Diy ilmanpuhdistin kotelo
Valvoja: Moderaattorit
Diy ilmanpuhdistin kotelo
Mietiskellyt ilmanpuhdistinkotelon valmistamista projekti pyörään.
Mitähän asioita kannattaisi ottaa huomioon?
Ilman kulkusuunta filtterille, itse filtteri onko biliksen krosseille tarkoitetut järkeviä, kenties joku ktm valmiste?
Ehkä kuitenkin pestävä ja helposti saatavilla oleva malli.
Kotelo helposti avattava ja filtteri jollain pikakiinnityksellä.
Malliltaan taitavat olla sivulta kolmion mallisia jos moottorit ykspyttyisiä ja kotelo takarenkaan edessä, kannattaisko avaus tehdä kylkeen ja ilman johtaminen päältä.
Mielellään kokemuksia kuulisin erilaisten koteloiden hyvistä ja huonoista puolista, kuva olis kiva.
Mitähän asioita kannattaisi ottaa huomioon?
Ilman kulkusuunta filtterille, itse filtteri onko biliksen krosseille tarkoitetut järkeviä, kenties joku ktm valmiste?
Ehkä kuitenkin pestävä ja helposti saatavilla oleva malli.
Kotelo helposti avattava ja filtteri jollain pikakiinnityksellä.
Malliltaan taitavat olla sivulta kolmion mallisia jos moottorit ykspyttyisiä ja kotelo takarenkaan edessä, kannattaisko avaus tehdä kylkeen ja ilman johtaminen päältä.
Mielellään kokemuksia kuulisin erilaisten koteloiden hyvistä ja huonoista puolista, kuva olis kiva.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Tein aikanaan Skyteamiin semmosen kotarityylisesti jousiterärautalangalla lukittuvan, toimi hyvin, vain uppeluksissa, ofcourse, meni tukkoon.
Biltsun filtterit on ihan paskaa, kokkareet menee pintafoamista läpi ja jää sinne väliin, kertakäyttökamaa. Ihan sama tilanne Athenan filsujen kanssa, tod. näk. siis ihan sama tuote. Mm. Twinairissa pintafoamin seula parempi, mitä menee läpi, tulee pesussa pois, hienoin hiekka vasta kuivana sanomalehteen hakatessa, Athenan kanssa ne tukokset on isompia kokkareita, eikä tule pois. Twinillä on myös mattona DIY putsareiden tekoa varten, jos heti tarviit niin mulla on yks paketti kotona. Maksaa lk. yhden putsarin verran. DT:n putsarit myös hyviä, mutta se vakioöljy ei poistu kunnolla kuin DT:n sikakalliilla omalla pesuaineella. Jos Moose Racing putsarin löydät sopivan, niin siinä on markkinoiden paras huuli, tulee kehikon reunojen yli, ei koskaan tipu kokkareita imukanavan putssaria vaihtaessa.
Biltsun filtterit on ihan paskaa, kokkareet menee pintafoamista läpi ja jää sinne väliin, kertakäyttökamaa. Ihan sama tilanne Athenan filsujen kanssa, tod. näk. siis ihan sama tuote. Mm. Twinairissa pintafoamin seula parempi, mitä menee läpi, tulee pesussa pois, hienoin hiekka vasta kuivana sanomalehteen hakatessa, Athenan kanssa ne tukokset on isompia kokkareita, eikä tule pois. Twinillä on myös mattona DIY putsareiden tekoa varten, jos heti tarviit niin mulla on yks paketti kotona. Maksaa lk. yhden putsarin verran. DT:n putsarit myös hyviä, mutta se vakioöljy ei poistu kunnolla kuin DT:n sikakalliilla omalla pesuaineella. Jos Moose Racing putsarin löydät sopivan, niin siinä on markkinoiden paras huuli, tulee kehikon reunojen yli, ei koskaan tipu kokkareita imukanavan putssaria vaihtaessa.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Re: Vs: Diy ilmanpuhdistin kotelo
suodattimeksi tulee crossin pestävä ja sinne sisälle tuleva muovinen kehikko. muut osat tulee olemaan omavalmisteisia.
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
DR650 SEW+RM 250+Pappatunturi 1973+ Solifer SM 1980
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.
