Skogis kirjoitti:
Asia selvä, ei muuta kuin uuden iskari
Se oli just tommosia kokemuksia mitä halusin kuulla. Oletko kaivanut se PDS-piiri WP:ssä? Vai saatko riittävästi progressiivinen vaimennus, ettei se pohjautuu kovassa ajoissa?
No mulla on takapäässä about 40mm enemmän joustoa kuin vakiona (joten ei vertailukelpoinen vakioon nähden), inan jäykempi jousi + esijännitystäkin 5 kertaa vähemmän kuin vakiona ja kovassa ajossa tietenkin pohjaa silloin tällöin kun se on sellaiseksi säädetty. Kyllähän jousitus on minusta väärin säädetty jos se ei muutamaa kertaa kunnon lenkillä pohjaa - mitä niillä joustomatkan milleillä tekee jos niitä ei käytä..? Mutta pohjaamista ei tosin tunne ajossa, sen huomaa vain kun katsoo iskarin vartta lenkin jälkeen. Myös kaksi päällä pelaa hienosti vaikka vähän hypyttäisikin -> nuo nopean ja hitaan erilliset kompression säädöt on tosi mukava ominaisuus kun kuormat vaihtelee paljon.
Itse en ole mitään PDS-piirejä pahemmin kaipaillut - ei tuo mikään crossi tai kilpamopo sentään ole.. Tosin en ole koskaan moisella PDS-iskarilla ajanutkaan, joten voihan se olla että kaipaisinkin jos sellaista koekeilisin - tai sitten en.. Vakiolla perän joustomatkalla voisikin tilanne sitten olla jo toinen, kuka tietää.. Kyllähän PDS:sä sinällään ihan ideaa on näihin linkuttomiin periin, etenkin kun ajetaan isoa kovaa, mihin toisaalta tämän kokoluokan pelit ei ole sitten kyllä muutenkaan suunniteltu.. Å:llahan on käsittääkseni kyseisen tyyppinen iskari alla -> meidän täytynee tehdä ilmiselvästi vertailevaa tutkimusta saunaillan merkeissä joku viikonloppun..!
Skogis kirjoitti:
Minkälaisia muutoksia tuli tehty keulassa? Minä lisään paluuvaimennus seuraavaksi. Käytän Motul 7,5W ja olen lisännyt sisäänvaimennus reilusti ja paluuvaimennus vähän. Se hakkaa vähän nimismiehenkiharoissa, mutta isoissa patteissa se toimii hyvin. Saan roikkua sarven yli ja yritä saada enemmän painoa etupyörälle kun tie tulee oikein huono
Täytyy myöntää että en tiedä... Tiedän iskunvaimennuksesta yhtä paljon kuin sika tähtitieteestä Täytyy kysellä jossain vaiheessa kun kaveria näen. 7,5W Belray on mulla käytössä.
Sen tiedän, että keulajouset on nyt jäykemmät kuin 0,55 Öhlinsit. Iskariseppä arveli että nyt keulajouset on noin 0,7 luokkaa. Keulan sagi ainakin muuttui huomattavasti... Mulla pyörä siis vakiokorkuinen (ei R-malli )
Skogis kirjoitti:
Asia selvä, ei muuta kuin uuden iskari
Se oli just tommosia kokemuksia mitä halusin kuulla. Oletko kaivanut se PDS-piiri WP:ssä? Vai saatko riittävästi progressiivinen vaimennus, ettei se pohjautuu kovassa ajoissa?
No mulla on takapäässä about 40mm enemmän joustoa kuin vakiona (joten ei vertailukelpoinen vakioon nähden), inan jäykempi jousi + esijännitystäkin 5 kertaa vähemmän kuin vakiona ja kovassa ajossa tietenkin pohjaa silloin tällöin kun se on sellaiseksi säädetty. Kyllähän jousitus on minusta väärin säädetty jos se ei muutamaa kertaa kunnon lenkillä pohjaa - mitä niillä joustomatkan milleillä tekee jos niitä ei käytä..? Mutta pohjaamista ei tosin tunne ajossa, sen huomaa vain kun katsoo iskarin vartta lenkin jälkeen. Myös kaksi päällä pelaa hienosti vaikka vähän hypyttäisikin -> nuo nopean ja hitaan erilliset kompression säädöt on tosi mukava ominaisuus kun kuormat vaihtelee paljon.
Itse en ole mitään PDS-piirejä pahemmin kaipaillut - ei tuo mikään crossi tai kilpamopo sentään ole.. Tosin en ole koskaan moisella PDS-iskarilla ajanutkaan, joten voihan se olla että kaipaisinkin jos sellaista koekeilisin - tai sitten en.. Vakiolla perän joustomatkalla voisikin tilanne sitten olla jo toinen, kuka tietää.. Kyllähän PDS:sä sinällään ihan ideaa on näihin linkuttomiin periin, etenkin kun ajetaan isoa kovaa, mihin toisaalta tämän kokoluokan pelit ei ole sitten kyllä muutenkaan suunniteltu.. Å:llahan on käsittääkseni kyseisen tyyppinen iskari alla -> meidän täytynee tehdä ilmiselvästi vertailevaa tutkimusta saunaillan merkeissä joku viikonloppun..!
