Altan Wanha postitie

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Riku76
Viestit: 341
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 7:54 pm
Pyörä: BMW R1150GS
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Riku76 »

Nomen est omen kirjoitti:
Riku76 kirjoitti:
Nomen est omen kirjoitti:Kävin huristamassa tuolla. Näkymät oli mukavat.
Siinähän on tutun näkönen Twini kuvassa.. :mrgreen: ^^
Twini on toiminut hyvin. Oikein mukava peli ajaa. Vajaa 20-tuhatta tullu mittariin.
Kiva kuulla, että koneet toimii ja latu maittaa. 8)

Itellä kans joskus haaveena käydä toi postitie kattomassa..
Piese
Viestit: 711
Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Pyörä: 60Yz/Ag175/FZR1000/FL 60/Street Glide ST
Paikkakunta: Enontekiö
Viesti:

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Piese »

Pitihän se tuokin käydä kattoon sunnuntaiajeluna, jaksoin ajaa Masiin asti. Liian tylsä ajettava ainakin isolla matkarohjolla tourancet alla, tuossa kaiketi tarvii ottaa lysti joko vauhdista tai maisemista, liposilla kumeksilla sitä vauhtia ei voi kuiten ottaa (ainakaan issekseen) ja samankaltasia tunturimaisemia nähny vissiin liikaa että säväyttäs mihkään suuntaan.

Tarttis lähtee joko hyvin aikasin keväällä tai ihan alkutalven puolella, haastetta tarttis kuitan olla :lol:
Avatar
Totti
Viestit: 1123
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Totti »

Tässäpä jotain historiaa mitä sain kaivettua. Laitan ne tähän copypastella suoraan mitä vastasivat, kirjoitusvirheineen kaikkineen:

Gargia Fjellstue / Sølvi:
The road over Beskades is a part of the old postal route. When they reached Gargia Mountain lodge they took riverboats from Gargia and down to Alta. And during summer the used boats across the lakes. In winter they crossed the frozen lakes. This is the same today. When winter arrives and the lakes are frozen enough we cross them and do not use the road.

Suolovuopmi Fjellstue As / Maj-Lis Klingan:
The road was a postal route and also a route for bringing people.
The Fjellstues mountain cottages had a very important role in this because it was 30 km between every fjellstue and when they tansported post and people tit was one days journey between them. They travelled with reeindeers and horses. Reeindeers in the winter and horses in the summer. The bad weather in the mountain in the winter made them follow this route to have a shelter to come to. The marked in Alta called the Bossekoppmarked and the marked in Karesundo Finland/Sweden was very important for people to get want they needed and to sell to get an income from that. Under the the Norway was under Denmark it was alsp travelling state people as priest, police and others from København in Denmark. It was also in that time to show the border to Finland. To have churches and important people from the state in the area with the border. Kautokeino the border to Finland.

Alta turistinfo (käännetty Norjasta Englannin kautta Suomeen)
Altan ja Kautokeinon välinen vanha postitie oli aktiivisessa käytössä aina vuoteen 1971, jolloin valtatie R93 valmistui ja on osa Norjan kulttuuriperintöä.
Pohjoispätkäksikin kutsuttua, Beaskkádasin (Bæskades) yli kulkevaa, Altan ja Mázen välistä osuutta, on viime vuosina paranneltu valtion toimesta ja tämä 27 kilometrin mittainen tienpätkä soveltuukin hyvin myös polkupyörä- ja vaellusretkiin sekä nykyautoille. Tällä pätkällä on myös yksi tien korkeimmista kohdista, tien kiivetessä parhaimmillaan yli kuusisataa metriä merenpinnan yläpuolelle.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
sam1
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Onkos kukaan käynyt tänä kesänä postitiellä? Miltä tien kunto vaikuttaa?

Kuukauden päästä olisi tarkoitus siellä ajella...käsivartta ylös Altaan ja postitietä alas josta edelleen päälaelle ja sieltä sitten jotain reittiä takaisin alas.

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Sami,

Just ollaan Pikku Hukan kanssa lähdössä ajamaan osin sama reitti kuin Sinä, mutta toisin päin, eli Hetta - Kautakeino - Alta - Skibotn - Kilpisjärvi - Hetta. Startti viikko Juhannuksesta ja neljä päivää reisussa.

Btw. Kilpisjärven ja Skibotnin puolessavälissä näyttäisi ainakin kartan perusteella olevan helkkarin hyvännäköistä ajouraa/polkua (päätieltä etelänpuolelle) aina tonnivitosten vuorten rinteille. Eli ei muuta kuin tuoretta karkeaa nappulaa alle...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
sam1
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Birdie, Olispa kiva kuulla teidän kokemuksia ja kommentteja tuolta reissulta ja erityisesti postitieltä, toivottavasti ehditte kirjoitella tuoreeltaan niin ehtii ennen meidän reissua.
Nyt kun näin sun nickin niin tajusin että oltiin samoilla mestoilla viikonloppu summassaaressa, olis ollu kiva jutella reissusuunnitelmista...

