Kahvalämmittimien asentaminen
Valvoja: Moderaattorit
Kahvalämmittimien asentaminen
Aloitin vihdoin kahvalämmitinprojektin. Tavoitteeni on asentaa lämmittimet skootteriin (Kymco Vitality 50cc 4T) ja supermotoon (Suzuki DRZ400SM). Ennen varsinaisiin kohteisiin asentamista teen kokeiluja kotona tyttären potkulaudasta lainaamallani tangolla ja polkupyörälaatikosta löytyneellä tupella.
Tarvikkeet:
- Kanthal D vastuslankaa 0.3 mm, vastus 19.10 ohm/m
- johdinholkkeja
- mailanauhaa (erkkaria)
- vulkanoituvaa teippiä
- sähköjohtoa
Protokokeilun vaiheet:
1. Kiinnitin johtimet kolminkerroin vedettyyn metrin mittaiseen vastuslankaan johdinholkeilla puristamalla holkit lattapihdeillä littuun ja taivuttamalla ne kaareviksi. Kaareva liitos asettuu hyvin tankoputken päälle. Vastuslangan laskennallinen teho 13.8V jännitteellä on 30W.
Laitoin putken päälle kerroksen eristysnauhaa. Teippasin johtimet vierekkäin ja kiedoin vastuslangan putken ympärille siten, että vierekkäiset kierrokset eivät ota toisiinsa kiinni. Päätylenkistä kannattaa tehdä loiva, koska muuten se kuumetessaan voi sulattaa teippiä.
Seuraavassa kuvassa näkyy eristysnauhalla päällystetty tankoputki, ympärille kiedottua vastuslankaa ja loiva päätylenkki.
Vastuslangan päälle laitoin kerroksen eristysnauhaa ja lopuksi vulkanoituvaa teippiä. PVC-sähköteippiä ei kannata käyttää, koska se sulaa helposti ja voi aiheuttaa oikosulun. Käytin liukasteena sylkeä ja työnsin polkupyörän kumisen tupin tangon päälle. Tuppi vulkanoituu ajan oloon teippiin kiinni, joten sitä ei tarvitse sen kummemmin kiinnittää.
Kuvassa näkyy valmis kokeiluversio.
Tätä viestiä kirjoittaessani on "koepaisto" käynnissä. Proto on kirjoituspöydän kulmalla kuumenemassa. Sähkö tulee 5A:n virtalähteestä, joka syöttää tupeen 2A:n virran.
Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
Aion purkaa proton huomenna ja tutkia mitä muutoksia sen sillä on mahdollisesti tapahtunut.
-Veijo-
Tarvikkeet:
- Kanthal D vastuslankaa 0.3 mm, vastus 19.10 ohm/m
- johdinholkkeja
- mailanauhaa (erkkaria)
- vulkanoituvaa teippiä
- sähköjohtoa
Protokokeilun vaiheet:
1. Kiinnitin johtimet kolminkerroin vedettyyn metrin mittaiseen vastuslankaan johdinholkeilla puristamalla holkit lattapihdeillä littuun ja taivuttamalla ne kaareviksi. Kaareva liitos asettuu hyvin tankoputken päälle. Vastuslangan laskennallinen teho 13.8V jännitteellä on 30W.
Laitoin putken päälle kerroksen eristysnauhaa. Teippasin johtimet vierekkäin ja kiedoin vastuslangan putken ympärille siten, että vierekkäiset kierrokset eivät ota toisiinsa kiinni. Päätylenkistä kannattaa tehdä loiva, koska muuten se kuumetessaan voi sulattaa teippiä.
Seuraavassa kuvassa näkyy eristysnauhalla päällystetty tankoputki, ympärille kiedottua vastuslankaa ja loiva päätylenkki.
Vastuslangan päälle laitoin kerroksen eristysnauhaa ja lopuksi vulkanoituvaa teippiä. PVC-sähköteippiä ei kannata käyttää, koska se sulaa helposti ja voi aiheuttaa oikosulun. Käytin liukasteena sylkeä ja työnsin polkupyörän kumisen tupin tangon päälle. Tuppi vulkanoituu ajan oloon teippiin kiinni, joten sitä ei tarvitse sen kummemmin kiinnittää.
Kuvassa näkyy valmis kokeiluversio.
Tätä viestiä kirjoittaessani on "koepaisto" käynnissä. Proto on kirjoituspöydän kulmalla kuumenemassa. Sähkö tulee 5A:n virtalähteestä, joka syöttää tupeen 2A:n virran.
Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
Aion purkaa proton huomenna ja tutkia mitä muutoksia sen sillä on mahdollisesti tapahtunut.
-Veijo-
Re: Kahvalämmittimien asentaminen
30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.Veijo kirjoitti:Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
Hannu
Re: Kahvalämmittimien asentaminen
On se 30W liikaa. Tämä olikin kokeiluversio.Hannu kirjoitti:30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.Veijo kirjoitti:Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
-Veijo-
Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.
Olisiko sinulla laittaa tuon säätimen kytkentää esille tai lähettää sähköpostilla?TTA kirjoitti:Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.
-Veijo-
Saiton elementeissä starttiteho oli 60W, suuri teho muistaakseni 20W ja pieni 15W. Pieni teho riitti normaalissa ajossa hyvin kun kädet oli lämmenneet.
