Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Valvoja: Moderaattorit
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Tälläkin foorumilla on ollut juttua siitä kuinka hankalaa/mahdotonta on nykyään ulkoa tuotujen XR 600 ja XR 650 kilvitys suomessa Olen kuitenkin saanut tietoa asiantuntijataholta että muuttopyörän kilvitys on hiukan helpompaa! Kellään kokemuksia XR Hondien kilvittämisestä?
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Ohjelmassa pientä laittoo.. Marmoritiskiltä ulkomaantilaukseen menneet XR600 orginaali pinnat (2.80e/kappale) saapuivat parissa viikossa. Ei ollut myyjän mukaan kaikista kysytyin artikkeli kun ei muistanut oliko ikinä tilannut moisia
Takavanteesta oli kolme pinnaa jo valmiiksi poikki ja suurin osa löysällä. Jotain oli siis tehtävä enenkuin on vanne ihan mutkalla.. Pinnat ovat 5mm eripituisia rattaan ja jarrulevyn puolella. Ihan umpiruosteessa oli tämäkin katkennut pinna/nippa.. Nippojen voitelun irroitusöljyllä olin aloittanut heti pyörän saatuani mutta osa nipoista ei inahtanutkaan. Veikkaampa ettei ole hetkeen pinnoja kiristelty. Pakko siis ottaa hevimmät konstit käyttöön.. Samoilla töillä laitoin uuden norsunkortsun sekä Innovan 140/80.
Takavanteesta oli kolme pinnaa jo valmiiksi poikki ja suurin osa löysällä. Jotain oli siis tehtävä enenkuin on vanne ihan mutkalla.. Pinnat ovat 5mm eripituisia rattaan ja jarrulevyn puolella. Ihan umpiruosteessa oli tämäkin katkennut pinna/nippa.. Nippojen voitelun irroitusöljyllä olin aloittanut heti pyörän saatuani mutta osa nipoista ei inahtanutkaan. Veikkaampa ettei ole hetkeen pinnoja kiristelty. Pakko siis ottaa hevimmät konstit käyttöön.. Samoilla töillä laitoin uuden norsunkortsun sekä Innovan 140/80.
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kattelinkin asfalttisiirtymällä että pikkasen on hetkittäistä sivuttaisliikettä havaittavissa takapyörässä
Välillä vipatti ja sitten oli jonkun matkaa ihan nätisti.
Välillä vipatti ja sitten oli jonkun matkaa ihan nätisti.
All go, no show !
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Juu, oli tiedossa mutta ajattelin että saattaa jopa kestää yhden "rauhallisen" porukka-ajelun Seuraavaks pitäiskin vaihtaa takaiskarin laakerit ylä- ja alapäähän sekä pyöränlaakerit niin loppuis vemputukset ja kolinat takapäästä..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Laitetaas nyt sitten kun on hyvä vauhti päällä.. Pikku klappi oli takaiskarin kiinnityksissä joten tilasin jenkkilästä laakerisarjan http://www.ebay.com/itm/SHOCK-BEARING-K ... 39&vxp=mtr Tuli muuten tasan viikossa postilaatikkoon
Iskarin ujutus rungon ja linkun välistä onnistui pienellä pähkäilyllä Pihaverstas taas käytössä Laakerisarjassa on linkuston mötikkään iskarin alalaakeri ja iskarin yläpäähän tuleva laakeri Sitten linkuston mötti ruuvipenkkiin ja kahdella hylsyllä laaakerin prässäys ulos Samalla metodilla uusi lakeri sisään. Aavistuksen joutui antamaan lämpöä sen verran oli nahea sovitus Vuorossa iskari Kokoonpanossa lykkäsin vielä kunnolla rasvaa laakereille kun kerran rasvanipat löytyy vakiona Hondasta Kauniiksi lopuksi tarra linkkuun merkiksi siitä että homma tehty
Iskarin ujutus rungon ja linkun välistä onnistui pienellä pähkäilyllä Pihaverstas taas käytössä Laakerisarjassa on linkuston mötikkään iskarin alalaakeri ja iskarin yläpäähän tuleva laakeri Sitten linkuston mötti ruuvipenkkiin ja kahdella hylsyllä laaakerin prässäys ulos Samalla metodilla uusi lakeri sisään. Aavistuksen joutui antamaan lämpöä sen verran oli nahea sovitus Vuorossa iskari Kokoonpanossa lykkäsin vielä kunnolla rasvaa laakereille kun kerran rasvanipat löytyy vakiona Hondasta Kauniiksi lopuksi tarra linkkuun merkiksi siitä että homma tehty
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Olipas ihmeen vähäsateinen syysvapaapäivä tänään ja kun kaikki osatkin oli valmiina niin mikäs sen mukavampaa kuin tehdä pikku remonttia parkkiksella
http://www.storm-motor.fi/osat/crossit/ ... ri-xr600r/
Takapyörän laakerit oli myös lopussa. Laakerien poistoon tarvittavat työkalut: pari lankun pätkää, tuurna ja vasara.. näillä lähtee!
