Sisäkumit vai tubeless

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

Timo Kalkkila
Viestit: 428
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: Honda CRF1100L
Paikkakunta: Riihimäki

Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Nykyään näyttää olevan saatavilla "tubeless-konversioita" eli esim. kasisataseen saisi vaihdettua tubeless-pinnavanteet. Kysymys kuuluu olisiko moisessa hankinnassa mitään järkeä? Onko sisärenkaat vain pyöränvalmistajien keino säästää valmistuskustannuksissa vai onko niistä jotain etuakin? Painoa ainakin säästyy, pistoreikien paikkaaminen on helpompaa. Onko muuta?

http://www.alpinaraggi.it/en/

Timo
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Pyörivää massaa, jousittamaton massaa sekä hyrrävoimia vähemmän. Vaikuttaa jousituksen toimintaan, kiihtyvyyteen, jarrutuksiin, ketteryyteen positiivisesti. Myös renkaan runko myötäilee herkemmin ja hakee ne viimeiset pidon rippeet paremmin.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Creature
Viestit: 507
Liittynyt: Su Marras 07, 2004 1:56 am
Pyörä: Suzuki DR 800
Paikkakunta: Espoo

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Creature »

Aikoja sitten oli jossain mp-lehdessä jotakin vertailua. Päällimmäisenä mieleen jäi väite, jonka mukaan tubeless -rengas tyhjenee pistoreiän saaneena hitaammin eli vähemmän dramaattisesti. Tämän sanottiin perustuvan siihen, että sisärenkaallisessa ilma purkautuu tällöin sisä- ja ulkorenkaan väliin ja siten jotenkin nopeammin...

Varsinaisesta hyödystä en niin takuuseen menisi, paitsi myyjän osalta. Harrastamisen iloa sen sijaan saattaa ainakin hetkellisesti tarjota. Lihasvoimapyöräilyssä näistä tubelekseista ja renkaan keveydestä sanotaan olevan jo oikeasti hyötyä.

Onkohan muuten ulkorenkaista olemassa merkki- ja mallikohtaisia painotietoja/vertailuja? Kukaan punninnut?
Joh. 3:16

Solifer Export > Tunturi Tiger Aqua > Solifer Speed > Suzuki RG 125 > KTM GS 125 > Yamaha TDR 250 > Suzuki DR 650 RS > Suzuki VS 1400 Intruder > Suzuki DR 800S
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja mico »

Tuben yksi ongelma on kun ajaa kohtuu terävään pattiin niin rengas menee hetkellisesti niin ruttuun, että runko irtoaa vanteesta ja ilmat tulee pihalle, ainakin osittain. No, tämä tietty korjaantuu lisäämällä ilmaa jos renkaan runko ei ota itseensä.
Näin on käynyt muutamia kertoja ja aina sitä kummastellut missä se reikä on.... :shock:
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja THA »

Eikös bemussa muka oo TL type vanne vakiona? Kerran moiselle vanteelle renkana vaihtanu ja mielikuva jääny et vakiovannekin tars TL rengasta - ei kai se muuta tarvii kun TL-vannenauhaa?
Trialissa ajetaan aika nimellisillä paineilla, ilman lukkoja, takana TL, pito järjetön vs. mikään katunaggi ja ite sain pyörähtään lk. 1mm kun oikein koitin, tais just mittarin havaitseman desimaalin painetta puuttuu. Tätä vasten aika erikoista että painetta todella karkais tiekäytössä, kun se painetasokin on lk. 5-kertanen, kitka vannetta vasten vielä isommassa suhteessa, paino ei todellakaan tässä tapauksessa 5x70kg... mut ehkä mä en ymmärrä vaan tarpeeks katunagin sielunelämää kun siitä ei hyödyllistä kokemusta tähän oo.

