimpaan asentoon. Tällöin korviin tulee tasaista tuulen suhinaa, ainakin pitkällä miehellä kypärä on melko puhtaassa ilmavirrassa ja yläasennossa taasen täysin suojassa pyörteiltä. Pleksi on hieman GSA:n pleksiä leveämpi ja suojaa olkavarret paremmin (sateessa & kylmällä kelillä etu) ja helteellähän tuuletusta saa yläosan alas laskemalla. Säätö tehdään kahdella pikalukolla ja kestää sekunnin. Ala-asentoon sen voi säätä jopa vauhdissa, ja miksei ylöskin, mutta silloin tulee helposti nykäisseeksi koko yläosan irti, kun liukukiskojen päässä ei ole mitään stopparia. Älkää kysykö, mistä tiedän...

Tuossa on vielä paikoillaan GSA:n pleksi MRA:n spoilerilla.
Kuva

Tuossa Givi AirFlow (=Kappa Airstream), yläosa säädettynä korkeimpaan asentoon:
Kuva

ja edestä:
Kuva

Ja tämä kuva on otettu jossakin Norjan takamailla, Airflow:n yläosa ala-asennossa soratieajoa varten:
Kuva
Mika_Tz
Viestit: 895
Liittynyt: Ti Elo 07, 2007 7:37 am
Pyörä: KTM 990 Adventure -08
Paikkakunta: Tervajoki

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja Mika_Tz »

Mitkä noi sun lisävalot on?

Mulla se MRA:n spoileri on muuten hyvä, mutta heiluu aika kovin (tai siis koko pleksi heiluu), koska mulla on ne pikakiinnikkeet ja ne painaa aika paljon. Tänään kokeilin taas ajaa ilman ja vakiopleksi ala-asennossa. Ei ole kovin paljon meluisampi ja nyt mulla onkin mietinnän paikka, että laitanko ollenkaan MRA:ta takaisin.

Toimi kyllä reissulla ihan hyvin.

En ehkä laita ainakaan painavilla pikakiinnikkeillä, mutta poraaminenkin arveluttaa.
Yamaha XT Tenere -> BMW F 650 GS Dakar-> R 1200 GS-> KTM 990 Adventure
http://www.gospelriders.fi/
http://agapevalmennus.fi
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja mek »

Mika_Tz kirjoitti:Mitkä noi sun lisävalot on?
#
Lisäpitkät ovat Bosch Compact 100. Hyvät ja kohtuuhintaiset, alle satasen pari. Kiinnitysrauta oli kalliimpi kuin valot ja rele yhteensä.
Generig
Viestit: 110
Liittynyt: Ke Loka 19, 2011 2:26 pm
Pyörä: Iso gessu -08
Paikkakunta: Tampere/Etelä-Pohojammaa

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja Generig »

Mika_Tz kirjoitti: Mulla se MRA:n spoileri on muuten hyvä, mutta heiluu aika kovin (tai siis koko pleksi heiluu), koska mulla on ne pikakiinnikkeet ja ne painaa aika paljon.
Tuo pitää paikkansa, kiinnikkeet on painavat ja pleksi heiluu.

Tuo MRA on mielestäni hyvä - mutta vain tuulettomissa olosuhteissa. Olen pähkäillyt asian siten, että tuuli "rikkoo" sen ilmavirtauksen mikä syntyy ja samalla alkaa meteli. Hyvällä säällä mennään käytännössä äänettömästi, pieni ujellus kantautuu korviin. Mutta sitten tuulen alkaessa on taas *elvetti irti ja melua pukkaa. Mahtaa MRA olla hieman liian kapea. Myös käsivarsien asennoilla saa äänimuutoksia aikaan.
Avatar
PELTILELU
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 1:42 pm
Pyörä: R1200GSa, g650Xcountry
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja PELTILELU »

Kokeilin omaan Gessuun puolenkymmentä erilaista peksiä ja päädyin tuollaiseen enkä ole katunut: http://www.nippynormans.com/products/sc ... wde-1200gs

Olen 176cm pitkä ja tuon plexin kanssa pystyn ajamaan Schubertin C3 kypärällä visiiri auki halutessa sen minkä GS kulkee eikä ole haittaa turbulensseista. En käytä korvatulppia ja Autocomin kautta voin kuunnella musiikkia huudattamatta "kybällä". Suosittelen ;)
Avatar
jlohikoski
Viestit: 208
Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
Pyörä: gs1150adv R1200gs
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja jlohikoski »

