Nastarenkaiden väkästely
Valvoja: Moderaattorit
Nastarenkaiden väkästely
Hommasin halvat crossirenkaat maxxcenteristä tarkoituksenani nastoittaa ne talvea varten. Jostain tarvitsis hommata vain nastoituspistooli (lainaan/vuokralle) jotta projektin olisi mahdollista toteuttaa kotikonstein. Toisaalta nastoituksen voisi teettää jossain liikkeessäkin, ellei hinta ole aivan sikamainen. Onko kenelläkään vinkkejä/suosituksia laitteista/tekijöistä (Treen seutu)? Nyt kun on hieman etuajassa liikkeellä niin saattaapi saada renkaat alle talveksi
Ohessa gumit piikitettynä, tulis jo lumet maahan
t:jk
t:jk
- Liitteet
-
- eturengas.jpg
- etunen, n 240 nastaa (17mm)
- (341.6 KiB) Tiedosto ladattu 703 kertaa
-
- takarengas.jpg
- takanen, n 300 nastaa (20mm)
- (355.6 KiB) Tiedosto ladattu 1110 kertaa
renkaat 85 egeä
liimat n. 30 egeä
nastat n 70-80 egeä
suolahappo + asetoni n. 15 egeä
eli n. 210 e/2 rengasta
Jotain ruiskuja ja neuloja piti lisäksi hakea apteekista mutta ne eivät olleet montaa euroa.
Aikaa paloi yhteensä pari pitkää iltaa, etunen oli huomattavasti kevyempi projekti kuin takarengas.
Niin ja tietysti pitää laskea mukaan "nastoitusaine", jonka menekkiä jokainen on paras arvioimaan itse
Talven jälkeen näkee vasta miten onnistunut projekti oli ts. kestävätkö gummit kuinka hyvin käytössä.
Onhan nuo hieman halvemmat kuin ostorenkaat mutta eivät varmaan yhtä hyvät, toisaalta harrastusmielessä tässä ollaan liikkeellä eli ajankäytön hintaa on vaikea arvioida kun viettää laatuaikaa autotallissa renkaita nastoittaessa
liimat n. 30 egeä
nastat n 70-80 egeä
suolahappo + asetoni n. 15 egeä
eli n. 210 e/2 rengasta
Jotain ruiskuja ja neuloja piti lisäksi hakea apteekista mutta ne eivät olleet montaa euroa.
Aikaa paloi yhteensä pari pitkää iltaa, etunen oli huomattavasti kevyempi projekti kuin takarengas.
Niin ja tietysti pitää laskea mukaan "nastoitusaine", jonka menekkiä jokainen on paras arvioimaan itse
Talven jälkeen näkee vasta miten onnistunut projekti oli ts. kestävätkö gummit kuinka hyvin käytössä.
Onhan nuo hieman halvemmat kuin ostorenkaat mutta eivät varmaan yhtä hyvät, toisaalta harrastusmielessä tässä ollaan liikkeellä eli ajankäytön hintaa on vaikea arvioida kun viettää laatuaikaa autotallissa renkaita nastoittaessa
Nastoitusaine oman maun mukaan, tarkoitin kyllä sisäisesti suun kautta nautittavaa ainetta, joka ei ole suolahappoa, asetonia tai pikaliimaa
Asian selventämiseksi ohessa vielä Timon antamia vinkkejä nastoitukseen, omilla kommenteilla höystettynä.
"Poraukseen tarvitset: johtokoneen (akkukoneessa ei tarpeeksi kierroksia) kumiterän 3.5 - 4 mm ja siihen topparin. Itse tein toppareita messingistä ja alumiinista. Joku muukin käy, kunhan kestää lämpöä ja kulumista.
Kompuran paine väh. 6bar, itse käytän 9.5bar. (Pikkukompurasta 24L ei lähtenyt 9 bar ennen varoventtiilin tulppaamista ja painekellon tunaamista)
5-10% suolahappoa. Sillä saa rasvan vois nastoista ja metalliin himmeän pinnan. Varo ruostumista ja silmiäsi. huuhdo hyvin. Käytä kuivatukseen kuumailmapuhallinta. Happoa saa apteekista, jos on liian vahvaa niin laimenna veteen. Vesi ensin muoviastiaan sitten vasta happo, muuten tulee sormeen rakko. Monet muovit kestävät suolahappoa hyvin.
