KTM Freeride
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: KTM Freeride
Veskun (Motokeidas) ajoasento ton Freeriden päällä on just luonnikas, kunten munkin - no veskuhan on kans melko tappi. Ajoasentoa saa toki säädettyä, jalkatapit ei missään nimessä ole suhteessa sarvii takana, mutta penkin ja tapin väli on pieni, ehkä siitä syntyi tuo fiilis? Toisaalta, kookkaat kuskit sietää ajellakin kookkaammilla (ja painavammilla ) mopoilla
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: Ke Loka 26, 2011 4:59 pm
- Pyörä: '15 250 EXC-F SixDays
- Paikkakunta: Keskeinen Uusimaa
Re: KTM Freeride
Meikäläinen Freeriden päällä voisi olla vain lähinnä huvittavaa, kun tahtoo 690:n tanko olla liian alhaalla edelleen vaikka on Biltsun korotuspalaset kaikkineen paikoillaan. Voisin mä sen 5 cm per reisiluu lahjoittaa jollekin, niin vois ajoasentokin kohentua?
Re: KTM Freeride
Mäkin pääsin testaamaan tuota freerideä sunnuntaina. Alkuun vähän hämäsi vaihdepolkimeen ulettuminen, kun se oli aika ylös säädetty(vähän kuten trialeissakin, ettei vahingossa vaihtele vaihteita). Pian siihen tottui, kun ei laatikkoa tarvinnut oikeastaan juurikaan ajaessa sekoitella. Kivisellä suomienskapolulla tuli sellainen olo, että alkoi etsimään niitä isoimpia kiviä, ei sen takia että olisi niitä väistellyt, vaan sen takia, että niiden yli oli niin hauska ajaa. Takakumin pito oli myös positiivinen yllätys. Jarrut ja alusta piisasi aivan hyvin 80kg kuskille sunnuntaikötöttelyvauhdeissa. Veikkaan, että suurimalle osalle kuskeista jarrut, alusta tai muut pyörän ominaisuudet eivät ole se heikoin lenkki...
Mitä kivisempi maasto, niin sen hauskemmalta tuo tuntui.
-ville
Mitä kivisempi maasto, niin sen hauskemmalta tuo tuntui.
-ville
---x mopolla suohon x---
- MTRO
- Viestit: 330
- Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 11:56 am
- Pyörä: 950SE, 525 EXC, 150TPI
- Paikkakunta: E-K
Re: KTM Freeride
Meillä on tuollainen Freeride pääasiallisesti kauniimman osapuolen ajossa. Pyörän valinnassa otettiin huomioon kuskin kokoa varsin paljon sekä helppoa käsiteltävyyttä.
Pyörällä on nyt ajettu 15 h. Eteen ja taakse on vaihdettu jäykemmät jouset ja alle nappulat.
Mistään soratielingosta ei ole kyse ja se oli tiedossa pyörää hankittaessa. Tähän asti on ajettu pääasiallisesti metsäautoteitä, polkuja ja helpohkoa enskarataa. Eilen käytiin sitten hivenen haastavimmissa maastoissa. Ihmetellä pitää, miten nainen selviytyi koko reitistä läpi (tämä ei ole sovinismia vaan enempi ajokokemuksen vähyydestä johtuvaa ihmettelyä). Yhdessä, isommassa kivisessä mäessä, johon tullaan 90 asteen mutkasta, piti minun ajaa pyörä ylös. Ajoin ensin oman pyörän, piikkisen exc:n ylös. Freeride tuntui jotenkin naurettavan helpolta ajaa, tuntui että se kiipeää mihin vaan. Moottori vääntää tasaisesti ja hallittavuus on helppoa. Jarrujen tehottomuutta ei omissa vauhdeissa ole tullut huomattua. Käytetyn näköisen pyörästä saanee todella helpolla, muovit / tarrat ovat hyvin pehmeät. Kulutus eilen oli yllättävän suuri, 90 km/4,3 litraa...
Tankkiin tuntuu saavan tankattua 4.8 litraa.
Ehkä eniten haluan sanoa, että mainospuheet helposti ajettavasta pyörästä pitävät kyllä paikkansa. Mopo suorastaan houkuttaa leikittelemään olemuksellaan.
