Pyörän haku Saksasta?

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Tero T.
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 09, 2015 10:06 am
Pyörä: DR 650 SE, R1200GS

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Tero T. »

Morjens,

Lähden reilun viikon päästä hakemaan prätkää Saksasta. Myyjä kertoi että minun pitäisi maksaa vero Saksaan siltä ajalta kun pyörä on rekisteröitynä sinne. Eli 30 päivän punaiset vientikilvet. Tähän tarvitsisin Saksalaisen tilin, jossa paikallinen vouti käy hakemassa omansa. Jotenkin kuulostaa epäilyttävältä. Löytyisikö täältä ketään kuka on käynnyt uittamassa kalustoa Saksasta Suomeen? Tästä veron maksusta ei ole mitään mainintaa yhdessäkään ostokertomuksessa mitä netistä löysin.

Tero
Avatar
sjuggen
Viestit: 94
Liittynyt: Ti Syys 05, 2006 9:56 am
Pyörä: Husqvarna TE250 -08
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja sjuggen »

Eipä ole moista tarvittu noiden parin pyörän kanssa. Mutta ne molemmat olikin aboriginaalien käytössä myyntiin asti. Kaikki viranomaisten vaatimat maksut hoidettiin rekisteröinti/kilpi-konttorilla.
Opetellaan ajamaan, ja katsellaan varvikkoa.
Avatar
vtwin
Viestit: 547
Liittynyt: Ma Tammi 28, 2008 12:08 pm
Pyörä: BMW, Ducati, Cube e-MTB
Paikkakunta: Sydän-Häme

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja vtwin »

Nyt tulee vähän mutua, mutta toivottavasti auttaa. Minä jouduin aikoinaan maksamaan jotain em. veroa autosta saksassa, koska mulla oli auto siellä yli kuukauden kilvissä. Siis niissä punapäisissä. Maksun hoidin autokaupassa ennen luovutusta. Kauppa myös hoiti kilvityksen.
"..kai tässä ny ryyppää ku koneet hajoo ja lunta sataa.."
Avatar
MarkoV
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Kyllä se normaali käyttömaksu täytyy maksaa Saksassa myös moposta. Meillä Suomessahan se on vasta nyt uuden hallituksen myötä tulossa mopoihin...
Saksalaista tililä kohkaavat sen vuoksi kun siellä on vielä voimissaan tuo suoraveloitus oikeastaan jokaisessa maksussa. Onnistuu se ilman Saksalaista tiliäkin. Kun teet mopoon papereita Zulassunstellellä, niin virkailijat kyllä ottavat tämän asian esille. Tarjoavat varmaan ensin sitä suoraveloituslomaketta, mutta ilmoita ettei ole Saksalaista tiliä vaan sopii laittaa laskua Suomeen...

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Nomad »

Hain heinäkuun alussa auton Saksasta. Myyjä hoiti rekisterihommat omiin nimiinsä, mistä maksoin noin 150€ ja parin viikon päästä tuli kotiin 22€ lasku joltain viranomaiselta.
Auton maksoin kauppiaalle tilisiirrolla, mikä kesti vain vuorokauden - kiitos nykyisen IBAN-järjestelmän.
Tilien perustamiset Saksaan kuulostaa väärinymmärrykseltä tai käännösvirheeltä.
Avatar
MarkoV
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

Juu, vielä tuosta rahan siirrosta Suomen ja Saksan välillä. Kiirehdittyä sitä ilmeisesti saa rahalla, mutta ei kannata tuudittautua siihen, että aina vuorokaudessa rahat siirtyvät. Tein tuossa viime vuoden aikana aika monta siirtoa Osuuspankista Stadsparkassen tililleni ja yleensä se oli 3 arkipäivää kun rahat näkyivät tilillä.

