Kahva lämmittimet ?
Valvoja: Moderaattorit
Kahva lämmittimet ?
Kelit viilenee ja sormet jäässä. Oletteko minkälaisia kahva lämmppäreitä laitellu pyöriin ? Olisko mitä vinkkejä minkä laiset kannattaa hankkia ?
Re: Kahva lämmittimet ?
Minkätyyppisiä olet tuuminut: vastuskalvo tupen alle vai valmiit lämpökahvat? Edelliseen ratsuuni asensin Kosot ja olin ihan tyytyväinen. Kumpikin tupes lämpesi ja vieläpä yhtä lämpöisesti eli kytkimen puoli ei jäänyt viileäksi. Pari huomiota tähän:
1)Tuppi on alkuperäistä paksumpi. Vei aikaa totutella kun ote stongasta oli alkuun epämiellyttävä.
2)Kaasukapulan puoli vaati erityistoimenpiteitä koska lämpökahvan runko on kovaa muovia ja nailoninen kaasutuppi ei halua liimautua oikeastaan mitenkään. Sikafleksillä sitten saatiin pysymään paketti nipussa.
Että tällaista.
1)Tuppi on alkuperäistä paksumpi. Vei aikaa totutella kun ote stongasta oli alkuun epämiellyttävä.
2)Kaasukapulan puoli vaati erityistoimenpiteitä koska lämpökahvan runko on kovaa muovia ja nailoninen kaasutuppi ei halua liimautua oikeastaan mitenkään. Sikafleksillä sitten saatiin pysymään paketti nipussa.
Että tällaista.
treriksrøysare
- JUHHisi
- Viestit: 999
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Kahva lämmittimet ?
Nää tämmöset 3€uron vastukset on aavistuksen tehottomat. (10W/puoli)
Näin syksyn viileissä vielä riittää, mutta pakkasella ei. ..varsinkaan kytkimen puoleinen jää turhan viileäksi kun osa tehosta hukkuu tankoon kutistesukka eristyksestä huolimatta.
Näin syksyn viileissä vielä riittää, mutta pakkasella ei. ..varsinkaan kytkimen puoleinen jää turhan viileäksi kun osa tehosta hukkuu tankoon kutistesukka eristyksestä huolimatta.
Re: Kahva lämmittimet ?
Eipä pakkasella ole mistään lämmittimistä yksinään apua. Sitten kun on tankorukkaset päällä niin pienempikin teho lämmittää hyvin.
Русский военный корабль, иди на хуй
- antti_p
- Viestit: 313
- Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 6:19 pm
- Pyörä: Hypermotard/250 Rally
- Paikkakunta: Savo
Re: Kahva lämmittimet ?
Itse olen asentanut nämä Dicen Hot gripsejä, joka pyörään. Noita kiinanelementtejäkin testasin, mutta ovat niin tehottomat et yhtä tyhjän kanssa.
Noi Dicen elementit eivät tee kahvoista paksuja, niin tuntumakin on hyvä.
Noi Dicen elementit eivät tee kahvoista paksuja, niin tuntumakin on hyvä.
Viimeksi muokannut antti_p, Ma Loka 13, 2014 5:42 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 8361
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Kahva lämmittimet ?
Ja noissa kaikissa 3€ elementeissä ei ole edes liimapintaa joten askarteluksi menee.
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Kahva lämmittimet ?
Kiinankauppoihin on ilmestynyt uudenmallisia tuppeja. Mielenkiintoista on tuo liukuva säädin erinomaisessa paikassa kun niitä kutenkin täytyy sätää koko ajan jos ajo vaihtelee intensiivisemmän ja siirtymän välillä. Tuo toimisi irroittamatta otetta pahemmin tangosta. Aiemmat ovat olleet vilkun kytkimessä tms. kätevässä paikassa. Kysymyksenä kuitenkin kestävyys ja miten tuo vasen tuppi kiinnitetään. Jossain näin kahdelle kaasuvaijerillekin version, mutta äkkiäkös tuohon toisen poraa. Ja saakohan nuo tupit vaihdettua rikkomatta, ainakin metsämopoissa ei varmaan pito noilla riitä.
