BMW r1100gs käynnistysongelma
Valvoja: Moderaattorit
- rantatuoli
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
BMW r1100gs käynnistysongelma
Eilisaamuna ilmaantui pyörään käynnistysongelma eli gs ei lähtenyt käyntiin kuin vasta kovan yrityksen jälkeen. Tänä aamuna sama juttu. Käynnistys tapahtui vasta sen jälkeen kun vapaan vihreä merkkivalo syttyi. RID kyllä näytti vapaata koko ajan. Käynnistyksen jälkeen sammutin pyörän ja kokeilin uudestaa startata ja sama ongelma toistui. Eilen sitten iltapäivällä töistä lähtiessä starttasi normaalisti, samoin nyt kun saavuin töihin kokeilin startata ja hyvin käynnistyi (vaihde päällä kytkin pohjassa). Seisontatuen kytkin ja tappokatkaisin tuntuvat toimivan OK, molemmat käynnistävät bensapumpun ja RID:n. Onko kytkinkytkimessä jokin kytkin (siis sähköinen), joka haistelee milloin kytkin on pohjassa ja antaa startata vaikka vaihde olisi päällä?
Eihän tämä nyt mikään gauhia ongelma ole, mutta kun bemarin vapaan merkkivalon syttyminen ottaa tunnetusti aikaa (tänäänkin melkein 5 minuuttia), niin jossain tilenteessa saattaa hermo olla piukalla.
Eihän tämä nyt mikään gauhia ongelma ole, mutta kun bemarin vapaan merkkivalon syttyminen ottaa tunnetusti aikaa (tänäänkin melkein 5 minuuttia), niin jossain tilenteessa saattaa hermo olla piukalla.
-
- Site Admin
- Viestit: 2640
- Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
- Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
- Paikkakunta: München, Saksa
- Viesti:
-
- Viestit: 1784
- Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
- Pyörä: pyörät myyty
- Paikkakunta: Kouvola / Espoo
Kutakuinkin kaikissa mopoissa on sellainen tunnistin kytkinkahvan juuressa mikä haistelee milloin kytkin on pohjassa. Tohtoreista olen sen kytkimen aina ohittanut, mutta bemussa mulla taitaa olla se vielä jäljellä. Bemusta puolestaan olen ottanut sen sivujalan kytkimen pois käytöstä, jotta mopoa voi pitää käynnissä jos mopo on sivutuella.
Vapaavalon pitäisi syttyä ilman mitään viivettä mikäli mopo on kunnossa. Siihen bensapumpun surahtamiseen tai RIDin heräämiseen sillä ei ole mitään merkitystä onko mopo vapaalla vai ei kun virrat laittaa päälle. Jos RID näyttää, että mopo on vapaalla, mutta vapaavalo ei pala niin se kuulostaa kyllä oudolta. Muutoin veikkaisin, että sulla on jotain häikkää vaihteenasennon tunnistimessa tai jossain siihen liittyvässä liittimessä. Ennen kuin saat moposi korjattua niin siihen asti pidä aina kytkintä pohjassa kun starttailet niin voit käyttää mopoa normaalisti. (Lisäksi jos sulla on käytössä se sivujalan tunnistin sun pitää ottaa mopo pois sivujalalta, jotta saat sen käyntiin "vaihde päällä".)
Vapaavalon pitäisi syttyä ilman mitään viivettä mikäli mopo on kunnossa. Siihen bensapumpun surahtamiseen tai RIDin heräämiseen sillä ei ole mitään merkitystä onko mopo vapaalla vai ei kun virrat laittaa päälle. Jos RID näyttää, että mopo on vapaalla, mutta vapaavalo ei pala niin se kuulostaa kyllä oudolta. Muutoin veikkaisin, että sulla on jotain häikkää vaihteenasennon tunnistimessa tai jossain siihen liittyvässä liittimessä. Ennen kuin saat moposi korjattua niin siihen asti pidä aina kytkintä pohjassa kun starttailet niin voit käyttää mopoa normaalisti. (Lisäksi jos sulla on käytössä se sivujalan tunnistin sun pitää ottaa mopo pois sivujalalta, jotta saat sen käyntiin "vaihde päällä".)
- rantatuoli
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Sehän tässä vaivaakin, kun kone ei hörähdä vaikka kytkin on pohjassa, vaan vaati sen, että vihreä vapaavalo palaa. Täytyy tarkastaa tuo kytkinkahvan tunnistin. Kävin äsken pienellä lenkillä ja kone käynnistyi ihan OK.
Vapaan merkkivalo on pyörässäni toiminut aina vähän omia aikojaan. RID on näyttänyt että vaihteisto on vapaalla, mutta merkkivalo on syttynyt sitten kun on ollut sillä päällä. Joskus jopa ihan ajallaan. Jostain olen saanut sellaisen käsityksen, että näin on myös monessa muussa bemarissa.