Noista arvoista voisi vetää johtopäätöksen että kun käyttää startissa rinnankytkentää ja normaalikäytössä sarjaa niin homma toimii. Tämän voi toteuttaa yksinkertaisesti kolmiasentoisella kytkimellä , Kytkentä.
Mistäs tuota lankaa voisi kysellä?
Noista arvoista voisi vetää johtopäätöksen että kun käyttää startissa rinnankytkentää ja normaalikäytössä sarjaa niin homma toimii. Tämän voi toteuttaa yksinkertaisesti kolmiasentoisella kytkimellä , Kytkentä.
Mistäs tuota lankaa voisi kysellä?
Viimeksi muokannut Jari, Ma Marras 13, 2006 11:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.AM kirjoitti:TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos
Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.
-Veijo-
Vaikuttaa jotenkin robotiikkanörtin hommilta.Veijo kirjoitti:Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.AM kirjoitti:TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos
Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.
-Veijo-
Tv:koneautomaatioins.
P.S. Työnteko on kivaa(NOT!)
En pikaisesti löytänyt kytkäriä mistään. Muistaakseni 555 piirillä toteutettu.
Hyvin lähelle tämänkaltainen kytkentä http://www.electronics-tutorials.com/de ... dimmer.htm
Systeemi jonka tein toimii siis vakiotaajuudella ja potikalla säädettiin pulssin pituutta.
Alunperin säädin tuli akkukäyttöisen valaisimen säätöön mutta se ei toiminut koska pulssin pituutta säädettiin potikan antaman jännitteen avulla ja kun akun jännite laski laski potikan jännite jonka seurauksena valo pimeni tunnin jälkeen hetkessä vaikka suoralla kytkennällä valo paloi vielä ihan kirkkaasti.
Siirsin kytkennän mopoon mutta ihan rehellisesti täytyy sanoa että ei mopossa tarvi kuin kolmiasentoisen kytkennän. Off, teho1 ja teho2. Alkuun teholle 2 ja kun tuntuu kuumalta niin teholle 1. Jos vieläkin polttaa niin napsauttaa pois. Talvella kokoajan teholla 2.
Käytännössä ei käsien lämmittäminen ole niin tarkkaa että tarvis portaattoman säädön. Nykyisessä pyörässä on kolme asentoa ja hyvin riittää.
Mut jännä ettei edes tehdasasenteisissa lämppäreissä ole osattu tehdä molemmista kahvoista yhtä paljon lämpiäviä. Nykyäänkin kaasukahva lämpenee nopeammin ja koska kaasukahvasta ei voi välillä irrottaa niin kytkinkäsi palelee ja kaasukäsi palaa
Hyvin lähelle tämänkaltainen kytkentä http://www.electronics-tutorials.com/de ... dimmer.htm
Systeemi jonka tein toimii siis vakiotaajuudella ja potikalla säädettiin pulssin pituutta.
Alunperin säädin tuli akkukäyttöisen valaisimen säätöön mutta se ei toiminut koska pulssin pituutta säädettiin potikan antaman jännitteen avulla ja kun akun jännite laski laski potikan jännite jonka seurauksena valo pimeni tunnin jälkeen hetkessä vaikka suoralla kytkennällä valo paloi vielä ihan kirkkaasti.
Siirsin kytkennän mopoon mutta ihan rehellisesti täytyy sanoa että ei mopossa tarvi kuin kolmiasentoisen kytkennän. Off, teho1 ja teho2. Alkuun teholle 2 ja kun tuntuu kuumalta niin teholle 1. Jos vieläkin polttaa niin napsauttaa pois. Talvella kokoajan teholla 2.
Käytännössä ei käsien lämmittäminen ole niin tarkkaa että tarvis portaattoman säädön. Nykyisessä pyörässä on kolme asentoa ja hyvin riittää.
Mut jännä ettei edes tehdasasenteisissa lämppäreissä ole osattu tehdä molemmista kahvoista yhtä paljon lämpiäviä. Nykyäänkin kaasukahva lämpenee nopeammin ja koska kaasukahvasta ei voi välillä irrottaa niin kytkinkäsi palelee ja kaasukäsi palaa
Kyllä siitä tulee hyvinkin pysyvä, eli asennan langan tupin alle.RTJ kirjoitti:Kun tuo nyt on kuitenkin (kai) väliaikainen asennus niin eikö olisi helpointa tehdä se tuppien ulkopuolelle?
Itse käärin kanttaalin 1,5m per hantaaki suoraan kahvojen päälle. Kiinteyteysaineeksi laitoin "erkkaa". Pakkasella oli pirullisen pliukas, ei muuta ongelmaa.
Riku
PS. Kaikkia marjoja tarvitaan, sitä alinta nörttimarjaakin, jotta joku voi olla marjakorissa päällimäinen .
Veijo
Asensin lämmittimet skootteriini tänään. Laitoin lankaa sen verran, että tehoiksi 12V:n jännitteellä tulee 19W (vasen) ja 14W (oikea). Skootterin ajovalo himmenee melko paljon lämmittimiä käytettäessä. Jos ajan parkit päällä, niin generaattorin teho riittää paremmin. Kymcon skootterissa on kaksi virtapiiriä, 12 V~ ja 12V=. Kytkin lämppärit tuohon vaihtojännitepiiriin. Raportoin lisää, kunhan pääsen skootterilla taas tositoimiin ajaessani sillä TTY:lle tai muualle.