Ja kyllä, se on kevyt työntää metsässä, sähkölinjalla ja metsäautotiellä, sekin todettiin eilen.
Jostain syystä akulle menevä johtonippu oli onnistunut tavoittamaan pakoputken ja pääsulake paloi yhden johdon sulamisen seurauksena. Pääsulakkeet ovat todella epämiellyttävässä paikassa ja vaatisivat 7-vuotiaan käden ja asbestihanskan. No, tämä aiheutti sen, että piti entistä tarkemmin tutkiskella johtojen reititykset.
Pyörällä on nyt ajettu 15 h. Eteen ja taakse on vaihdettu jäykemmät jouset ja alle nappulat.
Mistään soratielingosta ei ole kyse ja se oli tiedossa pyörää hankittaessa. Tähän asti on ajettu pääasiallisesti metsäautoteitä, polkuja ja helpohkoa enskarataa. Eilen käytiin sitten hivenen haastavimmissa maastoissa. Ihmetellä pitää, miten nainen selviytyi koko reitistä läpi (tämä ei ole sovinismia vaan enempi ajokokemuksen vähyydestä johtuvaa ihmettelyä). Yhdessä, isommassa kivisessä mäessä, johon tullaan 90 asteen mutkasta, piti minun ajaa pyörä ylös. Ajoin ensin oman pyörän, piikkisen exc:n ylös. Freeride tuntui jotenkin naurettavan helpolta ajaa, tuntui että se kiipeää mihin vaan. Moottori vääntää tasaisesti ja hallittavuus on helppoa. Jarrujen tehottomuutta ei omissa vauhdeissa ole tullut huomattua. Käytetyn näköisen pyörästä saanee todella helpolla, muovit / tarrat ovat hyvin pehmeät. Kulutus eilen oli yllättävän suuri, 90 km/4,3 litraa...
Tankkiin tuntuu saavan tankattua 4.8 litraa.
Ehkä eniten haluan sanoa, että mainospuheet helposti ajettavasta pyörästä pitävät kyllä paikkansa. Mopo suorastaan houkuttaa leikittelemään olemuksellaan.
Ja kyllä, se on kevyt työntää metsässä, sähkölinjalla ja metsäautotiellä, sekin todettiin eilen.
Jostain syystä akulle menevä johtonippu oli onnistunut tavoittamaan pakoputken ja pääsulake paloi yhden johdon sulamisen seurauksena. Pääsulakkeet ovat todella epämiellyttävässä paikassa ja vaatisivat 7-vuotiaan käden ja asbestihanskan. No, tämä aiheutti sen, että piti entistä tarkemmin tutkiskella johtojen reititykset.
- Seppo Honkanen
- Viestit: 704
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 3:30 pm
- Pyörä: EXC-R450 6D, EXC150TPi, 690 Enduro R
- Paikkakunta: Vantaa/Nurmijärvi
Re: KTM Freeride
KTM-pastori testaa: Freeride 2013 vs EXC125 2011
Kattelin tossa sänkikrossien aikaan, että isopyöräinen 85:nen on jäämässä pieneksi jälkikasvulle. ”Pikkuäijä” on suurinpiirtein saman mittainen kuin isänsä ja lisää mittaa tulee joka päivä (ainakin syömistahdista päätellen). Mietin, mitä kasivitosen tilalle? Piikki on turhan ärhäkkä ja joku Honda CRF230 on turhan painava sekä laiska (väärän merkkinenkin…).
Speksien perusteella KTM Freeride vaikutti sopivalta seuraajalta, siispä koeajopyörää kyselemään. Racing Biken suosiollisella avustuksella sainkin KTM Nordicin koeajopyörän koko viikonlopuksi. Ensivaikutelmat olivat seuraavat: yhtä painava kuin piikki, melkein yhtä korkea kuin piikki, ruiskusta johtuvat ärsyttävyydet (bensapumppu, ei kickstarttia, kaasuun vastaavuuden epämääräisyys). Ajossa ilme kuitenkin levisi hymyyn; melkein yhtä ketterä kuin oikea trial, hyvä alavääntö, hiljainen käyntiääni. Vakioajopätkillä mitkään haastavat paikat eivät tuottaneet mitään ongelmia trialrenkailla ja lyhyillä välityksillä. Parin tunnin testin jälkeen mopo jouti jo jälkikasvullekin – ei liian korkea ja painokaan ei tuottanut ongelmia. Ajossa hyvä vääntö verrattuna kasivitoseen tuotti pari yllätystä ja toi ilmi puutteita ajokokemuksessa – kytkimen käytön opetteluun pitää selkeästi panostaa. Kytkintä tarvitaan myös hidasajoon eikä vain liikkeelle lähtöön ja vaihtamiseen. Loppuklausuuli oli kuitenkin, että tämmöinen pitää saada.
