Crossin kilvitys

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Soralinko
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2014 5:17 pm
Pyörä: Derbi Senda 125 R '07

Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja Soralinko »

Moi!

En ole täysin varma kuuluuko tää topikki tänne, joten pahoittelen jos tämä on väärä alue.

Mutta kuitenkin.. eli tällainen idea tuli, että kun katselee tota nettimoton tarjontaa kilvellisistä piikeistä
(ja myös isommista pyöristä), on tarjonta hyvin vähäistä, kun alkaa etsimään ratakäyttöön sopivaa valkokilpistä pärrää.
Ja se mopo tulisi siis 70/30 rata-/katukäyttöön. Eli sen takia pyörältä vaadin kohtuullisen paljon ajo-ominaisuuksilta ja tehoa.
Pääosin ajaisin karting radoilla ja mahdollisesti "virallisilla" supermoto radoilla. Eli supermoto käyttöön, mutta myös enskaa/crossia tulisi ajettua.

Itselläni siis A1-kortti, joten 125cc isompaa pyörää en voi ajaa nykyisellä kortilla.

Ainoat mahdolliset valmiit valkokilpiset pyörät, joita voisi edes harkita käyttävänsä radalla, ovat esim. KTM EXC 125,
Husqvarna WR 125, Gas Gas EC/SM 125, TM SMR/EN 125.. ja näiden hintatasohan on siis ihan järkyttävän korkealla, jos haluaa
supermotovanteilla sen pyörän. Hinnat alk. 3 000€. Ei hyvä.

Sitten kun katsellaan noiden kilvettömien motocross pyörien hintoja.. Suzuki RM 125 '09-'11 löytyy 2 200-3 000€:lla.

Vuonna 2010 (?) tuli joku lakimuutos ajoneuvon katsastukseen, jonka ansiosta olisi mahdollista käytännössä kilvittää mikä tahansa ajoneuvo, kunhan se täyttää erilaiset vaatimukset (joita löytyy vähintäänkin tarpeeksi).

Jos hankkisin tuollaisen vaikkapa 2011 Suzuki RM 125 crossin ja haluaisin rekisteröidä sen tieliikennekäyttöön, voisin käyttää apuna valmiiksi kilvellistä "Valenti RM/SM 125" pyörää, joka on siis italialaisen Valenti Racing yrityksen kilvittämä motocross pyörä. Eli tämä Valenti Racing on käytännössä samanlainen yritys kuin HM (Honda Montesa).
Ilmeisesti kuitenkin rekisteröintiin vaaditaan coc-todistus tms.? Ja jos tällaista ei löydy, niin silloin joutuu teettämään kaikki kalliit testit.

Pääosin minua mietityttää tämän kaiken hinta. Eli onko mahdollista saada rekisteröinti kuluja EDES alle 1 000€?

Päästömittauksia varten hommaisin esim. KTM EXC 125 putken, josta ottaisin katalysaattorit yms. pois ja asentaisin ne rämän putkeen.. tai sitten vain käyttäisin kotarin a1-putkea. Valot saisin toimintaan valollisen staattorin avulla (ulkomailta irtoaa n. 140-150€:lla).

Mielipiteitä?? Tai jopa kokemuksia???

Itse käyn varmaankin ensi viikolla tai milloin nyt ehtii, kysymässä katsastusasemalta asiasta.. Trafilta sain vain viestin "Kysy lähimmältä katsastusasemalta", kun kysyin tästä asiasta. Tuosta päätellen katsastusasema kohtainen juttu?
Avatar
JIIÄSSÄ
Viestit: 1121
Liittynyt: To Syys 22, 2005 9:50 am
Paikkakunta: Tampere

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja JIIÄSSÄ »

Ainoat mahdolliset valmiit valkokilpiset pyörät, joita voisi edes harkita käyttävänsä radalla, ovat esim. KTM EXC 125,
Husqvarna WR 125, Gas Gas EC/SM 125, TM SMR/EN 125..
Tyydy noihin, valkkaa niistä mieluisin valmiiksi rekisterissä oleva ja unohda se toinen vaihtoehto kokonaan niin nukut yösikin paremmin.
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Avatar
Dominator
Viestit: 1674
Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Paikkakunta: Manse

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Vanhaa juttua samasta aiheesta, josta käy ilmi että ainakin vanhan crossin kilvitys on teoriassa mahdollista.. http://www.matkaendurot.net/phpBB3/view ... =8&t=19808
Soralinko
Viestit: 2
Liittynyt: Pe Kesä 13, 2014 5:17 pm
Pyörä: Derbi Senda 125 R '07

