Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <1500,-?
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <1500,-?
Jeh eli eihän tässä muu auta kuin kärryn osto. Ensimmäistä ostamassa, niin neuvot olisivat arvokkaita.
Pyörän kuljetukseen pääsääntöisesti tulisi ja siksi kuomullinen olisi hyvä. Jollain lailla vissiinkin kaikissa lukitus on hoidettu, mutta sitten näitä merkkejä on miljuuna ja tekotapojakin melkein sama määrä. Sama on ruosteensieto jne. eli niistäkin neuvoja otetaan kiitollisna vastaan.
Näin ollen, jos jostain kaupasta saisi suoraan ostettua ja alle 1500 euron, tietty halvempi aina parempi, niin hyvä.
kiitos ja kumarrus!
Pyörän kuljetukseen pääsääntöisesti tulisi ja siksi kuomullinen olisi hyvä. Jollain lailla vissiinkin kaikissa lukitus on hoidettu, mutta sitten näitä merkkejä on miljuuna ja tekotapojakin melkein sama määrä. Sama on ruosteensieto jne. eli niistäkin neuvoja otetaan kiitollisna vastaan.
Näin ollen, jos jostain kaupasta saisi suoraan ostettua ja alle 1500 euron, tietty halvempi aina parempi, niin hyvä.
kiitos ja kumarrus!
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Semmoinen perus referenssi hinta laadusta jossa enempi laatua kuin keskimääräisessä suomalaisessa mallissa on tuo viron Respon 3.25x1.25m vaikkapa Puuilosta kuomulla 1790€ http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... iewProduct
Ei tunnu ainakaan helpolla tuon alle saavan kunnollista uutta.
Paitsi jos mopo sopii tuohon 2.65x1.25m mittaiseen (matalammat laidat) Respoon niin saa 1550€:llä http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... cts/101224
Ja peräkärryhän on parhaiten hintansa pitävä sijoitus, pitää 10 vuotta ilman mitään huoltamista ja myy melkein samalla hintaa millä osti, käytettyjen asiallisen hintaisten tarjonta kun on aina 0 niin kaikki menee heti.
Ei tunnu ainakaan helpolla tuon alle saavan kunnollista uutta.
Paitsi jos mopo sopii tuohon 2.65x1.25m mittaiseen (matalammat laidat) Respoon niin saa 1550€:llä http://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/f ... cts/101224
Ja peräkärryhän on parhaiten hintansa pitävä sijoitus, pitää 10 vuotta ilman mitään huoltamista ja myy melkein samalla hintaa millä osti, käytettyjen asiallisen hintaisten tarjonta kun on aina 0 niin kaikki menee heti.
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
moro, te-ho.itellä kyseisen firman kärri. hinta laatusuhe hyvä
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
No, pannaanpa nyt lusikka soppaan. Mulla on kaksi kärryä. Aku merkkisiä ovat. Toinen on isohko kuomukärry (150pakosstax350/1300kg jarrullinen) ja toinen ihan pikkuinen olikohan 120x225 tms.
Iso kärry on "ammattilaissarjaa" ja on rakenteeltaan todella tukeva ja erittäin hyvä ja kestävä kärry minun näkemyksen mukaan. Siinä on päällä korkea kuomu, jaxal merkkinen. Pikkuinen on taasen perus pelti/harrastelija kärry ja huomattavasti hempulampi. Se on toisaalta sitten todella kevyt ja helppo käsinkin työnnellä jne ja uskon että minun käytössä tuo hempulakaan ei tule koskaan kulumaan loppuun tms eli toisaalta tuo halpismallikin riittäisi minulle mainiosti. Toki niin että jarrullista noin isoa ei ole halpista niin pakostakin täytyy ostaa kunnollinen.
Siis joku valtamerkeistä ja oman maun mukaan sopiva koko ja malli niin saa asiansa hoitavan kärryn, huoltaa ja hoitaa vain asiallisesti niin kestää isältä pojalle.
Kuomuissa sen sijaan on isompiakin eroja selvästi. Yksi mitä itse varoisin on kaasujouset ylhäälläpito välineinä, kierrejouset kestää ihan toisella tavalla eikä tarvitse olla vuosittain uusimassa. Ainakin lapin pakkasissa jos vähänkään käyttää niin kerran vuoteen on saanut uusia kaasujousia ja kierrejousin oleva kuomu ei ole tarvinnut toimenpiteitä kertaakaan noin kymmeneen vuoteen. (vaikkakin on kyllä vaihtunut kärry välillä eli ei ole samat "jouset".)
Iso kärry on "ammattilaissarjaa" ja on rakenteeltaan todella tukeva ja erittäin hyvä ja kestävä kärry minun näkemyksen mukaan. Siinä on päällä korkea kuomu, jaxal merkkinen. Pikkuinen on taasen perus pelti/harrastelija kärry ja huomattavasti hempulampi. Se on toisaalta sitten todella kevyt ja helppo käsinkin työnnellä jne ja uskon että minun käytössä tuo hempulakaan ei tule koskaan kulumaan loppuun tms eli toisaalta tuo halpismallikin riittäisi minulle mainiosti. Toki niin että jarrullista noin isoa ei ole halpista niin pakostakin täytyy ostaa kunnollinen.
