Sisäkumit vai tubeless

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Laitoin liimapuoli nippaan päin. Täytyy muutamaa pinnaa kiriä niin siinäpä tuo selviää toimivuus.
Lisää urkua monitoriin...
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Sauli »

Takavanne tehty sisärenkaattomaksi mutta etunen jäi laittamatta, ei ole tubeless kehä tuossa. Mitenhän se kestäis ilma jos kuitenkin kokeilis, onko kokemuksia?
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja kalle j »

On niitä tehty ilman huullosta oleviin vanteisiinkin, kokeile vaan.
Lisää urkua monitoriin...
nortti
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Pyörä: KTM & Tri x 2

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja nortti »

Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja kalle j »

Kerkesin tubeleksella muutamia tuhansia ajamaan ja sinä aikana ei paine ollut laskenut yhtään. Rengas ei vielä ole vaihtokunnossa joten teipin lähempi tarkastelu jää kesälle
Lisää urkua monitoriin...
nortti
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Pyörä: KTM & Tri x 2

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja nortti »

Mitenköhän keskipakovoima vaikuttaa ? Oletko vetänyt motarinopeuksia 120-150 km/h
eli kestääkö kiinni myös hiukan vauhdikkaammassa ajossa ?
Aikoinaan Sika-virityksissään kaverini testasi isoa "kutistesukkaa" vanteen sisäpinnalla sika-pinnoitteen päällä ja se oli
vaudikkaamman ajon jälkeen yhdessä mytyssä renkaan sisällä.
Avatar
kalle j
Viestit: 868
Liittynyt: Su Syys 17, 2006 10:59 am
Pyörä: R100GS
Paikkakunta: Muurame

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja kalle j »

On varmaan vahingossa nopeus noussut tuonne puolentoistasadan huitteille, mutta vain pieneksi hetkeksi. Reilua sataa on toki tullut ajettua pitempiäkin pätkiä.
Täytyy varmaan ihan pirruuttaan aukaista ja tarkastaa tilanne. Ilmoittelen tänne, mutta älkää pidättäkö hengitystä.
Lisää urkua monitoriin...
Jaakkovaakko
Viestit: 174
Liittynyt: Ma Maalis 31, 2014 11:31 pm
Pyörä: Polku-pyörillä

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Jaakkovaakko »

Trialia on ajettu jo varmaan parisenkymmentä vuotta ilman sisäkumia takana. Niiden vanteissa oli sellaiset pienet huullokset siinä keskiuran reunoilla, ja vannenauhana sellainen normaalia vannenauhaa leveämpi ja hieman tukevampi juttu, jonka reunat menevät tuon huulloksen alle. Tuo nauha tai kumi esti pinnanreikien kautta tapahtuvan vuodon varmasti. Venttiiliä varten tuossa "vannenauhassa" oli ensin vain hyvin pieni reikä. Siihen reikään piti sitten venttiili ujuttaa, ja vielä sellainen holkki siihen reikään, jota vasten venttiili kiristettiin. Ilman tuota holkkia venttiilin kiristäminen pullautti nauhan pois siitä reiän kohdalta ja sitten ei ilmat sisällä pysyneet. Seuraava parannus oli, kun joku valmistaja toi markkinoille sellaisen "vannenauhan", johon venttiili oli vulkanoitu kiinteästi, ja sen asentaminen oli huomattavasti helpompi homma, ja piti myös ilmat paremmin sisällä. Viime vuosikymmenen loppupuoliskolla siirtyivät sitten kaikki trialpyörien valmistajat käyttämään sellaista takavannetta, jossa on sellainen harja keskellä, mihin pinnat tulevat koukuilla, ja vanteessa ei ole enää pinnanreikiä ollenkaan. Nippeli on vanttina pinnan puolivälissä niin, että siinä on toiseen suuntaan vasenkätinen ja toiseen oikeakätinen kierre.

Noita vulkanoidulla venttiilillä olevia nauhoja - siis ovat 18 tuuman pyörälle - saattaa vielä trialkauppiailta löytyä. Sitä en tiedä, onko tuo vanteen huullos nauhan reunaa varten oleellinen ilman pysymisen kannalta.

