Teinifantin modernisointia

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Paljonkas niissä Kotarin kolmioissa on offsettiä? Liekkö paljonkin lyhkäisempi kuin Fantin omissa. Kolmioilla voisit hyvinkin saada sentin verran eturengasta eteenpäin. Toki off-set muutos vaikuttaa ohjausominaisuuksiinkin, mutta vaihtoehto kannattanee tutkia. Jossain on tullut myös vastaan kuva flat-track SS:stä, jonka konetta oli käännetty vähän pystympään, syytä en muista.. Olen tuota koneen kallistamista suunnitellut omaanikin ihan tuon maavaran takia, mutta se kyllä tekee vähän lisätilaa eturenkaallekkin.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

koneen kallistus auttaisi mutta ei oo ihan helppo homma,takapytty on suht lähellä runkoa nytkin ja tässä toi koneen takapään alumöykkykiinnike on isompi(kaikki kolme pulttia menee läpi) kun uudemmassa. Skuikan mopoon ilmeisesti sopi pidempi jousto suoraan? tietysti jos pilkkoo rungon ja tekee uudelleen mut ei oo enää kannattavaa...
Ofsetti pitää mitata,ei se paljosta oo kii ettei menis ohi mutta voi olla et muuttaa liikaa ajo-ominaisuuksia kuitenkin.eikä tästä mitään chopperia oo tarkotus tehdä :lol:
Sittenhän kysymys onkin mistä saa isommalla ofsetillä kolmioita 50mm putkille.

peltisoiro shimminä voi toimiikin iskariputken ja kolmion välissä mutta ohjausakselin ja kolmion välistä prässisovitetta sillä ei kyllä aikaan saa...tai pitää olla aika hyvä rullaamaan..tässä tarviis 2mm matskua.
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Minulle meni pitkä jousto ja 21' etukiekko suoraan. Tosin nuo rungot ei taida kovin samanlaisia olla. Eikös noita kolmioita saa teetettyä, vai tuleeko katsastusmiehelle paha mieli? Minulla on muistaakseni jossain cadi-kuvat joistakin etukolmioista, niiden mittoja on aika helppo muuttaa haluamikseen myös off-setin osalta. Jos niistä jotain hyötyä on niin voin etsiä. Kai noiden tappelijapyörien harrastajat teettävät kolmioita jossain.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

eihän noissa rungoissa ole mitään samaa ja alkaa näyttää siltä että tää vanha on jokasuhteessa hankalampi. Katsastusta ei tolle keulalle tarvii tyrkyttää kun ei oo käytetty kun 640? tms isoimmillaan joten vaikka olis kuin hyvä ja vahva niin ei kelpaa.
Ofsetti on kotarilla 16mm(mittasin ensin ja sit sattu silmiin että sehän lukeekin siinä) ja orkkiksessa 37mm mutta alajalkoja en päässy vielä mittaamaan joten todellinen ero lienee vähemmän.wp on kuitenkin paksummilla putkilla joten akseli siirtyy enemmän.
paljonkahan on paljon jos ajattelee lisäävänsä ofsettiä? ts mikä on järkevä maksimi.Ilmeisesti suuntavakavuus paranee ja ketteryys kärsii.
Näin jälkiviisaana olis pitäny tyytyä 600 pataan,olisi sylinterit ollu varmaankin lyhyemmät... Voi olla että nyt tuli ns tekemätön paikka.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja THA »

Se paljonhan riippuu myös etuakselin paikasta suhteessa linjaan, mutta 25mm on kisamopoissa jo ns. paljon.
Eikö niitä T-kappaleita sais tosiaan pudotettua/mitään ratkasua siltä saralta löydy?
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

ratkaisu on :jatkaa tunkoa emäputken kohdilta/17 tuumanen etufillari/ ofsettia senttikaupalla/öö, eipä kait paljoo muuta.
Tai tyytyä siihen 220 joustoon JOS sen saa toimimaan hyvin noillakin putkilla.Jollei,(kuten epäilen/pelkään)niin turhaa jatkaa enää pidemmälle tolla keulalla.Liikeradan lyhennyskin tuntuu olevan vähän hankalampi juttu koskapa ei löydy muuta tietoa kuin että stefan hessler niitä tekee...
edittiä:

