Sisäkumit vai tubeless
Valvoja: Moderaattorit
Re: Sisäkumit vai tubeless
Laitoin liimapuoli nippaan päin. Täytyy muutamaa pinnaa kiriä niin siinäpä tuo selviää toimivuus.
Lisää urkua monitoriin...
Re: Sisäkumit vai tubeless
Takavanne tehty sisärenkaattomaksi mutta etunen jäi laittamatta, ei ole tubeless kehä tuossa. Mitenhän se kestäis ilma jos kuitenkin kokeilis, onko kokemuksia?
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: Sisäkumit vai tubeless
On niitä tehty ilman huullosta oleviin vanteisiinkin, kokeile vaan.
Lisää urkua monitoriin...
Re: Sisäkumit vai tubeless
Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti
Re: Sisäkumit vai tubeless
Kerkesin tubeleksella muutamia tuhansia ajamaan ja sinä aikana ei paine ollut laskenut yhtään. Rengas ei vielä ole vaihtokunnossa joten teipin lähempi tarkastelu jää kesälle
Lisää urkua monitoriin...
Re: Sisäkumit vai tubeless
Mitenköhän keskipakovoima vaikuttaa ? Oletko vetänyt motarinopeuksia 120-150 km/h
eli kestääkö kiinni myös hiukan vauhdikkaammassa ajossa ?
Aikoinaan Sika-virityksissään kaverini testasi isoa "kutistesukkaa" vanteen sisäpinnalla sika-pinnoitteen päällä ja se oli
vaudikkaamman ajon jälkeen yhdessä mytyssä renkaan sisällä.
eli kestääkö kiinni myös hiukan vauhdikkaammassa ajossa ?
Aikoinaan Sika-virityksissään kaverini testasi isoa "kutistesukkaa" vanteen sisäpinnalla sika-pinnoitteen päällä ja se oli
vaudikkaamman ajon jälkeen yhdessä mytyssä renkaan sisällä.
Re: Sisäkumit vai tubeless
On varmaan vahingossa nopeus noussut tuonne puolentoistasadan huitteille, mutta vain pieneksi hetkeksi. Reilua sataa on toki tullut ajettua pitempiäkin pätkiä.
Täytyy varmaan ihan pirruuttaan aukaista ja tarkastaa tilanne. Ilmoittelen tänne, mutta älkää pidättäkö hengitystä.
Täytyy varmaan ihan pirruuttaan aukaista ja tarkastaa tilanne. Ilmoittelen tänne, mutta älkää pidättäkö hengitystä.
Lisää urkua monitoriin...
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
- Pyörä: Polku-pyörillä
Re: Sisäkumit vai tubeless
Trialia on ajettu jo varmaan parisenkymmentä vuotta ilman sisäkumia takana. Niiden vanteissa oli sellaiset pienet huullokset siinä keskiuran reunoilla, ja vannenauhana sellainen normaalia vannenauhaa leveämpi ja hieman tukevampi juttu, jonka reunat menevät tuon huulloksen alle. Tuo nauha tai kumi esti pinnanreikien kautta tapahtuvan vuodon varmasti. Venttiiliä varten tuossa "vannenauhassa" oli ensin vain hyvin pieni reikä. Siihen reikään piti sitten venttiili ujuttaa, ja vielä sellainen holkki siihen reikään, jota vasten venttiili kiristettiin. Ilman tuota holkkia venttiilin kiristäminen pullautti nauhan pois siitä reiän kohdalta ja sitten ei ilmat sisällä pysyneet. Seuraava parannus oli, kun joku valmistaja toi markkinoille sellaisen "vannenauhan", johon venttiili oli vulkanoitu kiinteästi, ja sen asentaminen oli huomattavasti helpompi homma, ja piti myös ilmat paremmin sisällä. Viime vuosikymmenen loppupuoliskolla siirtyivät sitten kaikki trialpyörien valmistajat käyttämään sellaista takavannetta, jossa on sellainen harja keskellä, mihin pinnat tulevat koukuilla, ja vanteessa ei ole enää pinnanreikiä ollenkaan. Nippeli on vanttina pinnan puolivälissä niin, että siinä on toiseen suuntaan vasenkätinen ja toiseen oikeakätinen kierre.
Noita vulkanoidulla venttiilillä olevia nauhoja - siis ovat 18 tuuman pyörälle - saattaa vielä trialkauppiailta löytyä. Sitä en tiedä, onko tuo vanteen huullos nauhan reunaa varten oleellinen ilman pysymisen kannalta.
Myös eturenkaina oli joskus 90-luvun loppupuolella sisärenkaattomia, mutta niistä luovuttiin, ei ilmeisesti ollut erityistä hyötyä. Takarenkaassa trialissa ongelma sisäkumin kanssa on sen pyörähtämisen estäminen, kun ajetaan jollain 0,3 paineilla, ja sitä kautta sisärenkaattomuudesta on selvää etua. Mutta noita sisärenkaattomiksi tarkoitettuja eturenkaita on joskus ollut vieläkin kaupan edullisesti. Kun sellaisen on laittanut tavalliselle, sisärenkaalliselle kumille tarkoitetulle vanteelle - siis sisärenkaan kanssa - se ei olekaan pysynyt vanteella, vaan on tipahtanut ajettaessa omia aikojaan sinne keskiuraan. Toivottavasti tuo ongelma ei koske maantiepyörän renkaita.
jv
Noita vulkanoidulla venttiilillä olevia nauhoja - siis ovat 18 tuuman pyörälle - saattaa vielä trialkauppiailta löytyä. Sitä en tiedä, onko tuo vanteen huullos nauhan reunaa varten oleellinen ilman pysymisen kannalta.
