Reittikarttoja Oulun alueelta

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

Reittikarttoja foorumille ?

Tottakai
31
82%
Turhaa höpötystä
7
18%
 
Ääniä yhteensä: 38

Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Reittikarttoja Oulun alueelta

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Nyt oon yhden kesän kerennyt pörtsätä täällä Oulun alueen sorateillä (ei se km määrä vaan laatu :D ) ja muutamat alueet on tulleet jo aika tutuiksi.

Olisiko mahdollista tällä foorumilla talven pimeinä tunteina kerätä esim karttakuviin reittimerkintöjä huippu pätkistä (vaikkapas 150km säteellä Oulusta) joita sitten ensi kesänä voisi printtailla ja kierrellä ?

Oisko talven synkkinä iltoina kiinnostusta kokoontua Oulun alueella jonnekkin katselemaan karttoja ja jos mahdollista niin vaikka saunomaan ja makkaraa paistamaan (pitäähän sitä tuota vihannesta nimeltä makkara saada talvellakin syödä :lol: ). Voisin yrittää katsella jotain paikkaa tai jos jollain on ehdotuksia niin kiinnostusta saattaisi löytyä.
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Kannatan ajatusta lämpimästi sekä webmasterin että makkaran ystävän ominaisuudessa! Jospa siinä ois sauma pitää pikku-pikku-joulut kurapyöräilijöille noin niinkun harjotusmielessa.

Onko kellään ( tekninen lautakunta, haloo) kokemusta miten noita karttoja ois järkevin piirrellä? paintilla punasta viivaa päälle? :?

Pitäskö laittaa tänne foorumille vai tekiskö jotain sisältöä tuohon pääsivullekin... ?
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Re: Reittikarttoja Oulun alueelta

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Olisiko mahdollista tällä foorumilla talven pimeinä tunteina kerätä esim karttakuviin reittimerkintöjä huippu pätkistä joita sitten ensi kesänä voisi printtailla ja kierrellä ?
Idea olisi oikein ok, jos puhuttaisiin vaikkapa moottorikelkkailusta. Mutta kun ajo tapahtuu lähinnä yksityisteillä jokamiehenoikeudella , niin vaarana on niiden "huippupätkien" kuluminen sellaiseen kuntoon, että se voi alkaa haitata harrastusta. Selvennys: yksityistiellä saa liikkua satunnaisesti, niin ettei tien ylläpitäjälle tarvitse korvata ajamistaan, paitsi jos tiehen on tullut vauriota (?!?)

Ja kun meistä jokainen liikkuu tällä tyylillä, niin sitten reittejä julkituotaessa pitäisi minun mielestäni kysäistä tien omistajalta, ja luulenpa tietäväni vastauksen.

Niin, ja kyllähän se löytämisen riemu on parasta tässä harrastuksessa !

Itse olen miettinyt sellaista karttaa julki, että siihen merkittäisiin ne kohdat ja pätkät, joissa ajoa on rajoitettu. Yksi kaveri kiskaisi tänä syksynä tien yli viritettyyn ketjuun Oulujärven pohjoispuolella, ja kuten tavallista, niin mitään merkintää ko. esteestä ei ollut kummallakaan puolella :(

Mutta karttahaave jäi sen siliän tien, kun soitin Genimap:iin ja kysäisin mitä maksaisi, jos yksityishenkilönä laittaisin Oulusta pohjoiseen Suomen kartan. Pahinta hinnassa oli se, että se oli vuosilisenssi, ja 1:800 000 maksoi kuitenkin yli 100 euroa.[/i]
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Minäkään en kannata reittien julkaisemista ellei ko. reitti kulje "isoja" teitä myöten :)
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Raimo kyllä mainitsi hyvän pointin tuossa että maanomistajat eivät välttämättä tykkää jos joka ilta ohi pöristelee lukuisia pyöriä ja tie menee huonoon kuntoon. Saattaapi sitten alkaa ilmestymään niitä ketjuja enemmänkin :cry:

Taitaapi olla paras vain osallistua näille pöräytyksille ja sitten käydä issekseen tutkailemassa pistoja noilta teiltä.