Siis joku valtamerkeistä ja oman maun mukaan sopiva koko ja malli niin saa asiansa hoitavan kärryn, huoltaa ja hoitaa vain asiallisesti niin kestää isältä pojalle.
Kuomuissa sen sijaan on isompiakin eroja selvästi. Yksi mitä itse varoisin on kaasujouset ylhäälläpito välineinä, kierrejouset kestää ihan toisella tavalla eikä tarvitse olla vuosittain uusimassa. Ainakin lapin pakkasissa jos vähänkään käyttää niin kerran vuoteen on saanut uusia kaasujousia ja kierrejousin oleva kuomu ei ole tarvinnut toimenpiteitä kertaakaan noin kymmeneen vuoteen. (vaikkakin on kyllä vaihtunut kärry välillä eli ei ole samat "jouset".)
antti
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Mä hommasin 10 vuotta sitten oman kuomullisen kärryn. Sillon noita tuli jonkun verran tutkittua. Perusrakenteita kärryissä on mielestäni kahta mallia, sellasisia joissa on oikea runko ja sellasia joissa pohjalevy toimii runkona.Halvemmat on yleensä jälkimmäistä mallia. Noista kun pohjalevy mätänee, niin samalla menee iso osa tukevuuttakin.
Oma hankinta oli silloin lehtijousitettu, hitsatulla rungolla oleva kärry jossa on 1m kuomu. Oman kärryni merkki on HRP. Kyseistä kärryä ei enää käsittääkseni tehdä. Lavan mitat on luokkaa 300*130*34 ja kuomu päälle. Kustansi 10 vuotta sitten tuon budjettisi verran.
-petteri
Oma hankinta oli silloin lehtijousitettu, hitsatulla rungolla oleva kärry jossa on 1m kuomu. Oman kärryni merkki on HRP. Kyseistä kärryä ei enää käsittääkseni tehdä. Lavan mitat on luokkaa 300*130*34 ja kuomu päälle. Kustansi 10 vuotta sitten tuon budjettisi verran.
-petteri
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Mulla on ollut yli 10 vuotta teho merkkinen kärry. Kärry oli varmaan halvin mitä silloin sai. Sellainen pohjalevyllinen, niin kuin tuossa yllä mainittiin. Tein vanerista kopin päälle. Kärryä on melko paljon käytetty. Melko isoja klapikuormia olen kuskannut ja pyörää tietysti ajopaikoille. Ei mitään ongelmaa kärryn kanssa ole ollut.
Tunkemalla sopii kolme pyörää kyytiin(lavan mitat 130 x 300).
-ville
Tunkemalla sopii kolme pyörää kyytiin(lavan mitat 130 x 300).
-ville
---x mopolla suohon x---
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Tässä 1300€
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1674727
Kannattaa sit kysyy et tuleeko vielä rekisteröintikuluja tuohon päälle.
Ei markkinoiden tukevin mutta reilu kolme vuotta kulkenu vähintään viikottain perässä niin viat on ollu ite aiheutettuja.
http://www.nettivaraosa.com/kuljetuskalusto/1674727
Kannattaa sit kysyy et tuleeko vielä rekisteröintikuluja tuohon päälle.
Ei markkinoiden tukevin mutta reilu kolme vuotta kulkenu vähintään viikottain perässä niin viat on ollu ite aiheutettuja.
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
- Pyörä: Polku-pyörillä
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Kannattaa ehdottomasti tehdä ITE. Miulla 70-luvun lopussa tehty avokärri. Pari kertaa peruskunnostettu, maalattu ja uusittu vanerit. Joku vuosi sitten tehtiin siihen kuomu. ITE. Sain molemmat pojat kaveriksi talkooseen. Laatuaikaa oli, toista kertaa oltiin tallille lähössä ko nuorempi kysy onks hänenkin pakko lähtee... Talven vapaa-ajat meni projektissa, eikä se kuomu paljoo enempää maksanut mitä uus kuomukärry ois kaupassa maksanut, eli normaali diy-projekti.
Vakavasti, omatekosessa kärrissä on pohja matalalla, ei sellainen kuomu minkä alle rähjäpyörä mahtuu, näytä niin ravimiesten laitteelta. Jos kaupankärriin tekee pyörille reiät, pärjää matalammalla kuomulla, mutta mullanajoon on oltava jotkut tulpat niihin reikiin.
jv
Vakavasti, omatekosessa kärrissä on pohja matalalla, ei sellainen kuomu minkä alle rähjäpyörä mahtuu, näytä niin ravimiesten laitteelta. Jos kaupankärriin tekee pyörille reiät, pärjää matalammalla kuomulla, mutta mullanajoon on oltava jotkut tulpat niihin reikiin.
jv
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Kyllähän se ite tehtykin alkaa tulla hintoihinsa. Puuilon Respot on nykyään aika tukevia. Tukevuuden näkee yleensä kuivapainosta.
