Kahvalämmittimien asentaminen

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Kahvalämmittimien asentaminen

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Aloitin vihdoin kahvalämmitinprojektin. Tavoitteeni on asentaa lämmittimet skootteriin (Kymco Vitality 50cc 4T) ja supermotoon (Suzuki DRZ400SM). Ennen varsinaisiin kohteisiin asentamista teen kokeiluja kotona tyttären potkulaudasta lainaamallani tangolla ja polkupyörälaatikosta löytyneellä tupella.

Tarvikkeet:
- Kanthal D vastuslankaa 0.3 mm, vastus 19.10 ohm/m
- johdinholkkeja
- mailanauhaa (erkkaria)
- vulkanoituvaa teippiä
- sähköjohtoa

Protokokeilun vaiheet:

1. Kiinnitin johtimet kolminkerroin vedettyyn metrin mittaiseen vastuslankaan johdinholkeilla puristamalla holkit lattapihdeillä littuun ja taivuttamalla ne kaareviksi. Kaareva liitos asettuu hyvin tankoputken päälle. Vastuslangan laskennallinen teho 13.8V jännitteellä on 30W.
Laitoin putken päälle kerroksen eristysnauhaa. Teippasin johtimet vierekkäin ja kiedoin vastuslangan putken ympärille siten, että vierekkäiset kierrokset eivät ota toisiinsa kiinni. Päätylenkistä kannattaa tehdä loiva, koska muuten se kuumetessaan voi sulattaa teippiä.

Seuraavassa kuvassa näkyy eristysnauhalla päällystetty tankoputki, ympärille kiedottua vastuslankaa ja loiva päätylenkki.
Kuva

Vastuslangan päälle laitoin kerroksen eristysnauhaa ja lopuksi vulkanoituvaa teippiä. PVC-sähköteippiä ei kannata käyttää, koska se sulaa helposti ja voi aiheuttaa oikosulun. Käytin liukasteena sylkeä ja työnsin polkupyörän kumisen tupin tangon päälle. Tuppi vulkanoituu ajan oloon teippiin kiinni, joten sitä ei tarvitse sen kummemmin kiinnittää.

Kuvassa näkyy valmis kokeiluversio.
Kuva

Tätä viestiä kirjoittaessani on "koepaisto" käynnissä. Proto on kirjoituspöydän kulmalla kuumenemassa. Sähkö tulee 5A:n virtalähteestä, joka syöttää tupeen 2A:n virran.

Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä

Aion purkaa proton huomenna ja tutkia mitä muutoksia sen sillä on mahdollisesti tapahtunut.

-Veijo-
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kahvalämmittimien asentaminen

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Veijo kirjoitti:Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.
Hannu
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Re: Kahvalämmittimien asentaminen

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Hannu kirjoitti:
Veijo kirjoitti:Havaintoja tähän mennessä:
- lämpötila nousee tupen sisällä yli 100 asteen. Liukasteena ollut sylki kiehui välistä pois.
- tuppi kuumenee lopulta niin paljon, että kättä ei kärsi pitää sen päällä
30W per tuppi kuulostaa kyllä aika paljolta. Mulla on valmiselementit ja muistaakseni ne on 15/20W per puoli ja nekin on sillä rajalla että kärsiikö niitä pitää koko aikaa täysillä päällä.
On se 30W liikaa. Tämä olikin kokeiluversio.

-Veijo-
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Vaihdat nimen hanskankuivaajiksi niin wattimäärä on kohdallaan...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

TTA kirjoitti:Eikä oo liikaa. Kylmällä on hyvä olla starttipotentiaalia eli lämmittää täysillä sen aikaa että tanko, tangon kiinnikkeet, etuiskari ja ainakin etujarrulevyt ehtii lämmetä ja sitten pudottaa jännitteen tasolle joka riittää käsien pitämiseksi sulana. Itse tein elektronisen säätimen joka pätkii tasajännitettä ja toimi kahvalämppäreiden säätimenä hienosti.
Olisiko sinulla laittaa tuon säätimen kytkentää esille tai lähettää sähköpostilla?

-Veijo-
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Viesti Kirjoittaja Jari »

Saiton elementeissä starttiteho oli 60W, suuri teho muistaakseni 20W ja pieni 15W. Pieni teho riitti normaalissa ajossa hyvin kun kädet oli lämmenneet.
Noista arvoista voisi vetää johtopäätöksen että kun käyttää startissa rinnankytkentää ja normaalikäytössä sarjaa niin homma toimii. Tämän voi toteuttaa yksinkertaisesti kolmiasentoisella kytkimellä , Kytkentä.

Mistäs tuota lankaa voisi kysellä?
Viimeksi muokannut Jari, Ma Marras 13, 2006 11:57 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

AM kirjoitti:TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.
Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.

