Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
bisti
Viestit: 1514
Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
Paikkakunta: Vihti

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja bisti »

Nuohan ei sinänsä ratkaise sitä jouset rutussa ongelmaa eikä ne itsessään riitä pitämään pyörää pystyssä. Jos korkeus kärryssä riittää niin sellainen 6,99€ haarukkatuki renkaan ja alakolmion väliin, kakkosneloset ruuveilla kiinni kärryn pohjaan eturenkaan molemmin puolin (estää eturenkaan lipsumisen sivusuunnassa) ja 4 liinaa kiinni (2 vetää stongasta eteen + alas ja 2 vaikka rungosta taakse ja alas).

Edit: tuossa omassakin kuomukärryssä on sisäkorkeus 130 cm, mutta ei ilman rosterikaukaloa voisi laittaa pyörää kyytiin etupumput suorana. Kuomu kaartuu yläreunoistaan sen verran että kahvat ottaa kiinni. Tai sitten täytyy stonga irroittaa.
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Avatar
Å
Viestit: 1895
Liittynyt: Ti Heinä 25, 2006 12:37 pm
Pyörä: Liian monta
Paikkakunta: Upper Sawo

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja Å »

bisti kirjoitti:Nuohan ei sinänsä ratkaise sitä jouset rutussa ongelmaa eikä ne itsessään riitä pitämään pyörää pystyssä. Jos korkeus kärryssä riittää niin sellainen 6,99€ haarukkatuki renkaan ja alakolmion väliin, kakkosneloset ruuveilla kiinni kärryn pohjaan eturenkaan molemmin puolin (estää eturenkaan lipsumisen sivusuunnassa) ja 4 liinaa kiinni (2 vetää stongasta eteen + alas ja 2 vaikka rungosta taakse ja alas).

Edit: tuossa omassakin kuomukärryssä on sisäkorkeus 130 cm, mutta ei ilman rosterikaukaloa voisi laittaa pyörää kyytiin etupumput suorana. Kuomu kaartuu yläreunoistaan sen verran että kahvat ottaa kiinni. Tai sitten täytyy stonga irroittaa.
Kyllähän sitä pitää tietty hiukan kirrata, sen kyllä ymmärrän. Kyllä tämä osio sinällään on hallussa. Idea on nimenomaan saada etupää pysymään paikallaan ilman tarpeetonta kirimistä.

Kärryyn en voi ruuvailla pohjaan mitään kiinni saatika tehdä reikiä, koska samaista kärryä käytetään monenlaiseen touhuun. Ja kyllä tuossa mun kärryssä myös se kuomu kaartaa etureunasta samalla tavalla, mutta tämän etupyörätuen idea onkin, että asemoin sen siten, että stonga tai pleksi lisukkeineen tulee juuri siihen kohtaan, jossa kuomu lähtee menemään alaspäin. Tällöin pyörän keskikohta on lähellä kärryn akselia eli rojujen kera vetokoukulle tulee sopivasti painoa. Telineen lukitsen sopivaan kohtaan jollain "kakkonelosilla" tai metalliputkitsydeemillä. Kärryn ongelma on, että siitä puuttuu etupuolelta kiinnikkeet liinoille, että voisi tehdä "ristivedon" pyörän asemoimiseksi paikoilleen ja siten vastaavaa järjestelyä simuloiva tilanne on luotava nyt muilla keinoin. Tässä ei ole aikaa optimiratkaisulle vaikka kuinka haluaisin.

Monenlaista hienoa voisi tehdä, mutta aikaa ei ole. Siksi näitä telineitä ihmettelen ja yritän löytää niistä parhaan kompromissin. Jos aikaa olisi, tekisin koko kiinnityssysteemin itse.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja jupet »

Kakkosnelosesta tukipukin tekeminen ei kauaa vie jos työkalut löytyy. Itse ehkä lähtisin tälle linjalle.
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Montaa asiaa maailmassa tulee kyllä jännättyä/mietittyä/stressattua, vaan tuo mopon jousien kuoleentuminen kuljetuksen aikana ei ole yksi niistä. Entä jos tekisit niin että ensin laitat mopon pituussuunnassa oikealle kohdalle kärryssä ja sitten mopo hetkeksi sivujalalle. Sen jälkeen kärryn takanurkkaan liina ja pujottaa sen takavanteen läpi ja liinanpää toiseen takanurkkaan. Tämä estää mopon liikkumisen eteenpäin. Ja liina sellaseen kohtaan vannetta että liina ei koita pyörittää rengasta eteen tai taakse. No sitten seuraavaksi liinat etupäähän. Keulaputken ympäri ja kärryn etunurkkaan kiinni ja sitten toinen liina toiselle puolelle. Siinä vaiheessa kun etuliinoja alkaa kiristää, niin nostaa sivujalan ylös, eli ei vahingossakaan jätä jalkaa lavaa vasten.

Noi eturengastelineet olisi ok jos niiden varaan voisi jättää pyörän siksi aikaa että saa liinat kiinni, mutta valtaosa tuntuu olevan sellasia että pyörää ei kestä jättää hetkeksikään niiden varaan.

