Teinifantin modernisointia

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Uusi rakennuskausi käsillä. Hivenen nyppii nämä rakkaan maamme lakipykälät mp osien suhteen.Jos HPN käyttää wp50 keulaa bokseripemareissaan, niin suomessa siitä tulee niin heikko että ei kelpaa norsuun. Samoten kolmioiden rakenteella ei ole väliä,ainoastaan sillä mistä se on peräsin.Arvatkaapa kumpi noista kolmioista on laillinen 750@900 norsuun? (pohjustus tais tehdä jo selväksi...)
Aika näyttää onko tilan puolesta mahdollisuutta käyttää usd keulaa,pari kuukautta joutuu vain suunnittelemaan.Sisäänjoustoa joutuu rajottamaan joitain senttejä,saa nähdä miten se noissa wp4860 iskareissa sitten onnistuu.Jossain oli maks 17mm holkki,joka ei tässä riitä mihinkään.(iskareissa pitäisi olla tällä hetkellä 265 joustoa,ja jos vanhat merkit paikkansa pitää,sen joutuu rajottamaan 220 luokkaan.)
Prosenttipelleilyn takia ei voi mennä helpointa tietä ja hankkia kotarin etupyörää,vaan säästääkseen sen 8% täytyy käyttää alkuperäistä etuvannetta ja 15mm akselia,kotarin 26mm sijaan.
Jarruja saa onneksi parantaa ilman rangaistusta,ja orkkisvanteeseen saattaa saada 900 hondan levyn melko pienellä vaivalla.

Matematiikkaa,superduken kolmiot ja enduron leading axle putket antaa offsetiksi 62mm,alkuperäisen ollessa se 72mm ja kotarin enskojen yleinen 54-58 luokkaa. Oikein hifistelemällä tohon voisi tehdä etuakselisovitteet epäkeskeisinä,jolloin kokonais offsetin saisi vielä lähemmäksi alkuperäistä.Tai toiseen suuntaan...
ohjausakselin kulmaa en ole löytäny mistään,ei taida selvitä kuin mittaamalla.

-Suuremmalla ofsetillä päästään samaan jättöön loivemmalla keulakulmalla.
edit,uudemman mallin kulma 28,3deg,jättö 114mm
vertailutietoja netistä kerättynä:
kotarin 690 27 deg,jättö 115mm,kokonais ofset 58-60mm
950 adve 26,6deg,jättö 119mm,kolmiot 18mm
SE 26deg,jättö 112mm,kolmiot 20mm
bmw hp2 enduro,29.5deg,jättö 127mm.
bimota dbx 27deg, jättö 121mm
(ompahan itellä muistissa,kun alkaa miettimään kolmioita. advessa,08-11 690, ja SE:ssä samat putket kun nyt tulee käyttöön.SD ja sm kolmiot leveämpiä, hyllyssä ofsetit 26 ja 16mm)
Vielä kun löytäs monofaron tiedot,onko sama kun E750...ei ole,kulma 30-31 astetta,jättö 123mm


Onkohan muut läskienduroihin keuloja vaihtaneet pähkäilleet näitä,vai ajaneet vaan tyytyväisenä?
Jos oikein järjellä koittaa ajatella,valmiitakin taidetaan myydä... :?Tahi Jos kohta taas pääsis vauhtiin tässä suunnittelussa :mrgreen:


Otsikkokin päivitetty aiheeseen sopivampaan.
Liitteet
PB120892_800x451.JPG
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Vuorossa takaiskarin tumpelointia.
Niinisalossa kävi ikävän selväksi että hanuri on ihan liian löysä,tästä muistona banaanille vääntyny alapultti.
Tässä aikani kuluksi päätin sitten viimein purkaa mopon pihalle vesisateeseen ja lopulta tehdä asialle jotain. Comppipakkaan tuli vähän lisää simmejä,ja nyt kun iskarista sopivasti oli jousi pois,pääsin tsekkaamaan liikematkan.Speksit sanoo 195mm,ja koska jo poistin 5mm lätkän sisältä odotin reilusti yli200mm(iskarin suhde ilmotettuun joustoon on yli 6:1tai 1:6 ihan miten vaan). kilin kellit,155mm! Toki tuo mitta on pohjaanlyöntikumin alusta,ja se varmasti painuu kasaan,mutta silti suuri pettymys.Taitaa olla spekseissä virhettä...Tai toi 195mm on pohjauskumi täysin lintassa. (itseasiassa 200mm voi olla saavutettavissa kun iskarista on poistettu muovilätkä sisältä,ja pohjaanlyöntikumi kokonaan.Vakiona täyttä utopiaa.)Tossa odottelee yksi reilusti jäykempi jousikin,josko laittais sen paikalleen,kun vakiolla ei voinu kuvitellakaan ajavansa ruuvaamatta preloadia maksimiin.Tosin toi on sitten toisesta päästä skaalaa.
Mukavana lisänä hydraulinen esijännityksen säätökin päätti pullauttaa o renkaansa pihalle,joten senkin pääsee korjaamaan samalla kertaa.Onneksi on keittiön pöytä... :?

