Suzuki DR 440cc

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Aloitteleva kurapyörälijä ilmoittautuu!

Pidemmittä puheitta, tuli viime sunnuntaina (23.2.2014) metsä/rymypyörä kuumehoureissa Nettimoton avustuksella kipinätön, reilu puoli vuotta tallissa seissyt, hieman laiteltu DR jossa isompaa pyttysatsia, rosteriputkistoa ja niin edelleen. Kilvissä tietysti, papereissa 22kw eli ainakin myyjä puhui että ei ole vakuutusmaksut hirveitä olleet. Pyörässähän on uudemman mallin kone, mihin istutettu JE-pistonsin 440cc sarja, virinokka ja Mikunin TM33 kiihytyspumpullinen kaasari.
Alle tonni jäi hintaa pyörälle, ja vikaahan ei järin suuri ollut. Pyörän kun sai kotiin, reilu tunti vianetsintää ja puolan virtajohto uusiksi niin jopas tuli komea kipinä! :lol: Käyntiin lähti komeasti kun oppi käynnistystaktiikan, tullut huomattua että pyörä on erittäin tarkka sen suhteen. Toiminut nämä muutaman päivää kuitenkin moitteetta.

Kuva

Kuva

Osiakin tuli mojovasti mukaan, vakiokone osissa, kaasari ja muuta härpäkettä.

Kuva

Ajokengillä oli hieman vaikea vaihtaa vaihdetta, kun vakio poljin on niin lyhyt... Pieni lattaraudan pätkä väliin ja on paljon parempi! Samoin jarrupolkimelle vanhasta jalkatapista vähän lisää kokoa.

Kuva

Vakiosähköt alkaa olemaan jo aikansa eläneet, uusiksi menee kunhan kerkeää tekemään

Kuva

Patenttitarakka, lähtee romulootaan heti... Vakio takalokari on niin halkeillut, karu ja muutenkin ruman näköinen että uudemmasta? mallista käypänen MX- tyylinen lokari tulee kunhan löytää paikan mistä moisia saa sopuhintaan. Ebaysta tuntuu löytyvän, mutta postikulut + tulli tekee takalokarista liian kalliin... Mistä porukka on yleensäkään tähän pyörään muoveja hankkinut?

Kuva



Kuva

Öhlinsin iskari meno -ja paluuvaimennuksen säädöillä. Ei taida olla vakioiskari? Moottorin huohotinletku oli suunnattu iskaria päin, siksi niin öljypaskan peitossa...

Kuva

Leviämmät jalkatapit laitoin kiinni kun vakiot ovat niin pienet ja rimpulat.

Kuva

Hyväksi todetut Bilteman fatbar tanko ja käsisuojat laitoin kiinni.

Kuva

Pyörään tutustumista.

Kuva


Kuva

Tilasin noiden susipaska renkaiden tilalle Michelinin AC10 renkaat, olivat tarjouksessa 24mx:llä 129e kierros. Toivotaan että olisivat paremmat kuin nykyiset! :lol:

Projekti osastolla tämä on siksi, koska mopedilla on nyt kevät tarkoitus ajella, kaatuilla ja rymytä, ennenkaikkea totutella pyörään. Kesällä tämä laitetaan aivan osiksi, tarkoitus olisi keventää pyörää mahd. paljon. Alumiinista takahäkin rakentamista, yms. olen miettinyt. Lisäksi kaikki osat maalataan uudestaan uudella värityksellä, alustaan parannusta (USD keula jne), Vaporin digitaalimittaristo, smotovanteet, valomaski vakio hirvityksen tilalle, täydellinen koneremontti, kaikki kulutusosat uusiksi, sähköt+xenonit. Eli aika paljon on vielä luvassa!

Kommentteja otan ilomielin vastaan. :)
Nakkiz
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Huhti 26, 2013 10:43 pm
Pyörä: DR350
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja Nakkiz »

Tervetuloa ja onnittelut pyörä valinnasta! =)

