Sottapytyn XChallenge

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

MarkkuHoo kirjoitti:On se mahtava tuo vääntökäyrän muoto Rotaxissa, heti noin 1700 kiekalla on vääntökäyrä tapissa, minkä ajaessa toki persdynollakin on ollut aina havaittavissa. Vääntää heti tyhjäkäynnin jälkeen kuin pieni traktori vaikka pehmeässä hiekassa.

Mitenkähän siihen dynopenkin softaan otettiin kierroslukumittaus koneesta..? Ennenkin olen kuullut, etteivät penkeissä osaa aina ykspyttyisten, kahdella tulpalla olevien Rotaxien kiekkasignaalia käsitellä oikein etenkin jos se jotenkin napataan käsittelemättä tulpanjohdolta. Itse PowerCommander V:n oma mukana tullut softa kyllä osaa mulla läppärillä näyttää kiekat oikein, kun piuha on kiinni laitteessa ja kone käy.

Vääntökäyrä pomppaa alussa, johtuen todennäköisesti siitä kun Rekluse-kytkin kytkee kiinni.

En tiiä miten kytkivät dynoon.

Mulla läppäri näyttää jotain 800-900 rpm :roll: ei siitä tarkkaa selkoa saa kun digitaalinumerot vaihtelee vinhasti. Tuonhan pitäisi käydä 1480 rpm. Enpä siitä paineita ole ottanut, kun vehkeet pelittää hienosti ja nyt on moottorille tarjolla riittävän rikasta ruokaa. Täytyy tuota rpm. asiaa tutkiskella paremmalla ajalla.


Ps. ja kyllä nuo hevosvoimatkin vähän arveluttaa.. nehän ovat oikeasti muunneltuja ponivoimia :lol:
Lähde: http://magazine.volvotrucks.com/fi/Arti ... se-toimii/
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Nonniin. Nyt on ajeltu jo vähän enemmän ja tuntuisi toimivan oikein mainiosti.
Lisäksi moottori kuulostaisi käyvän pehmeämmin.

Ns. "viritykset" ovat ilmeisesti kohtuu onnistuneita, koska teho ei ole laskenut kuin reilu 2hv. :lol:
Vääntöä on ilmaantunut n.10% lisää.

BMW ilmoittaa max. hp53/7000rpm. max.Nm60/5250rpm. (moottorista?)
Nyt aj. 30tkm. max.hp50,75hp/5500rpm. max.Nm67/5200rpm. (takarenkaalta)

-LeoVince EnduroX3 vaimennin.
-Touratech vaahtomuovi-ilmansuodatin.
-Ilmanpuhdistimen välikansi poistettu.
-Dynojet PCV.
-Dynojet AT-200.
-Dynopenkitys, sopivan seossäädön haku.


Looginen selitys tällaisesta "viritys"projektista, vaimoille tai skeptisille kavereille voisi olla tällainen :lol:
-Vaikea vaihtaa vaihteita ilman kytkintä, kun ei kuule moottorin ääntä = äänekkäämpi pakoputki.
-Ilmanpuhdistimen voisi myös pestä itse = vaahtomuovinen on ekolooginen.
-Ilmanputsarin välikansi on totaaliturhake = poistamalla saa myös lisää ääntä.
-Hups! Seos on nyt entistäkin laihemmalla = pitää ostaa PCV
-PCV voisi säätyä itsekseenkin = AT-200
-Mutta mikä olisi se sopiva seos? = penkitys
Liitteet
Huom! Rekluse-kytkimen vaikutus ja korjatut virheelliset rpm./Nm. -luvut.
Huom! Rekluse-kytkimen vaikutus ja korjatut virheelliset rpm./Nm. -luvut.
Avatar
TeroV
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 1:01 am
Pyörä: KTM 450 SX-F & Capo

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja TeroV »

Siinä Akrapovicin mittaamat käppyrät sliparilla noin vertailun vuoksi.

http://www.akrapovic.com/motorcycle-exh ... a778d35e3/
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

TeroV kirjoitti:Siinä Akrapovicin mittaamat käppyrät sliparilla noin vertailun vuoksi.