Melko karussa kunnossa oli vanhat laakerit, ihme ettei oo hajonnu totaalisesti ja jättänyt matkalle Uudet tilalle http://www.ebay.co.uk/itm/REAR-WHEEL-BE ... 3ca4b1bc48
Uudet laakerit sisään sopivalla hylsyllä ja vasaralla
Laakerin lukkomutterin asennukseen tuli hankittua oikein erikoistyökalu http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... umaa-22mm/ yleensähän nämä aukaistaan/suljetaan hakkaamalla ja jälkikin on sen näköistä..
Nyt kun takarengas oli irti niin vaihdoin vielä yhtä hammasta pienemmän eturattaan (13) http://www.ebay.de/itm/PBR-Motorritzel- ... 3cc416cc7e sekä takahaarukan laahauspalan http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... a-musta-7/ vanha olikin jo ihan puhki kulunut.. Siinähän se syyspäivä askarrellessa vierähtikin. Pari kivaa tarraa tuli taas varaosien mukana ja ne koristaa nyt osumia saanutta etuloksua
Kytkin oli niin jäykkä että rispaantunut ja mutkalle vääntynyt vaijeri meni uusiksi
Nyt kun takarengas oli irti niin vaihdoin vielä yhtä hammasta pienemmän eturattaan (13) http://www.ebay.de/itm/PBR-Motorritzel- ... 3cc416cc7e sekä takahaarukan laahauspalan http://www.storm-motor.fi/osat/moottori ... a-musta-7/ vanha olikin jo ihan puhki kulunut.. Siinähän se syyspäivä askarrellessa vierähtikin. Pari kivaa tarraa tuli taas varaosien mukana ja ne koristaa nyt osumia saanutta etuloksua
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Ihanko ilman sait - meinaan noi tarrat .... niitä kun avataan liimailla saatua sponssia vastaan, mut toiset maksaa siitäkin et saa energiajuomia mainostaa
Mut asiaan, hämmästyttävää että vielä noinkin paskottuihin läpiin sait oikean työkalun uppoamaan, propsit semmosen hankinnasta! Jos piät rospuuttotaukoo niin ota tuo osa kyytiin ja päästetään tappijyrsimellä kolot muotoonsa. Just jouduin saman probleeman eteen kun ostin käytetyn iskarin jonka oli NS. AMMATTILAINEN huoltanu paskoen tappiavaimen kolot... niiin ärsyttävää, niin ärsyttävää tuommonen osien pilaaminen!
