Kartsan Trailwind
Valvoja: Moderaattorit
Kartsan Trailwind
Moro!
Hetken lurkkineena rohkaistuin kirjottamaan omasta projektista.
Pidemmän aikaa oli palava halu hankkia enduro, joten kävin viime kesänä Saksassa moponhakureissulla. Sieltä tarttu mukaan tämmöinen kikotin:
Yritin jo viime talvena hankkia Suzuki TS400:sta, mutta vaimo kielsi: "Ensin myyt Hondan pois!"
Noh, myin Hondan ja lähdin Saksaan ja Hannoverista löytyi tämä alle 20000 ajettu -99, "tyttöjen" enduro.
Old school-tyyppinä en juuri uudemmista mopoista välitä, mutta tämä sopi hyvin tarkoitusperiin. Tarkoitus on tehdä retrotus, eli Trailbike 70-luvun tyyliin.
Ensimmäiseksi piti purkaa katteet ja muut "rumentavat" tekijät:
Ebaysta löytyi Honda SL350:n alumiinilokarit huokeasti, jotka sain huolettomasti jesarilla kivasti kiinni
DT400:n tankki löytyi saksan maalta.
Tankin kylkiin piti tehdä kolot, että tankki istuu alemmas.
Järjettömän hiljaisen ja painavan orkkisvaimentimen tilalle hankin käytetyn Supertrapp E.A.R-putken, mikä painoi noin 5 kiloa vähemmän ja toivottavasti höpiseekin paremmin.
Niin ja se ihmeteippikin sai väistyä...
Lampuksi tuli tämmöinen näreenkestävä e-hyväksytty valonnäytin.
Lokakuisen asfalttikosketuksen saanut murtunut vilkkukytkinrunko sai tohoa ja alumiinipeltiä sisäänsä. Tuli melkein ehjän näköinen.
Mittarin valinnassa päänvaivaa aiheutti sijoitus, joten päätin ostaa tälläisen digimittarin, kun kerran semmonen oli orkkiksenakin, mutta se oli järjettömän ruma ja iso.
Tuo tulee tankin edessä olevaan koloon...
Penkin pohja tuli lasikuidusta.
Vanhaa penkkiä käytin hyväksi.
Päällinen on TS250:stä, jossa on kiva Suzukiteksti.
Penkin muodoissa ja leveydessä joutui tekemään kompromisseja tuon päällisen takia, mutta saattaa olla että teen ensi talvena toisen kehitysversion penkistä.
Tässä kuosissa se on nyt ja pitäis kovasti jaksaa rakennella, että pääsisi ajamaan. Tähtäimessä on että 15.5. ajan tallista ulos. Maalaukset ja pikkupipertelyt jää ens talveen. Kaikenlaisia häiriötekijöitä oli pitkin talvea, niin ei ole ehtinyt/jaksanut väkertää, mutta niinhän se kesä aina tulee liian aikasin, kun mopo on p****npäreinä.
Hetken lurkkineena rohkaistuin kirjottamaan omasta projektista.
Pidemmän aikaa oli palava halu hankkia enduro, joten kävin viime kesänä Saksassa moponhakureissulla. Sieltä tarttu mukaan tämmöinen kikotin:
Yritin jo viime talvena hankkia Suzuki TS400:sta, mutta vaimo kielsi: "Ensin myyt Hondan pois!"
Noh, myin Hondan ja lähdin Saksaan ja Hannoverista löytyi tämä alle 20000 ajettu -99, "tyttöjen" enduro.
Old school-tyyppinä en juuri uudemmista mopoista välitä, mutta tämä sopi hyvin tarkoitusperiin. Tarkoitus on tehdä retrotus, eli Trailbike 70-luvun tyyliin.
Ensimmäiseksi piti purkaa katteet ja muut "rumentavat" tekijät:
Ebaysta löytyi Honda SL350:n alumiinilokarit huokeasti, jotka sain huolettomasti jesarilla kivasti kiinni
DT400:n tankki löytyi saksan maalta.
Tankin kylkiin piti tehdä kolot, että tankki istuu alemmas.
Järjettömän hiljaisen ja painavan orkkisvaimentimen tilalle hankin käytetyn Supertrapp E.A.R-putken, mikä painoi noin 5 kiloa vähemmän ja toivottavasti höpiseekin paremmin.
Niin ja se ihmeteippikin sai väistyä...
Lampuksi tuli tämmöinen näreenkestävä e-hyväksytty valonnäytin.
Lokakuisen asfalttikosketuksen saanut murtunut vilkkukytkinrunko sai tohoa ja alumiinipeltiä sisäänsä. Tuli melkein ehjän näköinen.
Mittarin valinnassa päänvaivaa aiheutti sijoitus, joten päätin ostaa tälläisen digimittarin, kun kerran semmonen oli orkkiksenakin, mutta se oli järjettömän ruma ja iso.
Tuo tulee tankin edessä olevaan koloon...
Penkin pohja tuli lasikuidusta.
Vanhaa penkkiä käytin hyväksi.
Päällinen on TS250:stä, jossa on kiva Suzukiteksti.
Penkin muodoissa ja leveydessä joutui tekemään kompromisseja tuon päällisen takia, mutta saattaa olla että teen ensi talvena toisen kehitysversion penkistä.
Tässä kuosissa se on nyt ja pitäis kovasti jaksaa rakennella, että pääsisi ajamaan. Tähtäimessä on että 15.5. ajan tallista ulos. Maalaukset ja pikkupipertelyt jää ens talveen. Kaikenlaisia häiriötekijöitä oli pitkin talvea, niin ei ole ehtinyt/jaksanut väkertää, mutta niinhän se kesä aina tulee liian aikasin, kun mopo on p****npäreinä.
- t.t.tammi
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ke Kesä 13, 2007 10:22 pm
- Pyörä: Pan European 1991
- Paikkakunta: paimio
- Viesti:
Re: Kartsan Trailwind
Hieno projekti.
Toivottavasti saat pian valmiiksi ja pääset ajamaan.
Toivottavasti saat pian valmiiksi ja pääset ajamaan.
-
- Viestit: 326
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 3:59 pm
- Pyörä: MT604E, Frigerio 250F7, Bonneville
- Paikkakunta: Ruhtinansalmi
Re: Kartsan Trailwind
Älymagee!!! Retrolookin teko näkyy onnistuvan hienosti. peukkuja
Re: Kartsan Trailwind
Tämän viikon olen tehnyt kiinnikkeitä ja hitsannut ne kiinni, kamalaa jälkeä... Eipä tuo puikolla hitsaaminen ole mun laji, tai hitsaaminen yleensäkään. Vielä olen toiveikas, että 15. päivä ajan tallista ulos. Mittari tankin "kolossa" on jättekiva.
Re: Kartsan Trailwind
Eipä ehtinyt tuohon 15. päivään valmistua ajokuntoiseksi. Vielä puuttuu taakse runkoon putkiluuppi ja siihen pakoputken kiinnike ja bensahanan muhvi on hitsaamatta, sain kyllä ulkoistettua ne, kun hitsaustaito on olematon ja puikolla en uskalla lähteä tökkimään. Samainen kaveri vääntää sen putkenkin.
Kauhea kuume päästä ajamaan!
Kauhea kuume päästä ajamaan!
Re: Kartsan Trailwind
Nyt on ekat savut otettu, tuntu vastaavan kaasuunkin aika hyvin. En pääsuuttimelle asti päässyt kaupungissa, mut pitää käydä motarilla kokeilemassa. Ala- ja keskialue tuntu hyvältä persdynon mukaan. Nyt vielä se luuppi ja vaimentimen kiinnike niin pääsee tosissaan kokeilemaan.
Otin videonpätkän, saa nähdä osaanko liittää sen tänne...
http://i378.photobucket.com/albums/oo22 ... 5E2577.mp4
Otin videonpätkän, saa nähdä osaanko liittää sen tänne...
http://i378.photobucket.com/albums/oo22 ... 5E2577.mp4
Re: Kartsan Trailwind
Nyt on putkimutka taiteltu ja hitsattu...
Alkaa hitsauskin luonnistumaan, en onnistunut kuin yhden reijän tekemään.
