Roiskeen DR800 -92

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Oli meilläpäinkin jo sen verran lumet karannu pihasta, että asensin puutarhaletkun paikoilleen ja pesin pyörää painepesurilla ja liuotin aineella. Melko hyvin irtonaiset hiekat sun muut lähtikin, mutta sen verran pinttynyttä tavaraakin on, ketjuöljyä lähinnä, ettei kylmällä vedellä irronnu. Kuitenkin jo paljon mukavampi laitella edes hieman puhtaampaa mopoa.

Kuva

Tuota takapäätä oon pohtinu parikin tuntia, että poistaisiko tuon putkihässäkän tuosta rungon alta ja samalla lähes kaikki takakatteiden kiinnikkeet. Tarviisko niitä takakatteita olla ensinkään? Jos siirtäisi CDI boksin ja takajarrun nestesäiliön sisemmälle, niin menisihän tuo täysin ilman katteitakin. Ehkä nyt kuitenkin alkuun laitetaan katteet paikoilleen ja tuo sankakin saa jäädä sinne. Tuo taakse tuleva johto oli tupsyt pistokkeelle joka oli asennettu takalaukun pohjaan.

Kuva

Maalattavien osien hiontakin aloitettu takakatteista.

Kuva

Sovittelin keulaan kaikenlaisia valoja ja maskeja, mutta jotenkin alkoi näyttää tuo mopo niin takapainoiselta noiden takakatteiden kanssa, että ehkä ne orkkiskatteet laitetaan kuitenkin paikoilleen ja valoiksi tulee kaksi 90mm H7 umpiota, jotka on ihan hyvän näköiset tälläisessa mopossa. Mittaristo vaihtuu myös, mutta en tiedä vielä mihin. Yksi käyttämätön Koso DB01 löytyy, mutta näyttää turhan pieneltä tähän mopoon, joten saapa nähdä mitä keksii.

Alkukäyränkin irroitin ja otin mittoja millainen tuohon sopii. Ulkohalkaisija on n.42mm, mutta laipan sisällä hitsisauman kohdalta sisähalkaisija vaan 36-37mm, luulis ahdistavan noilla kuutioilla. Pakotiivisteen sisähalkaisija on 43mm ja se on samankokoinen kuin pakokanava, joten sen mukaan tehdään uusi käyrä. Tähän versioon sorvataan laippaan kevennys lähtevälle putkelle ja putken ja kevennysolakkeen väliin tulee se hitsisauma, jolloin se ei pienennä sisähalkaisijaa eikä sitä tarvise juuri edes hioa tasaiseksi jos hitsaus vaan onnistuu hyvin.

Kuva
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja jamba »

Putken tekoa seuraan mielenkiinnolla. Laita kuvia reilusti kun pääset siihen vaiheeseen

Lähetetty minun GT-S7710 laitteesta Tapatalkilla
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Tuolla omalla kätöstyksellä ajelin ekan vuoden ilman takakatteita ja selkään lentävä kuramäärä oli kyllä aika juhlava. Nyt on aika pienet muovin lipareet ja pysyy selkä kuivana.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Jatketaas tätäkin. Katteet alkaa olla maalattu pohjapanssaria lukuunottamatta, vaan se panssari varmaan tulee joku kestävämpi ratkaisu, muuten ihan hyvän näköisen orkkis panssarin tilalle. Ajovalo umpiotkin on saapuneet, joten niiden kiinnikkeitä varmaan seuraavaksi suunnitteluun ja tekoon. Nuo on 90mm H7 umpiot, toinen lähivalo ja toinen kaukovalo, jossa myöskin parkkipolttimo. Kytketään niin, että lyhyt palaa aina ja pitkä pitkillä.

Kuva


Uuteen alkukäyräänkin on jo laipan holkki sorvattuna ja putki tarpeet hankittuna. putki siis tulee holkin sisälle kevennettyyn osaan, mutta tuon sisällä näkyvän olakkeen ja putken pään väliin jätetään parin millin rako ja näiden väliin syntyvään uraan tulee se hitsisauma, jolloin sisähalkaisija ei pienene hitsauksen takia. Samaan kuvaan jäi myös bensahanasta irronnut letkulähtö, joka pitäisi laittaa jotenkin takaisin.

Kuva
Avatar
aapo
Viestit: 824
Liittynyt: Ma Tammi 03, 2005 9:18 pm
Pyörä: DR 750 S
Paikkakunta: Espoo

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja aapo »

Saitko noi valot istumaan hyvin, vai joudutko siirtämään pleksiä ja "valokoppaa" eteenpäin? Itse jouduin Boschin valoilla (ford cougarista purettu) sirtämään n 7-8cm eteenpäin, muuten osui etuhaarukkaan ääriasennossa. Tuli samalla tilaa naville ym, kun tuossa 750:ssa mittaristo kääntyy mukana.
-too Big to fail-
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

En ole kerinny vielä muuta kuin mallailemaan hieman. Jatkettu viikonloppu Tallinnassa ja siihen perään 9 päivän työputki on hieman häirinnyt harrastamista. Kotilokin vaatisi hieman huomiota, että saisin sen leimalle. Vaan tehdään kun keritään, tuskin tämä kuitenkaan AT ralliin vielä valmistuu.