Takarenkaan laakeritkin on näköjään vaihdettava vuosittain.Edessä on sentään kestäny.kop kop kop...
Täytynee pestä vielä harvemmin kun nyt,niin ei voi sitä syyttää.(siis enää syksyllä,ennen talli/nasta kautta)

Mopo kerkes seisomaan sateessa useamman viikon,ja vesihän uiskenteli koson mittarin sisään,halkeamista jotka oli lasiin ja runkoon tullu jo vissiin edellisenä keväänä tms. (kuitenkin reilusti ennen kopsua)
Halkeamien syy vaikuttaa olleen liian iso lasi,joka jätti jännitystä onnettoman ohueen kuoreen.Lasiahan ei saa vaihdettua mitenkään nätisti,en tiedä miten tehtaalla kasaavat mutta dremelillä joutu jyrsimään huullokset veks mittariston sisältä että sai uuden,tälläkertaa paksumman lasin(muovin) silpalla paikoilleen,ja samalla silikonilla tuli tukittua (toivottavasti) myös nuo kuorien halkeamat.Vihreät kasvustot pois piirilevyjen pinnasta,ja paketti kasaan.Sen enempää en ole päässy vielä testaamaan,mutta virrat päälle kääntämällä ainakin näyttää toimivan.Saa nähdä pelaako sitten myös oikeasti.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Pitäskö tätäkin päivittää? No tarinoin silti... Mopossa oli ihan hyvät putket,ainoa vaan että kansissa oli suuremmat reiät kun primäärin sisähalkaisija. Sehän ei käy laatuun joten neljä J putkea ja n. kaksi täyttä työpäivää myöhemmin ollaan jo kollektorilla saakka,vaikkakin pieniä pihinöitä tulee saumoista kun paineistaa putket.Muuta haittaa noista huokosista ei varmasti ole,mutta jos lambdaa aikoo tarjota vielä,saattaa arvot olla vähän siellä päin.Ehkä. Alkuperäiset putket oli mitoitettu tällä koneella (jos unohtaa väärin päin olevan pykälän kansien liitoksen kohdalla) viiden tonnin hujakoille,ja nykyiset osuu seittemän paikkeille,etummainen liian pitkänä ja taaempi lyhyenä.
Ja koska rosteria ei saanut sopivalla halkaisijalla,jouduin tyytymään rautaan ja siitä seuraa myös pinnoitus ongelma. Marteliukselta joutunee tilaamaan mustaa satiinia(siis sitä keraamista pinnotetta,ei rättiä) kun heillä ei ole jälleenmyyjiä ko tuotteelle (ainakaan täälläpäin)Colorguardikin ilmeisesti käy. Kelläänhän ei ole jääny desiä mistään?
Positiivinen puoli tässä on jos väitetty lämmöneristys pitää paikkansa,noita poltettuja reikiä on housuissa jo tarpeeksi...
Keskoskaappikin on ollut suunnitelmissa jo useamman vuoden,oliskohan jo senkin aika materialisoitua...