ofsettimittailut tehty ja etuakseli mukaanlukien tulos: orkkis 37mm kolmio ja 35mm putkesta=72mm
kotari 16mm kolmio ja 40mm putkesta = 56mm
jonkinmoinen ero mutta ei mitenkään ratkaseva,rengas osuu niin paljon kanteen ettei ole sillä saralla tehtävää.
Oppirahat on maksettava,eikös juu...
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

noniin,nyt on ylipuhuttu ja päätin sitten tutkailla miten toi keula toimii,vaikka apuakin kyllä tarjottiin,kiitos siitä 8)
Pohjalla on hydraulic stopiksi nimetty aluputki jonka tehtävä lienee ainoastaan jarruttaa viimesiä senttejä(7?) kasaanpainuessa ja viimenen stoppi tulee kun sisäputki kohtaa putken pohjan(se alumötikkä joka ruuvataan ulkoputkeen kii,jalka?).Tähän tulokseen tulin kun mittailin pituutta romut kii öljyineen ja kaikki irti,ei eroo.Ainoastaan voimassa eli nopeudessa puristaa kasaan oli ero.
pituusrajotus siis tapahtunee siten että jalka irti,50mm tavaraa sisään ja sorvaten uus pidempi ja ehkä myös pohjaa kohti paksuneva hydrostoppi.(se eka 50mm on hukkaa ja jos sen jälkeen on tiukemmin sisäputkeen sopivaa osaa,loppuliikkeen hidastus voimistuu.ei välttämättä paha koska liikerata on vähänlainen.Selvis myös että toi on 270mm joustolla eikä 300 kuten piti...Jousien päällä oli liki kymmenen sentin mustat muoviholkit ja niiden lisäks vaaleet,kirjan mukaset kiekot.Saa nähdä miten noi jouset toimii norsun painolla.Positiivista oli että öljyt on vaihettu jossain välissä,ei ollu sitä normaalia harmaata lientä...
Sitten ettimään työkalua että saa jalan ruuvattua irti ja sen jälkeen kohtuuhintasta sorvaria...
Lopuks jos jotakuta kiinnostaa niin tuolta saa manuaalin: http://www.husaberg.org/download/manual ... XTREME.pdf
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja THA »

Ah, siis TUO keula, no niin, siis juu, jos sinne alamuhviin teetät jatkon, voit jatkaa vaan männänvartta yläpäästä!
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

siis alamuhvin sisään holkki,ettei sisäputki(liukuputki) pääse niin pitkälle kuin alunperin.ja hydrostopin muokkaus vaaditaan että loppuvaimennus pysyy.periaatteessa tuon voinee tehdä yhtenä osana,sillon vaan hydrostoppi asennetaan alakautta mutta huolto tai säätö ei vaadi sen irrotusta joten ei pitäis olla haittaa.dampper rodi vai mikä cartridge onkaan tulee edelleen kiinni samaan paikkaan alamuhviin nähden kuin tehtaaltakin.(eli se männän varsi)
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja THA »

Ei ei, kun sä pidennät sitä keulaa, siis sorvautat sinne alapäähän jatkokappaleen. Jousto, pohjaanlyönnit yms. pysyy ennallaan. Jos sitten haluat joustoa pienentää niin rajoitat sitä normaalisti ulosjouston päästä.
Mä olin alunperin mielessäni vaan väärässä keulassa, heti kun avasin ton sun linkittämän manuaalin hokasin mikä keula sulla on.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

pientä uppia,takajarru vaati kuitenkin välityksen(tilan puutteen takia) mutta hyvä tuli.Oli mukavaa käydä välillä sellasella mopolla ajamassa joka vastaa kun pyydetään,ja tuntu vielä kevyeltä.Etujarruksi tällä hetkellä kaksi vaihtoehtoo,joko kotarin oma liukusatula tai mopon nelimäntänen kiinteä.Hintaa tullee suunnilleen saman verran.Toi oma vaatii luonnollisesti kiinnitykseen palikan ja lisäks 6mm kiekon levyn ja vanteen väliin ettei osu pinnoihin.
Joustomatkaksi tuli varmuuden vuoksi 210mm.Kaippa tuo riittää kun riittää adveissakin.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

