Piikki renkaat enduroon...
Valvoja: Moderaattorit
Re: Piikki renkaat enduroon...
Minulla oli SXC:ssä bfgoodrich grossengo enskanastalla (sama kumi kuin michelin ac10?), yhdet renkaat riitti koko omistusajaksi eli piikit olivat alla vissiin neljänä talvena. Yhtään nastaa ei irronnut siinä aikana. Ei olleet asfaltilla oikeastaan minkäänlaiset ajettavat, sellaista leijumista mutta eipä sitä asfalttiajoa montaa kilometriä tullukaan. Polanteisella tiellä, jäällä, lumella, kelkanjäljellä erinomaiset, paljaalla tiellä surkeat.
antti
-
THA
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Viesti:
Oli kuvauksesta päätellen ruåttissa nastotetut? Ihme että sivunastat edessä pysy. Jos oli Motorenkaan, niin ihme tuo kommentti, ovat edelleenkin parhaat renkaat siirtymille nimenomaan mukavuusmielessä. Vaikken mä seuraavaks enää noita otakaan, kyl se on sit pienempää nastaa alle.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jos kysymys oli minulle noista grossengoista niin ei hajuakaan nastoittajasta. Dirtbikestä Oulusta ostettu ja toistaiseksi ainoat piikit joilla olen maantiellä asfaltilla koittanut ajaa, jos muut vielä huonompia niin hirvittää ajatuskin noista kingseistä ja trellikoista joita pitää kohta kokeilla, enemmänkin
Noihin grossengoihin kuiten olin todella tyytyväinen, kokonaisuutena.
On spoorikumit eli pystyillä nastoilla sivuissa. Nyt oli kyllä uusi omistaja tuolla meidän spoorissa saanut niistä nastoja tippumaan jotta loppu se tulee niillekin, lopulta. Tainneet vihdoin päästä nekin vauhtimiehen alle.
On spoorikumit eli pystyillä nastoilla sivuissa. Nyt oli kyllä uusi omistaja tuolla meidän spoorissa saanut niistä nastoja tippumaan jotta loppu se tulee niillekin, lopulta. Tainneet vihdoin päästä nekin vauhtimiehen alle.
antti
-
THA
- Viesti:
Okei, spoorinastotus ja Dirtbike, eli Motorenkaan nakit on. Nooh, älä vielä hätäänny, mitä painavampi mopo sitä pahemmalta enskat tuntuu ja mitä vähempi kokemusta, sama juttu. Sullahan on kilpipeli niin käy ajaan vähä kaikkea. Mä hommasin omani sillä kohtaa kun kadulla-ajokokemusta oli kaiken kaikkiaan lk. 1000km + siihenastiset kisasiirtymät, eli varmaan lk. 1500km ihan max. josta nastoilla assulla lk. 200km sanosin. Olin siis ihan säikkynä kaikille stongan liikkeille yms.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- svheebo
- Pyörä: Ktm 690 enduro-r
Kiva näitä "pelotteluita" renkaiden kestävyydestä ja ajo-omituisuuksista lukea. Nyt kun sai vihdoin enskavanteet (1.85/21 ja 2.50/18) niin mietityttää että minkäslevyiset kumit niihin menee ja tuntuu olevan piikkipyörää joka lähtöön...motocenteriin soitin että mitäs piikkipyöriä olisi tarjolla niin sanottiin että virallisia enskasäännösten mukaisia on,merkkiä en muista,tarvii käydä töiden jälkeen tsekkaamassa. Sen nyt kuitenkin päätin että haluan ihan koko kumin enskapiikeillä,assua ei tarvii juurikaan ajella. Mulle sopisi varmaan pikkutie/metsätie/polku ja ehkä satunnaiseen spooriajeluun sellaiset kumit missä on piikkiä reunoillakin,spoorissa smc on varmaan todellinen kuntopyörä mutta pitäähän sekin kokeilla.
