Renkaat yleiskäyttöön ?

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Bullet
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am

Renkaat yleiskäyttöön ?

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei !
Minä en omista maastokäyttöön tarkoitettua pyörää, mutta koska sellainen käyttö on kuitenkin lähellä sydäntäni, olen käyttänyt omistamaani "Royal" Enfield Bullet 'ia ajellen paljonkin pienien sorateiden lisäksi myös metsäpolkuja. Koska en varsinaisesti ole ollut pyörien kanssa tekemisissä, en myöskään tunne rengasasioita, joista olisinkin nyt kysynyt Teiltä, jotka olette asioista perillä.

Olen jostain saanut vinkin allaolevista renkaista :
MaxxCross IT.
70/100-19 42M/TT Front.
100/90-19 57M/TT Rear.

Sähköpostikyselyistäni huolimatta maahantuoja ja jälleenmyyjä eivät ole välittäneet vastata pienen, yksityisen kuluttajan päätöksenteko-ongelmiin, joten kysynpä jos täältä joku tuntisi nuo renkaat paremmin.
Olen tosiaan etsinyt tietoa renkaista, jotka olisivat sellaiseen yleiskäyttöön Bulletilla. Osa käytöstä olisi normaalia asfalttiajoa, osa maaseudun sorateitä, osa jopa hyvin pieniä metsäpolkuja, melkeinpä offroad-ajoa. Sekä lisäksi ajattelin pyörän käyttöä myös ensi talvena lumisilla sivuteillä.

Haluaisin saada nyt tietää ovatko ko. renkaat, joiden sopivuutta maahantuoja mainostaa pidon osalta kaikille maastotyypeille sopivaksi, myös niin kestävät, että niitä voisi tällaiseen käyttöön ajatella? Lähinnä ajattelin nyt tuota kesäajojen normaalia asfalttiosuutta. Osaako joku sanoa, voisivatko nämä olla sopivat sellaiseen yleiskäyttöön?

Jos taas nämä eivät olisi sopivat kuvaamani kaltaiseen käyttöön, onkohan markkinoillamme toisia suunnilleen samaa kokoa olevia paremmin kuvaamani kaltaiseen käyttöön sopivia renkaita? Siis syvällä kuviolla. Nyt käytän Avon 'in klassikkokuvioisia, jollaiset pyörässä ovat olleet myös uutena, koko 3,25-19 ja 3,50-19, mutta jotka eivät pidoltaan ole juurikaan muuhun kuin asfaltille sopivat.

Jos nuo taas ovat sopivat tällaiseen käyttöön, seuraava toimenpiteeni on marssia paikalliseen rengasliikkeeseen, joka on jälleenmyyjän edustaja, ja katsoa, mitä he sanovat näistä.
Kiitokset vastauksista jo etukäteen !

T. Risto
Avatar
Veijo
Viestit: 1233
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 9:59 am
Pyörä: Cube AMS100 LTD
Paikkakunta: Tampere

Re: Renkaat yleiskäyttöön ?

Viesti Kirjoittaja Veijo »

Bullet kirjoitti: Olen jostain saanut vinkin allaolevista renkaista :
MaxxCross IT.
70/100-19 42M/TT Front.
100/90-19 57M/TT Rear.
Renkaat soveltuvat kyllä monenlaiseen maastoon, mutta en itse laittaisi näitä crossirenkaita Enfieldin tai minkään muunkaan katupyörän alle. Jos kaipaat lisäpitoa soralle, niin jokin ns. katuendurorengas olisi sopivampi. Kaiken lisäksi nuo mainitsemasi renkaat eivät ole normaaliin tieliikennekäyttöön hyväksytyt.

PS. Itse olen KTM640LC4:ssa käyttänyt juuri MaxxCross IT:tä, olen olut niihin erittäin tyytyväinen-

-Veijo-
Avatar
Bullet
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei !
Kiitos kovasti vastauksestasi Veijo. Tuo 19" koko on ilmeisesti harvinainen nykyisin, joten en ole itse netistä hakien osannut löytää sopivia. Se hyväksymättömyys ei paljon vaikuta, koska koko pyörä tekemieni muutosten myötä ei ole enää kovinkaan "laillinen", mutta ehkä nyt on kuitenkin parasta poiketa jossain pyöräliikkeessä kysymässä niitä katuendurorenkaita.
Terv. Risto
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Hienoa Bullet!