jaaha,homma pakenee ja välillä eteneekin.Mopo oli jo ajossakin,kunnes sain viimeiset puuttuvat osat keulan vaihtoon.
On se instant BRAAP tyhjäkäynniltä vaan mukava 8) Ei ollu Bigillä pelkoa että olis keulinu vahingossa kuten tuolla tuntuu käyvän :mrgreen: kulutuslukema ekan 300km matkalta näyttää alle kuutta,ja varmasti on poissa säädöiltä.
Mikunin kalvopumppu tuli laitettua lisätankin takia,vaikka se vielä odotteleekin maalauskelpoisia ilmoja.Tuohon joutui laittamaan ohivirtauksen ettei fcärrät tulvineet.Letku t-haaralla tankinkorkkiin a`la skuikka korjasi asian.Motarilla tosin tuli havaittua että korkin tiiviste toimii kuitenkin jotenkuten ja mopo alkoi hyytymään kunnes raotti korkkia.
Heidenaun scoutit muuten kuljettaa hangessakin,ainakin 130 leveänä jolloin ei ole sitä keskipalkoa...

sitten mopo taas osiksi ja kumi fantin vanteelta pois ja sisuri puhkaisten kotarin vanteelle,onneksi oli uusi sisuri(vielä jäi yksi...)hyllyssä.Sitten kolmioiden kanssa prässiin ja innolla kasaamaan keulaa.
Kolmiot kiinni,pumput paikalleen,eturengas ja jarru kiinni,sitten stonga paikoilleen ja mopo alas pukilta.Vasta tässä vaiheessa tuli koitettua miten paljon stonga oikeasti kääntyy,eikä se ollut paljon. :evil:
Alakolmio otti vahvasti kiinni runkoon,siinä kun on pienet kolmiotuet emäputken alapäässä.
Vitutuksen laannuttua keula uudelleen osiksi ja sommittelua josko kolmion saisi käännettyä ympäri ja näin alemmas.kilautus kaverille ja taas prässiä kurittamaan,ja lopputulemana tankki on se joka stoppaa,kunhan vaihtaa putkien kiristyspultit uppokantaisiin(niin lähelle jäi).Tankki uskoo lekaa joten ongelma vaikuttaa ratkaistulta,tähän asti.
Etujarruun tuli kotarin satula ja orkkis pääsylinteri.Koitin päästä kokeilemaan miten tämä kombo toimii ja ihmettelin kun kone pyörii vaivalloisesti,tuossa kun ei ole virran vähyyttä ilmennyt.Optimaa kiinni eikä enää muuta tee kuin naksuu.Kaapelit suoraan starttiin ja mykkä!
En jaksanut enää pureutua tuohon joten oheistoimintana koson mittarin asennus,alkuperäsiä johtoja uudelleen teippaillen.Pitää tilata vedenpitäviä liittimiä lajitelma ja tehdä piuhat uusiksi siltä osin kuin ne kääntyy ohjauksen mukana.
Voihan tämän aurinkoisen sunnuntaipäivän näinkin käyttää,vaikka aika moni näytti käyttävän sen ajamalla...
jarno78
Viestit: 1666
Liittynyt: Ke Syys 08, 2010 6:21 pm
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125
Paikkakunta: Kellokoski

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Mut posiitivista on kun rakentaa niin on lämmin ja aurinko paistaa,sekin tuo lisää pontta rakenteluun 8)
Yksinäinen Susi
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

