BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Tekniikka & Näperrys

Valvoja: Moderaattorit

jiitee
Pyörä: BMW R 1150 GS KTM 400 LC4 MIL

Re: BMW R1100GS huolto-ohjeet. Ja kanssa R850 ja R1150

Viesti Kirjoittaja jiitee »

Itselläni myös tuo oikeanpuoleinen ruiskurunko on pitänyt ääntä muutaman vuoden ja nyt talven aikana oli tarkoitus asialle tehdä jotain. Päätin ratkaista asian kotimaisin voimin, tue Suomalaista työtä teemalla eli irroittelin itse nuo rungot ja Harri (Mp-Kymäläinen) purki ne ja minä vein akselit malliksi koneistajalle, joka ne sitten työstikin. Holkit, ei aivan samanlaiset löytyivät linkin liikkeestä, noitakin yritettiin tehdä, mutta ongelmaa aiheutti tuo pitkittäissuunnan halkaisu, sopivan ohutta terää ei löydetty tähän hätään. Harri asensi akselit + muut hilut paikalleen ja tänään kävin hänellä ruiskut synkkauttamassa kohdilleen. Teetin muutaman parin noita akseleita ylimääräisiä eli jos jollain on edellämainittu remppa odottamassa, niin tuoltakin voi saada apua asiaan, siis MP-Kymäläiseltä...
http://www.top-osa.fi/ http://www.mpkymalainen.fi/
Viimeksi muokannut jiitee, To Huhti 26, 2012 11:46 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
BMW=helppo lausua, raskas työntää ja nostaa pystyyn...
KTM=helppo lausua, kevyt työntää ja nostaa pystyyn...
zimo
Pyörä: BMW R 1200GS

Viesti Kirjoittaja zimo »

Tilasin ja sain englannista korjausoppaan hyvillä räjäytyskuvilla, hinta kuluineen ei huimaa, 5,08 €.
Joku siis kopioi suruttomasti opasta ja myös myy sitä.

Arvioikaa itse, ohessa linkki:

http://www.ebay.de/itm/ws/eBayISAPI.dll ... OU:DE:1123
zimo

Vaihdoin akun pyörän käyttöönoton yhteydessä, alkuperäinen ei enää jaksanut. Uusi akku Bosch M4-F45, tuntee kai yleisemmän tyypin 51913, kuitenkin 12V, 19Ah. Motonet 72,50€.

Tankin irroituksen (kallistuksen) yhteydessä haluaa kaasuvaijerin kuori nousta mielellään ainakin minun tapauksessa säätönippelin (osa5) päälle ja siinä tilassa kone ei lähde käymään; käyttäytyy kuin kone kävisi yhdellä. Katso kuva, vasen yläkulma.

Tuon kun hokasin niin pyörä toimi juuri niinkuin pitääkin. Sain 190km:n ajolenkillä keväthanurin kipeäksi.
Liitteet
Kaasuvaiveri & läppärunko.jpg
zimo

Kaasuvaijeri on syytä vaihtaa ennenkuin se katkeaa ikävässä paikassa.
Minkälaisilla kilometreillä olette vaihtaneet eli joutuneet tähän tilanteeseen?
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

zimo kirjoitti: Tankin irroituksen (kallistuksen) yhteydessä haluaa kaasuvaijerin kuori nousta mielellään ainakin minun tapauksessa säätönippelin (osa5) päälle ja siinä tilassa kone ei lähde käymään; käyttäytyy kuin kone kävisi yhdellä. Katso kuva, vasen yläkulma.
:lol: mulle kävi samoin. Luulin jos että kuuluisat Hall anturit meni mäsäksi, tulpat jne. Kun olin tulpat tarkistanut satuin samalla katsomaan ylöspäin kaasuvaijeriin. Siinähän se killotti tuon nippelin päällä.
Kuraköröttelijä
tuce
Pyörä: bmw

Viesti Kirjoittaja tuce »

jiitee kirjoitti:Itselläni myös tuo oikeanpuoleinen ruiskurunko on pitänyt ääntä muutaman vuoden ja nyt talven aikana oli tarkoitus asialle tehdä jotain. Päätin ratkaista asian kotimaisin voimin, tue Suomalaista työtä teemalla eli irroittelin itse nuo rungot ja Harri (Mp-Kymäläinen) purki ne ja minä vein akselit malliksi koneistajalle, joka ne sitten työstikin. Holkit, ei aivan samanlaiset löytyivät linkin liikkeestä, noitakin yritettiin tehdä, mutta ongelmaa aiheutti tuo pitkittäissuunnan halkaisu, sopivan ohutta terää ei löydetty tähän hätään. Harri asensi akselit + muut hilut paikalleen ja tänään kävin hänellä ruiskut synkkauttamassa kohdilleen. Teetin muutaman parin noita akseleita ylimääräisiä eli jos jollain on edellämainittu remppa odottamassa, niin tuoltakin voi saada apua asiaan, siis MP-Kymäläiseltä...
Millasta ääntä on pitäny? Oon kuunnellu omassa r850 samaa, toi oikea ruiskurunko pitää sellasta tikkausta. Oon ajatellu että kuuluu ruiskun toimintaan, mut ihmetelly miks vasen ei pidä samaa ääntä. Millasesta viasta kyse, mikä räjäytyskuvan osa se tikittävä on siis?
Jarski61
Pyörä: k