Niin ja kyllähän sitä tietenkin osaa karttaa sen verran lukea että niistä osaa niitä ohuita mustia viivoja etsiskellä... Siinähän onkin talven ajalle mukavaa hommaa :D

Jukka, pystyykö äänestystä sulkemaan, lukuisten vastausten jälkeen ?
Ilkka
Viestit: 70
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 3:48 pm
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Ilkka »

Tuo saunominen ja makkaran syönti kuulostaa hyvältä ajatukselta. Samalla voisi muistella kuluneen kesän ajeluita ja suunnitella tulevia reissuja.

Jos saunalla on projektori, kesän kuvia ja videoitakin voisi katsella porukalla.
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Jukka, pystyykö äänestystä sulkemaan, lukuisten vastausten jälkeen ?
Eikös se riittäisi, että otsikon muuttaisi: Makkaran paistoa ja saunomista kurapyöräilyn merkeissä ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
JSL
Viestit: 588
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 1:43 pm
Pyörä: KTM 790 Adventure, 640LC4 E, vm. 2003
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja JSL »

Eikö ongelma ratkea sillä, että niitä yksityisteitä ei sitten merkitä?

Erinäiset karttojen ja paikkatietojen tietotekniset sovellukset kiinnostavat meikäläistä paljonkin. Perfektionismin oireita tunnustavana todettakoon, että pikselimuotoiset kartat on mun mielestä aivan karmea ajatus :D Vektoridata on Ainoa Oikea(tm) tässä asiassa.

Vektoridataa on vaan hankalampi saada valmiina, ellei peräti mahdotonta. Tai myyhän maanmittauslaitos ja varmaan Genimapkin sitä, mutta hinta huimaa. Hieman kyllä harmittaa, että kun verorahoilla maanmittauslaitoskin pääasiassa toimii ja maata kartoittaa niin silti ei veronmaksaja saa ilmaiseksi, tai edes siedettävää korvausta vastaan sitä karttadataa.

Karttojen muuttaminen vektoridataksi itse on aika hidasta puuhaa, mutta jos digitoisi esim. pelkästään tiet ja ehkä joitakin muita kiinnostavia kohteita niin homma ei olisi ollenkaan mahdoton. Otetaan sopiva kartta, skannataan se digitointisoftaan ja aletaan naksutella pisteitä.

Tästäpä päästäänkin sitten kätevästi tekijänoikeuksiin. Omaan käyttöön digitoinnissahan ei ole mitään epäselvyyttä. Se on satavarmasti sallittua. Sen sijaan epäselvää on se saako sitä dataa levittää. Olen asiaan jossain määrin perehtynyt ja oma näkemykseni on, että kyllä saa. Ainuttakaan ennakkopäätöstä tästä ei ole ja mm. tekijänoikeusneuvosto ei ole tähän yksiselitteistä kantaa ottanut. Tekijänoikeuslain mukaan kartta on teos. Teos saa tekijänoikeussuojaa. Mutta se edellyttää sitä, että teos ilmentää luovaa ja omaperäistä ilmaisumuotoa. Karttamerkinnät ovat toisaalta taas aika standardoituja joten on kysenalaista voiko esim. niitä pitää lain tarkoittamalla tavalla omaperäisinä. Noh, kartan visuaalinen ulkoasu on sen vektorimuotoon muuttamisen kannalta toissijaista. Vektoroinnissa meitä kiinnostaa se "tieto" mitä kartta sisältää, eli koordinaattipisteet ja ne eivät saa lain tarkoittamaa tekijänoikeussuojaa.

Jotta paperi/pikselikartan muuntaminen vektorimuotoon ja vektorimuotoisen datan levittäminen olisi laitonta niin silloin esim. Helsingin rautatieaseman kirjallinen tai numeraalin en kuvaus ja sen levittäminen olisi myös kiellettyä, ja niinhän asia ei ole. Esim. maalauksen tekeminen toisen maalausta mallina käyttäen on tekijänoikeusneuvoston mukaan sallittu.

