Suzuki DR 440cc
Valvoja: Moderaattorit
Suzuki DR 440cc
Aloitteleva kurapyörälijä ilmoittautuu!
Pidemmittä puheitta, tuli viime sunnuntaina (23.2.2014) metsä/rymypyörä kuumehoureissa Nettimoton avustuksella kipinätön, reilu puoli vuotta tallissa seissyt, hieman laiteltu DR jossa isompaa pyttysatsia, rosteriputkistoa ja niin edelleen. Kilvissä tietysti, papereissa 22kw eli ainakin myyjä puhui että ei ole vakuutusmaksut hirveitä olleet. Pyörässähän on uudemman mallin kone, mihin istutettu JE-pistonsin 440cc sarja, virinokka ja Mikunin TM33 kiihytyspumpullinen kaasari.
Alle tonni jäi hintaa pyörälle, ja vikaahan ei järin suuri ollut. Pyörän kun sai kotiin, reilu tunti vianetsintää ja puolan virtajohto uusiksi niin jopas tuli komea kipinä! Käyntiin lähti komeasti kun oppi käynnistystaktiikan, tullut huomattua että pyörä on erittäin tarkka sen suhteen. Toiminut nämä muutaman päivää kuitenkin moitteetta.
Osiakin tuli mojovasti mukaan, vakiokone osissa, kaasari ja muuta härpäkettä.
Ajokengillä oli hieman vaikea vaihtaa vaihdetta, kun vakio poljin on niin lyhyt... Pieni lattaraudan pätkä väliin ja on paljon parempi! Samoin jarrupolkimelle vanhasta jalkatapista vähän lisää kokoa.
Vakiosähköt alkaa olemaan jo aikansa eläneet, uusiksi menee kunhan kerkeää tekemään
Patenttitarakka, lähtee romulootaan heti... Vakio takalokari on niin halkeillut, karu ja muutenkin ruman näköinen että uudemmasta? mallista käypänen MX- tyylinen lokari tulee kunhan löytää paikan mistä moisia saa sopuhintaan. Ebaysta tuntuu löytyvän, mutta postikulut + tulli tekee takalokarista liian kalliin... Mistä porukka on yleensäkään tähän pyörään muoveja hankkinut?
Öhlinsin iskari meno -ja paluuvaimennuksen säädöillä. Ei taida olla vakioiskari? Moottorin huohotinletku oli suunnattu iskaria päin, siksi niin öljypaskan peitossa...
Leviämmät jalkatapit laitoin kiinni kun vakiot ovat niin pienet ja rimpulat.
Hyväksi todetut Bilteman fatbar tanko ja käsisuojat laitoin kiinni.
Pyörään tutustumista.
Tilasin noiden susipaska renkaiden tilalle Michelinin AC10 renkaat, olivat tarjouksessa 24mx:llä 129e kierros. Toivotaan että olisivat paremmat kuin nykyiset!
Projekti osastolla tämä on siksi, koska mopedilla on nyt kevät tarkoitus ajella, kaatuilla ja rymytä, ennenkaikkea totutella pyörään. Kesällä tämä laitetaan aivan osiksi, tarkoitus olisi keventää pyörää mahd. paljon. Alumiinista takahäkin rakentamista, yms. olen miettinyt. Lisäksi kaikki osat maalataan uudestaan uudella värityksellä, alustaan parannusta (USD keula jne), Vaporin digitaalimittaristo, smotovanteet, valomaski vakio hirvityksen tilalle, täydellinen koneremontti, kaikki kulutusosat uusiksi, sähköt+xenonit. Eli aika paljon on vielä luvassa!
Kommentteja otan ilomielin vastaan.
Pidemmittä puheitta, tuli viime sunnuntaina (23.2.2014) metsä/rymypyörä kuumehoureissa Nettimoton avustuksella kipinätön, reilu puoli vuotta tallissa seissyt, hieman laiteltu DR jossa isompaa pyttysatsia, rosteriputkistoa ja niin edelleen. Kilvissä tietysti, papereissa 22kw eli ainakin myyjä puhui että ei ole vakuutusmaksut hirveitä olleet. Pyörässähän on uudemman mallin kone, mihin istutettu JE-pistonsin 440cc sarja, virinokka ja Mikunin TM33 kiihytyspumpullinen kaasari.