Viesti Kirjoittaja Jarski61 »

tuce kirjoitti:
jiitee kirjoitti:Itselläni myös tuo oikeanpuoleinen ruiskurunko on pitänyt ääntä muutaman vuoden ja nyt talven aikana oli tarkoitus asialle tehdä jotain. Päätin ratkaista asian kotimaisin voimin, tue Suomalaista työtä teemalla eli irroittelin itse nuo rungot ja Harri (Mp-Kymäläinen) purki ne ja minä vein akselit malliksi koneistajalle, joka ne sitten työstikin. Holkit, ei aivan samanlaiset löytyivät linkin liikkeestä, noitakin yritettiin tehdä, mutta ongelmaa aiheutti tuo pitkittäissuunnan halkaisu, sopivan ohutta terää ei löydetty tähän hätään. Harri asensi akselit + muut hilut paikalleen ja tänään kävin hänellä ruiskut synkkauttamassa kohdilleen. Teetin muutaman parin noita akseleita ylimääräisiä eli jos jollain on edellämainittu remppa odottamassa, niin tuoltakin voi saada apua asiaan, siis MP-Kymäläiseltä...
Millasta ääntä on pitäny? Oon kuunnellu omassa r850 samaa, toi oikea ruiskurunko pitää sellasta tikkausta. Oon ajatellu että kuuluu ruiskun toimintaan, mut ihmetelly miks vasen ei pidä samaa ääntä. Millasesta viasta kyse, mikä räjäytyskuvan osa se tikittävä on siis?
Otat siitä kehästä johon vaijeri kiinnittyy sormin kiinni ja heiluttele ylös alas ja eteen taakse .Se välys kyllä tuntuu jos sitä haitaksi asti on.
Onko ruiskut synkattu keskenään tarkasti? Tuossa edellisessä räjäytyskuvassa ei sitä läppäakselia ole numeroitu,kun on suutin kuva.Mutta akseli on ruiskurungon läpi menevä kaasuläpän akseli.

T Jarski
Pekkavee
Pyörä: BMW R1100GS

Viesti Kirjoittaja Pekkavee »

Ongelma on tuo akselin kuluminen.
Oikealla puolella se kuluu enemmän kuin vasemmalla, koska kaasuläpän asentoanturi vetää "löysät pois" siitä vasemmasta akselista.
Kuva

Siihen löytyy tuollainen korjaussarja, jonka itsekin asensin muutama viikko sitten.
Kuva

Tuolta löytyy linkki, josta korjaussarjan voi tilata.
Korjausohjeet
Itse asensin juurikin tuon Dan Catan korjaussarjan muutama viikko sitten. Se sisälsi kaikki tarvittavat osat.
Toi ohjeen mukainen kuparilankajuttu ei oikein toimi holkkien ulosvedossa. Paremmin toimii, kun naputtaa ja kiertää 10 mm kierretapin siihen holkkiin ja sitten naputtelee holkin irti sieltä sisäkautta jollain tuurnalla tai pitkällä pultilla

Pekka
:shock: :shock: :shock:
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Oma kans kilisee ihan komeasti. Tosin pitäs koittaa synkat säätää kun ei oo säädetty sitten 2008.

Oon kans miettiny että miksi se oikea puoli kilisee enemmän, mutta tuosahan se vastaus tuli.
Paskapuhetta, mutta uskon.
Peltsi
Pyörä: Tunturi

Viesti Kirjoittaja Peltsi »

Oma kans kilisee ihan komeasti. Tosin pitäs koittaa synkat säätää kun ei oo säädetty sitten 2008.

Oon kans miettiny että miksi se oikea puoli kilisee enemmän, mutta tuosahan se vastaus tuli.
Paskapuhetta, mutta uskon.
tuce

Täytyy tarkistaa, en tiiä viitsiikö kesken ajokauden rupee aukaa, jos ei muuta kun surgingia riskinä...
Pekkavee

tuce kirjoitti:Täytyy tarkistaa, en tiiä viitsiikö kesken ajokauden rupee aukaa, jos ei muuta kun surgingia riskinä...
No ei tuossa mitään riskiä ole, ei edes surgingiä.
Ainoa ongelma on se meteli.
Jos alkaa käydä korviin, niin sitten voi korjata asian.
Mä tein sen, kun mittarissa oli 154.000 km.

Pekka
tuce

Kiristin sitä ruufia, jota vasten se iso kiekko lepää, se ei osunut siihen ollenkaan joten pääsi heilumaan ja napsuttaa. En sitte tiedä kuinka tarkka kalibrointi siinä on mutta käynti pysyi hyvänä ainakin...
tuce

Kuva

Tarkennuksena vielä, tota ruuvia kiristin joka tossa kuvan oikeassa alalaidassa. Mikä sen tehtävä oikeestaan on, kun ei sitä synkatessa muuten tarvi säätää? :roll:
Pekkavee

tuce kirjoitti:Kuva

Tarkennuksena vielä, tota ruuvia kiristin joka tossa kuvan oikeassa alalaidassa. Mikä sen tehtävä oikeestaan on, kun ei sitä synkatessa muuten tarvi säätää? :roll:
Ne ruuvit ovat läppärunkojen perussäätöruuvit, joihin ei saisi ikinä koskea, EI SIIS IKINÄ.
Perussäätö on tehty tehtaalla eikä muutu miksikään.

Todennäköisesti rako ruuvin ja vaijerikiekon välissä johtui liian kireästä kaasuvaijerista.
Kaasuvaijerissa olisi oltava noin 1 mm löysää kaasu kiinni asennossa.

Jos nyt menee kuitenkin ruuvailemaan tuota ruuvia, niin sitten läppärungoille olisi tehtävä uusi perusteellinen perussäätö ja synkkaus, johon ohjeet löytyvät tuolta.
Perussäätöohjeet

Pekka
Vastaa Viestiin