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Tero T.
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 09, 2015 10:06 am
Pyörä: DR 650 SE, R1200GS

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Tero T. »

Kiitos hyvistä vastauksista. Tosiaan myyjä ei ollut varma miten pitäisi toimia jos tuota Saksalaista tiliä ei ole. Mutta siis ilmeisesti tuon veronkin voi hoitaa rekisteröinnin yhteydesssä tai siis käskeä lähettää laskun kun ei raha kelpaa? Miten tuon vakuutuksen kanssa, ilmeisesti Evb-numero pitää olla (sähköinen vakuutusnumero?). Adac:n toimistosta vakuutuksen ilmeisesti saisi? Täytyy yrittää saada Gunther mukaan konttoriralliin.

Saksalaisten englannin taidoissa ei ilmeisesti ole kehumista? Englannilla on turha odottaa pärjäävänsä, ainakaan virastoissa.

Tero
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

Jos mahdollista niin houkuttele Gunter mukaan. Etukäteen kannattaa varmistaa, että katsastus on voimassa. Jos kaupat on varmat ja runkonumero tiedossa niin kaskon voi ottaa etukäteen Suomesta. Rekisteröintitoimistossa on yleensä aina kilpipaja ja jonkin vakuutusfirman (yleensä vähintään ADAC) tiski. Kaikki hoituu siis samassa osoitteessa, mutta tiskiltä toiselle kulkien. Rekisteristä saat ensin numeron, jolle käyt teettään kilven kilpipajassa, sitten käyt ottamassa liikennevakuutuksen halutulle ajalle ja lopuksi jonotat taas rekisteritiskille hoitamaan paperityöt loppuun.
Avatar
Nomad
Viestit: 453
Liittynyt: To Tammi 18, 2007 9:14 pm
Pyörä: Ewan McGregor -03
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Nomad »

MarkoV kirjoitti:Juu, vielä tuosta rahan siirrosta Suomen ja Saksan välillä. Kiirehdittyä sitä ilmeisesti saa rahalla, mutta ei kannata tuudittautua siihen, että aina vuorokaudessa rahat siirtyvät. Tein tuossa viime vuoden aikana aika monta siirtoa Osuuspankista Stadsparkassen tililleni ja yleensä se oli 3 arkipäivää kun rahat näkyivät tilillä.

Marko
Jep, kiitos tarkennuksesta. Omalla kohdalla kävi hyvä tuuri, olin kyllä varautunut jopa 3 päivään.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Saksan ajoneuvovero taisi siirtyä Saksassa viime vuonna paikallisen tullin kannettavaksi, se ehkä vähän sotkee asioita siellä päässä koska maksujärjestelyt meni uusiksi. Mulla on epämääräinen muistikuva että ennen veron pystyi maksamaan käteisellä rekisteröinnin yhteydessä (?) mutta enää se ei ainakaan onnistu.

"Kfz-Steuer"-termillä löytyy löytyy aiheesta adolfinkielistä infoa. Tai vaikka tuosta linkistä: http://www.zoll.de/DE/Privatpersonen/Kr ... _node.html

Jos lyhyellä Korkkarisaksalla tuosta oikein ymmärsin niin tarvittaessa riittää että on tili SEPA-alueella ja homma hoituu. Ei mitään käryä että miten laskutus käytännössä toimii. Viime syksynä kun kävin hakemassa ton pyörillä kulkevan puutarhavajan niin liike järjesti kilvet ja siitä kuukauden käyttömaksusta tuli aikanaan ihan rehti paperilasku perässä.

Kilpien kanssa on tullut kantapään kautta testailtua Saksassa näitä vaihtoehtoja:

1. Ostat yksityishenkilöltä ja saat ylipuhuttua myyjän jättämään kilvet pyörään.
- Helpoin ja halvin vaihtoehto: soitat vaan runkonumerolla vakuutuksen Suomesta ja ajelet Saksan kilvillä siihen asti että saat Suomen kilvet
- Riskinä Trafi: Trafin tehtävänä on ilmoittaa Saksaan kun ajoneuvo on rekisteröity Suomeen jolloin myyjä vapautuu ajoneuvoverosta. Trafilta ei ole yllättäen ihan sujunut toi ilmoittelu mistä tulee tietysti turhaa rissaamista sekä myyjälle että ostajalle. Siksi harva saksalainen myy enää ajoneuvoa suomalaiselle kilpien kanssa.

