Pohjolan Kurapyöräilijät

Matkaendurofoorumi kaikille enduron ystäville!
Tänään on Ti Maalis 31, 2020 1:48 am

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: To Maalis 20, 2014 11:28 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Kaasarien säätäminen on vanhanaikaista ja ruisku olis kiva... Megasquirtit yms on liian valmiita paketteja ja toisaalta niissä on turhankin paljon ominaisuuksia 1-2 pyttyisille 70 ja 80 -lukujen mopoille. Ruisku ohjauslogiikkoineen pitää siis tietysti väsätä itse.

Tälläistä projektia olen hautonut jo useamman vuoden, vähitellen nurkkiin on kertynyt asiaan liittyvää hilpettä kuten ford ka 1,3 litraisen bensakoneen ruiskusuuttimia, halpis-tarvike-painebensapumppu, arduinoja, kaikenmoinen kasa komponentteja ja koealustaksi qma139-koneinen perus-kiinanmoposkootteri jossa alkujaan keihinkopio cvk-kaasutin ja yksinkertainen cdi. Jos tuossa skootterissa saan homman pelaamaan niin seuraavaksi työn alle dominaattorin ruiskutus.

Nyt viime viikolla projekti alkoi vihdoin konkretisoitua kun koekäytin bensapumppua ja ruiskusuuttimia manuaalisesti sähköa antamalla ja hyvin vesi ruiskui ympäriinsä, etenkin kun ajattelin ettei se yksi letkuliitäntä klemmaria tarvitse kun niin hyvin istuu letku karaan jämptisti, ja ploosh... Elektroniikkanurkan puolella on koekytkentälevylle kasattu ja ohjelmoitu arduinopohjainen ruiskusuuttimennaksutin jonka triggaus pitäisi onnistua alkuperäisen cdi:n triggerkäämin signaalista (n. 5-50v riippuen kierroksista, ilmeisesti) alkuperäisen cdi:n toimintaa häiritsemättä (teoriassa). Huomenissa testaamaan triggausta käyvästä moottorista.

Oma mopedini on parhaillaan palasina ja pitäisi uusi sylinteri ainakin hiukan sisäänajaa kaasuttimen kanssa ennenkuin alkaa ruiskuhiluja pultata paikalleen. Kaverin samanmoinen mopo on kuitenkin käytettävissä alustaviin kokeiluihin triggauksen yms suhteen.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2014 12:29 am 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1866
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
Tää menee seurantaan. Älä jätä vesiä pumppuun tahi suuttimeen, pyöräytä bensalla tai vaikka lasolilla puhtaaksi


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2014 8:14 am 
Avatar

Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
Viestit: 1672
Paikkakunta: Manse
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
Hienoa, itsellä vanhanliiton kaasarimiehenä on vielä joku kummallinen kammo :shock: näitä ruiskuja kohtaan mutta ehkä tämä projekti muuttaa mielen.. Itse lähtisin kuitenkin rakentamaan tälläisestä valmispaketista http://www.ecotrons.com/products/400cc_ ... ction_kit/ Asennusohjeita http://www.ecotrons.com/files/SE-EFI-in ... Manual.pdf Myös näistä DR650 asennusohjeista voi olla jotain apua? http://www.yikecx.com/Files/Ecotrons%20 ... 0_V1.1.pdf

_________________
Honda XR650L(big bore 720cc)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2014 9:06 am 

Liittynyt: Ke Kesä 12, 2013 7:04 am
Viestit: 108
Paikkakunta: Espoo
Pyörä: DR 650 RSE / IC sidecar/ e-cross-bike
Hmm, mielenkiintoista. Tätä pitääkin seurata, koska omaan dr:ään olisi tarkoitus rakennella jossain vaihteessa ruisku. En ole oikein ollut tyytyväinen tuohon orkkiskaasuttimen toimintaan, vaikka dynojet:n sarja sitä aika paljon korjasikin.
Suurin asia mitä tietyllä tavalla kaipaan polttoaineen ruiskutuksen hallintaan on lämpötilakorjaus, mitä kaasari tarjoaa hieman nihkeästi ilman fyysisiä toimenpiteitä :lol:

Jupet: olet oikeassa että megassa on aivan liikaa ominaisuuksia tarjolla ihan perus säksättimeen, jotain yksinkertaisempaa kieltämättä kaipaisi :)
Itselläni kävi kovasti mielessä dr:ään http://www.ebay.com/itm/06-Suzuki-LTR-450-LTR450-Engine-Intake-Throttle-Body-w-Injector-30-/350942291101?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item51b5ca649d&vxp=mtr ja mega kaveriksi...