Aika usein näitä pohjalevyn varaan tehtyjä moititaan mutta harva on lauennut ihan totaalisesti. Yleensä vaan nämä pohjalevyn varaan tehdyt ovat muutenkin heppoisia. Esim. laidat on vailla jäykisteitä ja ohutta peltiä.
Mut Suomen lain mukaan näihin saa lastata eniten painoa. On se Laki vaan niin hieno homma.
Aika usein näitä pohjalevyn varaan tehtyjä moititaan mutta harva on lauennut ihan totaalisesti. Yleensä vaan nämä pohjalevyn varaan tehdyt ovat muutenkin heppoisia. Esim. laidat on vailla jäykisteitä ja ohutta peltiä.
Mut Suomen lain mukaan näihin saa lastata eniten painoa. On se Laki vaan niin hieno homma.
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Mitähän tuolle tulis maksuja jos ottas joskus Tartosa köydesä perään roikkumaan tuommsen Respo kärrin. Luulis että lähteiltä sais halvemmalla kunhan ois joku ajatus tuontimaksuista/ rekisteröinti yms. Veroja eikai pitäs tuommoseen tulla?
Paskapuhetta, mutta uskon.
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Kyselin joskus hintoja ihan suoraan Virosta. Ei säästä kuin pari-kolmesataa. Mut jos lähtee ajamaan sinne muutenkin = kärry täyteen viinaa, niin saattaahan tuo olla kannattavaa.
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
No eipä se häävisti kannata. Kun kuin tympii sitten leikkiä karavaanaria Ouluun asti körötellen.
Tokihan tuo oli kovin teoreettista muutenki. On niin vähä käyttöä kärrylle....
Tokihan tuo oli kovin teoreettista muutenki. On niin vähä käyttöä kärrylle....
Paskapuhetta, mutta uskon.
- JUHHisi
- Viestit: 999
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Täällä samat kokemukset!t.t.tammi kirjoitti: Ei markkinoiden tukevin mutta ....... viat on ollu ite aiheutettuja.
Mulla roikkunu perässä 2009 vuodesta. Ostin vähän käytettynä, kärry 2008 vuodelta. Lava 300x150cm. Laidat 35cm.Ei kippiä.
Päällä edellisen omistajan väsäämä vanerikoppi. Sisäkorkeus ~175cm.
Ainakin näiden vanhempien (ensimmäisten?) JT-Trailerien suuri heikkus on vetoaisat. On tehty ihan liian ohuesta materiaalista.
Aisat rupes mulla antautumaan kun vietiin liian pitkiä (lue: takapainoinen kuorma) hirsiä kaverin Hiluxilla todella pomppuista hiekkatietä. Muistaakseni n.6metrin? hirret tuotti niin suuren momentin röykyissä että aisat eivät sitä kestäneet.
Jaa toinen mikä liittyy kärryn aisoihin on niiden kiinnitys. Ne on M10 pulteilla kiinni lavan etureunasta ja sitten lavan takaosasta. Aisapainoinen kuorma vääntää aisoja irti lavan pohjasta ja kärry saattaa tehdä hytkynhytkyn liikettä sopivisssa olosuhteissa.
Yritin vähentää tätä hytkytihytkyti ilmiötä lisäämällä keskelle yhden kiinnityspisteen.
Muuten "normaaleja" (tasapainoisia) ylikuormia kärry on kestänyt ilman ongelmia.
Uusien JT-Trailereiden aisat näyttää olevan C-profiilia.(toivottavasti paremmat mitä vanhoissa)
Ja uudet JT näyttää kaikki olevan kipillä..?
- bisti
- Viestit: 1514
- Liittynyt: Ma Kesä 06, 2011 1:13 pm
- Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021
- Paikkakunta: Vihti
Re: Peräkärryn osto: neuvoja ja saako kuomullista hyvää <150
Vastaus kysymykseen: saa, tai sai ainakin 5 vuotta sitten. Nyt en tahtonut löytää mistään valmiiksi koottuna, mutta itse ostin 2010 Aku 265L perävaunun, jossa on Jaxal:in 100cm korkea kuomu. Hinta paketilla oli muistaakseni ~1300€. Lavan koko on 125cm x 265cm ja sopii juuri sopivasti yhden pyörän kuljetukseen. Kuomun ja laitojen korkeus riittää sellaisenaankin, mutta itse laitoin kärryn pohjaan eturenkaalle teräslevystä tehdyn kourun, laskee eturengasta vielä n.10-15 cm alaspäin joten voi käyttää etupäässä jousituksen kuljetustukea eikä tarvitse vetää etupumppuja kasaan.
Vähän huonosti näkyy tuossa kuvassa, mutta jotain osviittaa sentään:
Vähän huonosti näkyy tuossa kuvassa, mutta jotain osviittaa sentään:
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)