Mut asiaan, hämmästyttävää että vielä noinkin paskottuihin läpiin sait oikean työkalun uppoamaan, propsit semmosen hankinnasta! Jos piät rospuuttotaukoo niin ota tuo osa kyytiin ja päästetään tappijyrsimellä kolot muotoonsa. Just jouduin saman probleeman eteen kun ostin käytetyn iskarin jonka oli NS. AMMATTILAINEN huoltanu paskoen tappiavaimen kolot... niiin ärsyttävää, niin ärsyttävää tuommonen osien pilaaminen!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Joo, ei niitä ilman noin hienoja ponsori tarroja saa.. artisti maksaa Jaksaakohan tuota takapäätä nyt hetkeen purkaa, kun alkaa oleen laitettu kuntoon. Yllättävän hyvin puraisi tuo tappiholkki lukkomutteriin vaikka kolot onkin hakattu pilalle. Taidan katsella seuraavaksi tuota etupäätä kun uus vähänkäytetty mittarinpyörittäjäkin olis tossa valmiina
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Piäntä laittoo taas välillä.. Startti on jumitellut eikä aina jaksa pyörittää kunnolla. Akku on kunnossa ja liitokset tarkistettu joten vika paikallistettu starttiin. Palasiks vaan
Hiilet noin 50% jäljellä, laakerit tuntui ehjiltä, muovinpalasia tuli muutama vastaan ja ne olivat peräisin startin johdon läpiviennistä joka oli aikojen kuluessa murtunut mutta oikosulkua ei silti kumieristeen ansioista ole päässyt syntymään. Ehkäpä muovinpalaset aiheuttivat satunnaista jumittamista.. toisaalta startissa on niin paljon jerkkua ettei luulis pikku palasten juurikaan haittaavan Ebayn selailu tuotti tuloksen ja tilasin jo reilu viikko takaperin startin korjaussarjan edullisesti Californiasta http://www.ebay.com/itm/270515606987?ss ... 1497.l2649 Sarja sisälsi vaihto-osat kuluvien tilalle, laakerit, hiilet, tiivisteet jne. Kätevä tuollainen korjaussarja, pikku vaivalla startista tuli taas kuin uusi, nukkavieruista kuorista huolimatta Startti on takaisin paikallaan ja muutman kokeilun jälkeen tuntuu siltä että hiukan olisi pirteämmän oloinen eikä ainakaan testatessa jumittanut enää..
Hiilet noin 50% jäljellä, laakerit tuntui ehjiltä, muovinpalasia tuli muutama vastaan ja ne olivat peräisin startin johdon läpiviennistä joka oli aikojen kuluessa murtunut mutta oikosulkua ei silti kumieristeen ansioista ole päässyt syntymään. Ehkäpä muovinpalaset aiheuttivat satunnaista jumittamista.. toisaalta startissa on niin paljon jerkkua ettei luulis pikku palasten juurikaan haittaavan Ebayn selailu tuotti tuloksen ja tilasin jo reilu viikko takaperin startin korjaussarjan edullisesti Californiasta http://www.ebay.com/itm/270515606987?ss ... 1497.l2649 Sarja sisälsi vaihto-osat kuluvien tilalle, laakerit, hiilet, tiivisteet jne. Kätevä tuollainen korjaussarja, pikku vaivalla startista tuli taas kuin uusi, nukkavieruista kuorista huolimatta Startti on takaisin paikallaan ja muutman kokeilun jälkeen tuntuu siltä että hiukan olisi pirteämmän oloinen eikä ainakaan testatessa jumittanut enää..
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Pikkusen tuli tänäänkin askarreltua kun kesästä asti hankintalistalla ollut pohjapanssari löytyi sopivasti Parts Europen http://partseurope.eu/cms/ kautta. Mukavasti löytyy ja saa XR650L osia tuolta http://partseurope.eu/cms/catalogs/offr ... lang=en_GB nyt kun jälleenmyyjiä on useita tässäkin kylässä. Jenkkilästähän noita olisi löytynyt aikaisemminkin mutta en raaskinut tilata kun hinnat veroineen/kuluineen kipusivat reilusti toiselle sataa.. Nyt Moose panssarin hinta kotimaisen jälleenmyyjän kautta jäi selvästi alle satasen
Aika köykäisen oloinen on tämä Hondan alkuperäinen lohkon suoja. Suoraan allapäin ei ole mitään suojaa ja luultavaasti sinne se terävä kiven reuna sitten jonain päivänä olisi osunut Toisaalta ilmajäähdytteisen koneen öljy pysyy tälläisellä ratkaisulla viileämpänä..
Mielestäni varsin tyylikäs on Moosen panssari ja on lohkokin huomatavasti paremmassa turvassa kivikossa rymytessä
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Noi Moosen kamat on HYVIÄ, esim. just noi panssarit todella lujia, ei oo oikeestaan mitään huonoo tullu ikinä vastaan. Lisäks Moosella on kaikkee jännää erikoisosaa, mitä ei välttämättä tuu edes ajatelleeks että olis kaupallisesti saatavana.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- DOMI
- Viestit: 965
- Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
- Paikkakunta: Anjala
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Eroaako tuo XR:n runko Dominaattorin rungosta tuon pohjapanssarin kiinnityksen osalta? Eli sattuiskos tuo orggispanssarin tilalle bolt on. Äkkiseltään näyttäisi aika samanlaisilta kiinnityspisteet, mutta onkohan nuo pulttivälit samat. Sama kyssäri jalkatappien osalta, eli sattuukohan nuo XR:ään suunnitellut jalkatapit domiin?
