Moposkootterit

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja bisti »

Nyt täytyy olla maailmankirjat sekaisin, kun tuo moottoripyöräilyäni kiivasti vastustava vaimoni tokaisi yllättäen haluavansa skootterin :shock:
Alkaakohan se pikkuhiljaa lämmetä kaksipyöräisiä kohtaan 8)

Ja sitten itse asiaan: Mitkäs nykypäivänä ovat ns. luotettavia skoottereita? Itsellä kun ei ole ko. kaksipyöräisistä sitten minkäänlaista kokemusta niin on aika vaikea etsiä sopivaa mopoa (täytyy hommata sille äkkiä semmoinen ennenkuin muuttaa mielensä :P )

Mitkä ovat hyviä merkkejä?
Malleja?
Uusi vai käytetty?
Mitä kannattaa käytetyissä huomioida?
Miten helppo noita on rassata itse?
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
Kampi
Pyörä: R1200GS

Re: Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Kampi »

Mitä kokoluokkaa? 50 vai 700 ccm?
treriksrøysare
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Suosittelen lämpimästi 2-tahtisia ruiskuja. Menevät todella pienellä kulutuksella ja eivät haise 2-tahdille ollenkaan.

Tässä muutama esimerkki noista LAADUKKAISTAruisku vehkeistä:

Aprilia SR 50 DiTech (Vanha versio)
http://www.nettimoto.com/aprilia/sr/1295921
Aprilia SR 50 R Factory (Uusi versio)(moottori/variaattori sama kuin allaolevassa Piaggiossa)
http://www.nettimoto.com/aprilia/sr/1300334

Piaggio Nrg Mc3 Purejet
http://www.nettimoto.com/piaggio/nrg/1297984

Peugeot Jet Force
http://www.nettimoto.com/peugeot/jet-force/1209389

Ja kiinalais/taiwanilais ihme merkkeihin en suosittele sekaantua. Onhan ne halpoja mutta kokemuksieni perusteella suosittelen ostamaan ~1000€ vähänkäytetyn laatumerkin kuin uutta 995€ maksavaa chiina/korea rutkuja!

n.1000€ saa semmosia 5000-10 000km ajettuja laatumopoja. Uutena mokomat maksavat 2500-3000€ euroa.
jarno78
Pyörä: kawasaakeli kle ja Suzuki DR 125

Viesti Kirjoittaja jarno78 »

Ja säästyt monelta harmilta kun et osta kiinan ihmeitä ja hallitus on tyytyväinen ja saat sinäkin rauhassa ajella etkä ropata mopoa tallissa ja sit kärsii sun ajaminen ja ja :lol:
Yksinäinen Susi
AnttiL
Pyörä: exc

Viesti Kirjoittaja AnttiL »

Tuosta pesosen jet forcesta hyviä kokemuksia lähipiiristä ja vastaavasti kyllä boatian fudekin pikku säätämisellä (ei virittämisellä) on toiminut kälyn ajoissa ihan kohtuullisen hyvin. Ei kyllä kulje juuri mihinkään eli kun asustelen mäen päällä niin tänne kun kapuaa kaupungista niin on kuulemma kovin työn ja tuskan takana tuolle Fudelle se. Polttoainetta sen sijaan ei kulu juuri ollenkaan. Ja minun alla tuntuu auttamattomasti paljon alimittaiselta eli en uskaltaisi lähteä kovin pitkälle, mutta siis 190cm/135kg. Jarrut ja tehot loppuu sekä jousitus ja runko tuntuu jotta antaisivat juuri periksi. Mutta siis omistaja itse tyytyväinen ja ajelee joitakin tuhansia vuodessa. Nyt jo ainakin viiden tai kuuden vuoden verran. Silti itse jos joutuisin ostamaan lapsille tai vaimolle niin päätyisin tuohon peogeottiin. Siinä on esimerkiksi jarrut. :twisted:
antti
pkilpo
Pyörä: CRF1100L ES DCT -25,Husky FE450 -16

Viesti Kirjoittaja pkilpo »

Mulla oli ja on tuommonen "kiinanihme". 125cc-rungolla oleva Yiying MTX-2 4-t. Vm 2007 ja n.6000km.
Oli välissä kaverin omistuksessa joka paino yli 100 kg. Se ajeli sillä kaasu pohjassa 1000km.
Meikäläisellekin sopi hyvin 1,9m pitkä ja 95kg, kun pienempiin malleihin ei polvet mahtuneet.

Kampiakselin vetopuolen laakeri siinä meni ja kaikki variaattirin osat. No uus kampiakseli on nyt paikallaan ja maksoi eBayssa 35€.
Variaattorin osat (paremmat) oli kaveri jo vaihtanutkin.

Eli taas mennään varmaan se 5000-6000km ilman murheita.

Kyllähän laatumerkit on laatumerkkejä mutta niillä on eri hinnat ostettaessa ja varosissa.

Kiinanvehkeelläkin pärjää ja jopa aika huolettomasti jos hyvä truuri käy.kop kop. Mutta saa varautua että arvo tippuu tuohon 200-300 pintaan käytettynä.