Myös eturenkaina oli joskus 90-luvun loppupuolella sisärenkaattomia, mutta niistä luovuttiin, ei ilmeisesti ollut erityistä hyötyä. Takarenkaassa trialissa ongelma sisäkumin kanssa on sen pyörähtämisen estäminen, kun ajetaan jollain 0,3 paineilla, ja sitä kautta sisärenkaattomuudesta on selvää etua. Mutta noita sisärenkaattomiksi tarkoitettuja eturenkaita on joskus ollut vieläkin kaupan edullisesti. Kun sellaisen on laittanut tavalliselle, sisärenkaalliselle kumille tarkoitetulle vanteelle - siis sisärenkaan kanssa - se ei olekaan pysynyt vanteella, vaan on tipahtanut ajettaessa omia aikojaan sinne keskiuraan. Toivottavasti tuo ongelma ei koske maantiepyörän renkaita.

jv
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Sauli »

nortti kirjoitti:Miten on teippi pysynyt vanteessa ja ilmat renkaassa ?
Eli kokomukset tubeles teippivirityksestä kiinnostaisi.
Tallikaverit ovat tehneet sikatubeles virityksiä jo vuosia hyvällä menestyksellä
mutta teipistä ei ole kokomuksia...
t. nortti
Kaveri kävi vajaan 5 tuhannen kilometrin reissun 3M tubeless setillä euroopassa, välillä on vaihdettu rengastakin ja niin vain pysyy ilmat sisällä. Kyllä tuota voi suositella jos haluaa renkaanvaihtoa helpottaa/nopeuttaa.
Mulla tuli teipin irroitus kun piti vaihtaa katkenneita pinnoja. Siitäkin hyviä kokemuksia, teippi lähti suhteellisen siististi pois ilman sotkua. Rihlaus pitänee teetättää vielä uudesti mutta sen jälkeen lyön taas teipin pinnojen päälle.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
nortti
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Pyörä: KTM & Tri x 2

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja nortti »

Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?
Avatar
Sauli
Viestit: 723
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 9:59 am
Pyörä: 890 Adv R
Paikkakunta: Kouvola

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Sauli »

nortti kirjoitti:Kiitos kommenteista. Projekti alkaa piakkoin mutta vielä asennus kyssäri:
Minkä levyistä teippiä olette käyttäneet ja montako kerrosta ?
Adventuren takavanteeseen 50mm ja yksi kerros. Eteen riittäisi kai 25mm mutta itelle en raaskinu toista erilevyistä rullaa hankkia. Sen verran hinnakasta teippa tuo 3M.
XT 125 > CBR 1000 F > RF 900 R > XT 600 tenere > TT 600 R > TTR 600 E > KTM: Adv 640 > 690 enduro > Adv 950 S > Adv 1190 R > Adv 990 > 690 Enduro R > 790 Adv R > 890 Adventure R >21> >23>
nortti
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Pyörä: KTM & Tri x 2

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja nortti »

Päivitys tilanteeseen:
3M teippi tuli laitettua syksyllä eteen ja taakse. Vajaan 100km testin jälkeen näytti hyvältä eli ilmaa myös renkaan alaosassa.
Talven seisomisen jälkeen edelleen kaikki ok mutta kevään ensi ajelulla etukumi tyhjeni ! Syyllinen on mynetmoton tubeless venttiili
tai ehkä oikeammin sen sopimattomuus tigerin etuvanteeseen - juuresta suhisee vaikka miten kiristäisi...
Vanteen pyöreä profiili kun ei oikein anna "pitopintaa" venttiilin tiivisteille.
Onko ehdotuksia toimivaksi venttiilimalliksi - vai ajanko loppuelämäni sisäkummilla etusessa ....
t. juha
nortti
Viestit: 26
Liittynyt: Ma Loka 07, 2013 1:34 pm
Pyörä: KTM & Tri x 2

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja nortti »

Teipin kestotesti suoritettu - kestää noin 25 000 km.
Kahtena kesänä pyörähdetty Kroatiassa ja viimeisellä kerralla alkoi takarengas vuotamaan.
Syyksi paljastui n. 10 cm teippipätkän puuttuminen -oudosti oli irronnut.
Melko hyvin pitää Tigerin pinnat kun takarengas tyhjeni vain n. 0,5 bar päivässä.
Homma korjaatui sisärenkaan asennuksella paikallisella gummikorjaamolla.
t: juha
Avatar
JuhaL
Viestit: 852
Liittynyt: Ma Huhti 13, 2015 4:27 pm
Pyörä: CRF1000L DCT
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja JuhaL »

Onkos näitä teippejä kukaan viime aikoina viritellyt?
Solifer SM-82 >>> '12 Yamaha XT660Z Ténéré >>> '16 Honda CRF1000L Africa Twin DCT
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Ei teippejä, eikä muutenkaan hetkeen viritellyt mutta tuossa rengasta vaihtaessa kurkkasin miltä näyttää Sika T2 vanteessa. Istuu yhä kuin tauti. Kunnon karhennus teräsharjalla, teippitäpät nippoihin että niitä voi kiristää jatkossa ja Sikaa leveä ja litteä lätkä nipan perään. Odotetaan että kuivuu, pannaan rengas paikalleen ja ajetaan, vaihdellen renkaita sitä mukaa kun ne loppuu.
Vastaa Viestiin