Eeppinen itärajakierros 2014

Ilmoituksia tulevista kokoontumisista ja tarinoita menneistä. Reissutarinat ja jorinat.

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Tänään starttaa kahden adv-räkänokan viikon mittainen reissu koillislapin suuntaan. Tarkoituksena nousta Virolahdelta lähtien pohjoista kohti itärajan tuntumassa sorateitä kaarrellen. Kamaa on hitosti, pyörät (ainakin omani) painavat hitosti ja oletettavissa lienee myös hitosti hauskaa. Mukana ei ole tanssikenkiä, joten illat kulunevat nuotiolla strohkaakaoita siemaillen.

Mikäli mobiiliverkko kuuluu, niin tähän ketjuun tullee reissun päältä kuvaraporttia tapahtumista. Näitäkin voi reissun päältä bongata:
Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
kjhh
Viestit: 229
Liittynyt: Su Syys 24, 2006 10:43 am
Pyörä: 1200 gs adv
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja kjhh »

Antoisia kilometerejä, sama reissu ollut mielessäni.
AnssiS
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Huhti 02, 2012 6:25 pm
Pyörä: 1150GS
Paikkakunta: Imatra

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja AnssiS »

Tämmöisessä reissussa hyvä puoli on se, että oikeastaan melkein heti on ns. ajelumestoilla. Itä-rajalla sorateitä riittää. Esim. Norjaan mennessä siirtymiin näkyisi helposti menevän se 2 päivää per suunta (pikkuteitä pitkin varmasti 3-4 päivää), meni sitten pohjoiseen tai etelään.
Osteri
Viestit: 62
Liittynyt: Su Heinä 14, 2013 10:37 pm
Pyörä: Kawasaki 650
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja Osteri »

Hieno sunnittelu ja hyvää matkaa toivotan. Seurataan juttuja.

Jos joku on kiinnostunut heinäkuussa sellaisesta 4-5 päivän reissussta Vantaa-Kitee-Hattuvaara-Lieksan Inari-Vantaa, rajanpintaa hiekkateitä pitkin, niin saa laittaa viestiä mulle. Tuollaista lyhyempää vähemmän eeppistä itäretkeä voisi suunnitella.
STN
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: T7. Tunturi Start

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja STN »

Onnea matkaan!
Mulla oli kans itäraja/lappi suunnitelmissa, mutta säät puhui puolestaan.
Seuraava viikonloppua pitempi reissu suuntautuu noille seuduille.
Pitäkäähän pyörät kuraisena.
Päivitelkää statusta, kiva seurata.

STN
villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Vs: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Ensimmäinen päivä ja reilut 400 km takana. Sorateitä varsin vähän vasta ajettuna ja päivän kohokohtana voikin mainita Haminan museotien reilun 30 km mittaisen mutkapätkän. Nyt yötä jossain laavulla Parikkalan pohjoispuolella ja huomenna aikaisin pyörät taas tulille.

Vielä päällysteellä:
Kuva

Tässä ollaan jo kohteessa:
Kuva

Ja makkaraKEITOT iltaruoaksi:
Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Avatar
Totti
Viestit: 1123
Liittynyt: Pe Joulu 07, 2012 4:02 pm
Pyörä: Tenere 700
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja Totti »

Anna tulla kuvaa ja tarinaa. Näitä on mukava lukea. Varsinkin jos sattuu kämmejä ja kömmähdyksiä. Ne on reissujen ja tarinoiden suola ja pippuri.
”On se kumma kun tehdään kunniaa sille joka löi jalkansa poikki.
Vaan se jolla on päässä huminaa, sitä poloista häpeää kaikki.” Timo Rautiainen & Neljäs Sektori

Exät: TransAlp, Africa Twin, 950 Adv, 990 Adv

https://www.kuraukot.fi/
villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Vs: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Toinen päivä pulkassa. Aamu aloitettiin lyhyen maantiesiirtymän jälkeen siirtymällä soralle ja melkein heti metrin verran metsähallituksen puolelle; nyppylän jälkeinen vasemmalle taittuva mutka yllätti tien alkuosan oltua nopeaa pätkää. Vasen aivolohko kehotti kääntämään ja oikea jarruttamaan, joten hartialukon seurauksena gessu kävi ojan pohjalla. En kaatunut, eikä pyöräkään edes sammunut ja nousipa takaisin tiellekin omin voiminsa, joten paikalta poistuttiin horisonttiin yhtä kokemusta rikkaampana ja "vittuvittuvittun" luultavasti yhä soidessa ajokaverin kuulokkeissa.

Ilomantsin korkeudella havaittiin 6000 km ajetun Karoo3-etusen hupenevan tiestölle huolestuttavaa tahtia, etenkin kun tiedossa oli vielä reilusti kilometrejä ennen Koilliskairaa ja tietysti myös perillä. Niinpä muutimme reittisuunnitelmaa ja tulimme Joensuuhun (tirsk), josta Konejönnit löivät matkaamme uuden Mitaksen.