Alle tonni jäi hintaa pyörälle, ja vikaahan ei järin suuri ollut. Pyörän kun sai kotiin, reilu tunti vianetsintää ja puolan virtajohto uusiksi niin jopas tuli komea kipinä! Käyntiin lähti komeasti kun oppi käynnistystaktiikan, tullut huomattua että pyörä on erittäin tarkka sen suhteen. Toiminut nämä muutaman päivää kuitenkin moitteetta.
Osiakin tuli mojovasti mukaan, vakiokone osissa, kaasari ja muuta härpäkettä.
Ajokengillä oli hieman vaikea vaihtaa vaihdetta, kun vakio poljin on niin lyhyt... Pieni lattaraudan pätkä väliin ja on paljon parempi! Samoin jarrupolkimelle vanhasta jalkatapista vähän lisää kokoa.
Vakiosähköt alkaa olemaan jo aikansa eläneet, uusiksi menee kunhan kerkeää tekemään
Patenttitarakka, lähtee romulootaan heti... Vakio takalokari on niin halkeillut, karu ja muutenkin ruman näköinen että uudemmasta? mallista käypänen MX- tyylinen lokari tulee kunhan löytää paikan mistä moisia saa sopuhintaan. Ebaysta tuntuu löytyvän, mutta postikulut + tulli tekee takalokarista liian kalliin... Mistä porukka on yleensäkään tähän pyörään muoveja hankkinut?
Öhlinsin iskari meno -ja paluuvaimennuksen säädöillä. Ei taida olla vakioiskari? Moottorin huohotinletku oli suunnattu iskaria päin, siksi niin öljypaskan peitossa...
Leviämmät jalkatapit laitoin kiinni kun vakiot ovat niin pienet ja rimpulat.
Hyväksi todetut Bilteman fatbar tanko ja käsisuojat laitoin kiinni.
Pyörään tutustumista.
Tilasin noiden susipaska renkaiden tilalle Michelinin AC10 renkaat, olivat tarjouksessa 24mx:llä 129e kierros. Toivotaan että olisivat paremmat kuin nykyiset!
Projekti osastolla tämä on siksi, koska mopedilla on nyt kevät tarkoitus ajella, kaatuilla ja rymytä, ennenkaikkea totutella pyörään. Kesällä tämä laitetaan aivan osiksi, tarkoitus olisi keventää pyörää mahd. paljon. Alumiinista takahäkin rakentamista, yms. olen miettinyt. Lisäksi kaikki osat maalataan uudestaan uudella värityksellä, alustaan parannusta (USD keula jne), Vaporin digitaalimittaristo, smotovanteet, valomaski vakio hirvityksen tilalle, täydellinen koneremontti, kaikki kulutusosat uusiksi, sähköt+xenonit. Eli aika paljon on vielä luvassa!
Kommentteja otan ilomielin vastaan.
Re: Suzuki DR 440cc
Tervetuloa ja onnittelut pyörä valinnasta! =)
Hyvän näkönen pyörä, itsekkin tuli tuota vilkaistua pikaisesti. Saksan maalta saa muovia, vaihtoehtoisesti http://www.mp-osat.fi josta saa orkkis muovit ihan kohtuu hintaan ( takamuovi 50e per puoli). Takaiskarista sen verran että orkkis ei ole!
Hyvän näkönen pyörä, itsekkin tuli tuota vilkaistua pikaisesti. Saksan maalta saa muovia, vaihtoehtoisesti http://www.mp-osat.fi josta saa orkkis muovit ihan kohtuu hintaan ( takamuovi 50e per puoli). Takaiskarista sen verran että orkkis ei ole!
Mopot : DR350, Kinuski 200cc
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Suzuki DR 440cc
Ja sieltäpä tilatessa ei oo tullejakaan. Jotain hyvää EUsasta....Nakkiz kirjoitti: Saksan maalta saa muovia
Re: Suzuki DR 440cc
Mitähän ne liikkeet saksanmaalla on? Puusilimä taidan olla kun en mistään löydä sieltä...
