Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

GPS, kartat, navigaattorit, eksymiset ynnä muut navigointiin liittyvät jutut.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Jussi_S
Viestit: 773
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Itse olen ja navigoinut vaihtelevalla menestyksellä useallakin eri TomTomin mallilla ja itse karttapohja ei mielestäni ole ongelma (asfalttien ulkopuolella) vaan se että Tyre laskee GoogleMapsin päällä reitit ja TomTomilla on oma laskentansa. Ja jos reittipisteitä on harvakseltaan, voi reitti olla hyvinkin erilainen. Itse olen kylvänyt Tompan reitteihin sitten riittävästi noita reittipisteitä ja kyllähän ne lopulta suht samoja ovat.
Toinen ongelma TomTomin kartoissa on ns. tiekatkot, eli jostakin syystä heidän kartoissaan jotkin polut vain katkeavat ja niille ei sitten voikaan mitään. Pitää vaan viedä reittipiste mahd lähelle katkoa ja toinen katkon jälkeen ja toivoa maastossa että muistaa missä kohden on moisia, eikä usko Tompan U-käännös kehoituksia. 8)
Niin ja en minäkään ilmaisia karttoja Tomppaan löytänyt, nykymallissani on ne elinikäiset päivitykset...
AT -95
eppuli
Viestit: 4
Liittynyt: La Syys 20, 2014 3:01 pm
Pyörä: ROSE

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja eppuli »

Harmi ettei noissa voi käyttäjä ilmeisesti ehdottaa korjauksia, olis ihan kätevä ominaisuus koska virheitähän niissä väistämättä on, todennäköisyydet on sen puolella..
Avatar
chiefmechanic
Viestit: 60
Liittynyt: Ke Loka 10, 2007 12:24 pm
Pyörä: XTZ 690, XTZ 750, FJ1200, WR 400
Paikkakunta: Vantaa

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja chiefmechanic »

Jussi_S kirjoitti:Itse olen ja navigoinut vaihtelevalla menestyksellä useallakin eri TomTomin mallilla ja itse karttapohja ei mielestäni ole ongelma (asfalttien ulkopuolella) vaan se että Tyre laskee GoogleMapsin päällä reitit ja TomTomilla on oma laskentansa. Ja jos reittipisteitä on harvakseltaan, voi reitti olla hyvinkin erilainen. Itse olen kylvänyt Tompan reitteihin sitten riittävästi noita reittipisteitä ja kyllähän ne lopulta suht samoja ovat.
Toinen ongelma TomTomin kartoissa on ns. tiekatkot, eli jostakin syystä heidän kartoissaan jotkin polut vain katkeavat ja niille ei sitten voikaan mitään. Pitää vaan viedä reittipiste mahd lähelle katkoa ja toinen katkon jälkeen ja toivoa maastossa että muistaa missä kohden on moisia, eikä usko Tompan U-käännös kehoituksia. 8)
Niin ja en minäkään ilmaisia karttoja Tomppaan löytänyt, nykymallissani on ne elinikäiset päivitykset...


Noi katkot johtuu siitä, kun tien kohdalle osuu kunnanraja tai jokin muu vastaava "katkoviiva" ja katkoviivan viiva "leikkaa" tien. Nämä näkyy selvästi GT-kartaan verrattaessa. Sen takia on aina hyvä tarkista TOMTOM:n ehdottama reitti "Selaa reitti" toiminnolla.

Tämä ongelma koskee kaikkia pikkuteitä, oli ne sitten soraa tai assua.
Mieluummin kolme kuin kaksi tai yksi...

FJ 1200
xtz 850
WR 400
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Kyllä tomppaankin löytyy kaikenlaista mielenkiintoista...

Kuva

Kuva

Kuva
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

chiefmechanic kirjoitti:
Jussi_S kirjoitti:Itse olen ja navigoinut vaihtelevalla menestyksellä useallakin eri TomTomin mallilla ja itse karttapohja ei mielestäni ole ongelma (asfalttien ulkopuolella) vaan se että Tyre laskee GoogleMapsin päällä reitit ja TomTomilla on oma laskentansa. Ja jos reittipisteitä on harvakseltaan, voi reitti olla hyvinkin erilainen. Itse olen kylvänyt Tompan reitteihin sitten riittävästi noita reittipisteitä ja kyllähän ne lopulta suht samoja ovat.
Toinen ongelma TomTomin kartoissa on ns. tiekatkot, eli jostakin syystä heidän kartoissaan jotkin polut vain katkeavat ja niille ei sitten voikaan mitään. Pitää vaan viedä reittipiste mahd lähelle katkoa ja toinen katkon jälkeen ja toivoa maastossa että muistaa missä kohden on moisia, eikä usko Tompan U-käännös kehoituksia. 8)
Niin ja en minäkään ilmaisia karttoja Tomppaan löytänyt, nykymallissani on ne elinikäiset päivitykset...


Noi katkot johtuu siitä, kun tien kohdalle osuu kunnanraja tai jokin muu vastaava "katkoviiva" ja katkoviivan viiva "leikkaa" tien. Nämä näkyy selvästi GT-kartaan verrattaessa. Sen takia on aina hyvä tarkista TOMTOM:n ehdottama reitti "Selaa reitti" toiminnolla.

Tämä ongelma koskee kaikkia pikkuteitä, oli ne sitten soraa tai assua.
Viimeksi mulla teki tämän esimerkiksi 6-tien varrella olevan Rutumin kartanon kohdalla. Tarkoitus oli ajaa tieltä 176 pikkutietä kartanon alueen läpi (josta mapsin mukaan menee tie). Tomppa ei antanut, vaan kierrätti väkisin 6-tien kautta. GoogleMapsissa ei näy "katkoviivaa" noilla main.

