Ohjausiskari
Valvoja: Moderaattorit
- needforspeed
- Viestit: 333
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Ohjausiskari
Onkos palstalaisilla kokemusta ohjausiskareista, Scotts, GPR, Öhlins?
Vakauttaako menoa kovemmassa vaudissa, haittaako puunkierrossa tms? Hintaahan mokomalla kapistuksella on, mutta kyllähän rauhallisempi ohjaus on myös turvallisuustekijä
Kyykkypyörissähän nämä alkaa olemaan jo tänä päivänä vakiovarusteena, joten tuskin ne ihan turhan takia näitä laittavat..
Vakauttaako menoa kovemmassa vaudissa, haittaako puunkierrossa tms? Hintaahan mokomalla kapistuksella on, mutta kyllähän rauhallisempi ohjaus on myös turvallisuustekijä
Kyykkypyörissähän nämä alkaa olemaan jo tänä päivänä vakiovarusteena, joten tuskin ne ihan turhan takia näitä laittavat..
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ohjausiskari
Öhlinsistä on kokemusta ja jos ajaisin enemmän maastossa niin se kuuluisi melkein välttämättömiin hankintoihin. Rauhoittaa ohjausta ja vähentää ei toivottuja liikkeitä, oikein säädettynä iskarin olemassaoloa ei edes huomaa, paitsi positiivisessa mielessä. Toimii myös tie ajossa, vähentää nappuloilla tuttua keulan vipottamista ja tekee menon vakaammaksi. Öhlinsissä on pikasäätö millä on helppo ja nopea muuttaa vaimennusvastetta tarpeen mukaan maastoon/kadulle sopivaksi.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Ohjausiskari
Ohjausiskareista ei kauheasti ole puhuttu, varsinkaan näistä halvoista kiinan ihmeistä:
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ing+damper
Onko joku täällä testannut noista jonkun mallin kurapyörässä toimivaksi ja turvalliseksi ?
https://www.aliexpress.com/wholesale?ca ... ing+damper
Onko joku täällä testannut noista jonkun mallin kurapyörässä toimivaksi ja turvalliseksi ?
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ohjausiskari
Kokemusta ei ole kiinan Öhlins rasiasta mutta olen noita katsellut ja kovasti näyttää että monessa on tehty rasian varsi alumiinista joka ei tule kestämään käyttöä kovinkaan pitkään. Mulla oli mönkkärissä Öhlins ja itse tehty teräksinen varsi, sekin oli liian pehmeää ja kului väljäksi yllättävän nopeasti. Toinen varsi tehtiin työkaluteräksestä joka öljykarkaistiin ja hahlon kuluminen loppui, samoin hahloon tuleva tappi pitää olla kovaa terästä ja pienellä välyksellä. Tuo paikka on aika kriittinen ja jos siinä on väljää niin sen kyllä huomaa ohjaustangossa.
Kokemukset kiinnostaa kiinan Öhlinsistä koska seuraavaan pyörään on tarkoitus laittaa ohjausiskari, aito tai kopio.
https://www.youtube.com/watch?v=e9sLw2M0mNg
Kokemukset kiinnostaa kiinan Öhlinsistä koska seuraavaan pyörään on tarkoitus laittaa ohjausiskari, aito tai kopio.
https://www.youtube.com/watch?v=e9sLw2M0mNg
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: Ohjausiskari
Minulla on superissa Scottsin ohjausiskari, mielestäni se on hyvä varuste, vakauttaa ja rauhoittaa etupäätä. Vaikkakin ajot on nykyisin lähinnä köröttelyä. Ja on helppo säätää jäykkyyttä.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Ohjausiskari
Arpa on heitetty:
https://www.aliexpress.com/item/3296707 ... 4c4d1eRPrw
Asennussarja täytyy tehdä itse, osaltaan helpootti kun Betalle ei asennussarjaa ole kellään tuohon tarjota. Tullee ohjaustangon alapuolelle ja tuon akselin mutterin suojakorkinkin ajattelin korvata matalammalla. Kaasuvaijerin ohjaimen ajattelin tulostaa. Tavoitekustannus maks. 200€.
https://www.aliexpress.com/item/3296707 ... 4c4d1eRPrw
Asennussarja täytyy tehdä itse, osaltaan helpootti kun Betalle ei asennussarjaa ole kellään tuohon tarjota. Tullee ohjaustangon alapuolelle ja tuon akselin mutterin suojakorkinkin ajattelin korvata matalammalla. Kaasuvaijerin ohjaimen ajattelin tulostaa. Tavoitekustannus maks. 200€.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 2214
- Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
- Pyörä: SE ja Temmi 450fi
- Paikkakunta: Vantaa/Parikkala
Re: Ohjausiskari
No, oliko kiinanvaimentimesta mihinkään?
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Ohjausiskari
Tuossa tarinaa asennuksesta, ei ollut helppo eikä nopea mutta hyvä taisi tulla.
viewtopic.php?p=452839#p452839
Kesän lopulla tiedetään onko tuo iskari kestävä ja/tai hyvä. Kallis se ei ainkaan ole.
viewtopic.php?p=452839#p452839
Kesän lopulla tiedetään onko tuo iskari kestävä ja/tai hyvä. Kallis se ei ainkaan ole.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Ohjausiskari
Tänään tuli heitettyä 135km lenkki sulaneilla hiekkateillä ja alkufiilikset vaimentimesta ovat erittäin positiiviset.
