Renkaat raskaaseen matkaenduroon
Valvoja: Moderaattorit
Minullakin viime vuonna ostettu TKC-80 90/90 21:nen etunen on pompottanut uudesta saakka n.50-60 km/h nopeuksissa. Sivuttaus vatkausta ei kyllä ole eikä tuo pompotuskaan ole haitaksi asti mutta havaittavissa kyllä. Ongelmahan onneksi poistuu kun siirrytään soralle/hiekalle:) Vanne tasapainoitettiin ja tarkastettiin samalla kun renkaan asennutin vanteelle joten uskon että heitto on kumessa.
ex. KTM 690R -09
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
ex. KTM 640 Adventure -04
ex. Yamaha 660 Tenere -94
- Stobe
- Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
Vaihdoin viime viikonloppuna myös TKC:t alle. Takanen pompottaa pienissä nopeuksissa aika pahasti. Ei tainnut takanen asettua vanteelle oikein kunnolla. Maantienopeuksissa pompotusta ei enää edes huomaa.
Renkaavaihtoprosessi oli aika rankka helteellä, sisärenkaita meni rikki ja vanha takarengas ei irronnut vanteen toiselta reunalta kuin leikkaamalla kumin poikki. Etunen vaihtui kyllä leikiten, eikä pompota yhtään. Tämä oli siis toinen itsetehty renkaanvaihto allekirjoittaneelle, ekalla kertaa kaikki meni jotenkin paljon helpommin paitsi silloinkin sai takarenkaan kanssa tapella vanteelta irroituksessa. Taitaa tuo pari vuotta sitten rengasliikkeessä laitettu (tubeles?)liima tehdä vieläkin tepposiaan.
Renkaavaihtoprosessi oli aika rankka helteellä, sisärenkaita meni rikki ja vanha takarengas ei irronnut vanteen toiselta reunalta kuin leikkaamalla kumin poikki. Etunen vaihtui kyllä leikiten, eikä pompota yhtään. Tämä oli siis toinen itsetehty renkaanvaihto allekirjoittaneelle, ekalla kertaa kaikki meni jotenkin paljon helpommin paitsi silloinkin sai takarenkaan kanssa tapella vanteelta irroituksessa. Taitaa tuo pari vuotta sitten rengasliikkeessä laitettu (tubeles?)liima tehdä vieläkin tepposiaan.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- Pyynikin näkötornilla tuntemattomaksi jäänyt pikkupoika KLE:n oransseista haitarikumeista
- anselmi
- Pyörä: GS 1200 Adventure, Suzuki GT 750
Minulla kävi Afrikkalaisen kanssa niin että eturenkaan sisärenkaassa oli pyöreä eikä pitkulainen sekä liian iso venttiilin ympärillä oleva kumivahvike.kirppu kirjoitti:Minullakin viime vuonna ostettu TKC-80 90/90 21:nen etunen on pompottanut uudesta saakka n.50-60 km/h nopeuksissa. Sivuttaus vatkausta ei kyllä ole eikä tuo pompotuskaan ole haitaksi asti mutta havaittavissa kyllä. Ongelmahan onneksi poistuu kun siirrytään soralle/hiekalle:) Vanne tasapainoitettiin ja tarkastettiin samalla kun renkaan asennutin vanteelle joten uskon että heitto on kumessa.
21 tuuman eturenkaassa ei päällysrenkaan reunojen välillä ole kuin pari senttiä tilaa jonka väliin kuminen vahvike on saatava sopimaan ettei sisärengas jää väliin ja aiheuta renkaalle heittoa.
Olen jo pitkään tehnyt rengastyöt sen vuoksi itse että jos virhe sattuu niin ei tarvi syyttää kuin itseään.
-
AndersReisen
- Pyörä: Triumph Tiger 955i
- Viesti:
Mitenkäs tuo TKC soveltuu matka-ajoon pääosin asfaltilla? Eli ajatuksena lähinnä Itä-Euroopan vaihtelevakuntoiset (maan)tiet, joilla Tourance ei välttämättä ole se paras vaihtoehto, kai.
AndersReisen
Reissuverkko
Reissuverkko
Mitäköhän alueita ja millaisia teitä sinulla on suunnitelmissa? Aika pitkälle täytyy mennä, että TKC tuntuisi oikealta valinnalta. Ainakin omien kokemusteni mukaan valintaa pitäisi tehdä ennemminkin Tourancen ja puhtaan asfalttirenkaan välillä, ellet sitten ole menossa todella pitkälle ja hakeudu tarkoituksella pienimmille sivupoluille. Omia kokemuksia ei tosin ole sen idempää kuin Karjalasta, Ukrainasta, Romaniasta ja Moldovasta.