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
sam1
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Niin ja meillä on tarkoitus ajella enimmäkseen asvaltilla mutta käynpä vilkaisemassa karttaa tuolta mainitsemaltasi alueelta.

Nyt vaan mietitään vielä Nordkappiakin reitille joten ei paljon voi ahnehtia soraosuuksia mukaan. Ja kuulemma Norjassa pitää laskea lyhyempiä päivämatkoja kuin Suomen puolella...

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Sami,

Koitetaan laittaa lyhyttä kommenttia heti Norjan reissun jälkeen. Himassa olen vasta lähellä heinäkuun puoliväliä; appiukon kanssa kun ollaan lähdössä Vienan Karjalaan aika pian Norjan reissun jälkeen, tällä kertaa tosin vain autolla...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
Avatar
Nixi
Viestit: 295
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 12:55 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA, XR 600 ja KLE 500 R
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Nixi »

Lunta vielä paikoin

Garsiasta ei päässyt etelään päin kuin 4 km sitten tuli lumipenkka vastaan. (Alta - Kautokeino)
50 metrin matkalla tuiskun tuomaa lunta vielä paikoin 50 cm.
Kevyellä pyörällä kenties pääsee jos pukkaa apuna :lol:

Sulamis vedet vieneet rummun ympäriltä maata. Pääsee hyvin yli.
Ja nyt oli jopa merkitty. Ellei joku taasen aurauskepinkin vie.

Siihen tyssäsi

Google Maps missä rumpu syöpynyt ja missä lunta
Liitteet
Kiinni jäi
Kiinni jäi
Lunta
Lunta
rumpu
rumpu
Avatar
Nixi
Viestit: 295
Liittynyt: Ke Maalis 15, 2006 12:55 pm
Pyörä: BMW 1200 GSA, XR 600 ja KLE 500 R
Paikkakunta: Ylitornio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Nixi »

Muutama video lumivallista!

tulo lumirajalle


pääseekö lumella

Selitykset sivulla sata ja tässä


Kesä tulee pohjoseen kun kerkiä :roll: !
Birdie
Viestit: 257
Liittynyt: To Elo 02, 2012 11:22 pm
Pyörä: KTM 690 R EVO 3-13, KTM 250 EXC-F -16
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Birdie »

Hyvä tilannetiedoitus,

Ollaan KTM 690:sillä yrittämässä Altan Postitietä läpi viikon päästä sunnuntaina (29.6.2014) Kautakeinosta Altaan. Karkeaa tosienskanappulaa on alla, mutta saattapi tulla hikinen vääntö. Koko ensi viikoksi on Ylä-Lappiin luvattu helkkarin kylmää (4-5 c), joten pahemmin ei ehdi reitti sulamaan. Ajateltiin ajaa kevyellä kuormalla eli max. 10 kg lastia mukaan. Edellinen viesti sai aikaan sen, että armeijan taitettava kenttälapio pääsee pakaasin päälle mukaan...

Nyt tulee Forecaa seuratuksi varmaan joka päivä...

Terv. Birdie

"Maksimiteho korvaa puuttuvan ajotaidon"
Enska ensin - muut hommat joutavat kyllä odottamaan...
sam1
Viestit: 201
Liittynyt: Ti Huhti 26, 2011 1:43 pm
Pyörä: Husqvarna 701 Enduro (2016)
Paikkakunta: Etelä-Kuopio

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja sam1 »

Kiitos tilannetiedosta!
Nyt entistä enemmän odotetaan Birdien reissulta raporttia lumitilanteesta...vähänlaisesti tosiaan sulaa noilla ennustetuilla lämpötiloilla, toivotaan kuumempaa...

Sam1
Husqvarna 701 Enduro -16, Kovrovez 175 -61.Menneet: BMW F800 GS -08 X2, Honda CR250 -90, BMW F650GS (twin) -09, BMW F650GS (single) -04, Kawasaki VN750 -89
Avatar
ATC
Viestit: 2290
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja ATC »

Parin viikon päästä Wanhan retkue tuosta yrittää päästä läpi :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
BadAss
Viestit: 473
Liittynyt: Ma Syys 21, 2009 8:58 pm
Pyörä: F900GS & Stark
Paikkakunta: Waasa

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja BadAss »

ATC kirjoitti:Parin viikon päästä Wanhan retkue tuosta yrittää päästä läpi :lol:
Sama täällä. Pitää vissiin pakata pitkät kalsarit mukaan, ku kattelee noita kelejä! :lol:
t. Jyki
Avatar
Mikael
Viestit: 232
Liittynyt: La Elo 24, 2013 2:40 pm
Pyörä: R 1 toist 5 kymmentä GS ja TR65 kymmentä
Viesti:

Re: Altan Wanha postitie

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Tulee olemaan aikamoista ruuhka. :) Tullaan sitä kautta alas, noin kolmen viikon päästä.
Vastaa Viestiin