2. Ostat yksityishenkilöltä ja hankit siirtokilvet ja vakuutuksen Saksasta.
- Helpottaa jos puhut edes vähän saksaa tai saat myyjän mukaan jeesamaan. Myyjä lähtee kyllä todennäköisesti hövelisti mukaan koska samalla hän saa poistettua ajoneuvon rekisteristä. Rekisteröintikonttorin yhteydessä on käytännössä aina kilpipaja ja vakuutuksenkin saa samalta tontilta.
- Jos aikataulu on tiukka niin kannattaa tsekata että konttori ei mene perjantaina puoliltapäivin kiinni (niin kuin useimmat menee).

3. Ostat liikkeestä ja annat liikkeen hoitaa paperityöt.
- Helpollahan tässäkin pääsee. Liike saattaa veloittaa jotain palvelusta.

Jos olet tekemässä kauppaa yksityishenkilön kanssa ja kilpirumba arveluttaa niin yksi vaihtoehto on etukäteen tilattavat kilvet. Jos tiedät että mistä olet menossa pyörää hakemaan niin voit tilata kilvet vaikka hotelliin. Netistä löytyy noita saksalaisia firmoja jotka myy export-kilpiä vakuutuksineen, esim.:

http://www.direkt-kurzzeitkennzeichen.d ... &Itemid=19

http://www.zollkennzeichen.de

Tosta kilpien nettitilaamisesta mulla ei kyllä ole mitään käytännön kokemusta. Auton kilpiä sieltä kai tulee mutta noiden Saksan aerodynaamisten takasiivekkeiden kanssa se on aika se ja sama :mrgreen:
Viimeksi muokannut ttv, To Elo 13, 2015 8:49 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
mek
Viestit: 2681
Liittynyt: Ke Loka 22, 2008 3:07 pm
Pyörä: V7
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja mek »

Sen verran tarkennusta, että Saksassa katsastuskonttori ja ajoneuvojen rekisteröintitoimisto ovat kaksi täysin eri asiaa. Nuo muut palvelut (kilpipaja, vakuutusyhtiöiden tiskit, ADAC-palvelupiste) löytyvät yleensä rekisteröintitoimiston yhteydestä, mutta katsastusta ei läheskään aina.

2004 ostin asuntovaunun Saksasta. Myyjältä puuttui papereista todistus voimassaolevasta katsastuksesta, eikä ainakaan silloin rekisteritoimiston ja katsastuskonttorin tietojärjestelmät keskustelleet keskenään, vaan ajelimme vaunun kanssa lähimmälle katsastuskonttorille, jossa virkailija kävi ensin tutkimassa vaunun runkonumeron, että kyse on juuri oikeasta vaunusta ja sen jälkeen tulosti katsastustodistuksen matkaan.
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Hyvä huomio, mulla meni konttorit sekaisin. Pistin korjaten.
Avatar
MarkoV
Viestit: 527
Liittynyt: Su Maalis 05, 2006 10:58 pm
Pyörä: Husqvarna FE 350 -15
Paikkakunta: Joutseno

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja MarkoV »