Selvää on, että esim. paperikartasta ei saa ottaa kopioita ja levittää niitä koska siinä teoksesta (kartta) tehdään kappale (kopio) jonka laki yksiselitteisesti kieltää ilman teoksen tekijän lupaa. Mutta kun alkuperäisestä teoksesta (kartta) luetaan varsinainen sisältö (koordinaatit) ja tehdään niiden perusteella oma teos (kartta) niin jos oma teos ei ole 1:1 kopio alkuperäisestä ja ilmentää luovaa ja omaperäistä ilmaisua niin hommassa ei pitäisi olla mitään ongelmaa. Vektoridatassa olisi se hyvä puoli, että siitä saisi pyöritettyä ulos ihan minkänäköisiä karttoja tahansa n. miljoona kertaa helpommin kuin pikselidatasta.
Avatar
jani
Viestit: 194
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 3:34 pm
Pyörä: Ktm 640 adventure
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja jani »

tuo saunailta olisi erittäin mukava. oishan se mukava muistella kesän reissuja ja katsella kuvia/pätkiä kun lumi on maassa ja suunnitella tulevia reissuja
Sinne missä kuralentää!!!
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

n00b kirjoitti:
Eikö ongelma ratkea sillä, että niitä yksityisteitä ei sitten merkitä?


Niin, kun ne huippupätkät ovat käytännössä kaikki niillä yksityisteillä. Yleisen tien tunnistaa sinisestä lätkästä, jossa on neljä numeroa tai vähemmän ja niiltä tulee pysyteltyä poissa mahdollisuuksien mukaan :)
Perfektionismin oireita tunnustavana todettakoon, että pikselimuotoiset kartat on mun mielestä aivan karmea ajatus Vektoridata on Ainoa Oikea(tm) tässä asiassa.
Olihan tässä vuosi-pari sitten tämmöinen projekti: http://netti.nic.fi/~gps/
Mutta sitten tiedä, taisi tulla nuo Magellanin ja Garminin maahantuojien ja Metsästäjän Erätukun (joo, sijaitsee näemmä sillä kunnalla, missä itsekin majailen, hmm...) vektorikartat lopettaen innostuksen vapaasta vektorikartasta. Ainakin viimeisin versio suomen kartasta on keväältä -03. Jonkin kerran olen katsellut aineistoa, mutta kyllä siitä vielä paljon puuttuu, ainaskin teitä.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Hannu
Viestit: 808
Liittynyt: La Syys 25, 2004 10:12 pm
Pyörä: SE
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Reittikarttoja Oulun alueelta

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Raimo kirjoitti: Itse olen miettinyt sellaista karttaa julki, että siihen merkittäisiin ne kohdat ja pätkät, joissa ajoa on rajoitettu. Yksi kaveri kiskaisi tänä syksynä tien yli viritettyyn ketjuun Oulujärven pohjoispuolella, ja kuten tavallista, niin mitään merkintää ko. esteestä ei ollut kummallakaan puolella :(

Mutta karttahaave jäi sen siliän tien, kun soitin Genimap:iin ja kysäisin mitä maksaisi, jos yksityishenkilönä laittaisin Oulusta pohjoiseen Suomen kartan. Pahinta hinnassa oli se, että se oli vuosilisenssi, ja 1:800 000 maksoi kuitenkin yli 100 euroa.[/i]
Eihän tuohon tarkoitukseen mitään karttaa tarvita (ehkä se olisi kiva lisäfiitsöri, mutta ei kuitenkaan missään nimessä välttämätön), sehän riittäisi oikein hyvin että olisi ajorajoitusten koordinaatit. Ihmisillä alkaa kuitenkin olemaan aika hyvin karttoja ATK:lla ja niihin voi tuollaisia koordinaattipisteitä imaista. Jos jollain ei ole mutta haluaa joltain alueelta kyseiset rajoitukset kartalle merkattuna, niin pyytää sitten jotakuta ko. seudulla vaikuttavaa tulostamaan kartasta sopivan palasen ko. pisteillä varustettuna. Näin pienimuotoisena toimintana kahden henkilön välillä en tuota kovin suuresti rikollisena ja moraalittomana toimenpiteenä pidä.