Vielä päivitystä,vaikkka alkaa olemaan tältä erää näprätty.
Ducatin koneessa startin hiilet onnistuu vaihtamaan irrottamatta starttia,vaikkakin vähän ahdasta on.Se siis pelaa jälleen.Ihmeen paljon startattu niin vähän ajetuks koneeks...kytkinkin vaikuttais luistavan...Voi tietysti edelleen olla vähän ajettu,kaupungissa lyhyttä pätkää.
Tänään pääsin patikkoon testaamaan keulaa, en sitä pohjaamaan saanu,toisaalta en ihan niin pahasti vastapalloon vetänykään kuin pohjankankaalla xt:llä pari kertaa kävi.Toisaalta niillä kerroilla saatto olla ihan sallittuakin pohjata..
Se pohjaanlyöntikartio on kyllä kolmasosan joustoliikkeestä joten saa kai oikeasti yrittää että saa pohjaamaan.Ja oli kartio jo alkuperäsenäkin joten sen osalta riitti alkuperäisen kopiointi.
ohjausgeometria tuntuisi näin lyhyen ajon jälkeen menneen siihen suuntaan kuin oli toivomuskin,eli vähän hitaammaksi alkuperäsestä. Nyt sai nostaa takapampun maksimipituuteensa ilman hermostuneisuutta.Voi olla että syksyllä se ei enää kääny mihinkään :lol: öhlariin ei vaan taida saada enää lisää mittaa.maavaraa kun ei ole liikaa vieläkään.
Saa nähdä miten seuraavan kerran käy,nyt loppuu kunto ihan liian nopeesti.eikä toi tkc80 etunenkaan mikään oikea enskarengas tunnu olevan vaikka silläkin kyllä pärjää.
Stonga sais kääntyä kyllä enemmän,en vaan tiedä uskaltaako enää takoa tankkia juuri sisempään kun jo nyt on venytetty saumaa.
Hiekkatiellä kun ajaa kaikista montuista tarkoituksella läpi niin voisi olla puristuskepissä ohkasempaakin öljyä,säädöt on kutakuinkin löysällä jo.
Nuo säädöt vaikuttavat vain hitaaseen vaimennukseen ja simmit&öljy nopeeseen?(molempiin suuntiin oletan samalla tavalla)
Mikä mahtaa olla paluulla liian jäykän merkki,sekö että alkaa patikossa uimaan syvällä?röykkyisessä mutkassa pito loppuu? En sellasta vielä huomannu, toisaalta oli voimatkin jo loppu.Seuraavaksi pitää alkaa tutustumaan noihin keulan säätöoppaisiin,mitä voi saada ja mihin pyrkiä.kun kerran voi jo jotain säätääkin.

Etujarrusta tuli mielestäni hyvä,(jollekin voi olla liian jäykkä mutta makuasioita sano musti...) 300mm kelluva levy,kotarin satula ja orkkis kahva.Tosin tuokin levy ruostuu...Hiflexin letkulla yhdistettynä.Wanha kumipallo(letku) oli yhden ajon kiinni ja lähti kierrätykseen.Ne on niin hyviä...
Tuo keula ei salli levyn siirtoa edes sitä kymmentä milliä minkä fantin satula olis vaatinu sopiakseen,levy on jo alkuperäsenä aika lähellä alaputkea.Enkä halunnu lähteä siirtämään vannetta pois keskilinjalta,kuten joissain tapauksissa on tehty.
ceevu
Viestit: 2004
Liittynyt: La Huhti 07, 2007 10:04 pm
Pyörä: 900ss elefant+fe 501 Husaberg +TE610
Paikkakunta: jokela

Re: Teinifanttiin uusi sydän

Viesti Kirjoittaja ceevu »

päivitellääs välillä,vaikka iliman kuviakin.
Kääntösädettä joutui säätämään heti ekan maastoajokerran jälkeen,kun takanen putosi uraan ja etufillari jatkoi keskellä,eikä stongassa riittänyt vara ohjata.Lääkkeenä vasaraa lisää tankkiin,ohjauskolmioiden pultit(iskareiden puristuksen) uppokantasiks,(ja alkuperäistä kantaa pienemmiks,rälläkällä ja akkuporalla :lol: kun ei sorvia ole) niin mahtuu juuri ja juuri menemään rungon ohi.Myös jännitteensäädin vaati oman huomionsa tässäkin kohtaa.(rungon etupuolella)Nyt taitaa kääntyä aika saman mitä alkuperäinen,ainakaan kate ei mahdollista myöskään enempää,silloin kun on paikallaan...

Niinisalossa tuli käytyä,ja pohjaan kopsuu niin etu-kuin peräpääkin kun tarpeeksi yrittää.Toisaalta voimakkaassa jarrutuksessa kumartaa kohteliaasti eli syvään ja montut lyö käsille jos ajaa liian hitaasti.Aika perehtyä simmitykseen...eikä jäykempi takajousikaan olisi pahitteeksi.