Olet matkaenduroharrastuksen juurilla, paluuta aikaan jolloin moottoripyörissä oli kolme kategoriaa: Moottoripyörät, kilpamoottoripyörät sekä sivuvaunut...

Rengaskoot tuossa Enfieldissä vaikeuttavat matkaendurorenkaiden hankkimista. Kuten Vepa kirjoitti, en minä itse laittaisi crossirengasta kyseiseen mopottimeen, vaan jonkin tiekäyttöön tarkoitetun karkeahkon matkaendurorenkaan. Katso myös sivuiltani joitakin kommentteja renkaista: http://www.finnbike.com/matkaendurot/huolto.htm

Itse heti ajattelin Continental TKC80:stä, mutta siinäkään ei laajasta tuotevalikoimasta löydy kuin 19 tuumaisena kuin
110/80 B 19, jota käytetään isoissa matkaenskoissa eturenkaana. Metzelerin Enduro 3:sta löytyy koossa 100/90-19. Pirellillä on MT60:stä koosssa 90/90-19 sekä 100/100-19. Kuitenkin edellä luettelemani renkaat on tarkoitettu lähinnä eturenkaiksi, miten sitten toimivat takarenkaana, siihen en osaa ottaa kantaa.

Lopuksi suosittelisin ottamaan yhteyttä MP-Racingiin, joka tuo maahan Mitaksen (entinen Barum) renkaita, ja niissä on todella laaja valikoima, löytyy myös "vanhoja" kokoja.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Bullet
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei Raimo !
Oikein paljon kiitoksia, annoit paljon ajateltavaa ja katsottavaa. Ilman muuta otan nyt sitten yhteyttä tuonne MP-Racingiin ja kysyn heidän valikoimiaan.
Terv. Risto

P.S. Bulletilla ajaessa vain ajautuu ihan luonnostaan aina vain pienemmille teille ja poluille, se pyörä ikäänkuin vie ajajansa mennessään sinne minne mielii ja sen juurethan ovat siellä historian havinassa jossain muinaisilla metsäpoluilla, jolloin asfaltti oli ehkä korkeintaan joidenkin mielikuvituksissa. No, osansa tähän hakeutumiseen ehkä elinikäisessä luonnossa liikkumisessani.
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

Bullet kirjoitti:Bulletilla ajaessa vain ajautuu ihan luonnostaan aina vain pienemmille teille ja poluille, se pyörä ikäänkuin vie ajajansa mennessään sinne minne mielii ja sen juurethan ovat siellä historian havinassa jossain muinaisilla metsäpoluilla, jolloin asfaltti oli ehkä korkeintaan joidenkin mielikuvituksissa.
Siinäpäs tuli kiteytettyä koko matkaenduroharrastus, kun vaihtaa sanan Bulletilla tilalle matkaenskalla.
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

Bridgestone TW 47/48?

todella hyvä, kadulla ja menee sorallakin. ajelin niillä radallakin.

Mutta enskan joudut hommaamaan kuitenkin.

Jaket
Jarno
Viestit: 2642
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
Pyörä: KTM 640 Adv R
Paikkakunta: Piikkiö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Itselläni on kyllä joksenkin toisensuuntaisia kokemuksia Bridgestone TW 47/48 rinkuloista...

Ei ikuna enää pyörään noita.
Ainoa hyvä puoli noissa oli että sai tavallaan kahdet tuollaiset renkaat samalla hinnalla, ensimmäiset ja viimeiset.
Avatar
Bullet
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei !
Olen saanut annettujen vinkkien perusteella löytämistäni mp-rengasliikkeistä suosituksen Heidenaun renkaista, K53 ja K60 olivat ainakin mainittujen tyyppien joukossa. Tämä 19" koko näyttää rajoittavan hiukan valikoimien löytymistä, mutta yhdethän minä vain tarvitsenkin. Olen saamassa postitse vielä eräästä liikkeestä ko. renkaiden tuotekuvaston tiettyine suosituksineen, joten niitä selaillessani tulen sen perusteella ehkä joihinkin noihin suositeltuihin tyyppeihin päätymään.
Kiitos kaikille mielenkiinnosta ja vinkeistä.
Hauskaa kevään odottelua!
Risto
Ylimatti
Viestit: 665
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 7:49 pm
Pyörä: BMW F650 GSD 2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ylimatti »

Jarno kirjoitti:Itselläni on kyllä joksenkin toisensuuntaisia kokemuksia Bridgestone TW 47/48 rinkuloista...