Lisäksi teurasti trumpan shovasta lisäsäiliön ja naitoin sen öhlinsin kanssa,(ja jousi on honda ntv:stä,varsinainen kokoelma)joten nyt vihdoin tuokin mopo sai sekä compin että reboundin säädön. Nuo kaksi suostuivat yhteiseloon melko kivuttomasti,ainoastaan banjopultti piti tehdä ite,koska valmiit oli liian lyhyitä...Tosin jos tuo letku jossain vaiheessa antautuu,uusi tulee vähän toisenlainen. Menee turhan tiukalle mutkalle.
Ei tässä ole mitään järkeä,mutta väliäkö sillä. Kevätaurinko aiheuttaa taas kuumeisia houreita :lol:
Liitteet
DSC_0087_1680x945.jpg
DSC_0086_1680x945.jpg
DSC_0084_1680x945.jpg
DSC_0081_1680x945.jpg
DSC_0067_800x450.jpg
DSC_0066_1680x945.jpg
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Nyt occ:n kuvaustiimi sais taas hienoa matskua jos ameriikan poijjaat tätä väsäis. Tarkempi kuvien tutkija voisi nähdä että takajalkatapin kannake tulee ottamaan takaputkeen kiinni...Ja tätähän en sitten huomannu ennenkuin olin kasannu kollektorinkin,ja ihailin "valmista" pakettia vaimentimineen päivineen. Siinä kohti sattui silmään tyhjä pultin reikä,ja tuli mieleen mikä siitä puuttuu...
Periaatteessa korjaus oli helppo,sentti pois suoralta osalta,mutta samalla kollektorin asento muuttui juuri sen verran että vaimennin tulee ottamaan kiinni jarrusatulaan kun käytetään kaikki joustot.
Muuta yhtä paikkaa....
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Ei se jäykkä jousi sitten toiminut. Runko alkoi joustamaan ja se tuntuu melko ikävältä heijaukselta joten alkuperänen lötkö takasin,ja ajetaan kuten katupyörällä kuuluu eikä hypitä mitensattuu. :evil:
Pakko kait tunnustaa vihdoin että maastomopot on erikseen...
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Koso nro 2 saapui tiensä päähän. Sekoilee kierrosluvun ja nopeuden välillä miten sattuu. Mitähän sitten kokeilis? Haluan kuitenkin nopeuden,kierokset (vaikkei niillä mitään teekkään...) ja jännitteen. 2 kolmesta saa helposti mutta nuo kaikki samassa ei ollukkaan kovin yleisiä. Koso db02 oli ominaisuuksien puolesta juuri sitä mitä halusin mutta jollei ne kestä niin eihän niitä enää jaksa ruuvata.
Saattaa olla että joutuu kohtapuoleen ottamaan pipot irti ja kattomaan venttiilien ohjurit kun tuntuu haisevan öljypolttimelle vaikkei mihkään vuodakkaan. Lisäämäänkin joutuu useammin kun alkuperäseen 750 koneeseen...
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

On ainakin valikoimaa :) Kokemuksia kestosta?
Avatar
smppa
Viestit: 275
Liittynyt: Su Huhti 19, 2015 11:28 am
Pyörä: DR650RSE
Paikkakunta: Lahti

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja smppa »

ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Kosoissa on ominaisuudet suhteessa hintaan kohdallaan,mutta niitä on tosiaan jo 2 kpl kuollu tuossa mopossa. Eka meni tosin takuuseen,mutta silti tekee mieli vaihtaa merkkiä...Voihan se olla että toisen mallinenkin kestäisi paremmin.
Muuten on kyllä ok olonen... 8)
tmckeown
Viestit: 87
Liittynyt: La Joulu 26, 2015 2:56 pm
Pyörä: Triumph Tiger T-400

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja tmckeown »

ceevu kirjoitti:On ainakin valikoimaa :) Kokemuksia kestosta?
Mulla on Caferacerissa ollut nyt toista kautta kiinni ja hyvin toimii, on ehkä hiukan herkkä esim tulpanjohtojen läheisyydelle johtosarjaan.

Timo
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Vielä kerkeää tälle vuodelle yhden kerran edes. :lol: Kävin syyskuussa haukkaamassa braatwurstia ja maistamassa saksalaista olutta,tietysti fantilla. Reissuun valmistautuminen käsitti kaasuvaijerin (1kpl)vaihdon,ja öljy&sudit,jarrupalat molempiin päihin+uudet kumit alle. Takaratas loppui kesken matkan,Ruotsissa sika tuli kylkeen,ja jossain katkesi vaimentimen ripustuspanta. Oliko se tyypillinen epäluotettava italialainen...? No käynnistys on ollut sen verta pitkäpiimästä puuhaa että viimein sain aikaiseksi muuttaa fcr:rien vetonupit(jotka osoittivat toisiinsa v:n keskellä) vaijerivetoisiksi. Alkuperäiset bingien ryyppyvaijerit&jakopalikka tuli käyttöön,varsinainen ryyppynuppi puuttuu vielä. Saa nähdä mihin se on piiloutunu... Ruoste ja eletty elämä alkaa jo näkyä,mutta saattaa olla että vielä ensi kesä menee ilman kauneusleikkauksia. Alkuperäinen etujarru on kyllä liian heikko Saksaan,Ruotsissa riittää vielä hienosti... Ratkaisuna olisi palauttaa wp hoitamaan keulan virkaa,samalla levy kasvaisi sopivasti. Siihen vaan tarvitsee saada alalokari (8gessun kävisi ilmeisesti melko helposti,jos jollain sattuu olemaan ylimääräinen noutomatkan päässä...) ja mieli tekisi teettää kolmiot sopivalla ofsetillä.Viimenen kohta on se joka tuntuu maksavan vaan melko paljon.