Nasta saa olla liimattaessakin lämmin. Lämmitä kuumailmapuhaltimella/auton sisätilalämppärillä.
Liimana kannattaa käyttää ns. tavallista pikaliimaa (Cyanoakrolaatti). Sormista yms. liima lähtee asetonilla/tinnerillä. Varo silmiä liiman kanssa.
Liima on hyvä annostella injektioruiskulla. Ruiskuja ja neuloja saa apteekista.
Nastoja ison (ei kilpa)pyörän taka- sekä eturenkaassa on hyvä olla paljon, jopa yli 300kpl / rengas. Kuorma yhtä nastaa kohden on silloin pienempi ja se tuo renkaalle lisää ikää. Kilpaendurokäytössä liian isot määrät vain hidastavat ajoa ja vievät pidon ja tuntuman.
Reikää ei saa porata liian lähelle nappulan reunaa. Jos nasta näkyy selvänä pullistumana nappulan kyljestä, ollaan jo liian reunalla.
Nastan asento pitää olla aluksi muutama aste vastakarvaan. Se kaatuu muuten liian nopeasti.
Reunanastat eivät saa näyttää sivuille, vaan niin pystyyn kuin mahdollista. Porausta ei siis tehdä renkaan pinnan muotoja tuijottaen, vaan kone lähes pystyssä koko ajan.
Nasta ei saa olla liian pinnassa. Taso, johon kartio päättyy, kertoo minimisyvyyden.
Nastat pitää olla eri linjassa, eli jokaisen pitää piirtää uusi naarmu jäähän. Jos joku nasta on toisen "varjossa" ei sillä ole mitään virkaa.
Kumin on hyvä asettua jonkin aikaa ennen ajoon lähtöä."
t:JK
Asian selventämiseksi ohessa vielä Timon antamia vinkkejä nastoitukseen, omilla kommenteilla höystettynä.
"Poraukseen tarvitset: johtokoneen (akkukoneessa ei tarpeeksi kierroksia) kumiterän 3.5 - 4 mm ja siihen topparin. Itse tein toppareita messingistä ja alumiinista. Joku muukin käy, kunhan kestää lämpöä ja kulumista.
Kompuran paine väh. 6bar, itse käytän 9.5bar. (Pikkukompurasta 24L ei lähtenyt 9 bar ennen varoventtiilin tulppaamista ja painekellon tunaamista)
5-10% suolahappoa. Sillä saa rasvan vois nastoista ja metalliin himmeän pinnan. Varo ruostumista ja silmiäsi. huuhdo hyvin. Käytä kuivatukseen kuumailmapuhallinta. Happoa saa apteekista, jos on liian vahvaa niin laimenna veteen. Vesi ensin muoviastiaan sitten vasta happo, muuten tulee sormeen rakko. Monet muovit kestävät suolahappoa hyvin.
Nasta saa olla liimattaessakin lämmin. Lämmitä kuumailmapuhaltimella/auton sisätilalämppärillä.
Liimana kannattaa käyttää ns. tavallista pikaliimaa (Cyanoakrolaatti). Sormista yms. liima lähtee asetonilla/tinnerillä. Varo silmiä liiman kanssa.
Liima on hyvä annostella injektioruiskulla. Ruiskuja ja neuloja saa apteekista.
Nastoja ison (ei kilpa)pyörän taka- sekä eturenkaassa on hyvä olla paljon, jopa yli 300kpl / rengas. Kuorma yhtä nastaa kohden on silloin pienempi ja se tuo renkaalle lisää ikää. Kilpaendurokäytössä liian isot määrät vain hidastavat ajoa ja vievät pidon ja tuntuman.
Reikää ei saa porata liian lähelle nappulan reunaa. Jos nasta näkyy selvänä pullistumana nappulan kyljestä, ollaan jo liian reunalla.