Kaiken kaikkiaan: painoja löytyy rengasvalmistajien sivuilta, esim. Michelin, Mitas ja Kenda ilmottaa painot, Metzelerin paonot joutuu kaivaan rahtipainoista, Kingsien taas ilmotetut alle totuuden. Mut yleisesti ottaen kyl TL on mukavampi, etenkin norsunkortsuun verrattuna ero on vähän kuin enskanastalla tai ilman nastaa. Aina keväisin mopo tuntuu niin erinomaisen ketterältä ja kevyeltä käännellä, kuten esteitäkin ylittää, kun pääsee nastalastista eroon.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Avatar
mico
Viestit: 1366
Liittynyt: Ma Elo 22, 2011 10:28 pm
Pyörä: KTM 990 Dakar 30th edition
Paikkakunta: Pori

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja mico »

Trialissa ajetaan aika nimellisillä paineilla, ilman lukkoja, takana TL, pito järjetön vs. mikään katunaggi ja ite sain pyörähtään lk. 1mm kun oikein koitin, tais just mittarin havaitseman desimaalin painetta puuttuu. Tätä vasten aika erikoista että painetta todella karkais tiekäytössä, kun se painetasokin on lk. 5-kertanen, kitka vannetta vasten vielä isommassa suhteessa, paino ei todellakaan tässä tapauksessa 5x70kg... mut ehkä mä en ymmärrä vaan tarpeeks katunagin sielunelämää kun siitä ei hyödyllistä kokemusta tähän oo.
Uskokoon ken tahtoo, mulle aivan yks lysti :lol:
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Näkisin, että ilman karkaamisen dramaattisuus sisukkarenkaassa johtuu pinnanrei'istä ja sisukan repeilystä. Ei sillä etteikö sisäkumikin osaisi hiljaa vuotaa, mutta päällirenkaaseen harvoin tulee oravan kokoisia reikiä. Kun sisäkumi repeää, ilmat tule pinnarei'istä alta sekunnin. Tämä oli suurin syy sille, että tein motovanteista tubelekset. Tulee kalsareihin jälki, kun tappi maassa häviää renkaasta ilmat. Plussana tosiaan myös se, että niitä pyöriviä ja jousittamattomia massoja hävisi tasan kilo. Ihan joka vanteesta niitä ei kannata tehdä, jos vanteen reunassa ei ole kynnystä pitämässä kumin reunaa paikallaan, röyhtäisee rengas helposti. Kunhan tuossa noin puolentoista vuoden kuluttua alan taas harrastamaan näitä mopohommia, meinasin kokeilla tubeleksia myös maastokäyttöön. Fillarifoorumilla on aika loputtomasti juttua tubelesskehitelmistä ja tiivistys/paikkalitkuista.
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja timo »

Onhan se painoero äärimmillään melkoinen. Reilusti nastoitettu (kestävä) takakumi verrattuna tubeles- kesämalliin saattaa olla pari kiloa painavampi, ehkä enemmänkin. Tämä ero vaikuttaa jo ihan kaikkeen.
Silti, on siitä "talvi"-painosta iloakin; hyrrävoima vakauttaa mukavasti vauhdissa.
virta
Viestit: 855
Liittynyt: To Joulu 30, 2004 8:19 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja virta »

Eiköhän se sisäkumittoman suurin etu ole helppous koneella rengastöitä tehdessä. Tubeless vanteet noiden isompien bemareiden juttu.
- jani
Avatar
pkilpo
Viestit: 1463
Liittynyt: To Huhti 23, 2009 10:04 am
Pyörä: Husky 901 Expedition -23,Husky FE450 -16
Paikkakunta: Kempele

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Mulla on isossa gessussa tubeless renkaat ja ongelma niissä on se että ei voi käyttää alla 2 bar painetta. Jos yrittää pienempää painetta niin loputkin paineet lähtee aika nopeasti patikkoisessa maastossa kun rengas ei ilmeisesti kunnolla tiivisty vanteeseen kiinni ja muodonmuutokset renkaassa päästävät aina välissä ilmaa pois kun rengas iskee johonkin pattiin.
Aina pitää olla kompura mukana.
Kyllä sen kanssa pärjäilee, mutta kyllä sisäkumilliset varmaan käytännössä olisivat paremmat kun paineita pitää yrittää laskea alle sen 2bar.
Tämä minulla Heidenau K60 Scoutin kanssa ollut koko lähes 10tkm mitä ne on ollu alla.
Kuraköröttelijä
Timo Kalkkila
Viestit: 428
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 10:05 pm
Pyörä: Honda CRF1100L
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Timo Kalkkila »