Äänenvaimennin muotoutui uudelleen (jarru)satulan avustamana,ja tästä johtui takajarrun katoaminen... Joten pitäisi kai se takajoustonkin esteetön liikerata tarkistaa,jopa vaimentimen vaihdon yhteydessä :lol:
Kaasarit saanee lähtöpassit jossain vaiheessa, jos bensapinta on liki ylärajaa ne tulvii kun kallistaa vähänkin reilummin,taas alarajalla röpeltää jyrkän nousun alussa.ehkä säädettävissä,ehkä ei.(oikeasti ainoa paikka missä röpeltäminen on tullut esiin oli toi pohjankankaan isomäki...silti jos senkin aikoo päästä ylös saakka ei tarvita enää miettimistä siinä vaiheessa kun avaa..(päässeeköhän siltikään,toivottavasti selviää :mrgreen: ).ja onhan se lisäteho?kin aina tervetullutta :mrgreen: )Ukkosmyrsky ja syvähkö vesi aiheutti myös käyntihäiriöitä joiden syy olisi mukavaa löytää.Vahva epäilys etupytyn tulpanjohdon suuntaan,se saattoi käydä sukelluksissa...
Jalkatapit pitää myös siirtää,lienee talvihommia.Nyt ne on niin edessä että seisten kiihdytettäessä saa oikeasti pitää kiinni että pysyy mukana.SE oli niin erilainen ajoasennoltaan,ihan kuin olis seissy takatapeilla...KTM pitäs järjestää noi koeajot johonkin niinisalon tapasen paikkaan niin kuumeen nosto olis astetta kovempaa :lol:

Katteista tein vihdoin muotit(ja osat) ja nyt pääsee ajamaan pidemmälle katteilla,ja neljän ruuvin irrotuksella tilalle saa valomaskin kuminauhoilla.(kunhan saan aikaseksi ostaa sopivan,umpio on...)Ulkonäkö tuntuu kkkkokemuksen mukaan rajaavan mielipiteet kahtia :mrgreen: tosin ne on vasta muotista otetut ilman kittiä,maalia,mitään.Topcoatti kerkesi kuivua hieman liikaa lampun kehyksessä,mutta onneksi se on vaan aihio josta tehdään se oikea,eli modernimpi versio.Joskus.Sellaisella valolla(valoparilla) jolla näkeekin jotain.
Okusta tullessa ilta kerkesi pitkälle (ne oikopolut ja kyläilyt) ja viimeset sata km tulin moottoritietä,kuunnellen kun ketjut rutisee... Kotona ihmettelemään(sprayketjuöljyä oli kyllä laitettu reissussakin) mikä vikana ja syynä takapyörän laakeri.Loppu.Halki.Onni ettei hajonnu totaalisesti tullessa.Ja löytyi hyllystä laakerikaupasta kaikki kolme kpl.Hintaa tosin oli reilunlaisesti koska rattaan puoleisin on kaksirivinen joka on kallis.(siis stanulaakeriksi,ei sotketa eri logoja pakkaukseen tähän kohtaan,varsinkaan punaista italialaista...)

Koso nro 1 palutui myyjälle takuuseen seottuaan totaalisesti.Nopeus heitteli 0-360 kun oikea vauhti oli tasanen 80 tai jotain... Pari kertaa sekosi mutkapätkän jälkeen ja palautui suorilla kunnes ei enää tullut järkiinsä...Vahva epäilys että jarrulevyyn liimatut magneetit (3 kpl kellutusniittien sisällä jotka ovat rautaa)muuttivat napaisuutta tms lämmön mukaan ja näin sotkivat kompuutterin. Sigma haistelee myös näistä nopeutta ja on sekin seonnut kerran mutkapätkän seurauksena,mutta johtuneeko sen tyhmyydestä,palautui ennalleen kun tahti rauhottui.
Tästä viisastuneena laitoin kakkoskoson anturin takapyörään...Tosin magneettien väli ei ole aivan tarkkaan sama josta seuraa parin km seilaus näytössä.
Ei nämä koskaan valmistu...
Vastaa Viestiin