Aloittelijalle infoa

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

villho
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Aloittelijalle infoa

Viesti Kirjoittaja villho »

Noista kalvoista ja niiden hengittävyydestä pitää muistaa se, että paraskin kalvo "hengittää" vain silloin, kun hiki on vesihöyrynä kalvolle tullessaan ja siitä läpi mennessään (l. kun kastepiste on kuoren ulkopuolella). Jos keli on ulkona sen verran viileä, että kastepiste (l. piste, jossa vesihöyry tiivistyy nesteeksi) sijaitsee kuoren sisäpuolella, hiki tiivistyy kuoren sisäpintaan ja lopputuloksen arvaa. Ja se pitää tiedostaa, että paraskaan kalvo ei hikihommissa hengitä tarpeeksi oli keli mikä tahansa.

Gorekenkien kanssa taas voi tulla ongelmia kuivumisen suhteen; olimme viime kesänä kaverin kanssa pohjoisessa ja jossain puronylityksessä molempien meidän kengät kastuivat. Tämä ei sinänsä ollut ongelma, koska keli oli lämmin ja koska tiesimme saavamme kengät kuivumaan Naruskan retkeilymajan pannuhuoneeseen yön ajaksi. Vaan kuinka ollakaan, kun aamu tuli, niin kaverin ilman kalvoa olevat Tech 3:t olivat kuivat ja minun gorella varustetut Toucanit olivat vielä märät (eivät edes kosteat, vaan ihan märät). Minun kenkien kuivuminen olisi luultavasti edellyttänyt jonkinlaisen pierusilppurin asettamista kenkien viereen, jotta kengissä olisi ilma vaihtunut, sillä lämpimän polttimen/pannun päällä ne eivät itsekseen sitä ~10 tunnin aikana tehneet.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Aloittelijalle infoa

Viesti Kirjoittaja THA »

Pakko todeta, että hiton hyvä pointti! Toisaalta kyllä mm. Gorekalvo ihan pakkasessakin hengittää, ellei hikoile ihan vallattomasti (kuten minä, yleensä). Tuon saman kun saappaiden kanssa edellinen, olen havainnut vedenpitävien sukkien kanssa. Onneks nykyään melki joka majapaikasta löytyy fööni :D
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin