Crossi/Tour-X kypärä
Valvoja: Moderaattorit
-
Koheltaja
- Viestit: 8074
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Samaa tekee TX2 pinlockilla, ei tiivisty kunnolla ja kosteilla keleillä pääsee vettä väliin ja sen jälkeen huurtuu. Pakkasilla en ole kokeillut mutta jos sinne rako jää niin aivan varmana on ikkuna huurussa.
Kylätason kurapyöräilijä.
- tertsu
- Viestit: 2813
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Mistä edullisesti varaosia Tour-X:ään vai saako mistään? Poistoventtiilin muovisuoja kappaleina ja uudet maksaa 46€ !
Kura lentää...
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Ebay tarkastettu? Onko se tuo osa, saisi parilla kympillä: http://www.ebay.de/itm/Original-ARAI-Ko ... 0982347491
- tertsu
- Viestit: 2813
- Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
- Pyörä: GGasGas EC450, KTM 990 S -07
- Paikkakunta: Oulu
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Jep, KVG menetelmää on käytetty ja Ebay.de tsekattu. Osanumero on 50-04153 ja ei siis tuo osa.an13 kirjoitti:Ebay tarkastettu? Onko se tuo osa, saisi parilla kympillä: http://www.ebay.de/itm/Original-ARAI-Ko ... 0982347491
Kura lentää...
- jlohikoski
- Viestit: 230
- Liittynyt: Ke Syys 27, 2006 9:04 pm
- Pyörä: gs1150adv R1200gs
- Paikkakunta: Kauhajoki
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Arai Tour X3 vs. Shoei Syncrotec talvikäytössä.
Lipalliset kypärät tuntuu olevan suosiossa enduroporukoissa, joten päätin itsekin koittaa onko sellaisesta mihinkään. Sopisihan se tyyliinkin paremmin kuin normaali avattava umpikypärä.
Shoein avattavasta umpikypärästä ei ole muuta kuin positiivisia kokemuksia. Istuu hyvin, ja on silmälasienkäyttäjälle aivan ehdoton mopoiluvaruste. Kypärän ja hupun pukeminen onnistuu hyvin silmälaseja riisumatta
Arain ensitestikeli oli passeli -10 poutasää.
Arain kypärä istuu päähän tiukasti, mutta ehdottoman sopivasti liikaa puristamatta, ja silmälasit saa ujutettua paikalleen kohtuu hyvin taiteilematta. Turvallisena pidetty D-rengashihnalukko on hirvittävän hankala käyttää vähänkään kohmeisin sormin, ja paksut vaatteet ja lyhyehkö kypärän hihna lisää vielä räpellysaikaa leuan alla. Shoeissa on kätevä ”tourinsalpa”.
Paksuissa vaatteissa tuli lämmin ja lasit veti huuruun kypärä päässä. No ei hätää ajattelin, kunhan päästään liikeelle huurut saa kyytiä ilmavirrasta. Mutta ei. Huuru pysyi silmälaseissa tuuletusaukon asennosta huolimatta, ja lisää alkoi kertymään visiirin sisäpinnalle pinlokistakin huolimatta. Visiirin avaaminen puhdisti rillit, mutta visiiri pysyi tiukasti huurussa. Visiiriin taisi kertyä avattunakin vain lisää huuretta hengitysilmasta, koska näkyvyyttä visiiri kiinni ei olut enää yhtään. Ajo ei onnistu oikein ollenkaan ilman jäätymisvaurioita naamassa visiiri auki -10 pakkasella. Siispä piti kääntyä takaisin hakemaan vanhaa tuttua Shoeita. Arain talvitesti jäi 15km mittaiseksi.
Talviajo ei siis onnistu ollenkaan Arain Tour X3:lla visiirillä huurtumisongelman vuoksi. Eikä kesällä sateella todennäköisesti tilanne ole parempi. Ajolasien kanssa tilanne on varmasti aivan toinen.
Shoeilla ei puolestaan ole minkäänlaista huurtumisongelmaa, varsinkaan pinlocin kanssa.
Päivän ajelun jälkeen katselin tarkemmin Tour X:n tuuletus-systeemiä. Ei ollut ihme, ettei visiiri pysynyt huurteettoma. Visiirille suunnatut tuuletusaukot puuttuu Araista tyystin. Huurteettomuus ei ole edes teoriassa mahdollista tuolla systeemillä.
Kypärämelu on kovempi Araissa kuin Shoeissa, mutta kuitenkin siedettävissä rajoissa, ja Arain melun taajuus on keskialuella olevaa kovahkoa kohinaa ollen kestettävissä (korvatulpilla tottakai). Ilmavirtavärinöitä ei ilmennyt pahemmin edes Gessun vakiotuulilasilla. Ilmavirrat tuntui ottavan lippaan jonkinverran, mutta ei läheskään häiritsevästi.
Arai Tour X3 on erittäin näyttävä ja laadukkaan oloinen kypärä, mutta Tour sanan voisi nimestä pudottaa suosiolla. Syncrotecin kanssa puolestaan pärjää vaikka loppuiän.
Tämä siis täysin henkilökohtaisena kokemuksena. Ja joku toinen on varmasti täysin eri mieltä !
Lipalliset kypärät tuntuu olevan suosiossa enduroporukoissa, joten päätin itsekin koittaa onko sellaisesta mihinkään. Sopisihan se tyyliinkin paremmin kuin normaali avattava umpikypärä.