Ostosreissun jälkeen kello oli niin paljon, että päätimme kuroa menetetyn ajan kiinni suorempaa reittiä pitkin suoritetun moottorimarssin avustuksella. Pitstopit Lieksassa ja Kuhmossa ja kun ajo maittoi, niin rallattelimme yöttömässä yössä Raatteentien kautta Suomussalmen pohjoispuolelle yöksi. Perillä lämpötila oli (ja siis on) 4 astetta ja pyörän päältä noustuamme tajusimme olevamme aivan jäässä. Notski pystyyn, vesi keittymään ja kaakaota ja ruokaa nassuun. Seuraavaksi unta kuuppaan.

Kotarin kuormausta aamulla:
Kuva

Mitas kyytiin Joensuusta:
Kuva

Levitimme reissun ilosanomaa:
Kuva

Tonnit paukkuivat illalla:
Kuva

Perillä kaakaot lämmittämään kohmeisia ukkoja:
Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
STN
Viestit: 481
Liittynyt: Pe Huhti 07, 2006 6:28 pm
Pyörä: T7. Tunturi Start

Re: Vs: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja STN »

villho kirjoitti: Perillä kaakaot lämmittämään kohmeisia ukkoja:
Kuva
No kyllä minusta tuossa lukee aivan selvästi TEE, ei KAAKAO.
Näinkö leväperäisesti sitä oikein uutisoidaan voitokasta matkaa.??
Kuka teillä oikein vastaa tiedottamisesta..

Huomasin tänään itsekkin reilun vedon jälkeen kun kurvasin huoltsikalle ja tarkistin pyörän ja renkaat, niin renkaan pinta aivan täys pientä kiveä. Ihan liimaantunut kiinni. Tuntui käteenkin tahmaiselta.
Niin ne lämpenee katurenkaatkin. Onneksi vaihdon nappulat pois ennen reissua. Alla on tourancet, ja hyvä ajaa kaikenlaista päällystettyä tietä. Soralta ei kokemusta.
Jos vauhdikasta pikitie siirtymää on paljon niin kyllä nappula sulaa alle.

STN
Nikita
Viestit: 41
Liittynyt: Ke Heinä 11, 2012 11:04 am
Pyörä: KTM990A

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja Nikita »

Reissun verbaalisesti vähempi lahjainenkin esittäytyy.

Kuva

Pyörien ja kuskien tankkaus Kuusamossa, tästä pienempää tietä kohti Naruskaa.

Aamulla bongattiin otson jäljet kymmenisen metriä nukkumapaikasta. Taisi korven kuningas tosin talsia siitä hetken ennen meitä. Nyt huomaa ettei olla Kauniaisissa enään!

Keli on kuin morsian ja ajo luistaa, eikun etiä päin!
villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Vs: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Kolmas ajopäivä avautui kirkkaana pilvettömän taivaan kera. Edellisyönä emme vaivautuneet edes telttaa pystyttämään, koska sääennuste ennusti poutaa ja koska hyttysiä ei ollut lainkaan. Näin ollen heräsimme omien kultiemme vierestä hyvin nukutun yön jälkeen (onneksi molemmilla oli lämpimät untsikkapussit). Mitä nyt nukkumaan mennessä kuumotusta aiheuttivat porot, oravat ja muut villieläimet, jotka tulisivat meidät yön aikana raiskaamaan. Kuten jäsen N jo mainitsikin, niin juuri ennen leiripaikalta lähtöä itse asiassa havaitsimmekin ihan nukkumapaikkamme vierestä karhun jäljen - hieman kylmenneen sellaisen tosin.

Päivän aikana oli tarkoitus ehtiä Naruskaan ja koska edellisenä päivänä olimme kuroneet menetettyä aikaa kiinni, pystyimme jatkamaan Kuusamosta eteenpäin taas suunniteltua reittiä. Se kannatti, sillä pääsimme ajamaan kymmeniä kilometrejä vastalanattua soratietä ja itse asiassa saimme kyseisen lanan kiinni myöhemmin, joten olimme todella tuoreella tiellä.

Sallassa vielä pitstop ja sitten Naruskaa ja retkeilymajaa kohti, jossa olimme seitsemän aikoihin. Kamat sisälle, gessun eturengas vaihtoon ja sauna. Hyvin pian tuli selville, että retkeilymajan isäntä Ukka on tosiaan kaikkien kehujen arvoinen; niin mukava oli vastaanotto.

Kolmannen päivän päätyttyä mittarissa on hieman reilut 1500 km.

Huomenna lienevät ohjelmassa Nuoluskuru, Jänesvittikot ja Karhutunturi.