Taidan olla vähän poikkeusyksilö, kun pidän gessun normaaliplexiä kohtuu hyvänä, varsinkin kokoonsa nähden. Ei toki varsinaisesta suojaavuudesta voi puhua tuon plexin kohdalla, kun esim. ajo visiiri auki ei oikein onnistu, senverran viimaa ja värinöitä tulee, mutta eipä silti osu ilmavirrat kunnolla suoraan kuskiin oikein mistään. Jopa kädet on poissa suorasta viimasta normaali sarviotteella. Ainut suurempi mukavuushaitta ittellä tuolla plexillä on kova kypärämelu.
Suurempaa plexiä en haluaisi vaihtaa, koska tulee ajeltua vauhdikkaasti kuoppaisilla sorateillä, ja jo vakio plexi väpättää välillä huolestuttavan voimakkaasti.
Jos olisin hankkimassa parenpaa koko plexiä, niin Givin Af330 , olisi heti ensimmäisenä mahdollisena hankintalistalla, senverran hyvän vaikutelman se jätti kerran koitettuani sillä varustettua gessua.

Tästä syystä, kun pientä parannusta halusin niin tilasin matka-ajoa rauhoittamaan (toivottavasti!) Puigin pienen säädettävän lisäplexi-spoilerin gessun normaaliplexin jatkoksi.
Tässä juttua siitä, kuinka se toimii:
Paketissa Puig näyttää enemmän alle 10e härpäkkeeltä, kuin 67e (toimituksineen) lisävarusteelta. No ei anneta ulkonäön kiusata, plexi pyörään ja koeajolle. Selvä muutos mukavampaan suuntaan on tosiasia. Kypärän visiiri (Shoei syncrotec) raollaan/ auki pystyy yllättävän hyvin ajelemaan normaaleja alle 100km/h nopeuksia, mikä ennen ei viiman ja värinöiden vuoksi onnistunut. Toki molempia ilmenee vieläkin, mutta siedettävinä. Meteli sensijaan ei erityisen dramaattisesti pienentynyt, mutta pientä parannusta on senkin suhteen. Kaikista kuoppaisimmille teille tuokin on jo liian raskas plexinreunalla oleilemaan, senverran raivokkaasti plexi väpätti tuon kanssa. Puigin kiinnitys on toki tiukka ja hyvä, parilla 6mm kuusiokoloruuvilla puristamalla, eikä plexiin ole heti tulossa jälkiä.

Puig lisäspoileri on matkakäyttöön ja vähän sileimmille teille vakioplexin kanssa pienin varauksin (hinta korkeahko) suositeltava lisävaruste mukavuutta lisäämään, kunhan ei odota ”Wingimaista” tuulensuojausta.
Liitteet
gs_puig_1.jpg
gs_puig.jpg
Avatar
koskijus
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 10:02 pm
Pyörä: C-A
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja koskijus »

PELTILELU kirjoitti:Kokeilin omaan Gessuun puolenkymmentä erilaista peksiä ja päädyin tuollaiseen enkä ole katunut: http://www.nippynormans.com/products/sc ... wde-1200gs

Olen 176cm pitkä ja tuon plexin kanssa pystyn ajamaan Schubertin C3 kypärällä visiiri auki halutessa sen minkä GS kulkee eikä ole haittaa turbulensseista. En käytä korvatulppia ja Autocomin kautta voin kuunnella musiikkia huudattamatta "kybällä". Suosittelen ;)
Millä/miten tuo tulee kiinni. Joku pitäisi hankkia. Ei tarvitsisi olla paljoa lisää korkeutta plexiin. Kun kokeilee hiukan matalampana ajaa niin suhinat loppuu.
koskijus & R12GS
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit
Avatar
koskijus
Viestit: 195
Liittynyt: Ma Tammi 24, 2005 10:02 pm
Pyörä: C-A
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja koskijus »

Pitääkö porata originaali pleksiin reikiä kun kiinnittää tuon Varion ?

http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... -vt-smoke/
BMW R1200GS 2004 Mra Katelasi Vario Touring Savu R1200Gs/Adv.

Kuka mahtaa myydä tätä suomessa; Givi AirFlow / hinta ?
koskijus & R12GS
Sunt pueri pueri et pueri puerilia tractant.
Pojat on poikia, ja pojilla poikien huvit
Avatar
PELTILELU
Viestit: 78
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 1:42 pm
Pyörä: R1200GSa, g650Xcountry
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja PELTILELU »

koskijus kirjoitti:
PELTILELU kirjoitti:Kokeilin omaan Gessuun puolenkymmentä erilaista peksiä ja päädyin tuollaiseen enkä ole katunut: http://www.nippynormans.com/products/sc ... wde-1200gs

Olen 176cm pitkä ja tuon plexin kanssa pystyn ajamaan Schubertin C3 kypärällä visiiri auki halutessa sen minkä GS kulkee eikä ole haittaa turbulensseista. En käytä korvatulppia ja Autocomin kautta voin kuunnella musiikkia huudattamatta "kybällä". Suosittelen ;)
Millä/miten tuo tulee kiinni. Joku pitäisi hankkia. Ei tarvitsisi olla paljoa lisää korkeutta plexiin. Kun kokeilee hiukan matalampana ajaa niin suhinat loppuu.

