Tuuria ??

Yleistä keskustelua enduroista

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Tuuria ??

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Tein tuossa tänään vähän yli 200 Km sorareissun jossa osan matkaa ihka oikeaa metsätietä. Kysymys kuuluu, mistä tunnistaa oikean metsätien? No siitä kun kotiin tullessa huomaa renkaassa rautaa ja kun sen vetää ulos niin sieltä tulee n.8cm mittainen sahaviilan pätkä. :shock: Tuuria oli ettei rengas tyhjentynyt metsään kun ei ollut nuo paikkausvehkeet ja rengasraudat mukana. :oops: Sisäkumissa oli 2 reikää jotenka ihmetellä pitää mitenkä ilma yleensä sisällä pysyi. Niin ja eräällä soratiellä toisen lisävalon rungon pistehitsi petti mutta umpio jäi johtojen varaan eikä särkynyt :shock: . Taitaa meikäläisen hyvä tuuri olla vähäksi aikaa käytetty.
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

Oliko sulla paksu sisuskumi ?
Vastaisuudessa kannattaa varmaan sitä paikkasatsia pitää mukana... on sen verran kevyt ettei vaikuta teho/painosuhteeseenkaan juuri mitään :wink:
DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Oli mutta tuollaisen viilan pää on kuin naskali. Ja paikkarasia on aivan varmuudella ensikerralla mukana, siis tänään. :)
Avatar
nevis
Viestit: 294
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 9:55 pm
Pyörä: KTM lc4 640 Adventure
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nevis »

Mars mars lottokupongin täyttöön :wink:
---enskan se olla pitää---

Honda monkey Z50j>Suzuki PV50>Suzuki DR 800>KTM 640 adventure
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

DR Markku kirjoitti:Oli mutta tuollaisen viilan pää on kuin naskali. Ja paikkarasia on aivan varmuudella ensikerralla mukana, siis tänään. :)
Sormivoimista riippuen saattaa ehkä kannattaa ottaa myös sellaiset työkalut joilla saa renkaan irti pyörästä. Lisäksi pari rengasrautaa kannattaa ruuvata jonnekin runkoon, minulla itsellä on iso ja pieni rauta lemmarilla kiinni. Saippuapala on myös näppärä renkaan liukastamiseksi ja lopuksi käsien pesuun (hienostelua). Niin ja tietenkin pumppu, Sigma Sport tekee pieniä näppäriä runkokiinnityksellä varustettuja noin 200 g painoisia pumppuja joilla saa tarvittaessa 8 bar paineen. Löysin sellaisen kesportista.

Haastavin vaihe on ehkä pyörän saaminen maastossa sellaiseen paikkaan että renkaan voi irroittaa. Jos on keskiseisontatuki, niin sitten tätä ongelmaa ei ole.

EDIT:
Oikeastaan tuo käsien pesu ei välttämättä ole hienostelua koska ajohanskoista saattaa tulla kylmät jos ne likaantuvat sisäpuolelta. Minulla itsellä on pyörän mukana ajohanskoja säästääkseni puutarhahanskapari remontteja varten. Olenpa niitä joskus joutunut käyttämäänkin.
Viimeksi muokannut Tase, Ke Syys 13, 2006 10:50 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
karmolis
Viestit: 1319
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 2:40 pm
Pyörä: Vespa
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja karmolis »

Tase kirjoitti: Haastavin vaihe on ehkä pyörän saaminen maastossa sellaiseen paikkaan että renkaan voi irroittaa. Jos on keskiseisontatuki, niin sitten tätä ongelmaa ei ole.
Mopo kyljelleen vaan. Tai jos haluaa hienostella niin hakee sopivan kokoisen kepin ja tuuppaa swingistä ylös sivuseisontatukea vasten.
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Niin ja on se vaan kettumaista alkaa vääntämään rengasta paikaltaan kun olet yksin säkkipimeässä metsässä ja kello lähenee yhtätoista illalla. Eikä tietenkään ole muuta valoa mukana kuin mopon omat valot. Ja lämpötilakin alkaa painua nollan pintaan...

En ole kokenut tuota - vielä. Kaikkia kokemuksia ei tarvisi tullakaan...
Taas menossa jonnekin...
Avatar
Jukka
Site Admin
Viestit: 2805
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 1:26 am
Pyörä: KTM 350 EXC-F
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Mulla on kännykässä aina taskulamppu mukana. Ei kovin tehokas,
mutta kyllä sen valossa renkaan vaihtais.
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Jukka kirjoitti:Mulla on kännykässä aina taskulamppu mukana. Ei kovin tehokas,
mutta kyllä sen valossa renkaan vaihtais.
...Kunnes lopussa huomaa että valo hiipuu ja rengas on vielä vaihtamatta. Sitten soittamaan kaverille, vaan kun ei ole virtaa...
juha
Viestit: 344
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 6:46 pm
Pyörä: Suzuki DL650
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja juha »

Ylimatti kirjoitti:Niin ja on se vaan kettumaista alkaa vääntämään rengasta paikaltaan kun olet yksin säkkipimeässä metsässä ja kello lähenee yhtätoista illalla. Eikä tietenkään ole muuta valoa mukana kuin mopon omat valot. Ja lämpötilakin alkaa painua nollan pintaan...