Uusi Freeride tuli taloon marraskuun alkupuolella, mutta testaaminen jäi vaillinaiseksi ennen lumentuloa. Itse ehdin käydä ajamassa kerran jälkeä uudelle ajoreitin pätkälle ja poika ei kertaakaan. Lumikausi toi tullessaan treenaamisen Kärme Kustaalle ja spoorin teko talkoot joka lauantai, joten Freeride jäi kylmään tallin odottelemaan ilman nastoja. Vihdoin tänään, kun edellinen työnantajani järjesti minulle harrastusvapaan joulukuussa ja kakkoskämpässä aloitettu vessaremonttikin tuli valmiiksi, järjestyi aikaa Freeriden nastarengastukseen. Kun renkaat oli väännetty alle, piti heti lähteä spoorin testaamaan millainen talvipyörä se on. Heti ensimmäisen kilsan jälkeen tuntui hyvältä, pyörä on todellakin ketterä mutta silti suuntavakaa. Satula on sikakova, mutta kuitenkin siedettävä. Vääntö on mahtava verrattuna piikkiin ja potkua muutenkin riittävästi. Jousitus muistutti lyhyydestään, mutta hitaammilla osuuksilla se on ihan ok. Vaikeat paikat (lue: kiviset ylämäet) menivät ongelmitta, joten ei edelläänkään yllätyksiä. 8,5 km kierroksen ja 25 minuutin jälkeen oli aika vaihtaa vaihtaa pyörää ja verrata omaa piikkiä Freerideen. Piikki tuntui nyt korkealta ja kankealta, teho ja vääntö olemattomilta sekä jousitus järjettömän kovalta. Ihmettelin, miten olen viitsinyt yli kovalla pyörällä hinkata joka lauantai spooria. Huomenna alkaa jousituksen säätö löysemmäksi! Sinänsä jousitus nieli kyllä kaikki epätasaisuudet, ehkä vika onkin olemattomasssa vauhdissani. Skog on säätänyt iskarit kesäkelille ja tapeilta ajoon, joten eihän se voikaan toimia. Vertailukierroksen jälkeen oli aika tarkistaa, mitä Lumian Sportstracker kertoi kierrosajasta. Kierrosaika oli muutaman sekunnin sisään sama kuin Freeridella! Uusintatesti ajetaan torstaina, kun piikin jousitus on pehmennetty ja Freeridelle on tehty eka öljynvaihto.
Kattelin tossa sänkikrossien aikaan, että isopyöräinen 85:nen on jäämässä pieneksi jälkikasvulle. ”Pikkuäijä” on suurinpiirtein saman mittainen kuin isänsä ja lisää mittaa tulee joka päivä (ainakin syömistahdista päätellen). Mietin, mitä kasivitosen tilalle? Piikki on turhan ärhäkkä ja joku Honda CRF230 on turhan painava sekä laiska (väärän merkkinenkin…).
Speksien perusteella KTM Freeride vaikutti sopivalta seuraajalta, siispä koeajopyörää kyselemään. Racing Biken suosiollisella avustuksella sainkin KTM Nordicin koeajopyörän koko viikonlopuksi. Ensivaikutelmat olivat seuraavat: yhtä painava kuin piikki, melkein yhtä korkea kuin piikki, ruiskusta johtuvat ärsyttävyydet (bensapumppu, ei kickstarttia, kaasuun vastaavuuden epämääräisyys). Ajossa ilme kuitenkin levisi hymyyn; melkein yhtä ketterä kuin oikea trial, hyvä alavääntö, hiljainen käyntiääni. Vakioajopätkillä mitkään haastavat paikat eivät tuottaneet mitään ongelmia trialrenkailla ja lyhyillä välityksillä. Parin tunnin testin jälkeen mopo jouti jo jälkikasvullekin – ei liian korkea ja painokaan ei tuottanut ongelmia. Ajossa hyvä vääntö verrattuna kasivitoseen tuotti pari yllätystä ja toi ilmi puutteita ajokokemuksessa – kytkimen käytön opetteluun pitää selkeästi panostaa. Kytkintä tarvitaan myös hidasajoon eikä vain liikkeelle lähtöön ja vaihtamiseen. Loppuklausuuli oli kuitenkin, että tämmöinen pitää saada.