ttv kirjoitti:
1. Ostat yksityishenkilöltä ja saat ylipuhuttua myyjän jättämään kilvet pyörään.
- Helpoin ja halvin vaihtoehto: soitat vaan runkonumerolla vakuutuksen Suomesta ja ajelet Saksan kilvillä siihen asti että saat Suomen kilvet
- Riskinä Trafi: Trafin tehtävänä on ilmoittaa Saksaan kun ajoneuvo on rekisteröity Suomeen jolloin myyjä vapautuu ajoneuvoverosta. Trafilta ei ole yllättäen ihan sujunut toi ilmoittelu mistä tulee tietysti turhaa rissaamista sekä myyjälle että ostajalle. Siksi harva saksalainen myy enää ajoneuvoa suomalaiselle kilpien kanssa.
Tuohon ylläolevaan liittyen kommenttina, että taitaa olla enemmän siellä Saksan päässä se hankaluus näiden saksan kilpien kanssa. Trafiltä kyllä lähtee heti ilmoitus Saksaan Saksalaisilla kilvillä varustetun auton rekisteröinnistä Suomeen, mutta Saksan päässä ko. ilmoitus ei oikein riitä virkailijoille.
Omakohtainen esimerkki heinäkuulta...
Toin toukokuussa oman autoni eli ihan normaalista Saksalaisilla kilvillä varustetun auton Suomeen. Täällä autoverotus ja rekisteröinti normaalisti ja varsmistin vielä Trafilta, että tieto rekisteröinnistä on mennyt Saksaan.
Kun osa perheestä vielä jäi asumaan kesäksi Saksaan, menin minäkin sinne kesälomaksi ja lähdin kyselemään vuodeksi eteenpäin maksamani Saksalaisen autoveron palautuksen perään.
Selvitin asiaa tullin kanssa joka ko. maksua Saksassa hoitaa ja heillä ei ollut mitään tietoa autoni rekisteröinnistä Suomeen. Seuraavaksii siis Zulassungstellelle eli rekisteröintitoimistoon jossa kyllä oli tieto Suomesta tullut, mutta sen tiedon varassa ei oltu asialle tehty mitään. Kun tieto ei ole Saksalainen tieto eikä oikein normaalia jokapäiväistä toimintaa niin Saksalaisen virkailijan on helpompi jättää moiset ilmoitukset huomiomatta kuin tehdä asialle jotakin. Oma-alaoitteisuus ja ohjeistamaton toiminta kun on Saksassa iso NO-NO. Selvitin virkailijan kanssa asiaa ja ongelma on ne kilvet. Auton saa pois rekisteristä vasta kun kilvet palautetaan toimistoon. Selitin, että auto jakilvet ovat Suomessa ja minulla on tässä mukana Suomen rekisteriote kyseisestä autosta eli auto on jo Suomalaisessa järjestelmässä. Rouva suostui keskustelujen jälkeen tekemään rekisteristäpoiston Saksalaiseen järjestelmään maininnalla, että kilpiä ei ole palautettu vaan ne merkattiin varastetuksi... Samalla rouva vannotti, että minun pitää palauttaa kilvet postitse hänelle kun pääsen Suomeen. Lupasin pyhästi palauttaa tietäen, että en varmasti palauta kun halusin pitää kilvet muistona...
Tämän jälkeen sitten tulliin saamani rekisteristäpoistotodistuksen kanssa ja sieltä sitten olikin juuri nyt maanantaina muutaman viikon odottelun jälkeen verot palautuneet Saksalaiselle tililleni ;-)
Sivujuonteena tähän, että Saksalainen vakuutusyhtiöni oli kyllä saanut heti tiedon auton siirtymisestä Suomen rekisteriin ja sieltä tuli automaatiisesti palautus etukäteen maksetuista vakuutusmaksuista. Eli kyllä tieto liikkuu sen vastaanotosssa voi olla vain pientä kitkaa...

Marko
Pessimisti ei pety!

Marko & Husqvarna FE 350 -15
Avatar
ttv
Viestit: 676
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:04 am
Pyörä: 300EXC
Paikkakunta: Hki

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja ttv »

Neljä vuotta sitten tiedonsiirto Suomesta Saksaan kesti 1,5 kuukautta rekisteröinnistä ja silloinkin tieto kulki vasta kun sitä kahteen otteeseen erikseen Trafista kysyi. Edistystä on siis tapahtunut 8)
Tero T.
Viestit: 6
Liittynyt: Su Elo 09, 2015 10:06 am
Pyörä: DR 650 SE, R1200GS

Re: Pyörän haku Saksasta?

Viesti Kirjoittaja Tero T. »

No niin. Nyt on DR ajettu kotiin. Saksan rekisteröinti on tosiaan melkoista ravaamista. Onneksi myyjä lähti mukaan. Prosessi menee tuon kuvatun kaltaisesti. Vakuutuksen ja verot sain hommattua kilpisepältä. Tai ainakin luulen niin. :D Nyt vielä saa kikkailla Suomen byrokratian kanssa. No eiköhän tämä tästä. Pääsee ainakin ajelemaan.
Vastaa Viestiin