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2014 5:48 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Valmiita kittejä joo alkaa nykyään löytyä, mutta se olis liian helppoa :D Throttle bodyja tuntuu juu olevan hyvin tarjolla ebayssa. Kiinanmopoon väsään alkuun epoksilla täyttäen ja pylväsporalla koneistaen tuosta olemassaolevasta CVK-virityksestä, jos saan kaasun asentosensorin siihen kiinni järkevästi. Aito keihinin samankokoinen CVK löytyy ton kiinakopion tilalle sit jos joskus tarvii pistää kaasutin takaisin kiinni.

Tänään kului päivä mukavasti, ensin taistellen melko roisia rf-häiriötä vastaan (yleismittari sekosi kun meni metriä lähemmäs käyvää mopoa tai siihen kytkettyjä piuhoja. Muutamalla parannetulla maadoituksella ja häirinpoistajalla varustetulla tulpanhatulla pystyi jo jotain kokeilemaan ja kun vielä paketoi arduinon maadoitettuun alumiinifoliovuokaan niin sain kampiakselin asennontunnistuksen toimimaan melko kivasti. Sytytyksestä puskeva häiriö edelleen satunnaisesti räpsii tuota trigger-piiriä mutta sille ei voi mitään koekytkentäalustalla, pitää rakentaa peltikoteloon sitten ensimmäinen juotettu proto.

Arduino ohjaa transistoria (FET) joka ohjaa mm injektorin ja merkkivaloledin maadoitusta. Väsäsin halpis-1W-leditaskulampusta "ajoituslampun" jota ohjaa sama FET. Sen perusteella ajoitussignaalin käsittelyssä on about järkeä, vaikka sytytyspulssin häiriö tekeekin "kaksoiskuvan" ajoitusmerkeistä.

Kuva
Hässäkkä. Alufoliovuoassa arduino, ylhäällä keskellä maadoitusten ja käyttöjännitteen "pääkiskot", oikealla triggerkäämin signaalin suodatus (diodi, zenerdiodi, vastuksia, pieni kondensaattori), alhaalla keskellä FET-piiri ja pari potikkaa joilla voi jatkossa simuloida mm kaasun asentosensoria.

Kuva
Faradayn vuoka.

Kuva
Pumppu, yksinkertainen paineenrajoitus (1mm reiästä kiertää takaisin "polttoainesäiliöön") ja ruisku.

Kuva
Mopo kiinni elektroniikkahässäkässä. Virransyöttö mopolta elektroniikalle, sytytyksen pickup-käämin signaalijohto ja paluu elektroniikalta "ajoituslampulle"

Kuva
Pickup-kela ja magneetti

Kuva
Ajoitusmerkki ja väriä elämään.

Kuva
Kuva
Ajoituslampun kuva pickupin signaalista ja kipinän häiriön satunnaisesti aiheuttamasta valetriggauksesta.

Kuva
Ajoituslampun virranrajoitusvastus lämpeni 12V:lla kun oli laskettu 9V:lle ... ledi ei ihme kyllä kärähtänyt.

Kuva
Hyvin ruiskii.


Seuraava vaihe on saada tuon oman mopedin kone kasaan ja viritellä throttle bodyyn injektori ja kaasun asennontunnistus. Myöhemmin sitten tuohon tulee lisäksi imuilman lämpö ja MAP-sensorit ainakin, ja säätövaiheeseen myös lambda.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Pe Maalis 21, 2014 10:04 pm 

Liittynyt: Su Joulu 19, 2010 5:03 pm
Viestit: 761
Paikkakunta: Enontekiö
Pyörä: 540Exc/1400Zzr/60Yz
Jostain kaivelee mönkimen ruiskusysteemit :roll: vai olisko toi liian helppo ratkaisu.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 22, 2014 11:25 am 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
Viestit: 646
Paikkakunta: Västra Finlands län
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
Oli pakko laittaa seurantaan tämä, vaikka teenkin omaa projektia valmiista osista.

Mitä muuttujia aiot ottaa koodissa huomioon? Tarkoitan lähinnä näitä peruselementtejä, kuten ilmanpaine, lämpötila, lambdan arvo?