Takasivumuovi tuli kanssa ostoslistalle,ei vaan taida ihan heti poistua siltä listalta... Onneksi tein jo aiemmin lasikuitukopion,suunnilleen sellaisen joka tuossa pitäisi olla.(mopossa oli jonkun muun melkein sopiva,joten vahinko ei ollut suuri vaikka hajosi) joten sillä pääsee verhoamaan kyljen ne vuodet kun etsii alkuperäistä...

Ainiin,jätti se kesällä kerran matkan kesken,akku meni oikoseen kesken kaiken (oma moka,akku oli näyttänyt uupumuksen merkkejä jo pidemmän aikaa,mutta eihän sitä nyt vaihdeta niin kauan kun se toimii...En tosin odottanu exideltä äkkikuolemaa.),enkä jaksanut työntää riittävän kovaa että olisi saanut laturilta niin paljoa virtaa että olisi jaksanut käynnistyä. Onneksi toisesta moposta sai tilattua vara-akun ja matka pääsi jatkumaan.Poliisitkin oli vissiin joku ystävällinen autoilija soittanut kun saapuivat sopivasti katselemaan akun vaihtoa... (Auto pysähtyi aiemmin tien viereen vähän matkan päähän kun olin etsimässä varjoa niistä harvoista risuista mitä siinä sattui kasvamaan. Jatkoi jonkin ajan päästä matkaansa kun oli tuijotellut ensin mitä ihmettä tapahtuu. Akkukin oli jo tilattu joten en viitsinyt mennä säikyttelemään poloista,kun ei kerta tullut edes kohdalle kyselemään.) Tapahtui siis jompana kumpana niistä lämpimistä päivistä viime kesänä...
Liitteet
IMG_20171227_144954342_1024x576.jpg
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifantin modernisointia

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Huoltokirjan päivitystä. Takajousen hydraulisen esijännityksen letku hajosi toissa syksynä viikkarin terminaalissa,nyt viimein aika uusia... Ruotsista löytyisi mp racingin kautta alkuperäisiä,hintaa vaan on turhan paljon kun en tuota kuitenkaan museoimaan ole ryhtymässä. Jossain muussa öhlarissa on varmasti samanlaisilla päillä oleva letku (m10x1 suora ja 8mm banjo),tietäisi vaan missä (s46 näyttäisi samalta,ilmeisesti jonkin ikäisissä gessuissa käytetty). Hiflexillä ei liittimiä hyllyssä,tilaamalla ehkä onnistuu. Stormi sanoo lahdessa onnistuvan,saa nähdä.
Jousi on aika vaihtaa,01095- on tyyppi,saa hyvinkäältä tilaamalla. Alkuperänen mitattiin 146nm jäykkyiseksi,korvaaja 170nm.
Linkkujen laakerit on loppu,Betassa olisi täysillä neuloilla 11.2205.000 kuten alkuperäset,mutta laitoin kuitenkin tavalliset häkilliset (halvat,helposti saatavat) versiot.
2kpl 20x26x16 ja 2kpl 18x24x16 plus stefat molempiin. Sisäskoolit jäi vanhat. Sopivalla ulkohalkaisijalla valmiina saatavat vaativat puslituksen.Sorvi ei pysty rautaan...
Spin offina tuli sorvattua huskeihin nopeusmittarin anturin magneettien kiinnitysnappulat. Alkuperäiset oli molemmat murentuneet,ja vaikka noita todennäköisesti heinolta (tilaamalla) saakin,moiset sorvaa alu kierretangosta minisorvilla nopeammin kuin ajaa espooseen...

Päivitystä:
No pääsiäinen on munaamisen aikaa,joten sikäli ei pitäisi yllättyä. Stormin hinta-arvio kusi reilusti,eikä letku sopinut edes paikalleen. Pituus sinänsä on sama kuin mallissa,mutta ne tekivät kuitenkin pultattavista osista tuon ja seurauksena päiden jäykkä osa on huomattavasti pidempi kuin orkkiksessa joten letku ottaa sylinterin kanteen kiinni. Olisi taas ollu kiva tietää etukäteen että myyvät kuitenkin kasattavia letkuja,olisin tiennyt suoraan ettei kannata...
Jousi taitaa olla vastaavasti liiankin jäykkä..
Vastaa Viestiin