Pakoputken on kiinnikekin tehty, enää vähän suihkin maalia ja pääsen ajelulle. Ekan testin jälkeen tulin siihen tulokseen, että etulampun kiinnike pitää tehdä paksummasta latasta, kun tärisee niin pirusti. Teen sen jos ehdin/huvittaa huomenna.
Alkaa hitsauskin luonnistumaan, en onnistunut kuin yhden reijän tekemään.
Pakoputken on kiinnikekin tehty, enää vähän suihkin maalia ja pääsen ajelulle. Ekan testin jälkeen tulin siihen tulokseen, että etulampun kiinnike pitää tehdä paksummasta latasta, kun tärisee niin pirusti. Teen sen jos ehdin/huvittaa huomenna.
Re: Kartsan Trailwind
Moro!
Nyt kesä on taas ohi ja mopokin levännyt tallissa muutaman kuukauden, täytyisi taas aloittaa rakentelu. Laitoin kikottimen talviteloille jo syyskuussa, ehdin ajella 4000km. Pyörä toimi hyvin koko kesän, paitsi startin jouduin huoltamaan.
Tarkoitus oli aloittaa rakentelu ajoissa, mutta auton temppuilu on vienyt aikaa.
Nyt kun auto ei ole vieläkään täysin kunnossa, aloitin pyörän purkamisen. Oon kuitenkin suunnitellut pitkin kesää ja syksyä ja ostanut uuden "nahan" penkkiin. Se on semmosta kierrätettyä nahkaa, ihan vaan luontoa säästääkseni. Noh, oli se halpaakin.
Ajatus on tehdä yhden istuttava penkki ja perään pieni tarakka, johon voi laittaa irrotettavan penkin matkustajalle. Penkin pintaan tulee tuck´n roll-tyylinen päällinen, jos osaan ommella ompelukoneella. Toivottavasti osaan ommella paremmin kuin hitsata.
Kylkipalat pitäis tehdä kans. Yritin jo peltiä väännellä, mutta en tykännyt/osannut, niin päädyin lasikuituun. Täytyy vaan ensin tehdä jonkinmoiset muotit.
Sitten mopon purku runkoon asti, "hitsausten" yms. siistiminen, maalaus ja takasin kasaan ja ajelulle. Sillon varmaan onkin jo elokuu.
Nyt kesä on taas ohi ja mopokin levännyt tallissa muutaman kuukauden, täytyisi taas aloittaa rakentelu. Laitoin kikottimen talviteloille jo syyskuussa, ehdin ajella 4000km. Pyörä toimi hyvin koko kesän, paitsi startin jouduin huoltamaan.
Tarkoitus oli aloittaa rakentelu ajoissa, mutta auton temppuilu on vienyt aikaa.
Nyt kun auto ei ole vieläkään täysin kunnossa, aloitin pyörän purkamisen. Oon kuitenkin suunnitellut pitkin kesää ja syksyä ja ostanut uuden "nahan" penkkiin. Se on semmosta kierrätettyä nahkaa, ihan vaan luontoa säästääkseni. Noh, oli se halpaakin.
Ajatus on tehdä yhden istuttava penkki ja perään pieni tarakka, johon voi laittaa irrotettavan penkin matkustajalle. Penkin pintaan tulee tuck´n roll-tyylinen päällinen, jos osaan ommella ompelukoneella. Toivottavasti osaan ommella paremmin kuin hitsata.
Kylkipalat pitäis tehdä kans. Yritin jo peltiä väännellä, mutta en tykännyt/osannut, niin päädyin lasikuituun. Täytyy vaan ensin tehdä jonkinmoiset muotit.
Sitten mopon purku runkoon asti, "hitsausten" yms. siistiminen, maalaus ja takasin kasaan ja ajelulle. Sillon varmaan onkin jo elokuu.
Re: Kartsan Trailwind
Jotain edistystä tapahtunut...
Re: Kartsan Trailwind
Jotain uutta oon taas oppinut, nimittäin ompelemisen taidon. Tai olinhan joskus ala-asteella viimeksi ommellut ompelukoneella.