Vapaan merkkivalo on pyörässäni toiminut aina vähän omia aikojaan. RID on näyttänyt että vaihteisto on vapaalla, mutta merkkivalo on syttynyt sitten kun on ollut sillä päällä. Joskus jopa ihan ajallaan. Jostain olen saanut sellaisen käsityksen, että näin on myös monessa muussa bemarissa.
- Ossy-57
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
- Paikkakunta: Liikola
Se kytkinkatkaisin mielestäni estää vain käynnistinmoottorin kytkeytymisen. Mutta sivutuen katkaisinhan sammuttaa moottorin, tosin jos kytket virran päälle sivujalan ollessa alhaalla ei pa-pumppukaan surahda ennen kuin sivujalan nostaa. Vapaavalo näyttäisi tosiaan olevan samalla katkaisijalla kuin RIDin näyttö joten vika voisi olla vaikka lampussa. Mutta ei sen kyllä vaikuttaa käynnistymiseen. Oletan nyt että pyörä "starttaa" elikä starttimoottori pyörii. Mutta ei käynnisty? Starttaako hyvin? Jos akun jännite on heikko niin eipä käynnisty vaikka pyörittääkin jonkun aikaa.(nimim.keväällä juuri akun sen takia vaihtanut..) kokeile varmuudeksi apu akulla.
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
- rantatuoli
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Starttinappulaa painaessa mitään ei tapahdu, ei vaikka kuinka painelisi. Sama vaikka kytkin olisi pohjassa.
Taitaa tuo vapaan merkkivalo saada signaalinsa eri paikasta kuin RID. Toissa kesänä RID:n vaihdeanturi oli ilmeisesti saanut kosteutta ja näytteli mitä sattui, monesti myös vapaata pitkät pätkät. Koskaan kuitenkaan vapaan merkkivalo ei syttynyt. Anturi kuivui kuitenkin Marokossa ja vaihteennäyttö on siitä asti pelannut hyvin.
Akun vaihdoin syksyllä (Varta) ja talvella latailin, joten pitäisi olla kohtuullisessa kunnossa. Tosin siitä ei tunnu lähtevän tehoja yhtä paljon kuin edellisestä hyytelöakusta, koska ABS ei useinkaan saa tarpeeksi virtaa alkemetreillä vaan jää vilkuttelemaan. Mutta kun tuo vapaan merkkivalo syttyy, niin kone lähtee tulille välittömästi.
Taitaa tuo vapaan merkkivalo saada signaalinsa eri paikasta kuin RID. Toissa kesänä RID:n vaihdeanturi oli ilmeisesti saanut kosteutta ja näytteli mitä sattui, monesti myös vapaata pitkät pätkät. Koskaan kuitenkaan vapaan merkkivalo ei syttynyt. Anturi kuivui kuitenkin Marokossa ja vaihteennäyttö on siitä asti pelannut hyvin.
Akun vaihdoin syksyllä (Varta) ja talvella latailin, joten pitäisi olla kohtuullisessa kunnossa. Tosin siitä ei tunnu lähtevän tehoja yhtä paljon kuin edellisestä hyytelöakusta, koska ABS ei useinkaan saa tarpeeksi virtaa alkemetreillä vaan jää vilkuttelemaan. Mutta kun tuo vapaan merkkivalo syttyy, niin kone lähtee tulille välittömästi.
- Kurahousu
- Viestit: 673
- Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
- Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
- Paikkakunta: Pori
Minullakin jää tuo vapaan vihreä joskus hieman odottamaan itseään, kerro ihmeessä jos saat pulmaan vastauksen Kokeilin tänään heti kun vihreä jäi syttymättä, siis sammutin ja koitin käyntiin, niin eipä lähtenyt. Vihreä valo tuli sitten kylläkin heti takaisin ja sillonhan se taas lähti. Ei siis mikään ongelma mutta jos rupee jäämään pitkiksi ajoiksi pimeeksi tuo vapaan vihreä niin sittenhän siitä tulee ongelma
Re: BMW r1100gs käynnistysongelma
Ongelmia on ilmennyt minullakin käynnistyksen kanssa tänään tai jäi myös tienpäälle. Ongelma on ollut virtalukon juuressa olevassa johtonipussa siis kosketushäiriöitä. Nyt niistä vihreä johto meni poikki ihan juuresta, virrat ei mene päälle ja ei käynnisty.
Kurkkaa virtalukon juuren, että kaikki on on ok!
Kurkkaa virtalukon juuren, että kaikki on on ok!