-
AndersReisen
- Viesti:
Lähinnä ajattelin valtaväylien ulkopuolisia Baltian, Puolan, Slovakian, Unkarin ja Romanian teitä, unohtamatta mahdollisia ja todennäköisiä hiekkateitä. Puhtaita asfalttirenkaita en edes harkitse.Kunkku kirjoitti:Mitäköhän alueita ja millaisia teitä sinulla on suunnitelmissa? Aika pitkälle täytyy mennä, että TKC tuntuisi oikealta valinnalta. Ainakin omien kokemusteni mukaan valintaa pitäisi tehdä ennemminkin Tourancen ja puhtaan asfalttirenkaan välillä, ellet sitten ole menossa todella pitkälle ja hakeudu tarkoituksella pienimmille sivupoluille. Omia kokemuksia ei tosin ole sen idempää kuin Karjalasta, Ukrainasta, Romaniasta ja Moldovasta.
AndersReisen
Reissuverkko
Reissuverkko
Rengasvalinta on niin monesta kiinni... Se, mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Olen ajanut useaan otteeseen kaikissa noissa luettelemissasi maissa ja aina matkapyörällä. Alla on ollut tietenkin asfalttirenkaat. Minä en keksi parhaalla tahdollakaan yhtään syytä valita TKC-tyyppisiä renkaita tuollaiselle matkalle. Kaiken muun lisäksi ne ehtisivät kulua matkan aikana niin, että olisivat loppumatkasta tosi huonot.
Vaikka hakemalla hakisi hiekkateitä noista maista, niiden osuus kokonaisuudesta jäisi niin pieneksi, ettei sen perusteella kannata renkaita valita. Asfalttirengas tai Tourance, niistä on valittava.
Joskus minäkin saatan tosin olla mielipiteineni väärässä... Siis teoriassa.
Vaikka hakemalla hakisi hiekkateitä noista maista, niiden osuus kokonaisuudesta jäisi niin pieneksi, ettei sen perusteella kannata renkaita valita. Asfalttirengas tai Tourance, niistä on valittava.
Joskus minäkin saatan tosin olla mielipiteineni väärässä... Siis teoriassa.
Samoilla linjoilla Kunkun kanssa olen. Vaikka noista maista onnistuisi hiekkatietä löytämään, on matkalla joka tapauksessa niin paljon asvalttia, että nappuloilla matkaaminen on tuskaa. Yleisin tiepinnoite Baltiassa, Puolassa ja Slovakiassa on paikattu, urainen ja reikäinen asvaltti. Matkaendurorenkaat, kuten Tourance, ovat siitä hyviä, että kulutuspinnalla on paksuutta enemmän, kuin katurenkailla ja voisi olettaa että kestävät huonoa pintaa paremmin. Itse olen yleensä vaihtanut uudet renkaat ennen lähtöä, pintaa on silloin reilusti ja sateella Itä-Euroopan uraisilla teillä tuntuu turvallisemmalta. Tourancesta minulla on hyviä kokemuksia. Tässä nykyisessä pyörässä ensiasennuksena on Bridgestone Battlewingit, joita voin suositella yleisrenkaiksi, kun pääpaino ajamisessa on asvaltilla. Etenkin suuntavakavuus Battlewingeillä on huippuluokkaa.
-
AndersReisen
- Viesti:
Itellä on kokemusta nappularenkaista vain Metzeler Karooista, joilla asfalttiajo on aika tuskallista. TKC:stä olen lukenut sen sopivan myös kohtalaisesti asfalttiajoon. Siksi kysymykseni.
Mutta hyvä tietää, että Tourancella tai Anakeella pärjäilee noissa maisemissa. Liejuun, nurmikkoisille tai sammaleisille poluille ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä kaksi päällä seikkailemaan.
Mutta hyvä tietää, että Tourancella tai Anakeella pärjäilee noissa maisemissa. Liejuun, nurmikkoisille tai sammaleisille poluille ei kuitenkaan ole tarkoitus lähteä kaksi päällä seikkailemaan.
AndersReisen
Reissuverkko
Reissuverkko
- Stobe
- Pyörä: Caballero 700,ZRX1200R, KLE 500
TKC on mielestäni jopa erittäin hyvä ajaa asfaltilla, jopa reippaammilla matkanopeuksilla. Tuommoiselle pitkälle ulkomaanturneelle laittaisin kyllä Tourance:t alle. Niillä pärjää, kun ajoalusta täyttää edes jotenkin tie-määritelmän ja kulutuskestävyydeltään parempaa rengasta ei tule heti mieleen.
"Kato iskä, tossa on oikeen kunnon tuplajouset",