Piikkiä reunoillakin? Kaikissa taittaa olla piikit reunoissakin, mutta se mistä noissa höpötetään on se, että toisissa jotka on tarkoitettu muuhun kuin spooriin niin reunapiikkien asennus on enemmän kallellaan eli kallistaessa pitoa paremmin. Spoori nastoituksessa taasen piikit kaikki kutakuinkin suoraan ylöspäin eli eivät törrötä reunasta "ulospäin", näin kallistettaessa ei pitoa ole kauheasti mutta spoorissa ei sitten reunapiikit karsiudu pois kun ottavat uran reunoihin ja rengas pysyy paremmin uran pohjalla kun ei kiipeile samallla tavalla urasta pois.svheebo kirjoitti:Kiva näitä "pelotteluita" renkaiden kestävyydestä ja ajo-omituisuuksista lukea. Nyt kun sai vihdoin enskavanteet (1.85/21 ja 2.50/18) niin mietityttää että minkäslevyiset kumit niihin menee ja tuntuu olevan piikkipyörää joka lähtöön...motocenteriin soitin että mitäs piikkipyöriä olisi tarjolla niin sanottiin että virallisia enskasäännösten mukaisia on,merkkiä en muista,tarvii käydä töiden jälkeen tsekkaamassa. Sen nyt kuitenkin päätin että haluan ihan koko kumin enskapiikeillä,assua ei tarvii juurikaan ajella. Mulle sopisi varmaan pikkutie/metsätie/polku ja ehkä satunnaiseen spooriajeluun sellaiset kumit missä on piikkiä reunoillakin,spoorissa smc on varmaan todellinen kuntopyörä mutta pitäähän sekin kokeilla.
Ja jos viittaat noihin minun "pelotteluihin" Kingsistä niin edelleen uskon että kyseessä oli ko valmistajalta vain pieni erä kumeja jotka sattuivat huonoja, muuten ovat käsittääkseni tehneet hyvää työtä ja laatukumiehin. Myös Kingsit olleet hyviä, liekkö ollut sitten erä heikkolaatuisia kumeja vai mikä.
Olikos immeisillä kokemusta muuten esim. mx24:n myymistä Ruotsissa nastoitetuista Pirelleistä, hinta ainakin houkutteleva?
Yhden trellikan hinnalla saa jo koko paketin.
antti
-
THA
- Viesti:
Tai sit tarkoitti että joka reunanapiss aon nasta?
Pirelliä ei ole ollut vielä yhtään mallia joka kestäisi edes auttavasti nastarenkaana ja kannattaako muutenkaan tilata maailmalta renkaita tänne kun täältä viedään renkaita päin vastoin sinne? Viittaisko siihen että Suomessa joku asia osataan parhaimmin...
Pirelliä ei ole ollut vielä yhtään mallia joka kestäisi edes auttavasti nastarenkaana ja kannattaako muutenkaan tilata maailmalta renkaita tänne kun täältä viedään renkaita päin vastoin sinne? Viittaisko siihen että Suomessa joku asia osataan parhaimmin...
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- svheebo
Niin,lähinnä tarkoitin sellaisia joissa ne piikit ovat enempi kallellaan,voi olla minun ajeluihin hyvät,ihan pihalla näistä jutuista mutta lukemalla asioita selviää. Renkaiden kesto kanssa mietityttää,ei ihan joka talvi huvittaisi vaihdella uusiin.
Näin minäkin uskoisin, päätellen siitä, missä arvelisit ajelevasi.svheebo kirjoitti:Niin,lähinnä tarkoitin sellaisia joissa ne piikit ovat enempi kallellaan,voi olla minun ajeluihin hyvät...
- svheebo
Soittelin Motocenteriin ja sanoivat että niiltä löytyvät gummit ovat motorenkaan tekemiä,olikohan mefo tms talvirungolla,täysin karkaistuilla nastoilla,kehuivat hyviksi ? Tarvii käydä katsomassa.
Edit: Olihan siellä mefo mfc7 ja mefo sandmaster mukavan piikikkäinä,sen mitä lattiaa vasten rengasta kallisteli niin tuntuu kallistusvaraakin olevan. Renkaat vain jäi sinne kun ei ole pariin viikkoon huoltomiestä asentamaan. Ensi talveksi sitten kenties.