Jos taas alatte elementtejä liimailemaan, niin ehdottomasti tämmöiset alle:
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... se-Racing-
Saa irroitettua tarvittaessa ja eristää vähän vasemmallakin puolella jollion lämpenee tasaisesti. Vasemman puolen voi tehdä myös polkupyörän lukkogripistä ja oikeahan lähtee irti muutenkin jos ei uusia halua kannibalisoida. Porkkanakaupasta saa porkkanaversiona ~30e hintaan luultavasti hyllystä. En tiedä lähteekö uusista kumit ehjänä jos asentaisi elementit alle mutta selvitän varmaan piakkoin...
Ja jos eri tehoja virittelee, niin 2.5ohm vastus sarjaan tuppien kanssa olisi varmaan sopiva? 10W tms. tehonkestoa. jolloin teho on noin 2/3 noilla tyypillisillä n 10W puoli elementeillä. Jos kytkee "puolitehon" laittamalla tupit sarjaan, teho putoaa n. kolmasosaan, joka on vähän liikaa. Korjatkaa jos tuli ajatusvirheitä
Jos taas alatte elementtejä liimailemaan, niin ehdottomasti tämmöiset alle:
http://www.motokeidas.com/shop/tuotteet ... se-Racing-
Saa irroitettua tarvittaessa ja eristää vähän vasemmallakin puolella jollion lämpenee tasaisesti. Vasemman puolen voi tehdä myös polkupyörän lukkogripistä ja oikeahan lähtee irti muutenkin jos ei uusia halua kannibalisoida. Porkkanakaupasta saa porkkanaversiona ~30e hintaan luultavasti hyllystä. En tiedä lähteekö uusista kumit ehjänä jos asentaisi elementit alle mutta selvitän varmaan piakkoin...
Ja jos eri tehoja virittelee, niin 2.5ohm vastus sarjaan tuppien kanssa olisi varmaan sopiva? 10W tms. tehonkestoa. jolloin teho on noin 2/3 noilla tyypillisillä n 10W puoli elementeillä. Jos kytkee "puolitehon" laittamalla tupit sarjaan, teho putoaa n. kolmasosaan, joka on vähän liikaa. Korjatkaa jos tuli ajatusvirheitä
Re: Kahva lämmittimet ?
Kerrankin fiksunnäköinen tarvike, säädin ja kytkimet ovat perinteisesti ne eniten työllistävät osat diy-versioissa. Mutta mahtaako olla liiankin lähellä aktiviteettia, ettei vaan kierry vahingossa esim. tapeille noustessa?meikä kirjoitti:Kiinankauppoihin on ilmestynyt uudenmallisia tuppeja. Mielenkiintoista on tuo liukuva säädin erinomaisessa paikassa kun niitä kutenkin täytyy sätää koko ajan jos ajo vaihtelee intensiivisemmän ja siirtymän välillä. Tuo toimisi irroittamatta otetta pahemmin tangosta. Aiemmat ovat olleet vilkun kytkimessä tms. kätevässä paikassa. Kysymyksenä kuitenkin kestävyys ja miten tuo vasen tuppi kiinnitetään. Jossain näin kahdelle kaasuvaijerillekin version, mutta äkkiäkös tuohon toisen poraa. Ja saakohan nuo tupit vaihdettua rikkomatta, ainakin metsämopoissa ei varmaan pito noilla riitä.
Ja jos eri tehoja virittelee, niin 2.5ohm vastus sarjaan tuppien kanssa olisi varmaan sopiva? 10W tms. tehonkestoa. jolloin teho on noin 2/3 noilla tyypillisillä n 10W puoli elementeillä. Jos kytkee "puolitehon" laittamalla tupit sarjaan, teho putoaa n. kolmasosaan, joka on vähän liikaa. Korjatkaa jos tuli ajatusvirheitä
Sarjaan kytkettynä teho putoaa neljäsosaan. Mun kokemuksen mukaan 10W teho riittää nippa nappa 15 asteen lämpötiloille, joten ottaisin kyllä vähintään 20 wattiset. Tehoa on helpompi rajoittaa kuin taikoa lisää, mutta iso sarjavastus on ikävä sijoittaa pyörään. Hyviä pwm-säätimiä löytyy netistä valmiina, tai sitten kolvi käteen ja perinteinen 555 ajastin plus fetti-kyhäelmä rakennukseen.
