Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

meikä
Viestit: 1201
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 1:56 am
Pyörä: 610 "crate" exc
Paikkakunta: hki

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja meikä »

Itsellä ei ole starttia ollut pyörässä ja laitoin sen paikalleen samalla kun akunkin, joten vertailukohtaa ei ole. Eikä tuolla kauhean kylmäkään tänään ollut. Aika ja kylmemmät kelit näyttää miten toimii.
Avatar
Jakke N
Viestit: 1867
Liittynyt: Pe Helmi 09, 2007 2:11 pm
Pyörä: EXC450
Paikkakunta: Kanta-Häme

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja Jakke N »

Joo, mäkin tarkoitin siis kylmällä koneella sellaista ympäristönlämpöistä, myös näillä keväisillä lukemilla.

Pakkasilla en edes viitsinyt yrittää, vaan polkaisin suosiolla heti.

Tuo startin ja polkaisun yhdistäminen on yllättävän tehokas keksintö :idea:
kylaenmies
Viestit: 178
Liittynyt: Ma Syys 17, 2012 2:32 pm
Pyörä: Beta RR 400
Paikkakunta: Tampere

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja kylaenmies »

Mites käy kun jännitteensäädin todennäköisesti poksuu/lataa suhteellisen korkealla jännitteellä ilman kuormaa(oman pyöräni ominaisuus), meneekö kallis akkukin vai onko tuossa sen verran älyä sisäänrakennettuna, että suojaa itteensä? Suhteellisen halvat kevennyskilot kyllä houkuttelis kun tuo akku alkaa olla vaihtokunnossa.

Mitenkähän pientä kehtaa laittaa tommosen 12/14Ah akun paikalle? Lipoissa 4Ah liian vähän hyvin starttaavalle paukuttimelle, jolla ei alle nollakeleillä ajella ja virtoja ei pidetä turhia päällä?
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jaket »

Tuossa euroglobe akussa luki, että latausjännite pitää olla yli 14, mutta alle 15 volttia. eli melko korkea. Siinä sanottiin, että alle 14 jännite ei saa ladattua akkua täyteen. Tässä kylläkin puhuttiin pyörän ulkopuolisesta latauksesta, mutta eiköhän sama totuus ole pyörässäkin.

Voi monissa pyörissä tulla ongelma ennemmin siitä, ettei lataa riittävästi. Esim triumphit monesti lataa vain 13.7 4000rpm, tyhjäkäynnillä enemmän, joten matka-ajossa ei tuollainen akku latautuisi ikinä. Itsellä oli ongelma jo AGM akun kanssa, sekin vaatii vähän korkeamman latausjännitteen, että tulisi täyteen, jos sitä lataa alle 14, niin se on aina vajaa. Voi toimia, mutta ei ole koskaan 'täynnä'.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jupet »

Ei varmaan olis huono investointi laittaa joku luotettavana pidetty aftermarket- tai muun mallin tasuri/regu jos on pyörässä on ominaisuutena ko. osan kypsyminen ja sijoittaa suht kalliiseen akkuun... samalla valitsee sopivalla latausjännitteellä olevan tai säädettävän mallin.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Siinäpä 160 euron akku reilut vuoden käytön jälkeen. Ei tuota ruuvia mitenkään hampaan irvessä ole kiristelty vaan normaalille kireydelle mitä akuissa naparuuveissa on. Eipä voi suositella ainakaan tämän firman tuotteita jälleenmyyjien ja yrityksen takuukäytöntöjen vuoksi.

Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.
Liitteet
Antigravity.jpg
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Älä laita Sami Euroglobea ! Kyllä se motonetin takuukäytäntö on ihan venäläinen sekin !!
Kyllä mä Yuasa:a suosittelen edelleen tai jos saa laitettua Varley:n tai jonkun muun vastaavan oikeanlaadukkaan geeli akun niinaina parempi ...Kuva
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja SamiV »

kimmokekki kirjoitti:Älä laita Sami Euroglobea ! Kyllä se motonetin takuukäytäntö on ihan venäläinen sekin !!
Kyllä mä Yuasa:a suosittelen edelleen tai jos saa laitettua Varley:n tai jonkun muun vastaavan oikeanlaadukkaan geeli akun niinaina parempi ...Kuva
No tuossa mähkössä (AT:ssa) tuo kilo sinne tai tänne ei nyt ole niin merkittävä että voisi miettiä jotain perinteistä tai AMG-akkua. On niissä edelleen omat hyötynsä.
Avatar
kimmokekki
Viestit: 1512
Liittynyt: Pe Huhti 13, 2012 7:30 pm
Pyörä: KTM 530 exc-R
Paikkakunta: tervakoski

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja kimmokekki »

Tälle mun ääneni menisi Kuva
aina tavoitettavissa ?
0440800172
kimmokecki@gmail.com
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jupet »

SamiV kirjoitti: Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.
Olitko yhteydessä valmistajaan suoraan kuvien kera? Tiedä vaikka saattaisivat haluta korvata pelkällä yhteydenotolla ilman lähettelyä, vaikka myyjä oliskin nihkeä...
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja SamiV »

jupet kirjoitti:
SamiV kirjoitti: Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.
Olitko yhteydessä valmistajaan suoraan kuvien kera? Tiedä vaikka saattaisivat haluta korvata pelkällä yhteydenotolla ilman lähettelyä, vaikka myyjä oliskin nihkeä...
Juu ei ole vielä kuulunut mitään.