Entä jos tuohon poraisi suoraan hall-anturin TDC kohtaan, niin häiriöt ja ajoitustarkkuus pysyisi kurissa.
Mulla kun kiinanhärvelimönkijä käy tallissa niin radio ei kuulu ja wlanin kenttä katoaa...

Tännepäin muutostyön alle tulee, vanha -88 mallinen Honda VT800 josta on kaasarit olleet rikki jo pari vuotta.
Alipainekalvot ja luistit alkaa olemaan valmiit, ja niiden jouset kanssa. Varaosia tuohon ei saa enää mistään.

Ducati Monsterista laitetaan vinkkelikoneen bodyt ja injektorit, samassa paketissa TPS.
Kiinasta on tuloillaan pumppu ja säädin, ja loput anturit mistä nyt mikäkin.

Microruutan pitäisi tuota pakettia sitten ohjata...jää nähtäväksi herääkö tuo laite enää henkiin leikkauspöydältä kun operaatio alkaa...

Seuraavan voi sitten jo rakentaa arduinon pohjalta vaikka ruohonleikkuriin, kunhan pääsee ensin jyvälle EFI:n salaisuuksista.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 22, 2014 12:38 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Voi olla että laitan hall-anturin nokka-akselille, venttiilikopassa olis just tilaa ja nokkakepin rattaaseen saisi pultin jota anturi voisi tunnistaa. Samalla helpottuisi ruiskutusmäärän säätäminen pienelle moottorille (85cc :P) isohkolta suuttimelta kun saisi vaan yhden injektion per imutahti. Isommassa koneessa tuskin on kamalasti merkitystä vaikka ruiskuttaisi kerran kampuran kierrosta kohden, vaikka tietysti teoriassa aina parempi ruiskia vain imuventtiilin avautuessa.

Toi mopo kun on variaattorivetoinen niin uskoisin siinä selviävän kaasarin veroiseen/parempaan lopputulokseen ihan kierrosluvun, TPS:n, ja imuilman lämpötilan avulla. Lambdan paikkakin on pakoputkeen jo värkätty mutta en ajatellut jättää sitä säädön jälkeen paikalleen.

Ohjelmallisesti ajattelin säätöjen olevan 8*8 tai 16*16 matriisissa kierrokset*kaasun asento ja tähän korjauskerroin lämpötilan, lambdan ja kaasun muutosnopeuden (kiihdytyspumppu) suhteen. Ensin hakee manuaalisesti pulssinleveyttä säätämällä tyhjäkäyntiseoksen niin että käy nätisti, sitten lambdan perusteella eri kierroslukualueille. Ehkä tuosta saisi jopa itse oppivan, ainakin voisi tallentaa anturidataa ja siitä oikealla tietokoneella laskea paremman kartan.

Isompaan mopoon sitten ainakin MAP ja lambda kiinteästi TPS:n lisäksi. MAF tuntuu hankalalta toteuttaa kun sopivan kokoisia valmiita antureita ei oo näkynyt missään.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 22, 2014 4:06 pm 
Avatar

Liittynyt: La Maalis 04, 2006 10:38 pm
Viestit: 646
Paikkakunta: Västra Finlands län
Pyörä: KTM 520 SX -02, BMW G650 Xchallenge
jupet kirjoitti:
Voi olla että laitan hall-anturin nokka-akselille, venttiilikopassa olis just tilaa ja nokkakepin rattaaseen saisi pultin jota anturi voisi tunnistaa. Samalla helpottuisi ruiskutusmäärän säätäminen pienelle moottorille (85cc :P) isohkolta suuttimelta kun saisi vaan yhden injektion per imutahti. Isommassa koneessa tuskin on kamalasti merkitystä vaikka ruiskuttaisi kerran kampuran kierrosta kohden, vaikka tietysti teoriassa aina parempi ruiskia vain imuventtiilin avautuessa.