Edit 2: Siltikin houkuttaa kumit,saisinkohan ne itse väännettyä vanteelle,tasapainotettua,asennettua rengaslukon ja sisukumit ehjänä jne,ei ole noista hommista kokemusta eikä välineitä. Argh
Edit: Olihan siellä mefo mfc7 ja mefo sandmaster mukavan piikikkäinä,sen mitä lattiaa vasten rengasta kallisteli niin tuntuu kallistusvaraakin olevan. Renkaat vain jäi sinne kun ei ole pariin viikkoon huoltomiestä asentamaan. Ensi talveksi sitten kenties.
Edit 2: Siltikin houkuttaa kumit,saisinkohan ne itse väännettyä vanteelle,tasapainotettua,asennettua rengaslukon ja sisukumit ehjänä jne,ei ole noista hommista kokemusta eikä välineitä. Argh
-
THA
- Viesti:
Pyydä tilaan ne Mefot täysnastasina niin kestää paremmin, hintaa tulee toki vähän lisää mutta hyvät renkaatkin. Kestävin setti olis Mitas C-17 eteen ja Trellikan 454 taakse, eiköhän niiltä sitäkin löydy. Sivunastat jos törröttää sivuille, jäinen spoori repii ne paitsi irti, on kamala ajaakin (A:n kärjessä toiset kyllä jaksaa sitäkin painia, ja tykkää). Polanteilla ne sivulle osottavat sivunastat pistää kyllä ohjauksen aika rauhattomaksi.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- svheebo
Paljonkos täysinastaisessa on eroa noihin nastojen määrässä? Mitaksen gummiakin löytyi mutta taakse oli tarjolla hyllyssä vain 19 tuumasta. Riittääkö noissa mefoissa pito vähemmillä nastoilla mihinkään?
melkein sanoisin, että vähemmillä nastoilla pitää tietyissä tilanteissa jopa paremmin. se on sitten vähän nappulasta yms. kiinni, että miten rangas/nasta kestää.svheebo kirjoitti:Riittääkö noissa mefoissa pito vähemmillä nastoilla mihinkään?
(huomautan, että en ole asiantuntija, vaan omaan vähäiseen kokemukseen kommentit perustuvat...)
- svheebo
Soittelin motorenkaalle ja siellä Jari sanoi että aikomani renkaat aivan väärä valinta kotariin,viimeistään 1000 km:n jälkeen sököt. Suositteli stonemasteria rallinastoilla,pitäisi kestää ainakin 8000km. Myös THA:n esittämä kombinaatio vaikuttaa kiinnostavalta. Vaan nuo motorenkaan rallinastat mietityttää,pitävätkö ne oikeasti jos meinaa sopivaa vauhtia pidellä.
-
THA
- Viesti:
No näinhän se on, että pitää kyllä harvanastasena, vaan ei kestä. Rallinastalla Mefosta on nyt läheltä kokemusa sen verran että uskaltasin myydä kelle vaan, siis nimenomaan Motorenkaan tuotteesta ja täysnastasena. Hinta on Misukan AC10 vajaanastasen luokkaa ja jokseenkin sama oli sitten kisanasta tai rallinasta. Itse oon pari talvee ajellu osin toisella pyörällä enskanastalla ja osin toisella just tolla 4-5mm ulkonemalla. Isoin ongelma pikkunastalla, mulla, oli että tappi on 2,5mm edessäkin, kaljamaan ei vaan pure eli pito häipyy edestä ennen kuin takaa. 690 + normaalipainonen kuski uskosin pintapaineen kaljamallekin riittävän. Spoorissa en kokenu mitään ongelmaa pikkunastoilla, ei myöskään pakkaantuneessa lumessa polanteilla, rauhallinen ajaa vs. enskanasta. No tulihan sitä penkkaan joskus liu'uttua lumellakin, enskanastalla olis vielä menny kun juna samaa mutkaa samalal vauhdilla. Mutta mun seuraava kierros on silti pikkunastalla, kestoikäkin tuplaantuu ja pakolliset assupätkät on kivoja ajaa. Mä nyt pärrään hiekkatiet ja spoorit läpi 10-20x per talvi tääl, lenkkiä tulee 170-180km ja sillä assua lk. 20km, spooria lk. 30km, loput hiekkatietä milloin missäkin kunnossa. Kisoissa tulee joskus käytyä, emmäusko että pikkunasta mitään haittaa.
- tieto vähentää tuskaa
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- TM 100jE "rin-tin-tin"