Minulla on kans hakusessa fiksun, helpoin, vaivattomin ja monille sopiva versio mopon sidotaan, mutta vielä ei ole tullut vastaan. Toi liinoilla sidonta ja sivujalan hyödyntäminen liinojen laiton ajan on siedettävästi kaikille mopoille sopiva.

Omalle mopolle on ketjut jalkatappien ja lavassa olevan kiinnityskiskon väliin, vaan heti menee hankalaksi noiden ketjujen kanssa jos on erilainen mopo.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
arraparra
Viestit: 183
Liittynyt: Su Kesä 26, 2011 8:40 am
Pyörä: KTM 350 exc-f 6D -20 KTM 350 sx-f 2013

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja arraparra »

hannuk kirjoitti:Noi eturengastelineet olisi ok jos niiden varaan voisi jättää pyörän siksi aikaa että saa liinat kiinni, mutta valtaosa tuntuu olevan sellasia että pyörää ei kestä jättää hetkeksikään niiden varaan.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000032368/

Itse ostin pakuun tuon. Tuon varassa pysyy pystyssä sen aikaa että saa liinoja viriteltyä. Kyllä tuollakin kaatuu jos pyörää reilummin tönäisee. 21" etunen alkaa olee ehkä aavistuksen reilu tuohon, siksi ei ehkä niin tukeva ku vois olla. Tekee kuitenkin sen mitä lupaa ja mitä siltä odotin, ja hintakin ok =)


Edit: Tuon edellisen kirjoitukseni jälkeen löysin torista halvalla, tosin ei kyllä paljoa maksa uutenakaan =)
https://www.motonet.fi/fi/tuote/807516/ ... kki-taakse

Täytyy sanoa että tuo hankinta täydensi omalta kohdaltani kiinnityksen/kuljetuksen/säilytyksen pakussa. Ja nimenomaan niin että käyttäen etutelinettä+takatelinettä, sekä liinat tangosta alas lattiaan + liinat jalkatapeista sivuille lattiaan. Pysyishän tuo pelkillä liinoillakin jos selkeesti jousikuormituksen tekee, mutta nyt ei kyllä jousille tule enää mitään kuormaa, voi jättää liinat lähes löysiksi. Tää vaihtoehto on ns. plug&play valmistuotteilla.
Viimeksi muokannut arraparra, Ke Loka 12, 2016 6:33 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mikko73h
Viestit: 505
Liittynyt: Ti Elo 14, 2007 9:27 am
Pyörä: Yamahat
Paikkakunta: Lpr

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja mikko73h »

Alumiininen moottoripyöräpukki pyörän alle ja tasainen veto sarvista sekä takarenkaasta joka kulmaan. Tuskin pyörän renkaat koskee lattiaan niin ei tule rasitusta jousille
Keep calm and love fossil fuels.
Avatar
hannuk
Viestit: 1158
Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja hannuk »

Ihan ok idea vaan ei ainakaan mun 1.5 m korkeassa/matalassa kärryssä riitä korkeus. Jäi uraan jälkeen mopo kärryyn melkein viikoksi liinoilla sidottuna... Jokohan tuo lakkasi kokonaan joustamasta :lol: Luulen että kannattas ehkä koittaa takuisiin vaatia uusia jousia, kun exc omistajan oppaassa nimenomaan neuvotaan sitomaan jalkatapeista ja keulaputkista.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
Avatar
Dpcarrus
Viestit: 158
Liittynyt: La Elo 06, 2016 6:57 pm
Pyörä: Suski dr ,huski wr 250
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja Dpcarrus »

Iltaa. Löytyi tämmöinen vanha säie ja onko kellään neuvoja dr 650 rse:n keula sidontaan? Kun ne etukatteet on niiku vähän edessä... jos sitä piipahtaa pitkänmatkan päässä ja haluisin mopon Talvella mukaa ni jokin ratkaisu olisi keksittävä? Toki ajamalla normaalit ajot.
an13
Viestit: 1088
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja an13 »

Jos ei ole sellaisia kahvasuojia jotka tulevat tangon päihin kiinni niin kahvoihin tuleva kiinnitysliina tyyliin:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 000021678/

Siitä liinat sitten kahvojen päiden kohdalta alas ja sivuille etuviistoon, keulaputkia vähän räikkää kasaan.

Jos on kahvasuojat tankojen päistä niin niiden rautaan liinan koukut.

Jollain varmistaa ettei etupyörä liiku sivuttain, kärryn pohjaan kolo ja pelti, lankut renkaan vierellä, oikea kuljetustuki.

Yksi liina takavanteen ympäri vetämään taaksepäin. Seisontajalka ylös ettei mene pohjasta läpi niin on jousituksen varassa ja pysyy.
Hillis
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 20, 2006 2:15 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Kouvola

Re: Moottoripyörän kuljetusteline peräkärryyn tai pakuun?

Viesti Kirjoittaja Hillis »

Olen sitonut pyörän etuliinat satulassa istuen. Liinat kiinni kärryn koukkuihin valmiiksi, sitten ajan pyörän kyytiin, nostan liinan vapaat päät kärryn lattialta ja kiinnitän ohjaustankoon. Pyörä pysyy pystyssä sidonnan ajan ja jousiin jää kuskin painon verran jännitystä.
Vastaa Viestiin