Näinhän se voisi olla, nuo sytkä-triggaukset (+kiinalainen elektroniikka) voivat olla aika häiriötekijöitä oikean pulssin ajastamiseen
noin pienellä kiukaalla, varsinkin kun jenkaa on enemmän koneessa. Mutta kokeilemalla se selviää :D

Ja muistaakseni eräs saksalainen moottoripyörämerkki laittaa 1200cc rivikiukaassa jokaiselle injektorille samanaikaan pulssin, riippumatta
missä kohtaa mikäkin mäntä silloin on. Eipä pääse ainakaan laihalla käymään...


jupet kirjoitti:
Ohjelmallisesti ajattelin säätöjen olevan 8*8 tai 16*16 matriisissa kierrokset*kaasun asento ja tähän korjauskerroin lämpötilan, lambdan ja kaasun muutosnopeuden (kiihdytyspumppu) suhteen. Ensin hakee manuaalisesti pulssinleveyttä säätämällä tyhjäkäyntiseoksen niin että käy nätisti, sitten lambdan perusteella eri kierroslukualueille. Ehkä tuosta saisi jopa itse oppivan, ainakin voisi tallentaa anturidataa ja siitä oikealla tietokoneella laskea paremman kartan.


Riittääkö ardussa laskentakapasiteetti tuohon, olen käsittänyt että se on lopulta aika hidas datan laskennassa?
Ja sitten vielä jos siellä on sub loggaamassa dataa, ja laskemassa sen pohjalta uutta karttaa?

jupet kirjoitti:
Isompaan mopoon sitten ainakin MAP ja lambda kiinteästi TPS:n lisäksi. MAF tuntuu hankalalta toteuttaa kun sopivan kokoisia valmiita antureita ei oo näkynyt missään.


Eihän MAF:fia tarvita mun käsittääkseni kuin ideaaliseen massan laskentaan, lähinnä ahdetuissa kiukaissa, muutoinhan ilman volyymi vaparikoneessa saadaan ihan taulukosta, ilmanpaine- ja lämpötila-anturin arvoista, vai laitakko föönin vielä kylkeen?

Korjaa jos olen väärässä :oops:


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 22, 2014 5:49 pm 

Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Viestit: 3726
Paikkakunta: Lempäälä
Pyörä: Yamaha ja TM
Pystyykö tuon systeemin koodaamaan ohjelmoititaidotonkin? PID-säätäjän olen joskus onnistunut C:llä, tai sit se oli C++:lla, saamaan muuten valmiin koodin sekaan lisättyä ja toimimaan, en saisi enää.

Termeistä: MAF = ? MAP = ? Tähän mennessä merkinny mulle vaan tuota karttaa/matriisia.
Ruiskuissa kaiketi yleensäkin on vauhtipyörässä erikseen kehä, jolla on paljon hampaita + TDC anturi. Liekö sitten kuinka tarpeen, ainakin tuo nokka-akselilta lukeminen kuulostaa jo siltä, että pitäisi saada pyörimisnopeus kampuralta, tk:llä kuitenkin vain lk. 10-12 Hz. Ideana kyllä loistava, varmasti parantaa kaasuun vastaamista edelleen kun turhat pisarat jää pois.
Toi suhteellisen pitkä ja ilmeisesti suojaamaton hyppyjohto TDC:ltä saattaa myös aiheuttaa jonkin verran häiriöö ;)
Tiedä tuosta lambdasta sitten onko mitään merkitystä enää sen jälkeen kun on kartan ja korjaukset saanu säädettyä. Ainakin nuo ranskalaisten ruiskupelit mitä mulla on ollu olleet ilman lambdoja, vain imuilman lämpötila, TPS ja moottorin lämpötila, ja pelanneet täysin vakioina täysin moitteetta kaikki mahdolliset kelit mitä vuoteen mahtuu.

_________________
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: La Maalis 22, 2014 6:34 pm 

Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Viestit: 1866
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Pyörä: SE & Montesa 315
MAF= Mass air flow, ilmamassamittari.
MAP= Manifold absolute pressure. Imusarjan paineanturi.
En ole ikinä nähnyt prätkässä ilmamassamittaria.
Toimivia vaparipelejä on tullut tehtaaltakin pelkällä TPS, lämpö ja ulkoilmanpaine-anturoinnilla ja kampuran asentotiedolla. Turbo vaatii vielä MAPin kaveriksi. 690:ssa MAP on, Niissä parissa Ducatin ruutassa, jotka on Fantissa palvelleet ei.
En ole MAFfillisten bensapelien kanssa pelannut ihmeemmin, veikkaan että niissä lasketaan seosta myös MAFfin mukaan, mutta se on liian hidas reagoimaan nopeaan kaasun avaukseen, joten TPS on oltava myös.


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 24, 2014 10:24 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
MAF käsittääkseni toimisi samalla ilmakehän paineen ja lämpötilan kompentoisiin jolloin ei tarttis lämpöä ja MAPpia mittailla. Mutta tosiaan ei oikeen tunnu MAF muuten realistiselta.