Shoein avattavasta umpikypärästä ei ole muuta kuin positiivisia kokemuksia. Istuu hyvin, ja on silmälasienkäyttäjälle aivan ehdoton mopoiluvaruste. Kypärän ja hupun pukeminen onnistuu hyvin silmälaseja riisumatta
Arain ensitestikeli oli passeli -10 poutasää.
Arain kypärä istuu päähän tiukasti, mutta ehdottoman sopivasti liikaa puristamatta, ja silmälasit saa ujutettua paikalleen kohtuu hyvin taiteilematta. Turvallisena pidetty D-rengashihnalukko on hirvittävän hankala käyttää vähänkään kohmeisin sormin, ja paksut vaatteet ja lyhyehkö kypärän hihna lisää vielä räpellysaikaa leuan alla. Shoeissa on kätevä ”tourinsalpa”.
Paksuissa vaatteissa tuli lämmin ja lasit veti huuruun kypärä päässä. No ei hätää ajattelin, kunhan päästään liikeelle huurut saa kyytiä ilmavirrasta. Mutta ei. Huuru pysyi silmälaseissa tuuletusaukon asennosta huolimatta, ja lisää alkoi kertymään visiirin sisäpinnalle pinlokistakin huolimatta. Visiirin avaaminen puhdisti rillit, mutta visiiri pysyi tiukasti huurussa. Visiiriin taisi kertyä avattunakin vain lisää huuretta hengitysilmasta, koska näkyvyyttä visiiri kiinni ei olut enää yhtään. Ajo ei onnistu oikein ollenkaan ilman jäätymisvaurioita naamassa visiiri auki -10 pakkasella. Siispä piti kääntyä takaisin hakemaan vanhaa tuttua Shoeita. Arain talvitesti jäi 15km mittaiseksi.
Talviajo ei siis onnistu ollenkaan Arain Tour X3:lla visiirillä huurtumisongelman vuoksi. Eikä kesällä sateella todennäköisesti tilanne ole parempi. Ajolasien kanssa tilanne on varmasti aivan toinen.
Shoeilla ei puolestaan ole minkäänlaista huurtumisongelmaa, varsinkaan pinlocin kanssa.
Päivän ajelun jälkeen katselin tarkemmin Tour X:n tuuletus-systeemiä. Ei ollut ihme, ettei visiiri pysynyt huurteettoma. Visiirille suunnatut tuuletusaukot puuttuu Araista tyystin. Huurteettomuus ei ole edes teoriassa mahdollista tuolla systeemillä.
Kypärämelu on kovempi Araissa kuin Shoeissa, mutta kuitenkin siedettävissä rajoissa, ja Arain melun taajuus on keskialuella olevaa kovahkoa kohinaa ollen kestettävissä (korvatulpilla tottakai). Ilmavirtavärinöitä ei ilmennyt pahemmin edes Gessun vakiotuulilasilla. Ilmavirrat tuntui ottavan lippaan jonkinverran, mutta ei läheskään häiritsevästi.
Arai Tour X3 on erittäin näyttävä ja laadukkaan oloinen kypärä, mutta Tour sanan voisi nimestä pudottaa suosiolla. Syncrotecin kanssa puolestaan pärjää vaikka loppuiän.
Tämä siis täysin henkilökohtaisena kokemuksena. Ja joku toinen on varmasti täysin eri mieltä !
-
Koheltaja
- Viestit: 8074
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Crossi/Tour-X kypärä
No kun kerran pyydettiin... mun kokemukset DD lukosta taas on positiiviset, hanskat kädessä menee remmi kiinni/auki. Johtuu ehkä siitä että DD lukko on ainoa minkä hyväksyn kypärään ja olen tottunut sitä käyttämään vuosien ajan.jlohikoski kirjoitti:Ja joku toinen on varmasti täysin eri mieltä !
Kylätason kurapyöräilijä.
-
Jarno
- Viestit: 2617
- Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 2:39 pm
- Pyörä: KTM 640 Adv R
- Paikkakunta: Piikkiö
- Viesti:
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Ainakin noissa vanhemmissa tourx:ssä on siinä kuonossa rako josta puhaltaa visiiriin...jlohikoski kirjoitti: Päivän ajelun jälkeen katselin tarkemmin Tour X:n tuuletus-systeemiä. Ei ollut ihme, ettei visiiri pysynyt huurteettoma. Visiirille suunnatut tuuletusaukot puuttuu Araista tyystin. Huurteettomuus ei ole edes teoriassa mahdollista tuolla systeemillä.
!
Ulompi räppänä auki ja sisempi kiinni niin ilman pitäisi ohjautua visiirin suuntaan.
Ja DD-lukosta samaa mieltä Koheltajan kanssa, toimii.
Re: Crossi/Tour-X kypärä
Samoilla linjoilla jlohikosken kanssa. Tx4 mulla ja visiirin tuuletus sekä hiljaisuus ehdottomasti kuupan huonoimmat ominaisuudet. Muuten kyllä tuntuu hyvältä ja erityisen hyvää on pään tuulettuminen kaikki aukot auki.
DD-lukosta kyllä tykkään, ollu kaikissa muissa paitsi tuossa edellisessä. Hanskat kädessä en kyllä pysty sitä käyttämään.
DD-lukosta kyllä tykkään, ollu kaikissa muissa paitsi tuossa edellisessä. Hanskat kädessä en kyllä pysty sitä käyttämään.
"Kuta huonommat ja mäkisemmät tiet ovat, sitä voimakkaampi täytyy moottoripyörän olla." [Moottoripyörä ja sen hoito, s 9, vuodelta 1924]