Olen samaa mieltä, että niitä hienoimpia reittejä ei kannata netissä levitellä. Jos ei niitä satu itse löytämään, niin luultavasti niistä pääsee kärryille kun osallistuu oman seutunsa ajeluihin. Tuollaisissa tilaisuuksissa voisi myös newbieille mainita siitä, että jotain yhtä ja samaa superhienoa pätkää ei kannata rallata alvariinsa. Näin tieto välittyy "hallitusti". Tässä on oikeastaan vain yksi ongelma: jos lähtee reissuun jonnekin toiselle puolelle Suomea, jolloin olisi varmasti perusteltua päästä liikkumaan ko. seudun hienoimpien pätkien kautta, niin ei niitä mistään näe. Mutta ainahan tuossa tilanteessa voi kysyä reiteistä täällä ja niitä voi sitten seudun surauttelijat neuvoa privaattiviesteillä yms.
Hannu
Avatar
Raimo
Viestit: 1275
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hannu:
Eihän tuohon tarkoitukseen mitään karttaa tarvita (ehkä se olisi kiva lisäfiitsöri, mutta ei kuitenkaan missään nimessä välttämätön), sehän riittäisi oikein hyvin että olisi ajorajoitusten koordinaatit.
.

Aivan totta, olenhan minä tuotakin joskus ajatellut. Sopivat julkaisuformaatit olisivat tietenki Ozi, GT-reittikartta (GmRek2K), Garminin ja Magellanin karttaohjelmien tiedostot. Hmm, itse hanskaan jollain lailla Ozin ja GT-reittikartan, kun ne ovat käytössä. Mutta noiden karttagepsien osalta olen täysin ummikko.

Muutoin voisin noita julkaista...Eli jos jollakulla on jonkinlainen kokoelma ajokielloista, katkenneista teistä...silloista jne. Niin Oziexplorerin formaattina kun lähettää reittipisteitä mun sähköpostiin, niin voin sitten asetella niitä julki. Tulispahan syytä päivittää sivustoakin...Tai onhan noita kuvia muutamalta suraukselta, mutta jokin kumma internet-keiju on hidastanut meitsin intoa :)
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Yksi toinen asia, mitä voisimme kerätä ja julkaista, ovat tankkauspisteiden (ent. huoltoasemat ;) koordinaatit.
Minulla on joitakin kymmeniä Etelä-Suomen asemien sijainteja Ozin reittipisteinä.
AriK
Viestit: 396
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 11:14 am
Pyörä: KTM 950 adv. S
Paikkakunta: Petäjäinen (ROI)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AriK »

Veijo kirjoitti:Yksi toinen asia, mitä voisimme kerätä ja julkaista, ovat tankkauspisteiden (ent. huoltoasemat ;) koordinaatit.
Minulla on joitakin kymmeniä Etelä-Suomen asemien sijainteja Ozin reittipisteinä.
Itte oon yleensä tankille päässy ( 24 l tankki ), mutta pohjanmaankin laavut, ym. tulentekopaikan on hukassa, saati sitten muuallapäin suomea.
Kelkkareitti karttoihin niitä on kyllä aika hyvin merkattu, mutta niille ei yleensä ole kesäisin mitään asiaa. ( joko saaressa, tai vaelluspolun varressa jolloin tulee kävelysauvasta kypärään jos sinne eksyy )
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Palataanpa tähänkin asiaan taasen.

Minkä kokoisia filuja nuo karttaohjelmat suoltavat reiteistä? Olisiko ajatusta tehdä oma foorumi-otsikko, johon voisi tallettaa viestien liitteinä noita reittejä, oletuksella että yksityisiä reittejä ei julkaista?

Viestiin on sitten hyvä kirjoitella kulloisetkin makkerinpaisto-olosuhteet reitin varrella.
Vastaa Viestiin