Passaa hyvin ja minä voin tarjota sulle ihan niin paljon siideriä, eli homovichyä, kuin illan aikana juot
En mä osaa oikein sanoa ton PDS:n vaikutuksista, kun säätöjäkin tässä vielä haetaan. Pohjoisen reissulla pääsin hyvään alkuun, mutta kyllä tuo kompressiopuoli on vielä etsinnässä, kun ohjearvot tuntuvat olevan jonnekin maantieajeluun. Lieneekö sitten ollut jotain vaikutusta PDS:llä niissä hypyissä, kun meni todella mallikkaasti ne alastulot - ei vielä pohjannut, vaikka muuten on melko myötäilevä. No, enpä ole tuota pyörää ajanut hyvällä iskarilla, jossa ei ole PDS-ominaisuutta. Kokemukset siis perustuvat vakioon ja tuohon Extremeen. Sag alkaa olla jotakuinkin hanskassa (siis eri kuormilla) ja paluuvaimennus jollain tavalla. Nyt pitäisi sitten löytää kompressiopuolelta ne säädöt, joilla pohjaa kovimmissa paikoissa ja siitä sitten lopullisia "karttoja" etsimään vaimennuksille. Niin, ja keula pitää säädättää loppuun. Pitääpäs tosiaan kilauttaa velholle, jos ottaisi ne vaikka työn alle.
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Onkos kukaan kokeillut keulaan vaihtaa säädettävät sisuskalut, Cartridge? Tavallaanhan tuo shiveröinti on sama asia, mutta kalliimpi ja työläämpi. Esm. tuo setti: https://www.omniaracing.net/en/andreani ... 23888.html lienee edullisimmasta päästä. Usein tietysti hinta korreloi laadun kanssa, mutta eihän näistä aina tiedä. Ajattelin että ei mun rauhalliset pärräilyt ja neuvolapaino mitään vaadi, mutta niin vain se keulaa pohjaa ja on pehmeän tuntuinen. Ensin ajattelin vaihtaa wilbersin progressiiviset jouset, mutta näihin olisi aika pieni hintaero... Ja oikeastaan en ole vielä edes kunnolla ajanut missään huonommassa paikassa.
Jos keula pohjaa ja tuntuu pehmoiselta, niin tietysti ensimmäisenä jouset kohdilleen (eli sagi kohdilleen) ja käyttöön jäykempää öljyä. Myös öljyntasolla on merkitystä, koska kokoonpuristuva ilma on jo itsessään progressiivista, eli jouston loppuvaiheessa tarvitaan enemmän voimaa kokoonpuristumiseen (vrt. lineaarinen jousi, jossa joka milli vaatii saman voiman riippumatta jouston vaiheesta.).
"Homman nimi on se, että ajellaan päivä ympäri, etsitään hyvä lätäkkö, kaadetaan pyörät siihen, paskotaan kamppeet, otetaan valokuva ja sit voidaan paiskata yläfemmat." -S.K.
Voihan sitä tietysti koittaa noinkin testailla, ehkä ensin vähän lisätä öljyä. Jousien vaihto on jo sitten se juttu, että hintaeroa jää loppujen lopuksi aika vähän. Jos sitten joutuu kuitenkin vaihtamaan nuo Cartridget niin meni se jousien hinta hukkaan. Öljyjä voisi tietysti vaihtaa, mutta nykyisistä kun ei ole tietoa niin ensimmäinen vaihto menis lähtökohdan hakemiseen, ja ei se öljynkään ilmaista ole jos joutuu monia viskositeetteja kokeilemaan.
Alustan säätö lähtee jousista. Liian löysiä jousia pystyy jonkun verran laastaroimaan vaimennuksilla mutta paremman saa oikeilla vietereillä.
Mittaa painumat ensin molemmista päistä. Kolmannes joustomatkasta on hyvä nyrkkisääntö kuskin kanssa, liekkö ohjekirjassa tarkempaa? Säädä esijännät niin että molemmat päät painuu tuon verran kuskin kanssa ja mittaa sitten paljon painuu mopon omalla painolla. jotain kuudesosan luokkaa pitäisi painua, jos ei, olet joutunut esijännittämään liikaa saadaksesi kuskin kanssa oikeankorkeuden>liian löysät jouset.
Jousien varaan pyörä asettuu joten ne määrittää sen peruskorkeuden missä mennään. Geometria on suunniteltu niin että röykkyihin vastataan siitä asennosta. Sitten kun niitä röykkyjä, kiihdytys/jarrutusniiauksia, hyppyjä yms ruvetaan käsittelemään, alkaa vaimennus hommiin. Vaan se toimii parhaiten kun lähtöasento on oikea.
Tuo ilmatilan pienennys on toimiva keino kasvattaa pohjaamisvastusta muuttamatta muuta, sitä kannattaa koittaa. Öljyjen vaihdosta jos ei ole tietoa, samantien vaihtoon. Turha arvailla jos siellä on ikivanhat litkut.
Valistuneena arvauksena, jos pihistellä haluat pienellä vaivalla, huolla keula, laita pykälän verran tehtaan ohjetta paksummat mehut sisään ja öljynpinta maksimiin. Kantaa varmasti paremmin mutta saattaa mennä vähän kovaksi.
Joo hyviä ohjeita ja tuo sag on toki tuttu juttu. Mutt 8gs vaan ei ole mitään säätöjä keulassa, ei edes esijännityksen säätöä. Siksi on vähän hankalaa alkaa jousia vaihtelemaan ja kokeilemaan.
Mittaa ainakin mitä se painuu nyt kuskilla ja ilman. Säätöholkkeja onmonesti ulkoisella esijännäsäädölläkin varustetussa keulassa, toimii myös tuossa. Sorvista saa helposti ja veikkaan että Shiverin holkit käy tuohonkin.