TENEstä reissu pyörä?

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Tarkoitus olisi rakennella reissupärrä,ajot suuntautunut viime vuosina yhä enemmän RUSlandian pikku teille.
Kuski vaan alkaa lahoa selästä ja välillä ollut sellainen adhd tilanne että lopettaa koko lajin.
Mutta rakennellaan vielä ja katsotaan tilannetta.

Specsit joita tuolla kaipaa,isotankki/pienikulutus kun reissut pois pääteiltä ja kaupungeista,hyvä tai parempi alusta,
kuorman kantavuus viikon/kahden reissulle,kahlaus syvyys,luotettavuus,voimalla ei niin väliä vauhdit tuolla ei nouse.

Lähes naapurista löytyi rakentelun aihioksi XT660Z Tenere -11 vuotinen 24 t ajettu, vakiokuntoinen siisti peli.
Lisävarusteina kahvanlämppärit,paremmat rysterit ja trax alumiininen takaboxi.

Tästä on hyvä alkaa,ajoin tehopenkin kautta kotiin ja löytyi takapyörältä huimat 40hv.. kuvaa myöhemmin
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Osia projektiin meiltä ja maailmalta katseltu/tilailtu.

Touratech/Kahedo "suora" jakkara
Pakoputki yhdelle vaimentimelle
Kev O2 controller
Pestävä ilmafiltteri
Leveemmät madaltavat jalkatapit
Öhlins taka vaimennin
WP keulaa fatbar tangolla
Alumiini pohjapanssari

edit. panssari
Viimeksi muokannut pekkas, Pe Marras 06, 2015 12:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Perus huoltoa/tarkastelua osia odotellessa.
Venttiilien säädön tarkastus
Swingin ja linkkujen laakereiden puhdistus/uudelleen rasvaus
Saaste härvelit kokonaan pois.
Vetopakan rakenteen ihmettelyä..aivan perseestä,mopoon kävisi noin keveällä laakeroinnilla,
tarkoitus koneistaa pakka ja väliholkki jotta saa leveän kaksirivisen laakerin pakkaan..loppuu keikkuminen.?
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Kovat laukut olen tuominnut tuolla venäjän rymistelyssä mutta,
todennäköisesti kokeilen tuota traxin pikku peräarkkua ja
pehmeille laukulle raudat tai raudat joihin saa kuivasäkit hihnoilla kiinni.

Näitä modauksia/suunnitelmia saa kommentoida,ehdottaa uutta,kyseenalaistaa.
Mikäli ajatukset poikkeeaa suunnitellusta niin pientä perustelua miksi näin.

Tuota ilmansaantia ja sen vaikutusta tehoon pitänee tehopenkissä pyöritellä mikäli mielenkiinto riittää.
Kahlaus syvyyttä pitää olla sen verran että kylkeä en taida kotelosta avata..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
LightSpeed
Viestit: 1294
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 8:58 pm
Pyörä: FE390,12GS
Paikkakunta: Hamina

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja LightSpeed »

Niitä kuvia odotellaan.

Vetopakan laakeri saisi tosiaan olla parempi.Sähköliittimet voisi käydä läpi,putsata ja rasvata.Takaratas 2 piikkiä isompi tai vakio riippuen reiteistä.Laukkuraudat ja niihin pehmeät laukut rymyreissuun ja kovat siistiin matkantekoon.

Tankinsuojarautoihin saisi n.15-20L pehmeät laukut kivasti,hyvä etenkin jos on wp-keula ja kevyt etuvanne,takapaino alkaa häiritsemään vaikka tankkikin olisi täynnä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja Roiske »