Tuo lyhyen umpio on kyllä melko "syvä", joten saattaa olla ongelmia sopimisen suhteen.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Katteita mallasin paikoilleen ja näytti niin möykyltä, kun kaikki oli keltaista, niin päädyin siihen lopputulokseen että sivukatteet maalataan uudelleen ehkä mustaksi ja takasivukatteet varmaan jää hyllylle. Vasta nyt katsoin noita aapon projektikuvia ja tuo keltainen etulippa on kyllä kopioitava, yritetään muuten tehdä sitten erinäköinen. 750:n katteet on kyllä hienomman näköiset.

Satulan päällinen tuli tehtyä uutta värimaailma ajatusta myötäillen. Irroitin entisen päällisen ja leikkasin saumoista auki, niin sain valmiit kaavat minkä mukaan leikata uudet osat päälliseen.

Kuva

Uusien osien yhteen sovitusta.

Kuva

Kuva


Siinä lopputulos. On muuten ihan käsin ommeltu, kun ei meidän ompelukone jaksanu ommella keinonahkaa. Saumat on myös liimattu ompeleen lisäksi.

Kuva

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Otin mopon välillä ulos tallista, niin sain paremmin kuvattua. Tuossa kuvassa valoumpiot on vaan nippuside ja teippi virityksellä kiinni. Sen verran syvä on tuo lyhyen umpio että ottaa kiinni etupumppuun, kun ohjauksen kääntää rajoittimeen asti, jolloin umpiot on jätettävä 35mm ulos pleksin yläreunasta mitattuna. Yksi mahdollisuus olisi muttaa tuota pleksiä pystympään ja hieman eteenpäin, että saisi umpiot paremmin suojaan pleksin aukkoon. On muuten tiukkaan pinttynyttä hyttysen paskaa tuossa pleksissä, meinaa jo usko loppua, että sitä saisi puhtaaksi turmelematta itse pleksiä, onko ehdotuksia?

Kuva

Tuossa sivukuvaa ilman sivukatteita, mutta värit jo sinne päin mitä tuleman pitää. Tajusin itsekin vasta nyt että näyttää aika paljon samalle kuin kelta-musta-harmaa 8 gessu, jollaista tuli koeajettua silloin -08. Kuka kopioi ja ketä :twisted:

Kuva
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Mulla on muuten AT:ssa kiinni nuo samat lamput H7 LED:llä.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Niimpäs onkin, saakos noita ledi polttimoita suomestakin vai pitikö tilata ulkomailta?

EDIT: Löytyyhän tuolta sun ketjusta tietoa mistä oot tilannu, kun tarkemmin lukee. Tutkin asiaa ja saahan noita polttimoita vaikka motonetistä.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Jees ainut oli että jouduin tuota LED polttimonkiinnitystä hieman modaamaan noihin. Noissahan umpioissa polttimo tulee kiinni sillä peltilätkällä ja ruuvilla. Tilaamissani H7 LED:ssä se taas tuli kiinni kait yleisemmällä "jousiklipsillä". No hieman hiomakonetta ja rälläkkää käyttämällä sai nuo LED H7 polttimot kiinnittymään noihin polttimoihin.

Ja itsellä tuli lisäksi se eletroniikkaosa tai mikä muuntaja se sit onkaan ja tuulettimet mukana noihin LED:hin. Tuossa Motonetin paketissa on vasta pelkkä polttimo.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Ei ne sitten ihan samat umpiot ole, mulla ainakin on näissä se jousiklipsi kiinnitys. Laitetaan nyt alkuun ainakin normi polttimoilla, mutta hyvä tietää tuostakin ledi vaihtoehdosta.
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Piti aloittaa pakoputken teko, jotta pääsis välillä ajamaankin. Vanhasta alkukäyrästä hyödynsin vaan tuon kiinnityslaipan, sille piti vaan tehdä aika mittava ruosteen poisto ja keskireikääkin joutui hieman viilaamaan isommalle putkelle sopivaksi.

Kuva


Itse putken teen valmiista mutkakappaleista leikkaamalla sopivia paloja toistensa perään jotka hitsataan yhteen. Tämä tehdään ruostuvasta raudasta, mutta sama tekniikka sopii myös rosterille.

Kuva

Kuva

Hitsasin holkin putken päähän ja ensimmäisen sauman mutkaan, kunnes muistin taas kerran, että se laippakin ois hyvä olla putken päällä, joten jouduin hiomaan sauman matalaksi ennenkuin sain laipan menemään putken juureen. Putki kasvaa tuossa lopussa 48mm:n ja seuraavan mutkan jälkeen se on jo 2" joka sopii tulevalle äänenvaimentimelle.

Kuva
Avatar
Roiske
Viestit: 1396
Liittynyt: Ma Huhti 30, 2007 9:21 pm
Pyörä: DR800, DR-Z400

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Roiske »

Uutta ja vanhaa. Vielä ois tehtävä lambda anturin mutterin hitsaus, viimeistely hiontaa saumoille ja kuumakestomustaa päälle.

Kuva

Kuva
Avatar
Totti
Viestit: 1064
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Roiskeen DR800 -92

Viesti Kirjoittaja Totti »

Mukava näitä on seurata ku rauta tottelee miestä.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
Vastaa Viestiin