Myös eturenkaina oli joskus 90-luvun loppupuolella sisärenkaattomia, mutta niistä luovuttiin, ei ilmeisesti ollut erityistä hyötyä. Takarenkaassa trialissa ongelma sisäkumin kanssa on sen pyörähtämisen estäminen, kun ajetaan jollain 0,3 paineilla, ja sitä kautta sisärenkaattomuudesta on selvää etua. Mutta noita sisärenkaattomiksi tarkoitettuja eturenkaita on joskus ollut vieläkin kaupan edullisesti. Kun sellaisen on laittanut tavalliselle, sisärenkaalliselle kumille tarkoitetulle vanteelle - siis sisärenkaan kanssa - se ei olekaan pysynyt vanteella, vaan on tipahtanut ajettaessa omia aikojaan sinne keskiuraan. Toivottavasti tuo ongelma ei koske maantiepyörän renkaita.
jv
Re: Sisäkumit vai tubeless
Kaveri kävi vajaan 5 tuhannen kilometrin reissun 3M tubeless setillä euroopassa, välillä on vaihdettu rengastakin ja niin vain pysyy ilmat sisällä. Kyllä tuota voi suositella jos haluaa renkaanvaihtoa helpottaa/nopeuttaa.nortti kirjoitti:Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti
Mulla tuli teipin irroitus kun piti vaihtaa katkenneita pinnoja. Siitäkin hyviä kokemuksia, teippi lähti suhteellisen siististi pois ilman sotkua. Rihlaus pitänee teetättää vielä uudesti mutta sen jälkeen lyön taas teipin pinnojen päälle.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: Sisäkumit vai tubeless
Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?
Re: Sisäkumit vai tubeless
Adventuren takavanteeseen 50mm ja yksi kerros. Eteen riittäisi kai 25mm mutta itelle en raaskinu toista erilevyistä rullaa hankkia. Sen verran hinnakasta teippa tuo 3M.nortti kirjoitti:Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Re: Sisäkumit vai tubeless
Päivitys tilanteeseen:
3M teippi tuli laitettua syksyllä eteen ja taakse. Vajaan 100km testin jälkeen näytti hyvältä eli ilmaa myös renkaan alaosassa.
Talven seisomisen jälkeen edelleen kaikki ok mutta kevään ensi ajelulla etukumi tyhjeni ! Syyllinen on mynetmoton tubeless venttiili
tai ehkä oikeammin sen sopimattomuus tigerin etuvanteeseen - juuresta suhisee vaikka miten kiristäisi...
Vanteen pyöreä profiili kun ei oikein anna "pitopintaa" venttiilin tiivisteille.
Onko ehdotuksia toimivaksi venttiilimalliksi - vai ajanko loppuelämäni sisäkummilla etusessa ....
t. juha
3M teippi tuli laitettua syksyllä eteen ja taakse. Vajaan 100km testin jälkeen näytti hyvältä eli ilmaa myös renkaan alaosassa.
Talven seisomisen jälkeen edelleen kaikki ok mutta kevään ensi ajelulla etukumi tyhjeni ! Syyllinen on mynetmoton tubeless venttiili
tai ehkä oikeammin sen sopimattomuus tigerin etuvanteeseen - juuresta suhisee vaikka miten kiristäisi...
Vanteen pyöreä profiili kun ei oikein anna "pitopintaa" venttiilin tiivisteille.
Onko ehdotuksia toimivaksi venttiilimalliksi - vai ajanko loppuelämäni sisäkummilla etusessa ....
t. juha
Re: Sisäkumit vai tubeless
Teipin kestotesti suoritettu - kestää noin 25 000 km.
Kahtena kesänä pyörähdetty Kroatiassa ja viimeisellä kerralla alkoi takarengas vuotamaan.
Syyksi paljastui n. 10 cm teippipätkän puuttuminen -oudosti oli irronnut.
Melko hyvin pitää Tigerin pinnat kun takarengas tyhjeni vain n. 0,5 bar päivässä.
Homma korjaatui sisärenkaan asennuksella paikallisella gummikorjaamolla.
t: juha
Kahtena kesänä pyörähdetty Kroatiassa ja viimeisellä kerralla alkoi takarengas vuotamaan.
Syyksi paljastui n. 10 cm teippipätkän puuttuminen -oudosti oli irronnut.
Melko hyvin pitää Tigerin pinnat kun takarengas tyhjeni vain n. 0,5 bar päivässä.
Homma korjaatui sisärenkaan asennuksella paikallisella gummikorjaamolla.
t: juha
- JuhaL
- Viestit: 852
- Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
- Pyörä: CRF1000L DCT
- Paikkakunta: Mikkeli
- Viesti:
Re: Sisäkumit vai tubeless
Onkos näitä teippejä kukaan viime aikoina viritellyt?
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
-
- Viestit: 2203
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Sisäkumit vai tubeless
Ei teippejä, eikä muutenkaan hetkeen viritellyt mutta tuossa rengasta vaihtaessa kurkkasin miltä näyttää Sika T2 vanteessa. Istuu yhä kuin tauti. Kunnon karhennus teräsharjalla, teippitäpät nippoihin että niitä voi kiristää jatkossa ja Sikaa leveä ja litteä lätkä nipan perään. Odotetaan että kuivuu, pannaan rengas paikalleen ja ajetaan, vaihdellen renkaita sitä mukaa kun ne loppuu.