-
- Viestit: 2004
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Itelle ideaali olis halpa paperifilsu joka imis alhaalta ylös.Jos tilaa riittää niin tietysti sen jälkeen voi ilmanoton johtaa ylemmäs.(siis jos ajattelee tarviivansa suurempaa kahluusyvyyttä)Näin irtoava paska putoais kokoajan pois tukkimasta,ja vaihtoväli olisi oletettavasti riittävän iso.Toi foami filsujen pesukaan ei ole kaikkein parasta lauantai illan viihdettä. putsarikotelohan piti olla melko iso jos tehoa ajattelee sillä edesauttaa.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
640:sen kotelo toteuttaa aika monta kohtaa
Suodattimet alta kahden kympin.
edit. tuosta kyljestä puuttu ennen kuvan ottamista toi ylempänä näkyvä tiiviste joten imi ilmaa koko kyljestä, pysy vähän puhtaampana kun se oli paikoillaan.
Mut sullehan ei valmiin ostaminen oo ennenkään ollu vaihtoehto.
Suodattimet alta kahden kympin.
edit. tuosta kyljestä puuttu ennen kuvan ottamista toi ylempänä näkyvä tiiviste joten imi ilmaa koko kyljestä, pysy vähän puhtaampana kun se oli paikoillaan.
Mut sullehan ei valmiin ostaminen oo ennenkään ollu vaihtoehto.
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Onko paperisuodattimessa sama ilmiö kuin K&N puuvillaisessa eli läpäisee vettä turhan hyvin. K&N paikoillaan tuppaa pyörä rykimään kun ajaa vähänkään syvemmässä vedessä. Suodattimen vaihto vaahtomuoviseen takaisin, poisti tuon ongelman. Luultavasti siis vesiroiske imeytyy iloisesti imukanavaan kun suodatin on niin "ottavan" mallinen mutta vaahtomuovisen kohdalla suurin osa vedestä kimpoaa pois öljyisen vaahtomuovin pinnalta.timo kirjoitti:Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.
Yleensä ongelmia oli kun ajaa tasavauhtia lammikkoon ja joutuu pysähtymään, takaa tuleva aalto nostaa hieman vettä satulan alle ja imukoteloon. Seurauksena rykimistä tai jopa koneen sammuminen. Ja tietty vaikea saada taas lammikossa käyntiin.
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Nii, sitten kun ui, on kai sama mikä suodattaa. Tuurista kiinni nieleekö sammumiseen asti liikaa jne.TTA kirjoitti:Onko paperisuodattimessa sama ilmiö kuin K&N puuvillaisessa eli läpäisee vettä turhan hyvin. K&N paikoillaan tuppaa pyörä rykimään kun ajaa vähänkään syvemmässä vedessä. Suodattimen vaihto vaahtomuoviseen takaisin, poisti tuon ongelman. Luultavasti siis vesiroiske imeytyy iloisesti imukanavaan kun suodatin on niin "ottavan" mallinen mutta vaahtomuovisen kohdalla suurin osa vedestä kimpoaa pois öljyisen vaahtomuovin pinnalta.timo kirjoitti:Paperisuotimessakin on etunsa, siis jos et oikeasti tarvi öljyttyä.
Jos vaikka löytyy halpa ja hyvän muotoinen automalli jota voi hyöydyntää. Niitä saattaa saada vuosien tarpeen älyttömän halvalla.
Huolto on yhtäkuin vaihto.
Yleensä ongelmia oli kun ajaa tasavauhtia lammikkoon ja joutuu pysähtymään, takaa tuleva aalto nostaa hieman vettä satulan alle ja imukoteloon. Seurauksena rykimistä tai jopa koneen sammuminen. Ja tietty vaikea saada taas lammikossa käyntiin.
Mutta sen jälkeen peperi on vaahtomuoviin verraten aivan ummessa pitkään, eli kunnes kuivuu. Silloin kaasarikone ainakin menee niin rikkaalle kuin suuttimista tavaraa yleensä ehtii tulemaan, koska suodin on käytännössä kuin muovipussi.
Mutta kun on enimmäkseen kuivaa(ei mennä kovin syvässä), on paperisuodatin vähintäänkin hyvä vaihtoehto. Hyvän esisuodattimen kanssa toimii vielä paremmin siitä päätellen, että imupönttö on aina täysin steriili. Tämä siis ilman öljyn/hiekan pesu- ja uuden öljyn puristelujumppaa.