Tästä oli hyvä herätä aamulla:
Kuva

Kylmennyt karhun jälki:
Kuva

Rai rai!
Kuva

Perillä väännettiin gessun etunakki irti:
Kuva

Uusi Mitas on vanteella ja Slime saa hoitaa loput (sarjassamme hankintoja, jonka tarpeellisuus arvelutti ostohetkellä, mutta jotka ovat osoittautuneet toimiviksi):
Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Harri Hemmilä
Viestit: 1191
Liittynyt: Pe Loka 26, 2007 11:15 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja Harri Hemmilä »

Hyviä kuvia! 8)
BMW f 650 Gs Dakar -01 ---> BMW f 800 Gs -08 ---> BMW R 1200 GS Lc 2013 ---> BMW R1100RT 1997---> BMW R1200GS 2005
villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Vs: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Kuinkahan tässä käy...
Kuva
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
villho
Viestit: 343
Liittynyt: Pe Joulu 13, 2013 2:50 pm
Pyörä: Sähköfillari
Paikkakunta: Siuntio

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja villho »

Uh huh, mikä päivä. Ennakkosuunnitelmissa olivat tosiaan Nuoluskuru, Jänesvittikot ja Karhutunturin huippu ja kaikki tuli kierrettyä. Kilometrejä ei tullut mittariin kuin ehkä hieman reilut 200, mutta hymy oli herkässä koko ajan. Aurinko paistoi lähes pilvettömältä taivaalta ja lämpötila oli n. 20-22 astetta. Päällä oli ajotakkien sijaan paremmin hengittävät ajopaidat + panssarit ja päivän aikana lisäviilennystä toi pari kertaa ylitetty Nuolusoja, joista ensimmäisessä ylityskohdassa virtaavaa vettä oli varsin reilusti (n. 60-70 senttiä) ja ojanpohja kivenmurkulaa täynnä (video ylityksestä). Molemmilla kerroilla molemmat pyörät kuitenkin tulivat yli kunnialla. Tappioiksi laskettakoon loppupäivän läpimärkinä olleet kengät, mutta se ei haitannut kovin paljoa näillä lämpötiloilla. Luuntaittumaojalla oli siltarumpu paikoillaan, joten saimme ajettua koko reitin suunnitelmien mukaisesti läpi. Siellä jossain Jänesvittikoiden luona, jonkin vaaran huipulla oli mahtava pitää taukoa, kun ympäristöstä ei kuulunut äänen ääntäkään. Oli aivan hiljaista. Lisäksi alueella oli yhä nähtävissä 60-luvulla raivonnut laaja Tuntsan metsäpalo, jonka seurauksena tuollakaan vaaralla ei juurikaan puuta kasvanut. Tuollainen hetki on pk-seudulla asuvalle aika mykistävä.

Jänesvittikon kierroksen jälkeen palasimme Naruskan retkeilymajalle yhdistetylle lepo- ja lounastauolle. Lounas ehkä lainausmerkeissä, sillä kello oli jo pitkälle iltapäivässä, lähes neljä. Pyörät starttasivat taas tauon jälkeen kuuden aikoihin kohti Karhutunturia. Ennakkovaroitusten mukaan tiedossa olisi jyrkkää nousua ja paljon kivikkoa ja varoitukset pitivät paikkaansa. Kumpikin pyörä kuitenkin kapusi huipulle saakka ja näkymä n. 500 m korkeudesta oli vaivan arvoinen. Huipulla huomattiin kalustovaurioiksi Gessun pudonneen rekisterikilven :lol: joka onneksi löytyi paluumatkalla puolivälistä rinnettä ja Kotarin pohjapanssarin pultin, jota taas emme jääneet etsimään :roll: Tässä video noususta Karhutunturille. Video alkaa n. puolivälistä nousua, rinteen jyrkentyessä:

Lyhyesti sanottuna, mahtava ajopäivä. Sauna ja olut maistuivat, ajokengät ovat kuivamassa retkeilymajan pannuhuoneessa ja huomenna suunta on sitten Kemihaaraan ja mahdollisesti myös Niekalle.

Sankarit lähdössä matkaan Naruskan retkeilymajalta:
Kuva

Nuolusoja ylitetty ensimmäisen kerran:
Kuva

Ylityksen jälkeen piti kengistä ja sukista hieman tiristellä ylimääräisiä vesiä pois:
Kuva

Lapin teemaan sopinee tauolla nautittu "natsisuklaa":
Kuva

Päivän aikana ajettiin jos jonkinlaisessa kivikossa, hiekalla, soralla ja tietysti myös mudassa:
Kuva

Hetki on mykistävä, kun ympäristö on täysin hiljaa:
Kuva

Pyörät Karhutunturin huipulla:
Kuva

Kalustovaurioita piti kirjata:
Kuva

Paluumatkalla Karhutunturilta piti pysähtyä ottamaan kuva. "Kuule veli, osta sie miulta hyvä raileri!"
Kuva
Viimeksi muokannut villho, Ke Kesä 04, 2014 11:17 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
RiiMi
Viestit: 1444
Liittynyt: Su Syys 25, 2005 11:46 am
Pyörä: Honda cbf 1000f
Paikkakunta: somero

Re: Eeppinen itärajakierros 2014

Viesti Kirjoittaja RiiMi »

Jos Niekalle poikkeette niin siinä lähellä on eräkeskus Kairivier,jossa kannattaa poiketa ja vaikka yöpyä .Saunakin lämpiää joka ilta.Kairivier on hyvinkin motoristi ystävällistä porukkaa mikä tuli huomattua viimeviikolla.
Any bike can be taken off road. The question is:
How much fun did you have doing it
Vastaa Viestiin