Uusi Freeride tuli taloon marraskuun alkupuolella, mutta testaaminen jäi vaillinaiseksi ennen lumentuloa. Itse ehdin käydä ajamassa kerran jälkeä uudelle ajoreitin pätkälle ja poika ei kertaakaan. Lumikausi toi tullessaan treenaamisen Kärme Kustaalle ja spoorin teko talkoot joka lauantai, joten Freeride jäi kylmään tallin odottelemaan ilman nastoja. Vihdoin tänään, kun edellinen työnantajani järjesti minulle harrastusvapaan joulukuussa ja kakkoskämpässä aloitettu vessaremonttikin tuli valmiiksi, järjestyi aikaa Freeriden nastarengastukseen. Kun renkaat oli väännetty alle, piti heti lähteä spoorin testaamaan millainen talvipyörä se on. Heti ensimmäisen kilsan jälkeen tuntui hyvältä, pyörä on todellakin ketterä mutta silti suuntavakaa. Satula on sikakova, mutta kuitenkin siedettävä. Vääntö on mahtava verrattuna piikkiin ja potkua muutenkin riittävästi. Jousitus muistutti lyhyydestään, mutta hitaammilla osuuksilla se on ihan ok. Vaikeat paikat (lue: kiviset ylämäet) menivät ongelmitta, joten ei edelläänkään yllätyksiä. 8,5 km kierroksen ja 25 minuutin jälkeen oli aika vaihtaa vaihtaa pyörää ja verrata omaa piikkiä Freerideen. Piikki tuntui nyt korkealta ja kankealta, teho ja vääntö olemattomilta sekä jousitus järjettömän kovalta. Ihmettelin, miten olen viitsinyt yli kovalla pyörällä hinkata joka lauantai spooria. Huomenna alkaa jousituksen säätö löysemmäksi! Sinänsä jousitus nieli kyllä kaikki epätasaisuudet, ehkä vika onkin olemattomasssa vauhdissani. Skog on säätänyt iskarit kesäkelille ja tapeilta ajoon, joten eihän se voikaan toimia. Vertailukierroksen jälkeen oli aika tarkistaa, mitä Lumian Sportstracker kertoi kierrosajasta. Kierrosaika oli muutaman sekunnin sisään sama kuin Freeridella! Uusintatesti ajetaan torstaina, kun piikin jousitus on pehmennetty ja Freeridelle on tehty eka öljynvaihto.
Re: KTM Freeride
Nuorena miehenä, kun oli aina renkaista(rahasta) pula, niin tuli jonkun verran ajettua trialkuvioisilla renkailla ja kyllä täytyy sanoa, että trialkuvion pito kivikossa on hirveän hyvä. Harva varmaan nykyään tulee enskapyörässä kokeilleeksi, mutta kokemus on avartava.
- hannuk
- Viestit: 1158
- Liittynyt: Ma Tammi 09, 2006 9:00 am
- Pyörä: 570 FE, 250 EXC-F
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: KTM Freeride
Noita Sepin kallio pätkiä on tullut ajettua viime kesänä/syksynä trial kumeilla ja meinaan pitää jatkossakin karkeampien nappuloiden vaihtoehtona toisilla vanteilla trial kumit. Kummasti enemmän luottoa etenemiseen kun ei tarvi pelätä että sutasee tyhjää kalliolla varsinkin jos on märkää.
Toivottavasti saan junailtua omat menot niin että pääsis torstaina mukaan ihmetteleen menoa.
Toivottavasti saan junailtua omat menot niin että pääsis torstaina mukaan ihmetteleen menoa.
Oma vastuu! Artisti maksaa...