- Ossy-57
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
- Paikkakunta: Liikola
Ei siis mikään ongelma mutta jos rupee jäämään pitkiksi ajoiksi pimeeksi tuo vapaan vihreä niin sittenhän siitä tulee ongelma Ai ei mikään ongelma! Kertokaa hitoksessa kun löydätte missä noin hölmö vika piileskelee, onhan se nyt kuukkua että pyörää ei saa tulille jos vapaan valo ei toimi. Se virtalukko kyllä tuntuis todennäköiseltä. Itse ajoin tänään kesän ensimmäisen moottoritienpätkän, ja eikös perkele 140 jälkeen ruvennu kuulumaan sireenin ääni. Ei näkynyt peileistä mitään, ja äänikin tuli nopeusmittarista!! On näköjään sisäänrakennettu ylinopeushälytin... Onneksi hiljeni napakalla nyrkiniskulla mitä tästä opimme: älä mene moottoritielle!
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
- Kurahousu
- Viestit: 673
- Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
- Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
- Paikkakunta: Pori
ADVRIDER -sivuilla ollaan sitä mieltä että "lähetin yksikkö" (sender unit) alkaa oireilemaan ikääntyessään. Eli se pitäisi vaihtaa mutta on ilmeisesti "mukavassa" paikassa
http://www.advrider.com/forums/showthre ... tral+light
http://www.advrider.com/forums/showthre ... tral+light
- Ossy-57
- Viestit: 385
- Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 5:54 pm
- Pyörä: BMW R1100gs, BMW R100, DR 350
- Paikkakunta: Liikola
Mutta näissäkin sanotaan että ajele vaan! Elikä starttaus ongelma ei johdu sieltä. Nyt kun olis kytkentäkaava niin olis kiva jäljittää.... joko tarkastit virtalukonpohjan/liitokset? Miten muuten, syttyykö öljynpaine- ja latauksen merkkivalo normaalisti?
Internet on nykypäivän raamattu, keskustelupalstoilta löydät aina haluamasi vastauksen...
- Kurahousu
- Viestit: 673
- Liittynyt: To Elo 25, 2005 8:58 am
- Pyörä: BMW G 450X, BMW R1200GS Adv, BMW R1100GS
- Paikkakunta: Pori
En ole omasta vielä johtoja tai liitoksia käyny läpi, mites "rantatuoli", oletko löytäny vielä mitään löysää johtoa? Aikamoinen homma olis tuo anturin vaihtaminen, jos se nyt siitä on kiinni (katso kuva, osa numero 2). "rantatuolilla" tuo valon odottelu on varmasti turhauttavaa enkä haluaisi joutua samaan tilanteeseen, eli pitää käydä läpi noi johdot ennen kuin tilanne pahenee...
- Liitteet
-
- BMW neutral switch.jpg
- (81.94 KiB) Tiedosto ladattu 142 kertaa
- rantatuoli
- Viestit: 8
- Liittynyt: Su Tammi 09, 2005 11:39 pm
Kaikki mut valot ja systeemit tuntuu toimivan kunnolla. Itsellänikin meni tuo virtalukolta lähtevä piuha poikki viime kesänä. Sitäkin vikaa piti hetken hakea, kun johto kuitenkin sai kontaktia ja johti sähköä kunhan tankoa ei kääntänyt liikaa. Taisi olla aina vasemmalle hitaassa vauhdissa kääntyessä kun kone sammui.
Tänä aamuna sai taas hetken odotella vihreää vapaan valoa, jotta koneen sai tulille. Välillä taas on lähtenyt käyntiin normaalisti. Ehkä pyörä haluaa ehdottaa, että ei sinne töihin enää kannata raahautua.
En ole vielä ehtinyt kytkimen anturia kurkata, vika saattaa olla siinä. Vapaan anturin olisin voinut talvella huoltaa/vaihtaa kytkinlevyjä vaihtaessani jos olisin vain älynnyt.
Tänä aamuna sai taas hetken odotella vihreää vapaan valoa, jotta koneen sai tulille. Välillä taas on lähtenyt käyntiin normaalisti. Ehkä pyörä haluaa ehdottaa, että ei sinne töihin enää kannata raahautua.
En ole vielä ehtinyt kytkimen anturia kurkata, vika saattaa olla siinä. Vapaan anturin olisin voinut talvella huoltaa/vaihtaa kytkinlevyjä vaihtaessani jos olisin vain älynnyt.
- gixxerman
- Viestit: 4786
- Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
- Pyörä: 4xtohtori
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Omassa 1100 gessussa temppuili tuo vapaavalo ja se vaihdettiin liikkeen piikkin silloin kun mulla oli se vehje ja ainakin mulla loppuivat ongelmat tuon anturin vaihtamisen myötä.Mun yksilö oli ilman ridiä
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)