Muutamia reittejä tehdessä on kyllä oppinut tarkastamaan reitin (ja kiroilemaan kun ei piirry samalla tavalla kuin Tyressä tai Mapsissa). Tämän jälkeen alkaa reittipisteiden poistaminen ja arpominen mistä kautta laite pyöräyttää reitin uudestaan. Tien päällä ei niinkään jaksaisi säätää näiden vehkeiden kanssa, vaan keskittyisi ajamiseen. Ja mielellään kotonakin sen säätämisen jättäisi siihen että sen hyvän reitin saa suunniteltua GoogleMapsin kanssa, eikä tarvitse tarkastella/muokata Tyre/TomTom-konversioiden jälkeen.
Olipahan tilitys... :lol:
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Jussi_S kirjoitti:Itse olen ja navigoinut vaihtelevalla menestyksellä useallakin eri TomTomin mallilla ja itse karttapohja ei mielestäni ole ongelma (asfalttien ulkopuolella) vaan se että Tyre laskee GoogleMapsin päällä reitit ja TomTomilla on oma laskentansa. Ja jos reittipisteitä on harvakseltaan, voi reitti olla hyvinkin erilainen. Itse olen kylvänyt Tompan reitteihin sitten riittävästi noita reittipisteitä ja kyllähän ne lopulta suht samoja ovat...
Itse olen poistanut Tyren reittilaskennassa reittipisteitä niin että noin joka kolmas piste jää jäljelle. Ei ole mitään tietoa kuin monta pistettä laite pystyy käsittelemään. Pisteiden määrää voisi kokeilla jättää suuremmaksi ja katsoa parantuuko tarkkuus...
Avatar
Jussi_S
Viestit: 773
Liittynyt: Ti Kesä 16, 2009 1:16 pm
Pyörä: XRV 750 Africa Twin, WR250
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja Jussi_S »

Vanhemmissa TomTomeissa on 50 pisteen rajoitus ja uudemmissa Ridereissa saa jo 100 pistettä.
AT -95
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Jussi_S kirjoitti:Vanhemmissa TomTomeissa on 50 pisteen rajoitus ja uudemmissa Ridereissa saa jo 100 pistettä.
Hyvä tietää!Kiitos tästä..
beehoo
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:36 pm
Pyörä: mp

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja beehoo »

Pitäisi laittaa zumo350LM myyntiin. Mitä toimenpiteitä vaatii että laitteen sisältämät ikuiset karttapäivitykset pelaa uudella omistajalla?
Avatar
juhan
Viestit: 2605
Liittynyt: Ti Elo 29, 2006 1:25 am
Pyörä: R12GS -13, XCh -07, KTM 690 ENDURO 2009
Paikkakunta: JKL

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja juhan »

Lataa koneelle (Mac tai Win) Garmin Expressin ja rekisteröi laitteen siihen. Päivitys on tosiaan laite- ei omistajakohtainen (siis laitteen elinikä :o, ei omistajan).
Päällyste päättyy, elämä alkaa - juha -
beehoo
Viestit: 4
Liittynyt: La Heinä 19, 2014 1:36 pm
Pyörä: mp

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja beehoo »

No niinpä tietysti. Kiitoksia vastauksesta.
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

Tuli siirryttyä Garminin talliin Montana 600:lla. Kokeilin viikonlopun autoreissulla laittaa osoitetta hakuun ja näyttihän laite päämäärän ihan OK. Ainut vaan että "reititys" oli linnuntietä pitkin, eli ei juuri apua autoillessa tai mopoillessa. Laitteessa on City navigator NT kartat käytössä. En löytänyt valikoista mitään valintaa asiaan liittyen, eikä laite kysynyt käytetäänkö millaisia teitä esim. Vinkkejä?
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Katsopas mitkä asetukset reitityksessä. Eli asetus--reititys ja sieltä toiminto, jos on suora reitti niin tekee juurikin noin.
Lisää urkua monitoriin...
KooT82
Viestit: 169
Liittynyt: To Joulu 05, 2013 3:39 pm
Pyörä: KTM 690ER '12
Paikkakunta: Kotka

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja KooT82 »

No sieltähän se! Kiitokset!
Avatar
JJ
Viestit: 361
Liittynyt: Ma Elo 01, 2005 3:56 pm
Pyörä: BMW R1200 GSA
Paikkakunta: Iitti

Re: Todella tyhmien kysymyksien upottava suo

Viesti Kirjoittaja JJ »

Miksi Garminin 390 ei "tajua" Saksan lauttarannan sijaintia (Skandinavienkai)? Travemünden keskustasta lähdettäessä näytti matkaksi 539 km. Aiempi autonavi-Nuvi sekosi samasta osoitteesta samalla lailla näyttäen etäisyytenä satoja kilometrejä liikaa. Osoite naputeltu ihan samalla lailla kuin nekin, jotka ei aiheuta ongelmia. Ei ole maailman vakavin ongelma, mutta ihan mielenkiinnosta. Mitä pitää tehdä toisin?
"Siistiä ja huoletonta on BMW:llä ajo, ei koskaan mitään likaisia ketjuhommia eikä kustannuksia, sillä kartiopyöräveto on ikuinen" (BMW mainosteksti 1931)
Vastaa Viestiin