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: KTM Freeride
Tulihan tänään ajettua 50km spooria Freeridellä. Ensimmäinen fiilis kun istui pyörän päälle oli että onpa köykänen ja matala. Pyörän ajoasento tuntui olevan etupainoinen ja jalkatapit melko takana. Moottori vastasi kaasuun herkästi ja vääntöä tuntui olevan reippaasti ja spoorissa eteneminen kolmos vaihteella oli vaivatonta. Pyörän teho riitti spooriin mainiosti ja onnistuin roikkumaan kaverin kaksisatasen perässä kohtuullisesti. Nopeuden kasvaessa alkoi Freeriden alustan joustovarat auttamatta loppua ja isommissa pateissa olikin pakko hiljentää kun pyörä alkoi pomppia ulos spoorista. Mitä tiukempaa syheröä ja puunkiertoa oli radalla niin sitä paremmin pyörän ketteryys pääsi oikeuksiinsa ja normaalisti omalla pyörällä hankalalta tuntuva radan osuus olikin Freeridella ehkä se paras ajettava. Vauhdikkaaseen spooriajoon alustan joustojen pituus ei riitä mutta rauhalisempaan etenemiseen Freeride on varsin mainio laite. Helpon käsiteltävyyden vuoksi pyörä sopiikin mielestäni parhaiten aloittelijalle tai satunnaiselle surauttajalle joka ei aja kelloa vastaan vaan nauttii "sunnuntai endurosta" kuntoilumielessä..
Pakoputki on hyvin suojassa panssarin alla eikä polta reikiä lahkeeseen. Maavaraa jää kuitenkin reilusti
Hiljaiset tuplaputket eivät ärsytä naapureita
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM Freeride
Kävin eilen MotoJyskyllä ajamassa Freeridella. Tykkäsin kyllä, pyörä oli pienelle kuskille helppo, kevyt ja rento käsiteltävä. Tällaisella pyörällä on hyvä harjoitella temppuja ym. pyörän käsittelyä. Pyörä kiipesi nätisti jyrkähköä kivikkorinnettä ylös, tämä olisi näppärä pienillä metsäpoluilla, kivikossa, jyrkänteillä ym. Maantiellä en ajanut, en siitä osaa sanoa mitään. Tankki on pieni, joten pitkää reissua tällä ei tee. Jos pitäisi valita pelkkä metsäpyörä, valitsisin tämän. Kun menen uudestaan Jyskyn safareille, yritän jatkossakin saada Freeriden alle. En väsynyt lainkaan niin paljon, kuin muilla pyörillä ajaessani esim. KTM exc 250 tai 350, saatikka exc 560 tai nykyisellä 690 enduro R:llä.
"I am not so serious driver"
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: KTM Freeride
Oliks sä se ketä oli ottanu freeridest hienon edustuskuvan jyskyn facebook-sivuille?
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: Su Kesä 03, 2012 9:41 pm
- Pyörä: KTM 690 enduro R, eMTB
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: KTM Freeride
En valitettavasti ollut, olihan tuo nohevasti ajettu . Sain minäkin kyllä Freeriden nurin, kun piti ojasta keulia yli ja vähän lähti lapasesta .t.t.tammi kirjoitti:Oliks sä se ketä oli ottanu freeridest hienon edustuskuvan jyskyn facebook-sivuille?
Unohtui vielä kirjoituksessani kehua sitä seikkaa, että crossiradan spoorissakin pyörä meni mukavan ketterästi. Mukavat mielikuvat kaikinpuolin sunnuntain ajeluista. Pikku Hukalla on portaalla istujista punainen paita päällä .
"I am not so serious driver"
Re: KTM Freeride
Mitäs tämmönen kuluttaa? Minkälaista rangea voi tuolla pienellä tankilla odottaa?
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: KTM Freeride
No mitämitä, onko Kylänmieheen puraissut fillarikärpänen ja kohta on pihassa 350 moottorilla varustettu DH-pyörä?
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: KTM Freeride
Valehtelisin jos väittäisin ettei polttelis ollenkaan. Toi kulutus puoli muutaman muun seikan kanssa onneksi hieman jarruttaa mielihaluja vielä.
Re: KTM Freeride
Eihän nuo nykyajan ruiskunelarit kuluta bensaa juuri ollenkaan, varsinkaan tuo freeride.
---x mopolla suohon x---