http://www.akrapovic.com/motorcycle-exh ... a778d35e3/
Mielenkiintoisinta Akrapovicin mittauksissa on vertailla etenkin Stock exhaust(vakio pakoputki) -lukemia keskenään...
Eli, vertailutaulukoissa käytettävän vakiopakoputkimoottorin tehot muuttuvat enemmän kuin varsinaisten vertailuiden kohteina olevien "viritys"pakoputkien :lol: :lol: :lol: :lol:
EDIT: Itseasiassa Complete-käppyröissä on vääntökäyrällä taulukon jako tarkempi, tällöin saadaan vaikutelma isommasta erosta, vakion ja viriputken välille.
Liitteet
Huomaa! "Stock exhaust"  Vakiopakoputken käyrät eri vertailuissa.
Huomaa! "Stock exhaust" Vakiopakoputken käyrät eri vertailuissa.
Viimeksi muokannut Sottapytty, Su Marras 20, 2011 6:26 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
TeroV
Viestit: 81
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 1:01 am
Pyörä: KTM 450 SX-F & Capo

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja TeroV »

Pakko ollu muokata ettei 1000 euron torven käppyrät mene ihan päällekkäin vakion kanssa :lol:
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Mopo kaivettu tallista ja sepä on toiminut kevään muutamat ensiajot hienosti.
Mulla oli viimevuoden "matka"-ajeluja varten 15/47 (alkup.)välitys. Nyt laitoin takaisin 14 piikkisen eturattaan ja kylläpä nyt tuo keula tuntuu PCV:n ansiosta kevyeltä...hihii :lol:
jeppe jaakarhu
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 06, 2011 8:50 am
Pyörä: bmw

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jeppe jaakarhu »

Tainnu jo kevään ajoissa tulla pari tonnia mittariin pelkkää lähialuepyöritystä. Siis tuohon rakastuu kokoajan lisää. Mullahan on Xmoto kylläkin. Renkaiksi kiepsautin oikeat endurokumit, eli misukan pilot sport 2ct. Eli melkein ratakatukumit. Mut tämänkesän harjotus on, et polvi maahan pitää saada. Mutta supermotoissa paljon pidetyt ja kyllä noissa enemmän pitoa on hiekkatiellä kun kuluneissa orkkiksissa. Superpehmeä seos varmaan auttaa metässäkin.

Oikeasti kirjottelen pyörän sammumisesta. Sottapytyltä kyselinkin viimesyksynä neuvoa ja kuten oikein arvasit ei huollossa mitään löytynyt. Keväällä tehtiin huolto ja pari tankillista uutta bensaa ja pyörä ei ole sammunut sen jälkeen kertaakaan. Eli voiko tää uusi bensa joka ei haise edes bensalle aiheuttaa tuon? HD tutun kanssa juttelin ja hän valitti, että hd ei toimi kuten kunnon bensalla ja tämä on uusi hd. Kuulemma jollain virosta tms. tankatulla myrkyllä pelasi paljon jouheammin.

Eli oppina tästä pyörää ei saa säiliö vaan jokapäivä kovaa ajoa
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Juu, nykybensat ei kestä talvisäilytystä. Vanha bensa saattaa aiheuttaa kaikenlaisia käynti- ja käynnistyshäiriöitä.

Mä käytän 98E:tä.

Yksi mystinen käynnistys häiriö tuli viimeviikolla.
Ajoin tankille ja sitten se ei enää käynnistynyt, kokeilin startata n. 10 min. välein kunnes n.1.5 tunnin päästä oli uudehko hyväkuntoinen akku oli tyhjä.
Sain varavirtaa paikalle ja mopo käynnistyi heti vaivatta.


Matka-ajossa PCV ei ole mitenkään kauheasti nostanut kulutusta (n. 4l./100km. 80-100kmh. 16 piikkinen eturatas)
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tuo huono kuumakäynnistys, varsinkin lyhyen pysähdyksen jälkeen on varsinainen murheenkryyni johon ei ole oikein lopullista ratkaisua löytynyt (josko pyörän vaihtoa tai paalausta ei lasketa). Arvauksia on esitetty mm imuventtiilin liian pieni välys, automaattisen puolipuristimen puristamattomuus, tps väärin anturointi, suuttimen jumitus (amerikkalaisilla on kylläkin erilaista bensaa). Ehkä myös ECU:n mielestä liian alhainen jännite startissa?

Jos ei parilla ensimmäisellä startilla lähde niin kannattaa kokeilla odottaa reilusti pyörän jäähtymistä, lämpimänä starttaa vaan akun tyhjäksi, pyörittää mutta ei varmasti käynnisty. Joku semmoinen puoli tuntia mättäällä istuskelua noin alkuun. Itse olen 3 kertaa menny jo siihen loukkuun että yritän liian innokkaasti ja joutunut kävelyhommiin. Aina on sitten varavirralla lähtenyt heti kun päässyt ihmisten ilmoille. Työntelyn jälkeinen jäähtyminen ja varavirta yhdistelmä ainakin toiminut.