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja Soralinko »

joo, eli varmaankin sitten päädyn johonkin Hussen WRään.. vaikka se onkin hiukan laimeampi, kuin
joku crossipyörä. Toki tuossakin riittää ihan hyvin paukkuja vrt. johonkin 10hp piikkiseen Derbiin. :lol:

tuollaisen wr:än saa kuitenkin alle 2500-3000€ (enska/smoto) ja vielä jopa '08 vm.
kun taas joku vastaava porkkana irtoaa reilulla 3000-4000€:lla! Temmeistä puhumattakaan.. huhuh mitä hintoja.

mut saattais crossin kilvitykselle kertyä varmaankin aika reilusti hintaa, että siihen verrattuna jopa tollanen temmi olis "edullinen"?
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja jupet »

A1-kortillahan on sitten se tehoraja tieliikenteessä... tuskin kukaan pyörän tehoja miettii ennenkuin jotain sattuu, mut vakuutusyhtiöt on sen verran vittumaisia eläimiä et voi tulla korvaamisen kanssa sanomista jos käy ilmi että pyörä onkin tehojen ja tai tehopainosuhteen takia a tai A-kortilla ajettava.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja ATC »

jupet kirjoitti:A1-kortillahan on sitten se tehoraja tieliikenteessä... tuskin kukaan pyörän tehoja miettii ennenkuin jotain sattuu, mut vakuutusyhtiöt on sen verran vittumaisia eläimiä et voi tulla korvaamisen kanssa sanomista jos käy ilmi että pyörä onkin tehojen ja tai tehopainosuhteen takia a tai A-kortilla ajettava.
Ja höh, korvauksiin se ei vaikuta, mutta poliisi saattaa antaa sanktioita.
Weteraani kurapyöräilijä
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja jupet »

Meinaat ettei vakuutusyhtiö voi katsoa vakuutusta tai sen osia mitättömäksi jos ajoneuvo ei ole sitä mihin vakuutus on otettu? Erittäin hyvä jos näin on! Olen antanut moneen otteeseen itselleni kertoa että voi hyvinkin joutua makselemaan vakuutusyhtiölle takaisin heidän maksamiaan korvausrahoja. Mitään laadukasta lähdettä ei ole.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja ATC »

jupet kirjoitti:Meinaat ettei vakuutusyhtiö voi katsoa vakuutusta tai sen osia mitättömäksi jos ajoneuvo ei ole sitä mihin vakuutus on otettu? Erittäin hyvä jos näin on! Olen antanut moneen otteeseen itselleni kertoa että voi hyvinkin joutua makselemaan vakuutusyhtiölle takaisin heidän maksamiaan korvausrahoja. Mitään laadukasta lähdettä ei ole.
Minä vain välitin sen mitä tuo sohvalla istuva vakuutusten korvauspuolen asiantuntija, oikeustieteen maisterirouva kertoi. Ei tartte maksella takaisin ja korvauksen osituskin saattaa tulla kyseeseen vain jos kuski on kännissä. :D

ps: on tuo mamma noita asioita tuominnu jo vissiin reilut 30v, notta saattaa olla tottakin :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja jupet »

Loistavaa! Sit uskallan jättää omankin mopon muutoskatsastamatta täystehoksi niin säätän jonkun euron ehkä vakuutuksissa.
Painkiller
Viestit: 21
Liittynyt: To Syys 06, 2012 11:13 pm
Pyörä: BMW R1200GS
Paikkakunta: Kotka

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja Painkiller »

Eli jos ajaa viritetyllä 50cc mopolla kolarin niin vakuutus korvaa? Olen joskus mielestäni lukenut lehdestä ettei näin olisi. Samoin olen kuullut tarinaa ettei vakuutus pelaisi mikäli vedän isoa asuntovaunua ilman että kortista löytyy BE.
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja ATC »

Edelliset kirjoitukset koskivat korvauksien maksua, se että ajoneuvon tiedot poikkeaa vakuutuskirjasta saattaa aiheuttaa takautuvasti maksettavia vakuutusmaksuja todellisten tietojen mukaan. Tämä "virittely" on yleistä sillä kiinnijäämisen riski on olematon.
Weteraani kurapyöräilijä
Avatar
ATC
Viestit: 2305
Liittynyt: To Huhti 20, 2006 12:53 am
Pyörä: HP2E
Paikkakunta: Oulunseutu

Re: Crossin kilvitys

Viesti Kirjoittaja ATC »

Painkiller kirjoitti:Eli jos ajaa viritetyllä 50cc mopolla kolarin niin vakuutus korvaa? Olen joskus mielestäni lukenut lehdestä ettei näin olisi. Samoin olen kuullut tarinaa ettei vakuutus pelaisi mikäli vedän isoa asuntovaunua ilman että kortista löytyy BE.
Tämän täytyy olla vitsi :lol:
Weteraani kurapyöräilijä
Vastaa Viestiin