Vasen kahva saisi lämmetä vähän enemmän kuin oikea, kun vasuria tulee irrotettua kahvasta, sillä välin ilmavirta jäähdyttää kahvan.
Jos oikein alkaa hifisteleen niin tilaa sitten Arduino-kit ja pari fettiä niin voit tehdä kompuutteriohjatun version. Lähtö kummallekin kahvalle erikseen niin on helppo asetella tehot. Jos ohjaus on 3-asentoisella kytkimellä niin tehovaihtoehdot voisi asetella softalla sopiviksi.
SF 1098S
MTS V4S
MTS V4S
-
- Viestit: 775
- Liittynyt: Ma Loka 04, 2004 3:06 pm
- Pyörä: Canyon ja Cube
- Paikkakunta: Rajamäki
Re: Kahva lämmittimet ?
Mulla on kanssa tallissa alkamassa kahvamlämppäriprojekti. Tämänkertaisena reseptinä ajattelin kokeilla Duellin 15/20W elementtisarjaa, noista siis pienempitehoinen kaasukahvan alle. Säätöön Partcon PWM-säädin (DC-moottorin ohjain n. 8eur + paremmin tehoa kestävä FET n. 1eur). Näillä on siis tarkoitus saada aikaan molemmin puolin tasalämpöinen sarja, joka on portaattomasti säädettävissä. Säädin tullee koteloon, johon istutetaan myös virran ulosotto ja lisä/kypärävalon ohjaus/syöttö systeemit, koska 690ssä tuota piiloasennustilaa ei kovasti ole.
Aikaisempia reseptejä on ollut
-tasatehoisten elementtien sarja/rinnankytkentä, ei kovin hyvin säädettävä, vaan joutuu renkaamaan vuoronperään molempia tehoja.
-tasatehoiset PWM säätimen perässä (kytkinpuoli eristettynä), parempi kun edellinen, mutta kaasukahva tuntui edelleen lämpöisemmältä
Nämä siis edellisissä pyörissä.
-petteri
Aikaisempia reseptejä on ollut
-tasatehoisten elementtien sarja/rinnankytkentä, ei kovin hyvin säädettävä, vaan joutuu renkaamaan vuoronperään molempia tehoja.
-tasatehoiset PWM säätimen perässä (kytkinpuoli eristettynä), parempi kun edellinen, mutta kaasukahva tuntui edelleen lämpöisemmältä
Nämä siis edellisissä pyörissä.
-petteri
Re: Kahva lämmittimet ?
Mulla nyt kahessa pyörässä dicen hot-grip elementit.
Ne on kaks-asentoiset. Sen low-asennon voi mun mielestä jättää pois, ja niin onkin toteutettu Triumphissa. Low-asentoa ei oikein tunne- high-asennolla on muuten loistavat mm. hanskojen kuivattamiseen pidemmällä matkalla sateen jälkeen, eikä sadekkaan tunnu ikävältä lämmintä tuppea vasten.
Kawasakiin asensin ekat, ja siinä meni vähän aikaa + niistä ei tullu oikeen hyvät muutenkaan.
Triumphiin, kerran jo harjoteltuna, meni niin elementit ja tupit helpolla paikoilleen, sekä johdotus tuli tehtyä paljon fiksummin,
ja oli vähemmän piilotettavaa kun jätti etuvastuksen pois ja kytki elementit vaan täydelle teholle.
Paketin kytkimen myös vaihdoin kestävämpään täysmetalliseen, orggis on melko lelun oloinen.
Takiaisteipin paloilla laitoin kytkimen tankin taa piiloon niin, että ei näy jos ei tiedä mistä etsiä, silti ihan sormien ulottuvilla.
Ne on kaks-asentoiset. Sen low-asennon voi mun mielestä jättää pois, ja niin onkin toteutettu Triumphissa. Low-asentoa ei oikein tunne- high-asennolla on muuten loistavat mm. hanskojen kuivattamiseen pidemmällä matkalla sateen jälkeen, eikä sadekkaan tunnu ikävältä lämmintä tuppea vasten.