Eli yhteenvetona plussat:
- jousituksen toiminta paranee massa pienetessä
- pyörä "ketteröityy" pienempien hyrrävoimien johdosta
- helpommat rengastyöt
- pienempi todennäköisyys hallinnanmenetykseen rengasrikon sattuessa

Miinuksiksi ei äkkisiltään jäänyt kuin tuo ilmankarkailu matalilla paineilla. Mutta tämmöistä on havaittu vain kahdessa tapauksessa, ainakaan kukaan muu ei ole vielä kertonut samaa. Voisko tuo olla rengastyypin ominaisuus? Heidenau K60 on nyt mainittu. Tai voiko rengasrasvan käyttö/käyttämättömyys vaikuttaa asiaan?

Timo
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Motovanteista on tarkoitus tehdä tubelekset ensi kesäksi 3M 4412N teipillä, ulkomailla on monet tehneet tolla teipillä pinnavanteista tiiviit ja hyvin on toiminut. Enskavanteita olen harkinnut tehtäväksi mutta katotaan nyt, pääsisi turhasta pyörivästä massasta eroon.

Kuva
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja THA »

Niin... kun maastossa ajetaan niin pinnoja joutuu, ainakin olis syytä!!!!, kiristään aikas usein, kuis toi teippi pysyy tiiviinä? Trialien tubeless-vannenauhat varmana sopis heittämällä, eikä oo kalliita.

Tarvii olla vanteen rakenteen/muodon aika erilainen verrattuna trialeihin, että ilma karkailee, yritin löytää hyvää kuvaa, mutta mitä itse olen ottanut, ei laatu riitä - oliko jolle kulle yllätys... :twisted: No mut miksei trialin vanne saman tien? Tosin en tiedä saako niitä aihioina, se on lähes 100% varma että poraukset ei sovi mihinkään muuhun kuin trialeihin, vakioporauksin.

ps., Skuikka, yritin Slimellä tehdä, ei toimi, eikä kyllä rengasrikoissakaan, melkosen paska litku niihin reikiin mitä nyt tulee. Fillarin litkulla bontrager tjsp., mitä niil duell's nyt ennen oli ennen kun fillaripuolesta luopuvat, toimi oikein hyvin trialin vannenauhan kans - mopossa siis persu enskavanteet Excel G4, 2,15x18" takana. Jos tarviit tota litkuu niin mulla taitaa vielä pari pulloo olla jemmassa, takanen tarvii molemmat molemmat kerralla muistaakseni.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Motofoorumilla jotkut on laittaneet nipan päähän pyöreän muoviteipin palasen ettei nippa kairaa reikää varsinaiseen teippiin jos/kun pitää pinnoja kiristellä.

Tubeless vannenauhoja silmäilin mutta niitäkään ei löytynyt kuin 18" vanteelle, ja vähän epäilyttää niiden pitävyys kun vanteissa ei ole huullosta mihin vannenauha tiivistyy.

EDIT: Ai niin, enhän mä edes aja maastoenskaa joten pinnojen kiristelyä ei tarvii kovin usein tehdä, ei ainakaan viime kesän perusteella.
Kylätason kurapyöräilijä.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Sisäkumit vai tubeless

Viesti Kirjoittaja THA »

Minkä mopon vanteelle oot laittamassa? Meinaan ei tossa enskavanteessakaan semmosta varsin ole ja se kyl piti, tosin oli tuo em. litku mukana. Niinhän ne väittää et fillareissa ei tarttis tubeless vanteen, tubeless nauhan ja tubelessa venttiilin kans tubeless renkaalle litkua, mut likan Mavic't ainakin tarvii, vaikka kaikki on samaa settia ja Contin ne keveimmät UST nakit eli Twisterit.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Vastaa Viestiin