Kohta mulla ois varmaan myynnissä tuo rempattu Yiying ja hintaa olis 250€ :lol:
Kuraköröttelijä
bisti
Pyörä: KTM 350 EXC-F 2021

Viesti Kirjoittaja bisti »

Kiitoksia vinkeistä, kiinanihmeet olin jo aikalailla laskenutkin ulos scopesta. Oikeastaan ainoa itämaan tuote mitä olen edes harkinnut on Kymco, onko näistä mitään kokemuksia. Uutenakin sais ~1300€:lla, vai kannattaako ennemmin sijoittaa sen 1000€ laadukkaaseen käytettyyn (joita tulikin tuossa). Solifereista ym. "markettimopoista" varmaan kannattaa pysytellä erossa (taitavat olla niitä kiinanihmeitä).

Hieman kyllä houkuttelisi Yamaha, olisi sitten ihan samikset ainakin mopon merkin osalta :mrgreen: . Hinta näissä vaan on aika suolainen >2000€
Joskus tuntuu, ettei minulla ole mitään järkevää sanottavaa, mutta sanon siltikin aina jotain...
KTM 350 EXC-F -21
KTM 250 EXC Six Days -17 (ex)
KTM 350 EXC-F Six Days -15 (ex)
KTM 690 Enduro R -13 (ex)
Yamaha XT660Z Ténéré -09 (ex)
Yamaha DT125R -92 (ex)
JUHHisi
Pyörä: XR650R vm.-00 & XR400R vm.-97

Viesti Kirjoittaja JUHHisi »

Kyllä ne Kymcotkin ihan laadukkaita/tukevia pelejä on. Tuppaavat kaikki olemaan 4-tahtisia ja siitä johtuen vähän laiskoja. Toki benziiniä ei nekään juuri vie.

Yamaha on hieman jäänyt jälkeen kehityksessä skoottereiden osalta. Ovat 2-tahtisia kaasarikoneita ja ne kyllä haisee kovastikkin.

Sillä tuota haju politiikkaa vaan mainitsen kun saattaapi emännän työpaikalla ihmetellä jos kovin jakku/mekko haisee 2-tahdille.. :mrgreen:
Dominator
Pyörä: Hondat:CR250R, XR650L, XL1000V

Viesti Kirjoittaja Dominator »

Mielenkiintoinen ketju :oops: Meillä on ollut kotona ihan samanlaista puhetta hameväen skootterin hankinnasta. Jostain syystä satun olemaan vain ihan pihalla skenestä joten kaikki kokemuksiin perustuva tieto otetaan mielenkiinnolla vastaan :!:
Rässi66
Pyörä: Honda CR250R

Viesti Kirjoittaja Rässi66 »

Mulla on likalta jäänyt Baotian tuolla varastossa. Takakumi puhki, mutta uus on jo ostettu.
Ja halavalla lähtee.
JR
Pyörä: XT 350

Viesti Kirjoittaja JR »

Kyllä minä olen kuullut Kymcoa kehuttavan ja nimenomaan aikuisten käyttäjien. Ostin AVK.lta kolarikymcon ja laittelin kuntoon. Minusta varsin hyvätekoinen kampe. Runko on erittäin tukeva, paitsi takapään ja rungon väliin tuleva haarukkaosa vääntyy, jos kohtaa hirveän tällin. Toisaalta hyvä kohta antaa periksi, koska helppo vaihtaa, tai oikaista. Pari tankillista olen ajanut tässä kevään mittaan. Vaatii pitkän lämmityskäytön, sähköinen automaattiryyppy ja vakiona liian pihit suuttimet.
Gigant
Pyörä: KTM 250 SX-F

Viesti Kirjoittaja Gigant »

Jos "kiinaskootterin" haluaa niin suosittelen Keewayn skoottereita. Niissä on parin vuoden takuut ja hintaa vähän päälle tonni. Näissä tuntuu toi hinta-laatusuhde olevan aika jees.
Pasi
Pyörä: KTM690R/SM

Moposkootterit

Viesti Kirjoittaja Pasi »

tuota pösön laatua voi kyllä kehua, mun pojalla oli iso motohispanian mopo (sama kuin pösö) ja se oli täysin uuden veroinen yhden kesän ajojen jälkeen

siitä sai aika hyvin vaihdossakin kun hommattiin kevari
Kenraali kohottaa maljan naisen älylle ja kauneudelle. Niitä ilman maailma on pelkkä pimeyteen viritetty piikkilanka. (Jari Tervo)
Eddie
Pyörä: Yamaha dt 125 r

Viesti Kirjoittaja Eddie »

Suosittelen kyllä Kymcon agility fattia.
Meillä oli 2 sellaista ja tykästyinkin fattiin sen verran kovasti, että möin vain toisen pois.
Itse päryyttelen nyt tällä lähikauppareissuja, yms. kun sen voi huolettomasti jättää mihin vain.
makke71
Pyörä: V-strom 650 2019

Viesti Kirjoittaja makke71 »

Honda Zoomer, ainoa aito Honda. Ja on ainakin persoonallisen näköinen!
Vastaa Viestiin