Re: Suzuki DR 440cc
Ajojen jälkeen tässä huomasin että onpas moottori yltä päältä öljyssä. Sitten huomasin että onpas kaasari ja puolakin öljystä märkä. Eipä kauaa nokka tuhissut niin huomasin että runkoputken hitsisaumassa todella pieni väsymis? murtuma josta varmastikin suhnuttaa ölppää pihalle. Monta kertaa pyyhin alueen rätillä ja aina kastui tuo sauman vierus märäksi.
Eipä muuta kuin mylly pois ja pitävämpää saumaa tilalle...
Onko muilla tohtorin omistajilla tälläistä tullu vastaan?
Eipä muuta kuin mylly pois ja pitävämpää saumaa tilalle...
Onko muilla tohtorin omistajilla tälläistä tullu vastaan?
Re: Suzuki DR 440cc
Enskakumit alla ja muutamat ajoreissut heitetty. Olivat liikaa rungossa olevalle patentille, joka esti rungon öljyn vuotamisen. Eli liimamassaa ja polkupyörän sisuskumi estämässä öljyn tuloa Tulin siihen tulokseen että otetaan tämä projektiksi nyt, eikä kesällä kun ajokelit on parhaimmillaan.
Ei muutakun purkamaan.
Penkistä otin päältä parin sentin kerroksen pehmustetta pois, ja toi omasta mielestä paremman ajoasennon ja ulkonäön. Rautasahalla enimmät pois ja rälläkälla lamelli laikalla pikku tasoittelu pehmusteelle
Suunnitelmissa oli istuttaa jonkun krossin alumiininen takahäkki tähän, mutta sen idean tyrmäsin ja teen vakiohäkistä portaattomasti korkeussäädettävän - ja irroitettavan. Runkoon tulee tuon pahvi sabluunan muotoinen pala pitkällä soikealla säätöreiällä, johon häkki kiinnitetään pultilla. (Häkkiin hitsataan kuvassa näkyvät jatkomutterit ja niiden takaa katkaistaan takahäkki.)
Ilmanputsarin kerkesin purkamaan, tulee ihan uusiksi ilmanotto ja ilmanputsarin kiinnitys verrattuna vakioon. Enemmän siitä kun edistyy.
Re: Suzuki DR 440cc
sitä on ilo katsella, kun jollain on into kypällä..
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Suzuki DR 440cc
Hienot suunnitelmat ja hyvä että tuo oivallinen aihio löysi rakastavan omistajan!
Olin vähällä ruveta hieromaan kauppoja tuosta samaisesta pelistä mutta piti sitten päästä heti ajamaan niin en kipinättömään ryhtynyt. Alkuperäinen ajatus oli pienehkö (200-400cc) enska mutta nx650 sitten tuli kuitenkin ostettua kun halvalla sai...
Olin vähällä ruveta hieromaan kauppoja tuosta samaisesta pelistä mutta piti sitten päästä heti ajamaan niin en kipinättömään ryhtynyt. Alkuperäinen ajatus oli pienehkö (200-400cc) enska mutta nx650 sitten tuli kuitenkin ostettua kun halvalla sai...
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Suzuki DR 440cc
Tässä voi olla kyllä makea pyörä jos istutus on tehty hyvin ja tuo öhlärikin vielä, tähän olis langennu varmaan itsekin. Tuo runko on varsin kriittisestä paikasta murtunut, älä missään nimessä aja vaan ota runko irti ja vie hiekkapuhallettavaksi, jonka jälkeen näet onko toi poikinut murtumia muuallekin. Sitten saat hyvin hitsattua tuohon vahvikkeen, uusi sauma vaan murtuman päälle ei kestäisi kauaa. CrMo -terästä.
Olisi kyllä mielenkiintoinen kokeilla ajaa tuo pyöräsi, on sentään suht matalakin (minä varsin töpökoipi).
Olisi kyllä mielenkiintoinen kokeilla ajaa tuo pyöräsi, on sentään suht matalakin (minä varsin töpökoipi).
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Suzuki DR 440cc
Hiekka saattaa "urakkapuhalluksessa" vasaroida säröt näkymättömiin.
Hieno lasimurska olisi parempi.
Hieno lasimurska olisi parempi.