-Veijo-
Avatar
AM
Viestit: 951
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 5:45 pm
Pyörä: BMW R1100GS
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja AM »

Sullahan Veijo kuuluu kurssiin tuo pullssinleveys säätösysteemit.
Anturit molempiin kahvoihin ja vielä ulkolämpötila sekoittamaan asiaa, ettei mene liian yksinkertaiseksi. :roll: .
Tuolla komerossa olis yksi mikrokontrolleri kokeilusarja, kun sais vain aialliseksi tinata se kasaan.
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Kun tuo nyt on kuitenkin (kai) väliaikainen asennus niin eikö olisi helpointa tehdä se tuppien ulkopuolelle?

Itse käärin kanttaalin 1,5m per hantaaki suoraan kahvojen päälle. Kiinteyteysaineeksi laitoin "erkkaa". Pakkasella oli pirullisen pliukas, ei muuta ongelmaa.

Riku
Avatar
RTJ
Viestit: 1603
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 8:45 am
Pyörä: none
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja RTJ »

Veijo kirjoitti:
AM kirjoitti:TTA
Onko se säädin joku PWM-tyyppinen 555 piirillä ja fetillä. Kytkäri vaan esiin.Kiitos :roll:

Tai ,jos joku kehittelisi mikrokontrollerista oikein lämpötila-antureilla varustetun version.
Kohta minun pitäisi osata tehdä mikrokontrollerilla. Olen juuri suorittamassa TTY:llä Mikrokontrollerijärjestelmät kurssia.

-Veijo-
Vaikuttaa jotenkin robotiikkanörtin hommilta.

Tv:koneautomaatioins.

P.S. Työnteko on kivaa(NOT!)
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Viesti Kirjoittaja TTA »

En pikaisesti löytänyt kytkäriä mistään. Muistaakseni 555 piirillä toteutettu.

Hyvin lähelle tämänkaltainen kytkentä http://www.electronics-tutorials.com/de ... dimmer.htm

Systeemi jonka tein toimii siis vakiotaajuudella ja potikalla säädettiin pulssin pituutta.

Alunperin säädin tuli akkukäyttöisen valaisimen säätöön mutta se ei toiminut koska pulssin pituutta säädettiin potikan antaman jännitteen avulla ja kun akun jännite laski laski potikan jännite jonka seurauksena valo pimeni tunnin jälkeen hetkessä vaikka suoralla kytkennällä valo paloi vielä ihan kirkkaasti.

Siirsin kytkennän mopoon mutta ihan rehellisesti täytyy sanoa että ei mopossa tarvi kuin kolmiasentoisen kytkennän. Off, teho1 ja teho2. Alkuun teholle 2 ja kun tuntuu kuumalta niin teholle 1. Jos vieläkin polttaa niin napsauttaa pois. Talvella kokoajan teholla 2.
Käytännössä ei käsien lämmittäminen ole niin tarkkaa että tarvis portaattoman säädön. Nykyisessä pyörässä on kolme asentoa ja hyvin riittää.
Mut jännä ettei edes tehdasasenteisissa lämppäreissä ole osattu tehdä molemmista kahvoista yhtä paljon lämpiäviä. Nykyäänkin kaasukahva lämpenee nopeammin ja koska kaasukahvasta ei voi välillä irrottaa niin kytkinkäsi palelee ja kaasukäsi palaa :)
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

RTJ kirjoitti:Kun tuo nyt on kuitenkin (kai) väliaikainen asennus niin eikö olisi helpointa tehdä se tuppien ulkopuolelle?

Itse käärin kanttaalin 1,5m per hantaaki suoraan kahvojen päälle. Kiinteyteysaineeksi laitoin "erkkaa". Pakkasella oli pirullisen pliukas, ei muuta ongelmaa.

Riku
Kyllä siitä tulee hyvinkin pysyvä, eli asennan langan tupin alle.

PS. Kaikkia marjoja tarvitaan, sitä alinta nörttimarjaakin, jotta joku voi olla marjakorissa päällimäinen :wink: .

Veijo
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Asensin lämmittimet skootteriini tänään. Laitoin lankaa sen verran, että tehoiksi 12V:n jännitteellä tulee 19W (vasen) ja 14W (oikea). Skootterin ajovalo himmenee melko paljon lämmittimiä käytettäessä. Jos ajan parkit päällä, niin generaattorin teho riittää paremmin. Kymcon skootterissa on kaksi virtapiiriä, 12 V~ ja 12V=. Kytkin lämppärit tuohon vaihtojännitepiiriin. Raportoin lisää, kunhan pääsen skootterilla taas tositoimiin ajaessani sillä TTY:lle tai muualle.
Vastaa Viestiin