Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja THA »

Mä just ehkä nippa nappa saisin tuosta koodista modattua jotain oikein :oops:
Niin sitä monihampaista ajattelin että saisi sen puristustahdin tunnistettua, jos signaalin Fourier-muuntais ja triggais aina edellisen syklin alimman taajuuden mukaan sen ruiskutushetken? Ideana lähtisin varmaan koittaan noin, koska mekaanisesti toi on niin helppo toteuttaa, paitsi ettei hajuakaan voiko muunnoksen edes tehdä C++:lla...
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja jupet »

Toi taajuussignaalin tutkiminen toimis teoriassa taatusti ainakin yksipyttyisessä tahtien erotteluun, mutta näiden mikrokontrollerihässäköiden kanssa ei semmoisesta kannata puhua liian kovaan ääneen etteivät raukat rajattuine laskentakykyineen säikähdä. Veikkaan että nykyaikainen gigantista 499eur -läppärikään ei ehkä pysyis perässä noissa fouriermuunnoksissa 10000rpm vauhdilla... (lausunto arvottu stetson-harrison menetelmällä, voi hyvin olla että pysyisi).

Ihan hampaiden välillä kuluvaa aikaa vaikka 100 viime hammasvälin ajan keskiarvoon verraten tuo tahdin tunnistus voisi onnistua ihan tämmöisellä kevytraudalla, ehkä jopa arduinolla jos koodari olisi kovatasoinen (eli ei mun tekemänä). Ja sitten kun kerran on startin jälkeen tyhjäkäynnillä saati selville kumpi tahti on joka toinen, on siitä helppo pysyä kärryillä jatkossakin kunhan ei missata yhtään ajoituspulssia. Jahka tilipäivän jälkeen tehokkaampi rauta lähtee tilaukseen ja joskus saapuukin, pitää perehtyä millaiseen aikaresoluutioon sillä pääsee mittauksissa... Hieno idea kyllä tuo tahdin tunnistus kulmanopeuden muutoksista!
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Noiden muutaman pihassa olevan kulkineen(saappeja) suorasytkässä tulppaa käytetään indikoimaan puristustahti,tulppaan johdetaan 80v mittausjännite,ja kun puristus tapahtuu,kuumenee ilma;ionisaatio muuttaa tulpan resistanssin joksikin muuksi,kuin megaoomeiksi,tämä virtamuutos mitataan,ja sytytysjärjestys päätellään virtapulssista.Tulppia käytetään myös antureina,lisää vikipediassa :trionic,saatan muistaa jotain väärinkin...Hyllyssä on yks 16bittinen hestekki,siihen sais myös tota monipiikkitriggaus korttia,mut ite käytin sitä nokka anturin kanssa
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja THA »

jupet kirjoitti:Toi taajuussignaalin tutkiminen toimis teoriassa taatusti ainakin yksipyttyisessä tahtien erotteluun, mutta näiden mikrokontrollerihässäköiden kanssa ei semmoisesta kannata puhua liian kovaan ääneen etteivät raukat rajattuine laskentakykyineen säikähdä. Veikkaan että nykyaikainen gigantista 499eur -läppärikään ei ehkä pysyis perässä noissa fouriermuunnoksissa 10000rpm vauhdilla... (lausunto arvottu stetson-harrison menetelmällä, voi hyvin olla että pysyisi)
N. 200e pöytäköne pyörittää ainakin samalla simulink-mallia, että tekee FFT:tä (10 termiä muistelisin). Kysehän on vaan siitä montako ensimmäistä termiä otetaan mukaan, otaksuisin kolmen riittävän?
Toi saabin systeemi kuulostaakin mielenkiintoiselta, onkohan kuinka herkkä sytystulpan merkistä ja mallista, tulisi vaan ekana ongelmana mieleen... mutta olis ainakin simppeli.

Laitahan infoa kun pääset ajamaan ja update millaisin asetuksin lopulta pelitti hyvin!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
samppa2005
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 27, 2011 11:22 am
Pyörä: SE

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja samppa2005 »

Fourier muunnos ei sinällänsä ole välttämättä kovin raskas toteuttaa. Eikä myöskään 100 viimeisen ajan keskiarvoon vertaaminen ole välttämättä kovin raskas laskutoimitus. Periaatteessa kaikki peruslaskutoimitukset on nopeita. Potenssit ja neliöjuuret jne tappaa laskentatehon välittömästi.
Osviittaa saa jos laskee taajuudesta ajan joka yhteen laskentakierrokseen saa mennä:
1 s = 1 Hz
0.1 s = 10 Hz
0.01 s = 100Hz
0.001 s = 1000Hz
0.0001 s = 10000Hz

Eli jos taajuus on 10000Hz niin laskentaan saa kulua 0.1 ms. Jos laskenta on per kierros ei se ole ongelma, mutta jos se on per hammas niin homma rupeaa taintumaan jo hyvinkin nopeasti. Isommankin Määrän laskutoimituksia pystyy tekemään tuosssa 0.1ms, mutta yleensä se homma taintuu noihin I/O:n luku/kirjoituksiin. Niitä minimoimalla voi myös optimoida tuota toimintaa.