Re: Suzuki DR 440cc
Rakentelukärpänen puraisi senverta kovaa että vakio takahäkki alkuperäisine suunnitelmineen lentäkööt metallinkeräykseen
Vakiohäkin muokkaus oli jo ihan hyvällä mallilla, mutta parempi tehdä koko takanen uusiksi.
Uuden häkin "päällisosalle" tuli tehtyä hitsausjigi jotta ei tarvitse harmitella vinossa olevia putkia sitten tulevaisuudessa.
Tankin oikeanpuoleinen kate oli reiällä ja halkeillut, joten korjasin sen 3M:n mäskillä ja apinan nahalla. Itse aineiden lisäksi tuossa käytettiin kolmea eri pohjustetta, kuulemma kestää tuo kohta paremmin kuin alkup. muovi. Saa nähdä
Tankin ainoaan lommoon nykäsin lasikuitukitin alle. Ajattelin kestävän paremmin noin, verrattuna pelkkään normaaliin tasoitteeseen. Loppuviimeistely toki normaalilla autokitillä.
Allrightilta tilasin 450RMZ täysvalkoisen katesarjan, perän katteet ja etulokari tuleepi kiinni niistä.
Jatkoa tulossa
Vakiohäkin muokkaus oli jo ihan hyvällä mallilla, mutta parempi tehdä koko takanen uusiksi.
Uuden häkin "päällisosalle" tuli tehtyä hitsausjigi jotta ei tarvitse harmitella vinossa olevia putkia sitten tulevaisuudessa.
Tankin oikeanpuoleinen kate oli reiällä ja halkeillut, joten korjasin sen 3M:n mäskillä ja apinan nahalla. Itse aineiden lisäksi tuossa käytettiin kolmea eri pohjustetta, kuulemma kestää tuo kohta paremmin kuin alkup. muovi. Saa nähdä
Tankin ainoaan lommoon nykäsin lasikuitukitin alle. Ajattelin kestävän paremmin noin, verrattuna pelkkään normaaliin tasoitteeseen. Loppuviimeistely toki normaalilla autokitillä.
Allrightilta tilasin 450RMZ täysvalkoisen katesarjan, perän katteet ja etulokari tuleepi kiinni niistä.
Jatkoa tulossa
Re: Suzuki DR 440cc
Tulinpa siihen ajatukseen että mitä sitä takahäkkiä itse tekemään -kun sopivan aihion purkuosilta löysin. 2005 vuoden 450cc RMZ:n häkki. 2008 RMZ:n katesarjan kun tilasin aikaisemmin, niin eihän niistä oikein hyvin käynytkään häkkiin kuin takalippa. Johtopäätöksen tein ja tilasin -05 vuoden takasivukatteet, ja ne passaavat jo mainiosti!
Pari kuvaa 2008 vuosmallin takalipalla- ja sivukatteilla:
Häkin kiinnikkeet pitää väsätä alumiiniprofiilista kunhan tarpeeksi paksua jostain saan käsiini. Yläpää häkistä tulee iskarin kiinnitykseen kiinni ja alas tulee uudet kiinnikkeet. Runkoon tulee vahvikkeet iskarin yläpään kiinnitykselle kun rasituskin lisääntyy. Penkkiin saattaa lentää fileroitu viipale takaisin päälle, katsotaan miten penkinrungon muokkauksen myötä tarve vaatii, nyt kuitenkin vielä todella kulmikas reunoilta.
-05 vuoden sivukatteilla ja -08 takalipalla. Katteet istuvat nätimmin paikoilleen mitä edelliset. Muotokin on sivukatteissa enemmän tämmöseen vanhaan DR:n räppänään käypä.
Takakatteet tulee muutaman sentin taaemmas, nyt huonosti vaan kaikki kiinni.
Tästä näkee vielä eroavaisuudet sivukatteiden välillä paremmin
Penkin ja katteiden rako tulee häipymään pois. Kuumailmapuhallinta vähän näyttää niin eiköhän se penkinrunko siitä notkistu
Koulussa puhaltelin soodalla osia vähän puhtaammiksi. Keulan T palat menevät pulverimaalaukseen.