Kawasakiin asensin ekat, ja siinä meni vähän aikaa + niistä ei tullu oikeen hyvät muutenkaan.
Triumphiin, kerran jo harjoteltuna, meni niin elementit ja tupit helpolla paikoilleen, sekä johdotus tuli tehtyä paljon fiksummin,
ja oli vähemmän piilotettavaa kun jätti etuvastuksen pois ja kytki elementit vaan täydelle teholle.
Paketin kytkimen myös vaihdoin kestävämpään täysmetalliseen, orggis on melko lelun oloinen.
Takiaisteipin paloilla laitoin kytkimen tankin taa piiloon niin, että ei näy jos ei tiedä mistä etsiä, silti ihan sormien ulottuvilla.
Re: Kahva lämmittimet ?
Tässä mittailin niin nuo nurkissa pyörineet kiinalaiset elementit ottavatkin 1.5A kappale, eli 12V jännitteellä 18W kappale. Niihin ei kehtaa enää vastuksiakaan laittaa, sen verran paljon on tehoa että tarvitsisi molemmille puolille omansa. PWM ohjaus siis tarvitaan, kiinasta saa kaikenlaista joten eiköhän sieltä semmoinenkin löydy...
Re: Kahva lämmittimet ?
Jos lähistöltä löytyy kelkka purkaamo, kannattaa sieltä kysellä purku vastuksia. Kelkoissa käyttävät ns. kalvovastuksia.
Tosin yleismittari mukaan, että saa saman arvoiset vastukset mukaansa. Itsellä ei ollut eikä myyjä mitannut eli sain eritehoiset kalvot mukaan
Tehoa löytyy noista yleensä se noin 48W/ 20W. Ovat silleen kaksitehoiset jo valmiina, siis kolme johtoa kytketään. Eli kolmiasentoinen kytkin riittää. (I-0-II)
Ps. Ja jos hifistellään, 4-asentoinenkin käy. Juu ja rinnankytkentä... mahdollisuuksia on
Tosin yleismittari mukaan, että saa saman arvoiset vastukset mukaansa. Itsellä ei ollut eikä myyjä mitannut eli sain eritehoiset kalvot mukaan
Tehoa löytyy noista yleensä se noin 48W/ 20W. Ovat silleen kaksitehoiset jo valmiina, siis kolme johtoa kytketään. Eli kolmiasentoinen kytkin riittää. (I-0-II)
Ps. Ja jos hifistellään, 4-asentoinenkin käy. Juu ja rinnankytkentä... mahdollisuuksia on
- JUHHisi
- Viestit: 999
- Liittynyt: Pe Syys 05, 2008 8:15 pm
- Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97
- Paikkakunta: Häme
Re: Kahva lämmittimet ?
Kaverilla on/oli jotkut 100 € kahvalämppärit (koso?) Joista hajos se 5 asentoinen lämmönsäädin..meikä kirjoitti:... PWM ohjaus siis tarvitaan, kiinasta saa kaikenlaista joten eiköhän sieltä semmoinenkin löydy...
Homma korjattiin 5eur maksavalla 1-0-2 vipu katkaisijalla..
Täysteholla (rinnan kytkentä) kahvat kuumenee liikaa niin sitten voi tiputtaa "puoliteholle" (sarjaan), joilla tääs pärjää jonki aikaa..
Re: Kahva lämmittimet ?
Ei saa noista ktm/moose racing lock-on tupeista kumeja irti ehjänä. Tutkailin niin vaikuttaa kuin olisi valettu suoraan siihen kahvarunkoon, eli todennäköiseti hajoaa. Parempi ratkaisu lieneekin (käytetty) polkupyörän lock-on grippi jonka päälle tekee vasemman kahvan ja oikean normaalisti kaasukapulan päälle.
Re: Kahva lämmittimet ?
Eikö teillä ole talvella rukkasia tangossa? Oma viimetalvinen kokemus bilteman tankorukkasista oli sellainen, että ei edes käynyt mielessä lämppäreiden tarpeellisuus ja hanskoina oli crossihanskat läpi talven. Hiessä oli kädet ajelun jälkeen noinkin. Tosin oma ajelu ei ole tourinkia vaan pääasiassa mettätie surauttelua ja jääradan kiertämistä.
{]o.O[}