Hyvän näkönen pyörä, itsekkin tuli tuota vilkaistua pikaisesti. Saksan maalta saa muovia, vaihtoehtoisesti http://www.mp-osat.fi josta saa orkkis muovit ihan kohtuu hintaan ( takamuovi 50e per puoli). Takaiskarista sen verran että orkkis ei ole!
Mopot : DR350, Kinuski 200cc
Exät : Derbi Senda 60cc, Honda Monkey 49cc, Kinuski Monkey 70cc, Honda CR 80cc, Pitpro 125cc, Samurai 150cc, ThumpStar 160cc.
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Nakkiz kirjoitti: Saksan maalta saa muovia
Ja sieltäpä tilatessa ei oo tullejakaan. Jotain hyvää EUsasta....
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Mitähän ne liikkeet saksanmaalla on? Puusilimä taidan olla kun en mistään löydä sieltä...
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Ajojen jälkeen tässä huomasin että onpas moottori yltä päältä öljyssä. Sitten huomasin että onpas kaasari ja puolakin öljystä märkä. Eipä kauaa nokka tuhissut niin huomasin että runkoputken hitsisaumassa todella pieni väsymis? murtuma josta varmastikin suhnuttaa ölppää pihalle. :shock: Monta kertaa pyyhin alueen rätillä ja aina kastui tuo sauman vierus märäksi.

Eipä muuta kuin mylly pois ja pitävämpää saumaa tilalle... :roll:

Kuva

Onko muilla tohtorin omistajilla tälläistä tullu vastaan?
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Kuva

Kuva

Enskakumit alla ja muutamat ajoreissut heitetty. Olivat liikaa rungossa olevalle patentille, joka esti rungon öljyn vuotamisen. Eli liimamassaa ja polkupyörän sisuskumi estämässä öljyn tuloa :lol: Tulin siihen tulokseen että otetaan tämä projektiksi nyt, eikä kesällä kun ajokelit on parhaimmillaan.

Kuva

Ei muutakun purkamaan.

Kuva

Penkistä otin päältä parin sentin kerroksen pehmustetta pois, ja toi omasta mielestä paremman ajoasennon ja ulkonäön. Rautasahalla enimmät pois ja rälläkälla lamelli laikalla pikku tasoittelu pehmusteelle

Kuva

Suunnitelmissa oli istuttaa jonkun krossin alumiininen takahäkki tähän, mutta sen idean tyrmäsin ja teen vakiohäkistä portaattomasti korkeussäädettävän - ja irroitettavan. Runkoon tulee tuon pahvi sabluunan muotoinen pala pitkällä soikealla säätöreiällä, johon häkki kiinnitetään pultilla. (Häkkiin hitsataan kuvassa näkyvät jatkomutterit ja niiden takaa katkaistaan takahäkki.)

Kuva

Kuva

Ilmanputsarin kerkesin purkamaan, tulee ihan uusiksi ilmanotto ja ilmanputsarin kiinnitys verrattuna vakioon. Enemmän siitä kun edistyy.

Kuva
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja jaket »

sitä on ilo katsella, kun jollain on into kypällä..
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja jupet »

Hienot suunnitelmat ja hyvä että tuo oivallinen aihio löysi rakastavan omistajan!

Olin vähällä ruveta hieromaan kauppoja tuosta samaisesta pelistä mutta piti sitten päästä heti ajamaan niin en kipinättömään ryhtynyt. Alkuperäinen ajatus oli pienehkö (200-400cc) enska mutta nx650 sitten tuli kuitenkin ostettua kun halvalla sai...
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja THA »

Tässä voi olla kyllä makea pyörä jos istutus on tehty hyvin ja tuo öhlärikin vielä, tähän olis langennu varmaan itsekin. Tuo runko on varsin kriittisestä paikasta murtunut, älä missään nimessä aja vaan ota runko irti ja vie hiekkapuhallettavaksi, jonka jälkeen näet onko toi poikinut murtumia muuallekin. Sitten saat hyvin hitsattua tuohon vahvikkeen, uusi sauma vaan murtuman päälle ei kestäisi kauaa. CrMo -terästä.
Olisi kyllä mielenkiintoinen kokeilla ajaa tuo pyöräsi, on sentään suht matalakin (minä varsin töpökoipi).
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Hiekka saattaa "urakkapuhalluksessa" vasaroida säröt näkymättömiin.
Hieno lasimurska olisi parempi. :idea:
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Rakentelukärpänen puraisi senverta kovaa että vakio takahäkki alkuperäisine suunnitelmineen lentäkööt metallinkeräykseen :twisted:

Kuva

Kuva

Vakiohäkin muokkaus oli jo ihan hyvällä mallilla, mutta parempi tehdä koko takanen uusiksi.

Kuva

Uuden häkin "päällisosalle" tuli tehtyä hitsausjigi jotta ei tarvitse harmitella vinossa olevia putkia sitten tulevaisuudessa.