pekkas kirjoitti: Vetopakan rakenteen ihmettelyä..aivan perseestä,mopoon kävisi noin keveällä laakeroinnilla,
tarkoitus koneistaa pakka ja väliholkki jotta saa leveän kaksirivisen laakerin pakkaan..loppuu keikkuminen.?
Se on melko eläväinen ja todella pehmeillä kumeilla toteutettu. Vaan kyllä siinä huomaa eronkin, kun mulla toinen vanne on bemarin keskiöllä, jossa kovemmat vaimenninkumit, niin ei sillä pienillä kierroksilla voi pintakaasullakaan ajaa, hakkaa jo ihan erilailla, joten oon ajatellut, että tuo on ihan tarkoituksella tehty niin joustavaksi käyttäjän mukavuutta ajatellen. Se on kyllä totta ettei tukevampi laakeri ainakaan haittais, itsekin sen jo vaihtanut, vaikka orkkis vanteella ajettu max. 25tkm ja oiskohan nyt toiset kumit jo lopussa. Pitää seurata projektia, jos itsekin vaihtaisi tukevamman laakerin.
pekkas kirjoitti: Kahlaus syvyyttä pitää olla sen verran että kylkeä en taida kotelosta avata..
Kyljen avausta en suosittele, jos kahluu syvyyttä oikeasti tarvitsee, se kun ei mikään hyvä ole muutenkaan. Esim. tällä videolla tuli vedet putsarikoteloon, muttei vielä koneeseen asti. Snorkkeli vaan poistettu. https://www.youtube.com/watch?v=bQFZEyATO1Y

Tuo putsarikotelo on häirinnyt minua ihan uudesta asti, vaan en ole oikein keksinyt minkälaisen kotelon siihen tilalle tekis, että ilmansaanti ja kahlaussyvyys ois riittävä. On mulla monenlaista ajatusta ollut, mutta mikään ei ole edennyt toteutukseen asti. Tekipä sen miten tahansa, niin hyvä ois saada ilmanotto mahdollisimman eteen ja ylös ja tukkia samalla se tunneli tankin alta, josta tulee kuumaa ilmaa putsarille.
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Samoja ajatuksia,tuota koteloa olen minäkin silmäillyt..
Käynyt mielessä kokonaan irroitus ja uuden suunnittelu.
Mietinnässä ollut letkun/putken päähän foam kartiosuodatin nostettuna penkin alapintaan.
Joko uutta koteloa tai vakion muokkausta ja ilmanotto ylälaidasta.
Vesi pitäisi kumminkin saada alta päin estettyä joten kotelon vaatinee.
Kotelon aukkoihin voisi karkea suodatuksen tehdä että suodattimen pesuväli pitenisi.
Nyt mietintäpipoa päähän ja visioita heittelemään tänne tai yv.
Kuhan saan tuon nippuun ja muut modit paikoilleen voin penkissä testailla vaikutuksia.
Pitää ainakin koettaa vaikuttaako miten jos antaa suoraan happea kotelon kansi oikealta auki.
Tuo putken päässä oleva suodatin jatkaisi ns.imusuppiloa ja silläkin vaikutuksensa.
Sinullahan taisi olla "isolohko" tulossa?
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Pakan laakereita tilasin ja tarkoitus olisi toiseenki teneen laittaa.
aluperäinen 15mm leveä ja nyt tulee 22,2mm eli sorvataan pesää tuo 7,2mm syvemmäksi
ja tuosta sisään menevästä holkista sama mitta pois.
Laaker tosiaan kaksi rivinen,tämän tapainen http://i01.i.aliimg.com/photo/v3/626918 ... g_3205.jpg
Pitäisi loppua keikkuminen ja kumien syönti,uusilla kumeilla läjään.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja Roiske »

pekkas kirjoitti: Sinullahan taisi olla "isolohko" tulossa?
Onhan se tulossa, en vaan ole raaskinu vielä sitä kampuraa tilata, vaan kai se nyt on marmoritiskille marssittava. Lohkot ja sylinteri sopii jo yhteen ja laakerit hankittu, joten kasaaminen on kiinni vaan siitä kampurasta.

Kuva

Kuva

Kuva
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

WP keula sovitettu paikoilleen ja taakse öhlins.
Minkään moista kokeilua sagien suhtee ym. ei ole päässyt kokeilee kun ei vanteita alla.
Exc kotarin etuvanne hakusessa,vetopakka odottaa sorvausta leveämmälle laakerille..
Keulan huolsin,uudennäköiset puhtaat stefat oli niin pelkällä öljyn vaihdolla meni.
Exc:n vakio jouset paikoillaan,pehmeet ne on mutta pitää vähän katsella painumaa ja viimeistään testi ajolla alkaa selvitä.
Ajatus olisi saada todella pehmyt keula tuonne ruslandian reikäisille teille.
Tuossa keulassa joustomatka 300 mm joten painumaa saanee olla aika reilusti,muuten tuo alkanee chopperia muistuttaa..
Liitteet
20151114_141835_resized.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Kotarin kolmioilla tuli ja uuden akselin teetin..vastaava kuin tenen alkuperäinen.
Liitteet
20151113_161332_resized.jpg
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
ankara
Viestit: 684
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 10:45 am
Pyörä: AustriaTwin&LadyDomina
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja ankara »

