Dominaattori kolisee!
Valvoja: Moderaattorit
- Pallokala
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör, 450MT
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Dominaattori kolisee!
Nyt myrkyn lykkäsi! Töistä tullessa laskeuduin moottoritien rampilta ja pysähdyin risteykseen väistämään autoja. Seuraavassa kiihdytyksessä aloitti kone metallisen kalinan. Pysäkille parkkiin ja kone seis. Missään kohden konetta ei ole ylimääräisiä reikiä eikä öljyä pursu mistään. Koska vesisateessa ei ole hauska tehdä remonttia ja "se jokin" on jo kuitenkin rikki, pistin koneen käyntiin ja ajoin vajaan kilometrin taajamavauhtia kotiin. Kolina ei sillä matkalla pahentunut.
Kone käy tyhjäkäyntiä, vetää, vastaa kaasuun. Kierrättämistä en uskaltanut enää kokeilla. Kummastakin pakoputkesta tulee pakopulssi. Viime aikoina on ollut todella paljon käyntihäiriöitä, mutta vain kostealla kelillä. Tänäänkin kotiinpäin ajaminen vesisateessa oli yhtä tuskaa. Kuivalla kone toimi kuin junan vessa.
Eli mikä meni särki? Onko helppo ehjätä?
Kone käy tyhjäkäyntiä, vetää, vastaa kaasuun. Kierrättämistä en uskaltanut enää kokeilla. Kummastakin pakoputkesta tulee pakopulssi. Viime aikoina on ollut todella paljon käyntihäiriöitä, mutta vain kostealla kelillä. Tänäänkin kotiinpäin ajaminen vesisateessa oli yhtä tuskaa. Kuivalla kone toimi kuin junan vessa.
Eli mikä meni särki? Onko helppo ehjätä?
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
- Raimo
- Viestit: 1294
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Mulla käyntihäiriöt korjaantuivat sillä, kun löysin sytytyspulssin anturipiuhasta kuoressa olleen hiertymän. Muistaakseni piuha meni moottorin edessä olevan runkoputken kylkeä. Juuri sateella oli käyntihäiriöitä.
Kolinan aiheuttajaa en lähde tarkemmin veikkaamaan, mutta kiertokangen, kampiakselin tai tasapainoakselin laakeri ehkä ?
Kolinan aiheuttajaa en lähde tarkemmin veikkaamaan, mutta kiertokangen, kampiakselin tai tasapainoakselin laakeri ehkä ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- Pallokala
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör, 450MT
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
No, tämän syksyn ajot on joka tapauksessa sitten ajettu. Tarkoitus oli talven mittaan vähän siistiä mopon ulkonäköä, mutta homma taisi muuttua tekniikkasulkeisiksi. Kilometrejä on mittarissa 57 tuhatta, olin olettanut ajelevani vielä jonkun matkaa ennen isompia remppoja...
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
- Raimo
- Viestit: 1294
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Niin, unohtui mainita, että avasin oman Domin koneen vaihteensiirtäjän ongelmien vuoksi. Tarinaa siitä remontista: http://www.finnbike.com/matkaendurot/nx650/nx650.htm
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
- Pallokala
- Viestit: 937
- Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
- Pyörä: Dominatör, 450MT
- Paikkakunta: Pohjois-Savo
Pyörä on kuulemma vienosti helissyt ainakin viimeiset kolme kesää. Syyhän pieneen helinään yksimukisessa ravistimessa voi tietysti olla ihan mikä tahansa. No, kunhan V-käyrä hieman tasoittuu, niin aloitetaan "systemaattinen vianetsintä" pamauttamalla kone käyntiin...
Seetiä vähän eppäilen, kone kuitenkin käy. Syntyykö kk:n laakerivaurio yhdessä kiihdytyksessä? Ainakin autolla saa ajaa pitkiä matkoja naputuksen alkamisesta lopulliseen kiinnileipomiseen.
Seetiä vähän eppäilen, kone kuitenkin käy. Syntyykö kk:n laakerivaurio yhdessä kiihdytyksessä? Ainakin autolla saa ajaa pitkiä matkoja naputuksen alkamisesta lopulliseen kiinnileipomiseen.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
-
DR Markku
- Viestit: 575
- Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
- Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
- Paikkakunta: Muhos
Yleensä laakerivaurio syntyy pitemmällä aikavälillä koko ajan pahentuen. Tulpanreiästä voisi nähdä jotain kun pyörittää männän ylös ja tuijaa lampulla, onko mäntään hakkautunut jälkiä yms. Minä en kyllä käynnistäisi enää ettei tulisi lisää vaurioita. Jos virtapuoli on kunnossa niinkuin kuulostaisi niin avattava se kone on kumminkin. Ehdottaisin että kansi auki.
edit: Mäntävaurio muuten syntyy juuri tuolla tavalla, itsellä lähti kelkan männän helmasta pala ja ääntä kyllä riitti. Myös rikkoutunut männänrengas voisi olla syynä.
edit: Mäntävaurio muuten syntyy juuri tuolla tavalla, itsellä lähti kelkan männän helmasta pala ja ääntä kyllä riitti. Myös rikkoutunut männänrengas voisi olla syynä.
- koukero
- Viestit: 84
- Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 11:41 pm
- Pyörä: yamaha wr450 -03
- Paikkakunta: nivala
johtuskohan kolinat mullakin tosta halkeamasta. seetit näkyy olevan kierossa. onko muilla ollu domisssa kansi halaki.
- Liitteet
-
- IMG_2674.JPG
- (685.06 KiB) Tiedosto ladattu 554 kertaa
- mikako
- Viestit: 142
- Liittynyt: Pe Marras 12, 2004 9:00 pm
- Pyörä: Harleydaavitsonni
- Paikkakunta: oulu
HEH HEH...hyvin sanoi se asentajajaket kirjoitti:fordin twin cam koneethan oli kuuluisia halkeavista kansista, joku asentaja sanoi, ettei ole ikinä nähnyt yhtään fordin DOHC konetta mistä ei olisi kansi halki, jotkut vaan ei vuoda ja toimii, mutta halki ne on kaikki.?
Vähemmän piiskaa, enemmän jäähdytystä varsinkin jos nostaa lokkarin ylös niin varmistus että se ei liikaa "varjosta" sylinteriä, öljylle lauhdutusta, polttoaine seokset kohdalleen... Jokohan alkais kannet kestää? ... ei varmaan Fordissa mutta Hondassa