Nastan asento pitää olla aluksi muutama aste vastakarvaan. Se kaatuu muuten liian nopeasti.
Reunanastat eivät saa näyttää sivuille, vaan niin pystyyn kuin mahdollista. Porausta ei siis tehdä renkaan pinnan muotoja tuijottaen, vaan kone lähes pystyssä koko ajan.
Nasta ei saa olla liian pinnassa. Taso, johon kartio päättyy, kertoo minimisyvyyden.
Nastat pitää olla eri linjassa, eli jokaisen pitää piirtää uusi naarmu jäähän. Jos joku nasta on toisen "varjossa" ei sillä ole mitään virkaa.
Kumin on hyvä asettua jonkin aikaa ennen ajoon lähtöä."
t:JK
Re:
Uppista tän topiikin kanssa, alkaa taas olla ajankohtaista tehdä nastagummeja. Vanhat neuvot pätevät yhä, uutena ammattimieheltä saatu vinkki on hapotuksen jälkeen upottaa nastat hetkeksi emäksiseen pesuaineliuokseen, ja vasta sen jälkeen huuhdella vedessä, jolloin kuivauksen aikana nastojen pintaan ilmestvä pintaruosteongelma poistuu ja nastat kuivuvat rasvattomina, kiiltävinä ja ruosteettominajmka kirjoitti:Nastoitusaine oman maun mukaan, tarkoitin kyllä sisäisesti suun kautta nautittavaa ainetta, joka ei ole suolahappoa, asetonia tai pikaliimaa
Asian selventämiseksi ohessa vielä Timon antamia vinkkejä nastoitukseen, omilla kommenteilla höystettynä.
"Poraukseen tarvitset: johtokoneen (akkukoneessa ei tarpeeksi kierroksia) kumiterän 3.5 - 4 mm ja siihen topparin. Itse tein toppareita messingistä ja alumiinista. Joku muukin käy, kunhan kestää lämpöä ja kulumista.
Kompuran paine väh. 6bar, itse käytän 9.5bar. (Pikkukompurasta 24L ei lähtenyt 9 bar ennen varoventtiilin tulppaamista ja painekellon tunaamista)
5-10% suolahappoa. Sillä saa rasvan vois nastoista ja metalliin himmeän pinnan. Varo ruostumista ja silmiäsi. huuhdo hyvin. Käytä kuivatukseen kuumailmapuhallinta. Happoa saa apteekista, jos on liian vahvaa niin laimenna veteen. Vesi ensin muoviastiaan sitten vasta happo, muuten tulee sormeen rakko. Monet muovit kestävät suolahappoa hyvin.
Nasta saa olla liimattaessakin lämmin. Lämmitä kuumailmapuhaltimella/auton sisätilalämppärillä.
Liimana kannattaa käyttää ns. tavallista pikaliimaa (Cyanoakrolaatti). Sormista yms. liima lähtee asetonilla/tinnerillä. Varo silmiä liiman kanssa.
Liima on hyvä annostella injektioruiskulla. Ruiskuja ja neuloja saa apteekista.
Nastoja ison (ei kilpa)pyörän taka- sekä eturenkaassa on hyvä olla paljon, jopa yli 300kpl / rengas. Kuorma yhtä nastaa kohden on silloin pienempi ja se tuo renkaalle lisää ikää. Kilpaendurokäytössä liian isot määrät vain hidastavat ajoa ja vievät pidon ja tuntuman.
Reikää ei saa porata liian lähelle nappulan reunaa. Jos nasta näkyy selvänä pullistumana nappulan kyljestä, ollaan jo liian reunalla.
Nastan asento pitää olla aluksi muutama aste vastakarvaan. Se kaatuu muuten liian nopeasti.
Reunanastat eivät saa näyttää sivuille, vaan niin pystyyn kuin mahdollista. Porausta ei siis tehdä renkaan pinnan muotoja tuijottaen, vaan kone lähes pystyssä koko ajan.
Nasta ei saa olla liian pinnassa. Taso, johon kartio päättyy, kertoo minimisyvyyden.