Lisänä tässä mielessä on pyörinyt pari varsinaista riesaa: takarattaan kiinnityspakan kumityynyt/ liikkeellelähdön pehmentäjät (mitkä lie turhuudet) on kuluneet, ja siinä on pieni klappi. Samoiten jarrulevy on entisen omistajan mukaan itse vesileikautettu rosterilevystä ja se on jo aika kulunut..
1. uusi jarrulevy maksaa varmasti aikas paljon tämänikäiseen vehkeeseen
2. vaimennustyynyt, rattaan pakka, rattas ja sen jako ovat aika omituinen systeemi ja tuovat lisäpainoa ja huoltokohteita.
Mietinnässä ollut jonkun krossipyörän 18" enskavanne, jonka holkittaisi sopivaksi. Varmasti on crosseihin halvempia jarrulevyt jne. kuin näihin vanhoihin, ja ratas suoraan keskiössä kiinni olisi vaan niin yksinkertaisempi.
Crossejakin on taas niin montaa eri sorttia, että missähän olisi tähän helpoiten menevä vanne? Suzuki rmz/rm, onko kellään tietoa tai kokemusta?
Pari kuvaa 2008 vuosmallin takalipalla- ja sivukatteilla:
Häkin kiinnikkeet pitää väsätä alumiiniprofiilista kunhan tarpeeksi paksua jostain saan käsiini. Yläpää häkistä tulee iskarin kiinnitykseen kiinni ja alas tulee uudet kiinnikkeet. Runkoon tulee vahvikkeet iskarin yläpään kiinnitykselle kun rasituskin lisääntyy. Penkkiin saattaa lentää fileroitu viipale takaisin päälle, katsotaan miten penkinrungon muokkauksen myötä tarve vaatii, nyt kuitenkin vielä todella kulmikas reunoilta.
-05 vuoden sivukatteilla ja -08 takalipalla. Katteet istuvat nätimmin paikoilleen mitä edelliset. Muotokin on sivukatteissa enemmän tämmöseen vanhaan DR:n räppänään käypä.
Takakatteet tulee muutaman sentin taaemmas, nyt huonosti vaan kaikki kiinni.
Tästä näkee vielä eroavaisuudet sivukatteiden välillä paremmin
Penkin ja katteiden rako tulee häipymään pois. Kuumailmapuhallinta vähän näyttää niin eiköhän se penkinrunko siitä notkistu
Koulussa puhaltelin soodalla osia vähän puhtaammiksi. Keulan T palat menevät pulverimaalaukseen.
Lisänä tässä mielessä on pyörinyt pari varsinaista riesaa: takarattaan kiinnityspakan kumityynyt/ liikkeellelähdön pehmentäjät (mitkä lie turhuudet) on kuluneet, ja siinä on pieni klappi. Samoiten jarrulevy on entisen omistajan mukaan itse vesileikautettu rosterilevystä ja se on jo aika kulunut..
1. uusi jarrulevy maksaa varmasti aikas paljon tämänikäiseen vehkeeseen
2. vaimennustyynyt, rattaan pakka, rattas ja sen jako ovat aika omituinen systeemi ja tuovat lisäpainoa ja huoltokohteita.
Mietinnässä ollut jonkun krossipyörän 18" enskavanne, jonka holkittaisi sopivaksi. Varmasti on crosseihin halvempia jarrulevyt jne. kuin näihin vanhoihin, ja ratas suoraan keskiössä kiinni olisi vaan niin yksinkertaisempi.
Crossejakin on taas niin montaa eri sorttia, että missähän olisi tähän helpoiten menevä vanne? Suzuki rmz/rm, onko kellään tietoa tai kokemusta?
- Rässi66
- Viestit: 1085
- Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
- Pyörä: Honda CR250R
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Suzuki DR 440cc
Pese soodapuhalletut osat huolella kuumalla vedellä ennen maalauksia.
Re: Suzuki DR 440cc
Näinhän se on tehtävä, ja sitten loppupesut ennen pulverimaalausta tekevät alan miehet. ei huolta
-
- Viestit: 133
- Liittynyt: La Elo 10, 2013 8:41 pm
- Pyörä: husqvarna
Re: Suzuki DR 440cc
Mitäs tälle projektille kuuluu ??