No tää juttu koskee lähinnä isoja enskoja, mutta ei kai se haittaa.
Kun on paperisuodatin, mä käytän suodatinöljyä tai spreivassua IMUPÖNTÖN SISÄPINNASSA jollain laidalla pelkästään "ilmoitustauluna" toisen laidan ollessa kuiva. Siitä näkee heti kuinka suodattaa.
Re: Diy ilmanpuhdistin kotelo
mun mielestä sisääntulotorvi ei saa osoittaa suodattimeen, koska se luo likaisen pisteen suodattimeen. Hiukkaset osuu vauhdilla suodattimeen. Yksi hyvä keino on laittaa torvi siten, että se osoittaa esim pohjaan ja suihkutat suodatinöljyä siihen pohjaan suoraan. Ilmasta raskain romu tarttuu suoraan siihen öljyyn ja se on helppo pyyhkiä pois.
Oikein suunniteltu boxi toimii vähän kuin basso subwooferi. Tuommoiset boxit joista on leikattu katto pois on väljiä, mutta ei ne kyllä mitenkään toimi kuin subbari. Lisäksi ääni on monesti aika syvältä. Semmoinen honottava imuääni.
Oikein suunniteltu boxi toimii vähän kuin basso subwooferi. Tuommoiset boxit joista on leikattu katto pois on väljiä, mutta ei ne kyllä mitenkään toimi kuin subbari. Lisäksi ääni on monesti aika syvältä. Semmoinen honottava imuääni.
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
E. F. Schumacher
E. F. Schumacher
Re: Vs: Diy ilmanpuhdistin kotelo
Suurin haaste tuossa kotelossa on käytettävä tila, sitä on mutta vähän haastavasti käytettävissä, takaiskari ja linkku on vähän haasteellisesti käyttämässä kopalle kuviteltua tilaa (iskari melkein vaakatasossa tankin ja kaasareiden välissä).
KTM640:sen kopan olisin laittanut mielelläni,koska takamuovitkin on moisesta, mutta juurikin suodattimen kiinnityskohdassa on iskari.
Iskarin ja takarenkaan välissä on kohtuu hyvin tilaa ja kotelo tuleekin melko pitkän matkan päähän kaasareista(2kpl).
Paperinen auton suodatinkin on käynyt mielessä, mutta vaatii hyvin suunnitellun kotelon filtterin asennuksen onnistumiseen, ei anna periksi muodot samanlailla kuin superlonisissa.
Kotelon ehkä tärkein tarve nyt on imuäänien minimoiminen, n.5 vuotta ollut pelkät pipercrossit suoraan kaasareiden perässä.
Sisään meno putken suunta on kyllä hyvä huomio, olin vähän ajatellut, että laittais imuputken ulkopäähän superlonisen suodattimen lisäksi.
Kotelon kokoon jossain olen jotain laskukaavojakin nähnyt, mutta mikähän sillä koolla on merkityksensä, tässä minun tapauksessa ei kyllä ole suurtakaan merkitystä vaikka vähän kuristaisikin ilman saantia.
KTM640:sen kopan olisin laittanut mielelläni,koska takamuovitkin on moisesta, mutta juurikin suodattimen kiinnityskohdassa on iskari.
Iskarin ja takarenkaan välissä on kohtuu hyvin tilaa ja kotelo tuleekin melko pitkän matkan päähän kaasareista(2kpl).
Paperinen auton suodatinkin on käynyt mielessä, mutta vaatii hyvin suunnitellun kotelon filtterin asennuksen onnistumiseen, ei anna periksi muodot samanlailla kuin superlonisissa.
Kotelon ehkä tärkein tarve nyt on imuäänien minimoiminen, n.5 vuotta ollut pelkät pipercrossit suoraan kaasareiden perässä.
Sisään meno putken suunta on kyllä hyvä huomio, olin vähän ajatellut, että laittais imuputken ulkopäähän superlonisen suodattimen lisäksi.
Kotelon kokoon jossain olen jotain laskukaavojakin nähnyt, mutta mikähän sillä koolla on merkityksensä, tässä minun tapauksessa ei kyllä ole suurtakaan merkitystä vaikka vähän kuristaisikin ilman saantia.