Teen reaaliaikaista laskentaa työkseni joten näitten kanssa on tullut jonkin verran taisteltua.
Avatar
t.t.tammi
Viestit: 2236
Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
Pyörä: Pan European 1991
Paikkakunta: paimio
Viesti:

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja t.t.tammi »

THA kirjoitti: Toi saabin systeemi kuulostaakin mielenkiintoiselta, onkohan kuinka herkkä sytystulpan merkistä ja mallista, tulisi vaan ekana ongelmana mieleen...!
Muuten en ymmärrä mitään mutta suurin osa saabisteista käyttää tuon trionicin kanssa tehtaan määräämiä perus ngk:ta.
Teemu Paimiosta
"epäonnistumisen vaara on olemassa kun kyvytön ohjaa halutonta tekeen viratonta hommaa...."
Mopo-/ajelukuvia:Onedrive ja vimeo
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Ei vaikuta,kun osaa valita lämpöarvon viritysasteen mukaan,ja muistaa resistoripyynnin,; kärkivälistä tarkka,varsinkin kovilla,yli 2bar ahdoilla jää muutoin kipuna tulematta,vakiotulppia piti säätää 4 tonnin kohdalla,piikkikärkiset menee 10k säätämättä.
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja jupet »

Sytytystulpan mittailuelektroniikan ja sen varsinaisen sytytyspuolen korkeajännittwen yhdistäminen ei varmaan ole ihan triviaalia... itsellä ei ainakaan rahkeet riitä semmoisen kytkennän pohtimiseen joka toimis samassa tulpassa kuin kipinä. Toinen tulppa mittausta varten? :D
Avatar
Hanski T
Viestit: 569
Liittynyt: To Tammi 15, 2009 8:53 pm
Pyörä: Ducati MTS V4S ja Streetfighter S

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Hanski T »

Entäs jos kyttäisi imusarjan (ali)painetta? Yksipyttyisessä luulisi siellä näkyvän selvän pulssituksen. Antureitakin luulisi löytyvän, kun tossa ei tarkkuudella ole väliä.
SF 1098S
MTS V4S
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja jupet »

Imusarjan paineesta voisi juu saada myös tiedon mikä tahti on menossa. Pitää perehtyä kuinka nopeita paineantureita käytännössä on. Luultavasti tarvitaan kaksi erillistä anturia tahdin päättelyyn ja MAP-mittaukseen koska MAP täytyy keskiarvoittaa joko elektroniikalla tai ihan fyysisesti tarpeeksi pitkällä ja kapealla letkulla jotta siitä on hyötyä.

Tässä jonkunlainen vuokaavio tuon softan toiminnasta:
Kuva
Omasta päästä vetäisty, ja etenkin nuo miten usein luetaan lambdat yms on ihan vaan yksi arvaus mitä voisi lähteä kokeilemaan. Ideoita ja kehitysehdotuksia otetaan vastaan.
ceevu
Viestit: 2005
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja ceevu »

mappi lähentelee nollaa kun läppä on levällään,joten sen varaan ei paljoa kannata tahdistaa.Tai ainakin pitäisi lähennenllä,jos putsari ja muu imulinjasto on tehon kannalta riittävän virtaavia.
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja jupet »

Jos varsinainen ajoitustriggaus (kampuralta esim hall-anturilla) on riittävän luotettava, riittää tahtitiedon saaminen tyhjäkäynnillä/startissa kun sit jatkossa tiedetään joka toisen ajoitustriggauksen kohdalla että ollaan imutahdilla... Käytäntö voi toki olla ettei ajoitustriggausta saa tarpeeksi luotettavaksi ikinä. Ehkä se nokkarattaaseen laitettua pulttia haisteleva hall-anturi olis kuitenkin ylivoimaisesti varmin tahdintunnistus...

*muoks* typoja korjattu
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja Juhana »

Ja ehkä helpoin,mun jammussa induktiivinen anturi venakopan läpi,Helppo kiinnittää tasaiseksi jyrsittyyn kohtaan,o-rengas tasossa,ja 1 pultti kiinnitys.nokan vapaassa päässä sektorimainen tunnistuslevy.
jupet
Viestit: 299
Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Pyörä: tt600r

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja jupet »

Nyt on parempi, nopeampi ja pienempi arduinoyhteensopiva rauta hankittuna... Pitäis ehtiä testailemaan lisää joku päivä vaan. Skootterin sisäänajokin jo jossain mallissa.
EkiHoo
Viestit: 114
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 4:21 pm
Pyörä: MV Agusta TV
Paikkakunta: Italy | Monza

Re: Kaasarin korvaaminen DIY-ruiskulla

Viesti Kirjoittaja EkiHoo »

Juhana kirjoitti:Noiden muutaman pihassa olevan kulkineen(saappeja) suorasytkässä tulppaa käytetään indikoimaan puristustahti,tulppaan johdetaan 80v mittausjännite,ja kun puristus tapahtuu,kuumenee ilma;ionisaatio muuttaa tulpan resistanssin joksikin muuksi,kuin megaoomeiksi,tämä virtamuutos mitataan,ja sytytysjärjestys päätellään virtapulssista.Tulppia käytetään myös antureina,lisää vikipediassa :trionic,saatan muistaa jotain väärinkin...Hyllyssä on yks 16bittinen hestekki,siihen sais myös tota monipiikkitriggaus korttia,mut ite käytin sitä nokka anturin kanssa
Trionic haistelee palotapahtuman jälkeen ionisaatiota ja päättelee sen mukaan mikä pytty "poltti". Eli motissa ei ole nokan asentoanturia mutta syttyhetki lasketaan normaalisti kampuran hammaskehältä.
Vastaa Viestiin