Ei ikuna enää pyörään noita.
Ainoa hyvä puoli noissa oli että sai tavallaan kahdet tuollaiset renkaat samalla hinnalla, ensimmäiset ja viimeiset.
Täysin samaa mieltä... :evil:
Taas menossa jonnekin...
maqe
Viestit: 334
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 9:42 pm
Pyörä: Gsf 1200 S
Paikkakunta: iisalmi

Viesti Kirjoittaja maqe »

Heidenau, Kings, Mitas, Barum, Avon,Duro (mopo kumeja?). Tässä nyt jotakin hieman halvempia merkkejä, joilta vois sopivaa löytyä. Tosin Suomessa on vähän harvassa liikkeet jotka myyvät.
Täältä ainakin ostin yhden K60:n tosi halvalla: http://www.mposat.com
Tuohon K60:een on "lainattu" Metzelerin enduro3:n pintakuvio
Avatar
Bullet
Viestit: 14
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 9:59 am

Viesti Kirjoittaja Bullet »

Hei Maqe !

Kiitos vinkeistä. Olen tuolta MP-Osasta jo kysellytkin ja saanut vastauksen. Mitakselta ja Avonilta ei ole sopivia löytynyt, Durosta ja Kingsistä en tiedä. Voisin vielä niitä katsella, mutta Heidenausta olen saanut sovittua maahantuojan kanssa puoliksi käytetyn K60 renkaan lähettämisestä mulle koon testausta varten. Koko 100/90 saattaa sopia suoraan mutta voi olla, että joudun rälläköimään ketjunsuojan kinnikettä takarenkaan leveyden sopimiseksi. Se voi olla puolesta sentistä kiinni.

Mitkä mahtavat olla kokemukset Heidenaun eturenkaiden kestävyydestä tällasessa sekalaisessa ajossa, kuinkahan paljon kestävämpi tuo K53 on K60'een verrattuna? Ihan sellanen näppituntuma? Entäs pito-ero toistappäin?

Terv. Risto
jaket
Viestit: 1033
Liittynyt: Ma Helmi 14, 2005 1:37 pm
Pyörä: 1050 S3, R1200GS 2010

Viesti Kirjoittaja jaket »

Ihme juttu, itse pidin noita TW47/48:seja hyvinä. Eihän ne mitkään mutarenkaat ole, mutta asfaltilla sai kallistaa tapin maahan dominaattorilla. Asfaltilla luistoonlähdon tunsi ja pystyi himmaamaan. Kesti hyvin myös. Ja hiekkatielläkin ihan ajettavat.

Kylmällä kelillä märällä aika liukas, mutta kun lämpenee, niin piti hyvin. Sateisella asfaltilla ihmettelin kerran että kytkinkö lipsuu, ei vaan dominaattori veti pelkästä kaasun avauksesta sutia!

JakeT.
MrB
Viestit: 288
Liittynyt: To Syys 30, 2004 8:52 am
Pyörä: CB
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrB »

jaket kirjoitti:Sateisella asfaltilla ihmettelin kerran että kytkinkö lipsuu, ei vaan dominaattori veti pelkästä kaasun avauksesta sutia!
Bridgestonethan pitäis laittaa Domiin alle ihan vaan tuon takia =) Ei keuli kaasulla kun on niin paljon voimaa ettei pito piisaa...
-- Backman
kuvagalleria
Avatar
JuKe
Viestit: 87
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 1:24 pm

Viesti Kirjoittaja JuKe »

jaket kirjoitti:Bridgestone TW 47/48?
Mutta enskan joudut hommaamaan kuitenkin.
Jaket
Vanhaan viestiin vastaan, mutt osu vasta silmiini...

Royal Enfield kääntyy ainakin semmoisella ajelevalla kaverilla tuttavallisesti Enskaksi. Jaksaa aina vaan hämmentää, mutta tämä ketjuhan on selkeä merkki siitä että se on sittenkin oikea enska. On kaverilla nyttenkin "nappulakumit" alla. Nappulat istuvat vaan varsin tiheästi siinä.

Jussi
Vastaa Viestiin