Tuo NippyNormansin pleksi kiinnitetään samoilla ruuveilla kuin alkuperäinenkin eli asennus onnistuu helposti ;)
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja mek »

MRAn spoilerille porasin reiät.
Avatar
e-tappi
Viestit: 434
Liittynyt: Su Loka 11, 2009 4:48 pm
Pyörä: R 1200 GSA
Paikkakunta: Pori

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja e-tappi »

Nostetaanpas vanhaa aihetta esiin.
Ajatuksena olis tuunata gsa:n orkkispleksiä niin että saisi ilmavirran nousemaan yli visiirin aukon, parhaassa tapauksessa kypärän yli ( maantie nopeuksissa) Normiasetuksillakin tuo on lähes siedettävä ajettava.
Tavoiteena mahd.matala ja tukeva viritys ( helpottaa ajoa pikkupoluilla)
Kypärä päässä kuskin lakikorkeus huitelee aika tasan kahdessa metrissä

Olen funtsinut tuota Mra:n Vario lippaa joka toimi mulla ainakin Varaderossa aikoinaan loistavasti.
Mek:llä on selkeesti kokemusta kys. lipasta, oliko sulla tuo Vario vaiko X-creen käytössä.

Kertokaahan kokemuksia ja minkä levyistä lippaa olette kiinni ruuvanneet. Todennäköiset vaihtoehdot
taitaa olla 34 tai 38 cm levyiset.
Muutkin vinkit on tervetulleita
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja mek »

Mulla oli vario. Osta levein minkä löydät, ei leveydestä ainakaan haittaa ole. MRA:n sivuilla on ollut hyvä valintaopas, jolla löytyy sopivan mallinen spoileri, tosin nyt ei näytä juuri toimivan. X-creeniä ei vielä silloin saanut kun mulla oli tuo viritys käytössä.
GSR600
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Helmi 15, 2011 10:45 pm
Pyörä: BMW R 1200 GSA LC
Paikkakunta: Huittinen

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja GSR600 »

e-tappi kirjoitti:Nostetaanpas vanhaa aihetta esiin.
Ajatuksena olis tuunata gsa:n orkkispleksiä niin että saisi ilmavirran nousemaan yli visiirin aukon, parhaassa tapauksessa kypärän yli ( maantie nopeuksissa) Normiasetuksillakin tuo on lähes siedettävä ajettava.
Tavoiteena mahd.matala ja tukeva viritys ( helpottaa ajoa pikkupoluilla)
Kypärä päässä kuskin lakikorkeus huitelee aika tasan kahdessa metrissä

Olen funtsinut tuota Mra:n Vario lippaa joka toimi mulla ainakin Varaderossa aikoinaan loistavasti.
Mek:llä on selkeesti kokemusta kys. lipasta, oliko sulla tuo Vario vaiko X-creen käytössä.

Kertokaahan kokemuksia ja minkä levyistä lippaa olette kiinni ruuvanneet. Todennäköiset vaihtoehdot
taitaa olla 34 tai 38 cm levyiset.
Muutkin vinkit on tervetulleita
Mulla oli edellisessä perusmallin Gessussa Adventuren tulilasi ja siinä Touratech 01-044-0750-0 lippa joka on helppo irrottaa kesken ajon jos niin haluaa ja laittaa vaikka tankkilaukkuun.
Minulla se toimi hyvin mutta pituutta meikäläisellä vain 177.
Avatar
mek
Viestit: 2688
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja mek »

Mutta siis suosittelen varsinkin pitkälle kuskille Givi Airfow pleksiä. Hiljaisempi kuin GSAn pleksi & vario spoileri, säätäen saa soratieajoon matalaksi.
Timo57
Viestit: 63
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2012 9:56 pm
Pyörä: HondaCRF1100ATAS, F650GS Dakar, CRF250R

Re: Etukate 1200GS:ään?

Viesti Kirjoittaja Timo57 »

Mä laitoin perusgessuun n.15-20 senttiä leveän pleksinpalan mra:n saranoilla vakiopleksin yläreunaan kiinni. Toimii hyvin. Vaikutuksen tollasesta voi kokeilla kun pitää ajaessa kättä sormet levynä pleksin yläreunan paikkeilla. Eron huomaa hyvin. Kokeilin sillä lailla ittekkin mutta kun sitä kättä ei viittiny koko aikaa pitää siinä niin laitoin ton pleksinpalan tilalle :).
Vastaa Viestiin