Bulun tuunausta

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

Njoo, tämähän nyt ei oo oikea enduro, mutta ehkä maastohenkinen matkantekovempele...
Kyseessä on siis 2006 mallin Buell Ulysses. Ostin tämän vuosi takaperin tämän näköisenä:
Kuva
Ja ajelin osapuilleen tyytyväisenä syksyyn asti.
Kesän aikana alkoi muutama asia muuten mukavassa pyörässä sen verran harmittamaan, että ajattelin talvella vähän tuunailla.
Ensimmäinen vaivannut asia oli tangon älyttömän liikevara laidasta laitaan. Siitä selvisin vaihtamalla uudemman mallin t-kappaleet, joissa on enemmän offsettia.
Bulun mukana tulleet muovilaukut ei sitten olleetkaan ihan vesitiiviit. -ja onnistuinhan mä niihin katu-uskottavuuttakin lisäämään muutamilla naarmuilla. Kaverilta löytyi sitten käyttämättömät germaanitekeleet, eli Därrin 36 litraiset alumiinilaukut. Lauche&Maashilta sain niihin sopivat kiinnikkeet Bulussa oleviin Hebco&Beckerin tellinkeihin. Samassa tilauksessa tuli 2 litraiset vesipullot. Alunperin meinasin niitä ylimääräisiksi bensapulloiksi, mutta kun niissä on niin pirun pieni täyttöaukko, niin jätän suosiolla vesipulloiksi:
Kuva
Vähänkin huonommalla tiellä tai polunpätkällä, jos yrittikin ajaa tapeilta, jalka lipsui ja asento oli jotenkin outo etukeno. Ei ollenkaan luonteva, puhumattakaan, että olis ollu jonkinlaista pyörän hallintaa mukana meiningissä. Selailin nettiä, mut ei tähän oikeen tuntunu löytyvän uusia jalkatappeja. Eihän niitä kukaan tee, kun mopon valmistuskin on lopetettu. Vertailin sitten Kotarin kakspuolikkaan ajoasentoa ja tein (itse ja säästin...) jonkinlaiset jalkatapit, jotka on jonkinverran alempana ja edempänä. Mitä nyt oon ehtiny kevään aikana kokeilla, ni tuntu onnistuneelta ratkaisulta. Jarrupolkimelle ei tarvinnu tehdä muuta ku vähän säätää, mutta vaihdevipstaakia piti vähän lyhentää.
Kuva
Kuva
Kuva
Työkalutuubit tökkäsin tellinkeihin. Ja vaikka ne näyttäis istuvan jees, niin eihän se ihan onnistunutkaan. Mittavirhe, kerran isompaan monttuun ja tuubien muovikiinnikkeet halki :( No näyttihän ne vähän aikaa ihan äijävehkeiltä. Agrimarketti muuten toi nää kotipihaan asti.
Kuva
Ajo-ominaisuuksia halusin lisätä isommalla etupyörällä. Ensin meinasin tällätä vaikka minkälaista crossikeulaa ynnämuuta. Mut kun olin jo uhrannu aikaa-vaivaa-rahaa noihin t-kappaleisiin, niin pinellä rakentelulla sain ängettyä sportin 19 tuumaisen etuvanteen. Orggis jarru ei mahtunu enää, joten ymppäsin siihen Aprilan satulan eri puolelle kuin alkuperäinen systeemi.
Kuva
Kuva
Bulussahan on tosi pieni bensatankki, 16,6 litraa. Maksimarketissa silmään sattu pari 5 litran jerrykannua, joille värkkäilin tellinkiä
Kuva
Rengastukseksi tuli eteen 110/80-19 Karoo 2 Traveller ja taakse TKC80 180/55-17
Tässä pari kuvaa nykykuosissa, jaa laitoinhan mä viel tollaset kahdenkympin puuilosumuvalotkin..
Kuva
Kuva
trossi
Viestit: 60
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 5:56 pm
Pyörä: Honda XL600L

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja trossi »

On varmasti hieno pyörä ajaa. On ollut harkinnassa. Virossa oli muutamia kohtuu hintaan. Tulee olemaan klassikko, kun Eerikki laittoi pajan kiinni.
Honda XL600 L
garbonaare
Viestit: 786
Liittynyt: La Marras 06, 2010 2:51 pm
Pyörä: 1100gs
Paikkakunta: Salo

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja garbonaare »

