Uh huh, mikä päivä. Ennakkosuunnitelmissa olivat tosiaan Nuoluskuru, Jänesvittikot ja Karhutunturin huippu ja kaikki tuli kierrettyä. Kilometrejä ei tullut mittariin kuin ehkä hieman reilut 200, mutta hymy oli herkässä koko ajan. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli n. 20-22 astetta. Päällä oli ajotakkien sijaan paremmin hengittävät ajopaidat + panssarit ja päivän aikana lisäviilennystä toi pari kertaa ylitetty Nuolusoja, joista ensimmäisessä ylityskohdassa virtaavaa vettä oli varsin reilusti (n. 60-70 senttiä) ja ojanpohja kivenmurkulaa täynnä (
video ylityksestä). Molemmilla kerroilla molemmat pyörät kuitenkin tulivat yli kunnialla. Tappioiksi laskettakoon loppupäivän läpimärkinä olleet kengät, mutta se ei haitannut kovin paljoa näillä lämpötiloilla. Luuntaittumaojalla oli siltarumpu paikoillaan, joten saimme ajettua koko reitin suunnitelmien mukaisesti läpi. Siellä jossain Jänesvittikoiden luona, jonkin vaaran huipulla oli mahtava pitää taukoa, kun ympäristöstä ei kuulunut äänen ääntäkään. Oli aivan hiljaista. Lisäksi alueella oli yhä nähtävissä 60-luvulla raivonnut laaja Tuntsan metsäpalo, jonka seurauksena tuollakaan vaaralla ei juurikaan puuta kasvanut. Tuollainen hetki on pk-seudulla asuvalle aika mykistävä.
Jänesvittikon kierroksen jälkeen palasimme Naruskan retkeilymajalle yhdistetylle lepo- ja lounastauolle. Lounas ehkä lainausmerkeissä, sillä kello oli jo pitkälle iltapäivässä, lähes neljä. Pyörät starttasivat taas tauon jälkeen kuuden aikoihin kohti Karhutunturia. Ennakkovaroitusten mukaan tiedossa olisi jyrkkää nousua ja paljon kivikkoa ja varoitukset pitivät paikkaansa. Kumpikin pyörä kuitenkin kapusi huipulle saakka ja näkymä n. 500 m korkeudesta oli vaivan arvoinen. Huipulla huomattiin kalustovaurioiksi Gessun pudonneen rekisterikilven

joka onneksi löytyi paluumatkalla puolivälistä rinnettä ja Kotarin pohjapanssarin pultin, jota taas emme jääneet etsimään
Tässä video noususta Karhutunturille. Video alkaa n. puolivälistä nousua, rinteen jyrkentyessä:
Lyhyesti sanottuna, mahtava ajopäivä. Sauna ja olut maistuivat, ajokengät ovat kuivamassa retkeilymajan pannuhuoneessa ja huomenna suunta on sitten Kemihaaraan ja mahdollisesti myös Niekalle.
Sankarit lähdössä matkaan Naruskan retkeilymajalta:
Nuolusoja ylitetty ensimmäisen kerran:
Ylityksen jälkeen piti kengistä ja sukista hieman tiristellä ylimääräisiä vesiä pois:
Lapin teemaan sopinee tauolla nautittu "natsisuklaa":
Päivän aikana ajettiin jos jonkinlaisessa kivikossa, hiekalla, soralla ja tietysti myös mudassa:
Hetki on mykistävä, kun ympäristö on täysin hiljaa:
Pyörät Karhutunturin huipulla:
Kalustovaurioita piti kirjata:
Paluumatkalla Karhutunturilta piti pysähtyä ottamaan kuva. "Kuule veli, osta sie miulta hyvä raileri!"