Kuva

Tankin oikeanpuoleinen kate oli reiällä ja halkeillut, joten korjasin sen 3M:n mäskillä ja apinan nahalla. Itse aineiden lisäksi tuossa käytettiin kolmea eri pohjustetta, kuulemma kestää tuo kohta paremmin kuin alkup. muovi. Saa nähdä :lol:

Kuva
Kuva

Tankin ainoaan lommoon nykäsin lasikuitukitin alle. Ajattelin kestävän paremmin noin, verrattuna pelkkään normaaliin tasoitteeseen. Loppuviimeistely toki normaalilla autokitillä.

Kuva

Allrightilta tilasin 450RMZ täysvalkoisen katesarjan, perän katteet ja etulokari tuleepi kiinni niistä.
Jatkoa tulossa :arrow:
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Tulinpa siihen ajatukseen että mitä sitä takahäkkiä itse tekemään -kun sopivan aihion purkuosilta löysin. 2005 vuoden 450cc RMZ:n häkki. 2008 RMZ:n katesarjan kun tilasin aikaisemmin, niin eihän niistä oikein hyvin käynytkään häkkiin kuin takalippa. Johtopäätöksen tein ja tilasin -05 vuoden takasivukatteet, ja ne passaavat jo mainiosti!

Pari kuvaa 2008 vuosmallin takalipalla- ja sivukatteilla:

Kuva

Häkin kiinnikkeet pitää väsätä alumiiniprofiilista kunhan tarpeeksi paksua jostain saan käsiini. Yläpää häkistä tulee iskarin kiinnitykseen kiinni ja alas tulee uudet kiinnikkeet. Runkoon tulee vahvikkeet iskarin yläpään kiinnitykselle kun rasituskin lisääntyy. Penkkiin saattaa lentää fileroitu viipale takaisin päälle, katsotaan miten penkinrungon muokkauksen myötä tarve vaatii, nyt kuitenkin vielä todella kulmikas reunoilta.

Kuva

-05 vuoden sivukatteilla ja -08 takalipalla. Katteet istuvat nätimmin paikoilleen mitä edelliset. Muotokin on sivukatteissa enemmän tämmöseen vanhaan DR:n räppänään käypä.
Takakatteet tulee muutaman sentin taaemmas, nyt huonosti vaan kaikki kiinni.

Kuva

Kuva

Tästä näkee vielä eroavaisuudet sivukatteiden välillä paremmin

Kuva

Penkin ja katteiden rako tulee häipymään pois. Kuumailmapuhallinta vähän näyttää niin eiköhän se penkinrunko siitä notkistu :)
Kuva

Koulussa puhaltelin soodalla osia vähän puhtaammiksi. Keulan T palat menevät pulverimaalaukseen.
Kuva

Lisänä tässä mielessä on pyörinyt pari varsinaista riesaa: takarattaan kiinnityspakan kumityynyt/ liikkeellelähdön pehmentäjät (mitkä lie turhuudet) on kuluneet, ja siinä on pieni klappi. Samoiten jarrulevy on entisen omistajan mukaan itse vesileikautettu rosterilevystä ja se on jo aika kulunut..

1. uusi jarrulevy maksaa varmasti aikas paljon tämänikäiseen vehkeeseen
2. vaimennustyynyt, rattaan pakka, rattas ja sen jako ovat aika omituinen systeemi ja tuovat lisäpainoa ja huoltokohteita.

Mietinnässä ollut jonkun krossipyörän 18" enskavanne, jonka holkittaisi sopivaksi. Varmasti on crosseihin halvempia jarrulevyt jne. kuin näihin vanhoihin, ja ratas suoraan keskiössä kiinni olisi vaan niin yksinkertaisempi.

Crossejakin on taas niin montaa eri sorttia, että missähän olisi tähän helpoiten menevä vanne? Suzuki rmz/rm, onko kellään tietoa tai kokemusta?
Avatar
Rässi66
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 9:13 pm
Pyörä: Honda CR250R
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Pese soodapuhalletut osat huolella kuumalla vedellä ennen maalauksia.
tomima
Viestit: 10
Liittynyt: To Helmi 27, 2014 9:42 pm
Pyörä: Suzuki DR 440cm3

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja tomima »

Näinhän se on tehtävä, ja sitten loppupesut ennen pulverimaalausta tekevät alan miehet. ei huolta :)
Hasky510TE
Viestit: 133
Liittynyt: La Elo 10, 2013 8:41 pm
Pyörä: husqvarna

Re: Suzuki DR 440cc

Viesti Kirjoittaja Hasky510TE »

Mitäs tälle projektille kuuluu ??
Vastaa Viestiin