pekkas kirjoitti:WP keula sovitettu paikoilleen ja taakse öhlins.
Minkään moista kokeilua sagien suhtee ym. ei ole päässyt kokeilee kun ei vanteita alla.
Exc kotarin etuvanne hakusessa,vetopakka odottaa sorvausta leveämmälle laakerille..
Keulan huolsin,uudennäköiset puhtaat stefat oli niin pelkällä öljyn vaihdolla meni.
Exc:n vakio jouset paikoillaan,pehmeet ne on mutta pitää vähän katsella painumaa ja viimeistään testi ajolla alkaa selvitä.
Ajatus olisi saada todella pehmyt keula tuonne ruslandian reikäisille teille.
Tuossa keulassa joustomatka 300 mm joten painumaa saanee olla aika reilusti,muuten tuo alkanee chopperia muistuttaa..
Täydestä joustosta saattaa joutua tinkimään ettei etunen kolista mihinkään sisäänjoustossa. Muistaakseni omassa vastaavassa tuunauksessa rajoitettiin johonkin 270mm tienoille. Tarkkaan en muista mittaa, kerroin vaan keppien huoltajalle mahdollisesta ongelmasta.
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

pekkas kirjoitti:Ajatus olisi saada todella pehmyt keula tuonne ruslandian reikäisille teille.
Eikös vakiokeula olisi tuossa tarkoituksessa ajanut asiansa... :D
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

JuhaL kirjoitti:
pekkas kirjoitti:Ajatus olisi saada todella pehmyt keula tuonne ruslandian reikäisille teille.
Eikös vakiokeula olisi tuossa tarkoituksessa ajanut asiansa... :D
Pikku viisastelut kuuluu asiaan.. :lol:

Tosi mielessä ajatus on että ei keulasta tehdä jousilla kovaa vaan iskari hoitaa työn,
ja tuossa vakiossa ei voida oikeen iskarista puhua,siin nuo putket pitää vaan jousen paikoillaan..
Ja iskari jos toimii ja sillä on tarpeeksi liikematkaa niin se ehtii ottaa terävämmätkin iskut vastaan lyömättä kynsille.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: TENEstä reissu pyörä?

Viesti Kirjoittaja pekkas »

ankara kirjoitti:
pekkas kirjoitti:WP keula sovitettu paikoilleen ja taakse öhlins.
Minkään moista kokeilua sagien suhtee ym. ei ole päässyt kokeilee kun ei vanteita alla.
Exc kotarin etuvanne hakusessa,vetopakka odottaa sorvausta leveämmälle laakerille..
Keulan huolsin,uudennäköiset puhtaat stefat oli niin pelkällä öljyn vaihdolla meni.
Exc:n vakio jouset paikoillaan,pehmeet ne on mutta pitää vähän katsella painumaa ja viimeistään testi ajolla alkaa selvitä.
Ajatus olisi saada todella pehmyt keula tuonne ruslandian reikäisille teille.
Tuossa keulassa joustomatka 300 mm joten painumaa saanee olla aika reilusti,muuten tuo alkanee chopperia muistuttaa..
Täydestä joustosta saattaa joutua tinkimään ettei etunen kolista mihinkään sisäänjoustossa. Muistaakseni omassa vastaavassa tuunauksessa rajoitettiin johonkin 270mm tienoille. Tarkkaan en muista mittaa, kerroin vaan keppien huoltajalle mahdollisesta ongelmasta.
Paljon nuita WP keuloja maailmalla on teneen asennettu,olisin sitä mieltä että ei sisään menoa ole rajoitettu.
Eri joustomatkoilla noit on paljon,mutta ulompi putki samanmittainen lähes kaikissa?
Mielestäni exc ja 690 on samalla ulkoputkella,liukuputki ja sisäkalut muuttuu sit joustomatkojen mukaan.
Joustomatkatkat jotai 250-300 väliltä mutta kaikissa liukuputki menee aina pohjaan saakka..
Voin toki olla väärässäkin!
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Vastaa Viestiin