Nastat pitää olla eri linjassa, eli jokaisen pitää piirtää uusi naarmu jäähän. Jos joku nasta on toisen "varjossa" ei sillä ole mitään virkaa.
Kumin on hyvä asettua jonkin aikaa ennen ajoon lähtöä."
t:JK
- Timo Tasakaasu
- Viestit: 925
- Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
- Pyörä: 1190Adv, 660SMC
- Paikkakunta: Somero
Re: Re:
Loctiteltä löytyy parempikin liima. Tyyppi on muistaakseni 480. Se on myös cyanoakrylaattia, mutta kumilla sitkostettua ja tarkoitettu kumin ja metallin liimaamiseen sekä repivään kuormitukseen. Specsi sattuu siis kuin nenä päähän. Paljon miellyttävämpää käyttää kuin tavalliset pikaliimat, koska se on väriltään mustaa, että näkee missä sitä on ja paljonko, viskositeetiltaan paljon paksumpaa kuin monet vesimäiset pikaliimat eli pysyy siinä mihin sitä laitetaan (Itse olen pannut sitä nastan uumaan ja kannan keskelle) ja kuivumisaika on pidempi eli ehtii vaikka pihdeillä pari kierrosta pyöräyttää nastaa reiässään, että liima leviää joka puolelle.jmka kirjoitti: Liimana kannattaa käyttää ns. tavallista pikaliimaa (Cyanoakrolaatti). Sormista yms. liima lähtee asetonilla/tinnerillä. Varo silmiä liiman kanssa.
Liima on hyvä annostella injektioruiskulla. Ruiskuja ja neuloja saa apteekista.
Loctite 480
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Re: Re:
Juu, kumpiakin olen kokeillut, hyvin tuo tavallinenkin tuntuu toimivan.Timo Tasakaasu kirjoitti:Loctiteltä löytyy parempikin liima. Tyyppi on muistaakseni 480. Se on myös cyanoakrylaattia, mutta kumilla sitkostettua ja tarkoitettu kumin ja metallin liimaamiseen sekä repivään kuormitukseen. Specsi sattuu siis kuin nenä päähän. Paljon miellyttävämpää käyttää kuin tavalliset pikaliimat, koska se on väriltään mustaa, että näkee missä sitä on ja paljonko, viskositeetiltaan paljon paksumpaa kuin monet vesimäiset pikaliimat eli pysyy siinä mihin sitä laitetaan (Itse olen pannut sitä nastan uumaan ja kannan keskelle) ja kuivumisaika on pidempi eli ehtii vaikka pihdeillä pari kierrosta pyöräyttää nastaa reiässään, että liima leviää joka puolelle.jmka kirjoitti: Liimana kannattaa käyttää ns. tavallista pikaliimaa (Cyanoakrolaatti). Sormista yms. liima lähtee asetonilla/tinnerillä. Varo silmiä liiman kanssa.
Liima on hyvä annostella injektioruiskulla. Ruiskuja ja neuloja saa apteekista.
Loctite 480
- Kipa
- Viestit: 1974
- Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
- Pyörä: SE ja kolmipökö
- Paikkakunta: Hämeenperä
Re: Nastarenkaiden väkästely
Koska olen tyhmä, nastoitan aina vaan itse näitä. Varmaan sadannen kerran taas pyhästi lupaan, ettei enää koskaan. Ja ei ainakaan mitään muita kuin Trellikoita. Joten MAXXIS saa nyt sitten piikkikuurin, kunhan Sarkolan happopää muistaa tuoda happopullon.....
Tuo Viron tuliainen on nappuloiltaan aikas mukavan sorttinen isoon enskaan, samoin kumilaatu tuntuu hyvältä (näin itseäni kannustan)
Kipa
Tuo Viron tuliainen on nappuloiltaan aikas mukavan sorttinen isoon enskaan, samoin kumilaatu tuntuu hyvältä (näin itseäni kannustan)
Kipa
- Liitteet
-
- maksis.JPG
- (361.31 KiB) Tiedosto ladattu 649 kertaa
- taas kahden mopon taktiikalla -