Rauhoittaa keulaa irtosepelillä reilusti, paras ominaisuus tulee esiin silloin kun keula meinaa karata alta esim. syvässä ja märässä saviraiteessa kun etupyörä yrittää kiivetä raiteesta ylös mutta alkaa luistaa raiteen seinämää vasten. Normaalissa tilanteessa pitäisi laittaa jalkaa maahan, jotta pysyisi pystyssä kun keula alkaa mennä linkkuun. Nyt etupyörän linkkuun lähteminen alkaa niin rauhallisesti että etupyöräpä kiipeääkin raiteesta ylös tai kuski ehtii korjata tilanteen. Uskonpa että auttaa ns. vihreällä jäällä luistellessa myöskin.
Rauhoittaa keulaa irtosepelillä reilusti, paras ominaisuus tulee esiin silloin kun keula meinaa karata alta esim. syvässä ja märässä saviraiteessa kun etupyörä yrittää kiivetä raiteesta ylös mutta alkaa luistaa raiteen seinämää vasten. Normaalissa tilanteessa pitäisi laittaa jalkaa maahan, jotta pysyisi pystyssä kun keula alkaa mennä linkkuun. Nyt etupyörän linkkuun lähteminen alkaa niin rauhallisesti että etupyöräpä kiipeääkin raiteesta ylös tai kuski ehtii korjata tilanteen. Uskonpa että auttaa ns. vihreällä jäällä luistellessa myöskin.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: Ohjausiskari
Juuri eilen kiroilin uraisia metsäteitä ja etupään arvaamattomuutta urissa, tuon perusteella ohjausiskarille olisi tilausta omassa pyörässä. Samalla saisi pyörän vielä rauhallisemmaksi soralla sladitellessa ja aiemman kokemuksen perusteella laakerisoralla keulan lipsumiset vähenee tai ei tunnu niin pahalta.
Täytyy silmäillä jos alkaisi tekemään kiinnikkeitä T7:aan kun saa siihen inspiksen.
Täytyy silmäillä jos alkaisi tekemään kiinnikkeitä T7:aan kun saa siihen inspiksen.
Kylätason kurapyöräilijä.
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: Ke Elo 24, 2016 7:48 pm
- Pyörä: TM EN250FI, BETA RR480, DUCATI MTS 1200S
Re: Ohjausiskari
Nyt on tullut ajeltua enempi assulla kun olen kuluttanut Betan nappularenkaita loppuun, näin ihan tarkoituksella ennen loman alkua 30km suuntaansa mökiltä päin työmatkaa ajellessa kun kelit on hyvät.
Tie on syheröistä erittäin paikattua ja kulunutta asfalttia, jossa roudan repimiä railoja, monttuja ja paikkauksen-paikkauksen-paikkauksen koholla olevia reunoja siellä täällä.
On melkoinen kehitys ollut oman Betan ajettavuudessa kun rihtasi pyörät linjaan, tasapainotti renkaat Motonetin oliivipainoilla ja viimeisenä laittoi ohjausiskarin. Se paras ja kallein lääke assulle toki olisi supermotovanteet, mutta koska sora on pääalusta mulle niin nappularenkaila päristellään myös assulla ja niiden kiekkojen vaillinaisuuksin auttaa ohjausiskari ihan kivasti.
Ennen hirvitti assulla tiekarhun terän uratkin 8-kympin vauhdeissa kun koko laitos lähti kiemurtelemaan. Nyt mennään assulla kuin juna kun vielä kiristää tarvittaessa nupeista ohjausvaimenninta, ei uskoisi samaksi pyöräksi jonka aikanaan ostin. Pieniä nykimisiä toki tuntuu edelleen mutta pyrkimys mihinkää suurempaan vispaukseen on poistunut täysin. Alkaa kasvamaan pikkuhiljaa sarvet päähän päästellessä mikä ei ole hyvä piirre laisinkaan...
Ensimmäiset välykset piti jo ruuvata pois omasta kiinnityspatentista, mutta se maksaa vain kuusiokoloavaimen etsimisen vaivan.
Erittäin tyytyväinen olen tähän kiinalaiseen "Öhlinsiin".
Tie on syheröistä erittäin paikattua ja kulunutta asfalttia, jossa roudan repimiä railoja, monttuja ja paikkauksen-paikkauksen-paikkauksen koholla olevia reunoja siellä täällä.
On melkoinen kehitys ollut oman Betan ajettavuudessa kun rihtasi pyörät linjaan, tasapainotti renkaat Motonetin oliivipainoilla ja viimeisenä laittoi ohjausiskarin. Se paras ja kallein lääke assulle toki olisi supermotovanteet, mutta koska sora on pääalusta mulle niin nappularenkaila päristellään myös assulla ja niiden kiekkojen vaillinaisuuksin auttaa ohjausiskari ihan kivasti.
Ennen hirvitti assulla tiekarhun terän uratkin 8-kympin vauhdeissa kun koko laitos lähti kiemurtelemaan. Nyt mennään assulla kuin juna kun vielä kiristää tarvittaessa nupeista ohjausvaimenninta, ei uskoisi samaksi pyöräksi jonka aikanaan ostin. Pieniä nykimisiä toki tuntuu edelleen mutta pyrkimys mihinkää suurempaan vispaukseen on poistunut täysin. Alkaa kasvamaan pikkuhiljaa sarvet päähän päästellessä mikä ei ole hyvä piirre laisinkaan...
Ensimmäiset välykset piti jo ruuvata pois omasta kiinnityspatentista, mutta se maksaa vain kuusiokoloavaimen etsimisen vaivan.
Erittäin tyytyväinen olen tähän kiinalaiseen "Öhlinsiin".
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------
Riittävän syvällä suossa kaikki enskat ovat samanvärisiä.
----------------------------------------------------------------------------------