En ole kokenut tuota - vielä. Kaikkia kokemuksia ei tarvisi tullakaan...
...ja silloin kun puhkee renkas sataa aina vettä...
Avatar
Timo Tasakaasu
Viestit: 925
Liittynyt: To Loka 21, 2004 9:13 am
Pyörä: 1190Adv, 660SMC
Paikkakunta: Somero

Viesti Kirjoittaja Timo Tasakaasu »

Tase kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Mulla on kännykässä aina taskulamppu mukana. Ei kovin tehokas,
mutta kyllä sen valossa renkaan vaihtais.
...Kunnes lopussa huomaa että valo hiipuu ja rengas on vielä vaihtamatta. Sitten soittamaan kaverille, vaan kun ei ole virtaa...
Siksi mulla on jokaisessa pyörässä itse asennettu savukkeensytytin. Kännykän ja GPS:n lataamisen lisäksi sen avulla voi myös sytyttää savukkeen, kun ensin on kastellut sytkärin. Eikä välttämättä tarvitse käydä rähmällään suonsilmässä. Edes Zippo ei tahtonut toimia viime viikonloppuna Kiteen lenkin sateessa vaikka oli ollut puvun povarissa.
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Ande749
Viestit: 781
Liittynyt: To Loka 14, 2004 6:00 pm
Pyörä: Pole Taiga
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja Ande749 »

Tase kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Mulla on kännykässä aina taskulamppu mukana. Ei kovin tehokas,
mutta kyllä sen valossa renkaan vaihtais.
...Kunnes lopussa huomaa että valo hiipuu ja rengas on vielä vaihtamatta. Sitten soittamaan kaverille, vaan kun ei ole virtaa...
Tässä vaiheessa kannattaa ottaa siitä tarakalta se narulenkki ja alkaa katsella vahvaa oksaa!
Tase
Viestit: 2656
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 6:28 pm
Pyörä: HVA: 901 Expedition, FE 450, BMW K100
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Tase »

Ande749 kirjoitti:
Tase kirjoitti:
Jukka kirjoitti:Mulla on kännykässä aina taskulamppu mukana. Ei kovin tehokas,
mutta kyllä sen valossa renkaan vaihtais.
...Kunnes lopussa huomaa että valo hiipuu ja rengas on vielä vaihtamatta. Sitten soittamaan kaverille, vaan kun ei ole virtaa...
Tässä vaiheessa kannattaa ottaa siitä tarakalta se narulenkki ja alkaa katsella vahvaa oksaa!
Oksaa vasten voi sitten pinota kuusenoksia ja tehdä niistä laavun. Narulla voi varmistaa että tuuli ei pääse laavua särkemään. Sitten myös alustaksi kuusenoksia ja köllöttelemään. Kyllä se päivä sieltä joskus valkenee ja pääsee jatkamaan renkaanpaikkausta. Jos kaverit tulevat ennen aamua vaikkapa pelastushelikopterilla, niin sen valoilla voi valaista remonttialueen. Kyllä enskamiehet ja -naiset aina pärjää :!:
DR Markku
Viestit: 576
Liittynyt: Ti Huhti 11, 2006 11:04 am
Pyörä: KTM 690 r, 250 EXC-f , 2V bokseri
Paikkakunta: Muhos

Viesti Kirjoittaja DR Markku »

Empä tullu edes ajatelleeksi kaikkea mitä olisi voinut sattua :shock: :shock: :shock: . Onneksi se karhu ei sitten kuiteskaan tullu sen valon houkuttelemana :roll: :wink:
Karisa
Viestit: 166
Liittynyt: Su Heinä 03, 2005 8:48 am
Pyörä: DR 650 SE
Paikkakunta: oulunsalo

Re: Tuuria ??

Viesti Kirjoittaja Karisa »

DR Markku kirjoitti:Tein tuossa tänään vähän yli 200 Km sorareissun jossa osan matkaa ihka oikeaa metsätietä.


Missäkäs päin käyt paukuttelemassa? Mukavia kohteitahan on ympärillä vaikka huru mykket, mutta noita Muhoksen seudun metsäteitä en oikein tunne.

Kiiminkijoen yläjuoksulla tulee käytyä monesti perhonvispauksessa, osaatko vinkata hauskaa sorareittiä vaikkapa tyrnävä-muhos-ylikiiminki etapille? :)
Vastaa Viestiin