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Molempiin: ei käy. Jalkatapit on Domissa epäsymmetriset, ne toki vois käydä mut jalat menee etäisyyssuunnassa sit ihan eri kohtiin.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Dominator
- Viestit: 1674
- Liittynyt: To Touko 06, 2010 3:03 pm
- Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V
- Paikkakunta: Manse
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Kyllä se näin on että eipä noista osista sovi kumpikaan suoraan Domiin Jalkatappien kiinnitys on täysin erilainen. Pohjapanssari on hiukan lähempänä mutta ei sekään heittämällä mene vaan vaatii vähintään kiinnityspisteiden uudelleen sijoittelua ja ehkä enemmänkin askartelua koska runkoputket ovat eri mitoissa vaikka samalta näyttävätkin.. Dominaattorin ja XR650L:n osista yhteensopivia ei siis ole muutakuin moottorin osat.
Dominaattoriin uutena saatavien rakenteluosien ja varusteiden määrä alkaa oleen nykyään aika vaatimatonta, mutta ei mikään ihme kun pyörän valmistus on lopetettu yli 10 vuotta sitten. XR650L:n selkeä etu rakentelu kohteena Domiin verrattuna onkin se että pyörä on edelleenkin myynnissä Jenkeissä ja siihen saa näin ollen myös erilaisia palikoita varsin kiitettävästi. Aikoinaan Dominaattoria rakennellessani täytyi kaikki modaukset vääntää itse jostain "pellinpalasta". XR:n kanssa pääsee huomattavasti helpommalla.. siitä vaan valitsee kataloogista sopivat kilkkeet ja laittaa visan vinkumaan
Dominaattoriin uutena saatavien rakenteluosien ja varusteiden määrä alkaa oleen nykyään aika vaatimatonta, mutta ei mikään ihme kun pyörän valmistus on lopetettu yli 10 vuotta sitten. XR650L:n selkeä etu rakentelu kohteena Domiin verrattuna onkin se että pyörä on edelleenkin myynnissä Jenkeissä ja siihen saa näin ollen myös erilaisia palikoita varsin kiitettävästi. Aikoinaan Dominaattoria rakennellessani täytyi kaikki modaukset vääntää itse jostain "pellinpalasta". XR:n kanssa pääsee huomattavasti helpommalla.. siitä vaan valitsee kataloogista sopivat kilkkeet ja laittaa visan vinkumaan
- DOMI
- Viestit: 965
- Liittynyt: La Touko 17, 2008 11:08 am
- Pyörä: XT660Z Tennari -09, NX650-95 ja CBX1000
- Paikkakunta: Anjala
Re: Dominaattorin Honda XR650L "Amerikanherkku"
Juu ..taitaa vaan olla fiksumpi pitää Dominaattori tuollaisena aika vakiona budjetti harrastelaitteena ja jos sitten suurempi "spoorikipinä" iskee, niin hommaa sitten jonkun valmiiksi keveämmän ja ketterämmän harrasteluvälineen. Pidemmille reissuille onkin jo sopivampi pyörä löytynyt, vaikka moneenhan tuolla Dominaattorillakin tuli jo ehdittyä. Tuollainen XR on kyllä jokasuhteessa askeleen pätevämpi budjettipyörä.
Pohjapanssari on hieman ohkainen lerpukka ja saa aina puiden ylityksissä kipeää tuohon työkalulaatikon kohdille. Jalkatappejahan nyt on aika helppo modifoida, jos sille päälle innostuu.
Aina joskus iskee houkutus päästä jostain helpolla
Pohjapanssari on hieman ohkainen lerpukka ja saa aina puiden ylityksissä kipeää tuohon työkalulaatikon kohdille. Jalkatappejahan nyt on aika helppo modifoida, jos sille päälle innostuu.
Aina joskus iskee houkutus päästä jostain helpolla