Kuinka herkkä toi remmiveto on kiville?
Kuulin pelottelua että pienikin kivi remmin välissä rikkoisi sen?
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

garbonaare kirjoitti:Kuinka herkkä toi remmiveto on kiville?
Kuulin pelottelua että pienikin kivi remmin välissä rikkoisi sen?
On sellainen välähtänny itselläkin mielessä. Edellinen omistaja oli vaihtanut hihnan 28tkm kohdalla. Mä vaihdoin nyt kun on 45tkm mittarissa, -ja laitoin vanhan hihnan satulan alle varalle. Hihnan vaihdossa meni ½ tuntia ekakertalaisella. Vedon voi kyllä helpostikin vaihtaa 530 ketjulle, koko setin saa alle hihnan hinnalla. Luultavasti siirrynkin sitten ketjuvetoon, kun tämä hihna joskus poikii...
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

Palailin pohjoisesta ja kuusamossa sanoi takapyörän laakeri sopparin irti. Sattui kuitenkin niin, että varalaakerit oli mukana ja paikallisen korjaamon (Auto ja konekorjaamo S. Pätsi) kaveri sattui kohdalle. Nilkutin pari kilsaa sinne ja vaihtoivat sitten laakerit mulle, ettei mulla edes kädet likaantunnu :) kustannukset oli kahdeksan kymppiä. Ja mukavan oloisia kavereita, voin suositella :)
Kuva
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja Tomi »

Oikeen minä sitte näin...Buellissa nappularenkaat. Et ihan ylityspaikalle uskaltautunu.
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

Tomi kirjoitti:Oikeen minä sitte näin...Buellissa nappularenkaat. Et ihan ylityspaikalle uskaltautunu.
Ei toki, mä polttelin siinä rajanylityspaikan parkkipaikalla vaan tupakin ajelin siitä Tammelan kautta Näränkään, siitä tulee reilut 50 kilsaa mukavaa soratietä ja kivoja makkaranpaistopaikkojakin osuu kohdalle. :)
Tomi
Viestit: 278
Liittynyt: La Syys 25, 2004 5:18 pm
Pyörä: R1200GS
Paikkakunta: Tornio

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja Tomi »

jamba kirjoitti:
Tomi kirjoitti:Oikeen minä sitte näin...Buellissa nappularenkaat. Et ihan ylityspaikalle uskaltautunu.
Ei toki, mä polttelin siinä rajanylityspaikan parkkipaikalla vaan tupakin ajelin siitä Tammelan kautta Näränkään, siitä tulee reilut 50 kilsaa mukavaa soratietä ja kivoja makkaranpaistopaikkojakin osuu kohdalle. :)
Et ihan ylityspaikan parkkipaikalle sattunu. Se olis ollu siinä mutkan takana...gessu oli siinä parkissa.
Joo ihan mukasia teitä siinä on nappularenkaille :)
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

Laitanpa tähän bulun keularempasta tarinan, keulahan on showa. jääpähän itellekin muistiin seuraavaa kertaa varten :)

työkalut:
32 mm hylsy
23 mm hylsy ja jakari
17 mm kiintoavain
talttapäinen ruuvimeisseli
pätkä rautalankaa
mitta (käytin mauseria)

työvaiheet:
1. moposta keula ilmaan
2. löysäsin 32mm hylsyllä yläpään holkkia (huom. vain senverran, että pystyy avaamaan pitämällä putkesta kii kun on irti)
3. irrotin etujarrun
4. irrotin etulokarin
5. irrotin etupyörän
6. irrotin keulaputket t-kappaleista

Tästä on tuhrusia kuvia :) osassa kuvista on jopa jotain outoa vääristymää, mut eiköhän niistä selvää saa

irroitin ensimmäiseksi esijännityksen säädön päästä metallisen lukkorenkaan, onko se nyt sit snapring?
about 23 mm hylsyllä (tai jakarilla) ja pitämällä kiinni päädyn 32mm mutterista esijännityksen säätö pois
alta löytyy prikka ja palikka, jossa kolme tappia
Kuva
Kuva

nyt se pää irti putkesta 32mm hylsyllä
Kuva
Kädellä tukevasti kiinni siitä peltisestä osasta ja painetaan jousta kasaan ni saa 17mm avaimen paikalleen ja sit 32mm hylsyllä pääty irti vaimentimesta (kuvassa se on jo irti)
Kuva
Kun irrottaa sen 17mm avaimen, sen alla olevan peltiputken voi irrottaa. Kääntämällä nyt teleskooppi putki ylösalaisin (valumapöntön päällä) putoaa myös jousi pois

putket voi nyt jättää ylösalaisin valumaan tyhjiksi joksikin aikaa...
talttapäisellä meisselillä saa nätisti (varovasti tietysti, ettei vaan tuu naarmuja) pölysuojan pois
Kuva
sen alla on lukitus rinkula, jonka saa myös pienellä rukarilla veks
Kuva

nyt otetaan tukeva ote toisella kädellä yläputkesta ja toisella kädellä teleskoopin putkesta. Parilla napakalla auki vetäisyllä putket irtoavat toisistaan.
kuvassa tosiaan näyttää, et ne olis jo vääntyny, mut se on mun kameran vika, heh