Vähän hakemista aluksi, mut kun sai koneen säädöt kohdalleen ja sai hiukan kokemusta, alkoi sujua. Kuskin penkkiä pitää vielä hieroa, että saan semmosen kuin haluan ja matkustajan palli pitää tehdä kokonaan uusiksi. Ennakkoarviosta poiketen tuck´n rolleista tuli aika hyvät.
Tossa penkit.
Lasikuidusta sain aikaseksi sivuposket.
Lokareita en aiokaan maalata, kun sain ne kiilloteltua suhteellisen nätiksi.
Kun aikaa tuntuu olevan kaikkeen muuhun kuin oman pyörän rakenteluun, niin päätin jeesata kaveria tankin korkin kanssa. Se kun tykkäsi mun aikasemman pyörän korkista, niin päätettiin tehdä sillekin samanlainen.
Tällainen oli mun Hondassa.
Tankki mihin "uusi" korkki tulee
Korkki löytyi jostain piikkisestä CBR:stä.
Korkkiin ei ollut avaimia, mut onneksi olinkin tehnyt jo "avaimet" aikasemmin...
Poistin lukosta haitat, niin voi avata vaikka jäätelötikulla.
Tankki kun maalataan ja korkki kiillotetaan, niin tulee hyvä.
Tankin kyljet täytin myös
Viikon päästä onkin talviloma, niin ehdin väsätä tiukempaan tahtiin. Toivotaan, että kelit jatkuisi vielä muutaman viikon tämmöisenä, niin ei harmita katella muita motorista tuolla liikenteessä.
Niin joo, hitsaustaidotkin alkaa pikkuhiljaa parantua.
Vähän hakemista aluksi, mut kun sai koneen säädöt kohdalleen ja sai hiukan kokemusta, alkoi sujua. Kuskin penkkiä pitää vielä hieroa, että saan semmosen kuin haluan ja matkustajan palli pitää tehdä kokonaan uusiksi. Ennakkoarviosta poiketen tuck´n rolleista tuli aika hyvät.
Tossa penkit.
Lasikuidusta sain aikaseksi sivuposket.
Lokareita en aiokaan maalata, kun sain ne kiilloteltua suhteellisen nätiksi.
Kun aikaa tuntuu olevan kaikkeen muuhun kuin oman pyörän rakenteluun, niin päätin jeesata kaveria tankin korkin kanssa. Se kun tykkäsi mun aikasemman pyörän korkista, niin päätettiin tehdä sillekin samanlainen.
Tällainen oli mun Hondassa.
Tankki mihin "uusi" korkki tulee
Korkki löytyi jostain piikkisestä CBR:stä.
Korkkiin ei ollut avaimia, mut onneksi olinkin tehnyt jo "avaimet" aikasemmin...
Poistin lukosta haitat, niin voi avata vaikka jäätelötikulla.
Tankki kun maalataan ja korkki kiillotetaan, niin tulee hyvä.
Tankin kyljet täytin myös
Viikon päästä onkin talviloma, niin ehdin väsätä tiukempaan tahtiin. Toivotaan, että kelit jatkuisi vielä muutaman viikon tämmöisenä, niin ei harmita katella muita motorista tuolla liikenteessä.
Niin joo, hitsaustaidotkin alkaa pikkuhiljaa parantua.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Kartsan Trailwind
koritinaa?
Re: Kartsan Trailwind
Koritinaa.
-
- Viestit: 2005
- Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
- Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
- Paikkakunta: jokela
Re: Kartsan Trailwind
väri oli niin tutun näkönen
Saa miginkin saumoista helposti kaasutiiviit.
Saa miginkin saumoista helposti kaasutiiviit.
Re: Kartsan Trailwind
Joo, voi tukkia puikollakin tehtyjä reikiä. Muotojakin saa tehtyä "helposti", kun jaksaa vaan viilailla.
Re: Kartsan Trailwind
Sain kylkipalat pohjia ja maalia vaille valmiiksi.
Kuskin penkkiä sain hierottua, vielä joutuu vähän veivaamaan, kun sain rutattua yhden rollin...
Kuskin penkkiä sain hierottua, vielä joutuu vähän veivaamaan, kun sain rutattua yhden rollin...