Voisi olla että lämpimänäkin lähtisi jos olisi tosi jytäkät sähköt. Mutta täyteen lataantunut perus akku ei ole auttanut. Täksi kesäksi on nyt kokeilussa Antigravityn LiFePo4 jossa lepojännitekin 13V ja 360CCA:ta, jos ei tuolla lähde niin ei ole akusta kiinni. Raportoin kun tulee seuraavan kerran tilanne vastaan.

Tuolla noita arvauksia, mutta ei ratkaisuita:
http://advrider.com/forums/showthread.p ... 73&page=33
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Kiitti linkkivinkistä!

Sama homma, mutta kun joskus on vaan niin kiire yrittää päästä määränpäähän.
Yleensä on riittänyt sellainen 5-20 min. odotus.

Imuventtiilin välystä oli tuossa taannoin tarvetta säätää väljemmälle, ei ollut apua.
Pyörittää hyvin, ei siis oletettavasti puolipuristin ongelmaa.
Tuo jännitteen madaltuminen on käynyt mielessä... miksköhän tuon ajovalonkin pitää palaa startatessa, oman osansa sekin syö sähköistä.
Pitäisköhän koittaa viritellä valopääkatkaisija?

Tuo jumittavan suuttimen koputtelu kuulostaa hyvältä idealta, ainakin se vois olla mukavan terapeuttista puuhaa :lol:
Mekaanisella ruiskulla ja 99:llä toimiva vanha harrasteautoni kaipaa bensan sekaan "Injection Cleaneriä" ja kohtuu tiuhalti, että suuttimet pysyvät toimivina.
En tiiä auttaisko mopoon, voiskai tuotakin kokeilla?
MarkkuHoo
Viestit: 1145
Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
Paikkakunta: Häme
Viesti:

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja MarkkuHoo »

Sottapytty kirjoitti: Tuo jännitteen madaltuminen on käynyt mielessä... miksköhän tuon ajovalonkin pitää palaa startatessa, oman osansa sekin syö sähköistä.
Pitäisköhän koittaa viritellä valopääkatkaisija?
Se muuten se vakiovalo sammuu releen avulla aina siksi aikaa kun starttinappia painat, eli ei syö just sillä hetkellä tehoja. Mulla on kans tuota juttua tehnyt sillon tällöin, aina on kuitenkin noin 5min huilailu auttanut. Ja jos ei muu auta, niin vaihapa taas tuore uus akku pyörään - jo taas käynnistyy innolla, nimim. tuliterä Varta AGM asennettu toissapäivänä omaani.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Suutinhan on samanlainen Bosch kuin esim audivolkkareiden monissa 1.8T malleissa, ja ei ne niissä ainakaan jumitu koskaan mitenkään. Omat virivalot ja kaikki muutkin lisälaitteet (lämppärit, gps:t) on jo kytkimen ja erillisen releen takana että voi seisottamisen ajaksi sammuttaa jos ei jaksa kääntää virtoja pois ja sitten unohtaa laittaa päälle kun lähtee liikkeelle.
Avatar
Ilmari
Viestit: 1057
Liittynyt: Su Maalis 12, 2006 11:15 am
Pyörä: T7,CBR600, zxr6
Paikkakunta: Kokkola

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Ilmari »

Morjens kaikille. Boxeri vaihtui X-challengeen. Yritin googlettaa mutta korjaamokäsikirjaa ei löytynyt, ainakaan Haynesin tekelettä. Oliko jostain saatavailla?

-Ile-
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Tämä G650X keskustelu on nyt jakaantunut kahteen eri ketjuun.

Tuolla toisessa oli juuri manuaaleista puhetta:
viewtopic.php?f=5&t=4130&start=675
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: Sottapytyn XChallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Nonniin, tämä puolihuolimattomasti mun projektiksi muodostunut ketju on uudelleen nimetty kuvaavammaksi:
"Sottapytyn XChallenge"


Ns. yleinen G650X -keskustelu on tuolla "Pyörät" -palstalla: viewtopic.php?f=5&t=4130&start=780


Jatkan projektiani täällä hissunkissun...

Ps. Projektia saa toki kommentoida!
Vastaa Viestiin