Kuva
alapäässä on nyt tämmöstä tavaraa:
Kuva
ja saman putken yläpäässä puslat
Kuva

otetaan puslat pois, ensin se ohut (ylempi) sit alempana oleva paksumpi (ja taas varotaa, ettei naarmuteta)
Kuva

tässä vaiheessa kannattaa katsoa tarkkaan miten päin se vanha stefa on!!!

vanhat vermeet veke ja nyt puhdistusta! Kaikki mikä jää, voi rikkoa ne uudet osat...

voitelin muuten ensin osat silikonirasvalla
Kuva
lukitusrengasta ei tarvi vielä siihen suotta laittaa haitoille. uudet puslat vaan putkeen, ensin se paksu
Kuva

ja onhan se toinenkin putki putsattu! siis se yläputki
Kuva

sitten aletaankin kasaamaan, tungetaan putkea takaisin
Kuva
paksumpi pusla hollille
Kuva
ja rikka päälle.
Kuva
nyt sen voi meisselillä painella pohjaan (vuorotellen useammasta kohdasta)
Kuva

vanhasta stefasta saa katkaisemalla asennustyökalun, ota pois myös ne metalliset jousenpätkät
Kuva
puukalikan avulla stefa pohjaan (se asennustyökalustefa on tos välissä), heh tässäkin kuvassa näyttää putki siltä, kun olisin jo kolaroinut...
Kuva
stefa on pohjassa kun toi lukkorenkaan ura näkyy, asennusstefa on tässä jo poistettu
Kuva
ja lukitusrengas napsautetaan paikalleen
Kuva
vielä pölysuoja, joka menee paikalleen ihan sormilla
Kuva

Painetaan teleskooppi kasaan
Kuva
mä laitoin lokarin kiinnikkeestä ruuvupenkkiin systeemin kiinni, siten, että se oli pystysuorassa. Lisätään öljyt. Tässä tapauksessa melkein puol litraa, eli kunnes pinta on 113mm ylätasosta
Kuva
Tässä vaiheessa kannattaa nostaa ja laskea vaimenninta viis kuus kertaa, niin ilmat poistuu
sit voikin jo tunkea jousen paikalleen ja nostaa sormilla vaimentimen ylös
Kuva
peltiputki paikalleen ja painetaan taas jousta alaspäin, että 17mm avain mahtuu väliin
Kuva
jatkuu...
Pidetään kiinni 17mm avaimesta ja kiristetään pääty vaimentimeen. Nostetaan putki ylös ja pääty kiinni teleskooppiin (sillä 32mm hylsyllä, ja ei apinanraivolla!)
Kuva
laitetaan se kolmitappinen esijännityksen säätöhimmeli. katso et ne tapit menee reikiinsä!
Kuva
sen päälle prikka
Kuva
ja ruuvataan vielä esisäätömokkula haluttuun korkeuteen (alunperin mulla 3 viivaa näkyvissä). ton o-renkaan voi kans voidella silikonirasvalla. ja muista se lukkorengas myös
Kuva
ja palikat kiinni mopoon
jamba
Viestit: 326
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
Paikkakunta: Ruhtinansalmi

Re: Bulun tuunausta

Viesti Kirjoittaja jamba »

Olipa hyvä, että tämäkin vielä löyty, vaikkei kuvat enää näykkään. Löytyivät omalta koneelta kylläkin. Eli taas tuli vaihdettua keulastefat, tosin nyt en vaihtanu puslia, kun näyttivät vielä teflonit ihan hyviltä. Juhannuksen jälkeen ajelin Lahdesta kotio päin koko hemmetin matkan sateessa. Kerran pötsähti Kuhmon kohdilla, että jostain varmaan löi tulpanjohto läpitte. Tuntuu sadetta kuitenkin kestävän. Elikkäs 57tkm ja keulastefojen vaihto huoltoraporttiin 8)
Vastaa Viestiin