Noi monihampaiset pyörät kampuralla liittyy enempi sytytyksen tarkkaan ajoittamiseen etenkin monipyttyisissä koneissa, kampiakselin kulmanopeus todellisuudessa vaihtelee kesken kierroksen puristus- ja työtahtien mukaan ja monihampaisen pyörän hampaita laskien ecu pysyy kärryillä siitä missä kohtaa mennään minäkin mikrosekuntina noissa oikeissa systeemeissä. Autoissakin yleisesti esiintyy nokka-akselin asennontunnistusta, kun se on ainoa tapa tietää missä syklissä kukin sylinteri menee.

Periaatteessa ohjelmoinnillisesti ei tässä vaadita mitään hirveän ihmeellistä, mutta kyllä ohjelmoinnin perusteet pitää olla hallussa ja manuaaleja saa taatusti kahlata urakalla läpi. Onneksi pari kaveria on suuren luokan ohjelmointiguruja ja toinen vielä nimenomaan sulautettujenmjärjestelmien alalla. Itselleni enempi harmaita hiuksia tuo tuo elektroniikkapuoli, tuo ensimmäinen proto triggerkäämin haistelusta oli ehkäpä ensimmäinen ihan kokonaan itse suunniteltu ledin etuvastusta monimutkaisempi piirini... Ihme kyllä se toimi odotetulla tavalla pienen vastusarvojen viilaamisen jälkeen :P

Perusarduinossa pitäis juuri ja juuri riittää potku tähän projektiin kun sytytystä ei oo tarkoitus ohjata. Näin arvioitiin ohjelmoijakaverin kanssa. 10k rpm = 167Hz eli 16MHz prosessorilla on yli 95k käskyä per kierros tai vajaa 200k käskyä per imutahti. Jos ei kuitenkaan riitä (8 bit prosessori voi matematiikkaan vaatia noita käskyjä ison kasan per laskutoimitus) löytyy arduinokehitysympäristöön sopivia monin verroin tehokkaampia lautoja about samaan hintaan, esim 32bit 80MHz ARM-suorittimella joka on varovasti arvioiden sata-tuhat kertaa nopeampi kerto- ja jakolaskuissa.

Eilen sain koneen kasaan ja käyntiin. On se jännä miten huonosti vasta kasattu moottori käynnistyy kun unohtaa säätää venttiilinvälykset ja molemmat venttiilit kantaa :D


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 24, 2014 11:14 pm 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Softan eka prototyyppi

http://pastebin.com/HsQsmKGT

Kääntyy, asentuu, pyörii toistaiseksi kaatumatta. Seuraavaksi pitää virittää toinen lankku lähettämään tolle triggaussignaalia ja kuuntelemaan ulos lähtevän signaalin ajoitusta (millä triggaustaajuudella putoaa synkasta)


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ma Maalis 24, 2014 11:54 pm 

Liittynyt: Ma Syys 26, 2005 8:53 pm
Viestit: 1571
PEUKKU!


Ylös
 Profiili  
 
ViestiLähetetty: Ti Maalis 25, 2014 12:00 am 

Liittynyt: Ke Maalis 05, 2014 11:15 am
Viestit: 302
Pyörä: tt600r
Maksimi mitä tuo pyysyy synkassa (8 bit 16MHz karvalakkiarduino) on 30000 triggausta n. 426666 millisekunnissa...
Säälittävät 4218 rpm siis kestää näineen tuolla softakötöstyksellä jossa periaatteessa on kaikki, vaikkei ehkä ihan viilattuna. Pitää vaihraa kovempaa rautaa rajalle, koska kyllä systeemin pitäs kuitenkin pärjätä kaksipyttyisenkin kanssa tai sytytystäkin ehkä ohjaten... Ja bitinviilausoptimointi tekis tuosta softasta vaikeammin tajuttavaa jolloin ei itsekään pysyisi perässä.

Ruohonleikkuriin ja sensellaisiin riittäis komeasti tämäkin rauta, ja itseasiassa skootterissakin nokka-akselilta trigattuna olis ihan siedettävä, ajossa ei juuri yli 6500 kierroksen nouse.


Ylös
 Profiili  
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää:  
POWERED_BY
Käännös, Lurttinen, www.phpbbsuomi.com