Epäilen kovasti kuitenkin kun nimenomaan sivuillaan toitovat eurooppalaisille aika erikoiselta kuuluvia takuuehtoja
- takuuasioissa asiointi vain ja ainoastajan valmistajan kanssa
- kuluttajan pitää toimittaa akku valmistajalle
- korvaavat vain yhden takuuvaihdon. Mitä siis itse käsitin eli jos hajoaa toinen takuuseen saatu eivät enää katso että takuu on voimassa.
TTA
Viestit: 1568
Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja TTA »

SamiV kirjoitti:Siinäpä 160 euron akku reilut vuoden käytön jälkeen. Ei tuota ruuvia mitenkään hampaan irvessä ole kiristelty vaan normaalille kireydelle mitä akuissa naparuuveissa on. Eipä voi suositella ainakaan tämän firman tuotteita jälleenmyyjien ja yrityksen takuukäytöntöjen vuoksi.

Ehkä kokeilen AT:ssa Eurogloben akkua. Tuskin Motonetissa pyytävät asiakasta lähettämään itse akkua valmistajalle ja hoitamaan reklamaatiota sinne.
Mätänet ilmoittaa lyijyakuissa kapasiteetin Ah-suureella kun taas LiFePo akuissa Wh-suureella. Syynä tietenkin se että nuo life akut näyttäis muuten suhteessa ulkomittoihin, hyvin tehottomilta. Toki LiFePo antaa enemmän tehoa ulos kerralla mutta siihen ongelmaan se ei tuo ratkaisua kun pyörässä on syystä tai toisesta (esim vesi) starttiongelma ja sitä sahataan käyntiin tavallista pitempään. Jos laskin oikein niin lyijy 8-9Ah akun tilalle ulkomittojen suhteen kaupitellaan 3-4Ah lifepo akkua. Riittääköhän siinä starttipuhtia yhtä pitkään kuin lyijyllisessä?
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja SamiV »

Kuka sitä nyt vesiongelmien takia pyörää sahaa edestakaisin? LiPoFe-akkujahan voi koittaa esilämmittää ja vettä poistaa pyörästä vaikka liekittämällä pyörää ennen starttausta?

Asiaan: Käsitykseni mukaan LiPofe ynnä muut ihmeakut:
Antavat hyvin starttivirtaa alussa ja akun lämmetessä vielä paremmin. Antavat sitä melko tasaisella käyrällä siihen asti kun puhti loppuu. Akku on melko tyhjänä syytä kunnostusladata akkutyypille tarkoitetulla laturilal melko vikkelään. Saadaan akkua jotenkin pelastettua.

Tietysti nyt jo ajatellaan tapausta joka meillä ehkä molemmilla Tuomon kanssa on mielessä niin voi olla että LiPoFe-akku ei olisi siihen omiaan. Vaarana olisi ehkä se tietyn rajan yli tyhjentyminen ja akun elvyttäminen metsässä.

Tuon Antigravityn akun hyvin todennäköisesti leikkailen itse auki ja teen siihen uudet liittimet ja koteloin sen. Saa siitä sitten johonkin pikkupeliin akun.
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja jupet »

Mitä noista akkuteknologioista hiukan on kärryillä rc-juttujen jäljiltä, uskoisin että nuo LiFe-akut joita suositellaan pyörittää tehokkaasti starttia vähintään saman ajan mitä lyijyakkukin, ainakin kesäkelillä. Lyijyakulla pyöritysteho hiipuu vähitellen kunnes ei enää pyöri tarpeeksi nopeasti käynnistyäkseen, LiFe-akusta sitten pyörii ja pyörii kunnes suht yhtäkkiä loppuu puhti kokonaan kun kapasiteetti on käytetty.

LiFe-akku antaa siis purkaa koko varauksen yhteen putkeen hyötykäyttöön isolla virralla kun taas lyijyakusta ei saa kuin pienen osan kapasiteetista käyttöön isolla virralla. Lyijyakusta voi saada tunnin levon jälkeen vielä uudestaan kunnon starttivirrat mutta LiFe on tyhjä kun se on kerran tyhjäksi ajettu. Ei pitäisi kuitenkaan vielä purkautua niin tyhjäksi että pilalle menee, jos lopettaa starttailun siinä kohtaa kun ei pyöritä kunnolla eikä jätä valoja päälle tms.
Avatar
SamiV
Viestit: 1215
Liittynyt: To Tammi 28, 2010 11:15 am
Pyörä: AT
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku

Viesti Kirjoittaja SamiV »

jupet kirjoitti: Ei pitäisi kuitenkaan vielä purkautua niin tyhjäksi että pilalle menee, jos lopettaa starttailun siinä kohtaa kun ei pyöritä kunnolla eikä jätä valoja päälle tms.
Lueskelin jostain jokin aika sitten ja ymmärsin että tässä vaiheessa akku nimenomaan olisi vielä pelastettavissa akkutyypille tarkoitetulla laturilla lataamalla jos sen ei anna kovin pitkää olla sen kriittisen rajan alla.
Vastaa Viestiin