Pegaso Turbo

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Hesio kirjoitti:
pekkas kirjoitti:kangen jatkaminen ei mahda onnistua ilman pytyn nostoa ja pytyn noston jälkeen menis nokan ajoitukset uusiksi.
Tä?
Pitempi kanki(parempi kankisuhde), voit käyttää matalampaa mäntää.
Molempia tehdään mittatilaustyönä, eli noiden osien saatavuus pienin murhe projektissa.

Kuulalaakeri vai liukulaakeri ahdin?
Miten meinasit ohjata VNT ahdinta?
Ei taida pystyä paljon matalampaa mäntää käyttämään,taitaa renkaat ja tappi osua samalle korkeudelle.
On tiedossa että kankee/mäntää saa mittatilauksena,muttamutta budjetti rajallinen €€€???

Vakio kangella lähden kokeilemaan.
Eiköhän se liukulaakereilla ole tuo Garrett gt12 sarja
Ohjausta kellolle pitää testailla,vaihoehtona pako- tai ahtopaine.
Todennäköisesti lähden kokeilee pakopaine ohjausta,ei ala panttaamaan konetta liian kovalla pakopainella..
täytyy katsoa vaatiko kuristinta ohjauspaineelle ettei liian nopeasti heitä siipiä laidasta laitaan..
Tämä on tällainen hullu mut mielenkiintoinen projekti,ei kiirettä ja pieni budjetti.

Ulkoista päivitystä myös suunnitellut,rungolle sopiva tankki aika haasteellinen.
Runkoputki huomattavasti enemmän vaakasuorassa vrt.kotari ym..
Suunnitteilla xt660x peltitankki josta pohja pois ja uusi tilalle.
Yksi käytetty tankki löytyi,lähti postiin viikko sitten ja posti hukkasi sen (vit...aa)
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Jani M
Viestit: 2094
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 8:28 pm
Pyörä: 690R -19 250 EXC-F -20 Gilera RC125 -90
Paikkakunta: Tampere

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja Jani M »

pekkas kirjoitti: Hussen TE 610 löytyy 100mm 22mm tapilla olevaa mäntää puristus korkeus vaan 25mm
joutuis ottaa pytystä siivun..
No huomenna alan tosissaan etsimään..
Eikö sulla tossa ole jo tila 3 mm pidemmälle kiertokangelle? Männästä vähän sorvaamalla 5 mm pidempi kanki? Mistä sitten semmonen löytyy, on toinen juttu...
Eihän se olisi harrastus, jos siinä olisi jotain järkeä.
Ex: KTM 250 EXC Racing -04, 250 EXC-F -12, 250 EXC-F -15, 250 EXC-F -17. Ex: KTM 690 Enduro R -14
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja Juhana »

No esimerkiksi tampereen seudulla koneistamo jaakko salonen on tehnyt extreme kiertokankia ainakin kiihdytyskäyttöön mm.Timo Lehtimäelle,satuin olemaan paikalla kerran,kun niitä viimeisteltiin siellä...
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Jani M kirjoitti:
pekkas kirjoitti: Hussen TE 610 löytyy 100mm 22mm tapilla olevaa mäntää puristus korkeus vaan 25mm
joutuis ottaa pytystä siivun..
No huomenna alan tosissaan etsimään..
Eikö sulla tossa ole jo tila 3 mm pidemmälle kiertokangelle? Männästä vähän sorvaamalla 5 mm pidempi kanki? Mistä sitten semmonen löytyy, on toinen juttu...
Tässä olet aivan oikeassa että tuolla männällä jää tilaa pidemmälle kangelle.
En ole kangen vaihtoa suunnitellut,taisi joku muu aloittaa tuosta kangesta juttua.

Tuo kovempi mäntä täytyy nyt vaan etsiskellä,ja kohti uusia haasteita.

Katsotaan miten paketti saadaan toimimaan, mietitään sit jos evo2 tulee missä pitää parantaa.

Katsooko kanki kiusaajaansa vai mitä sattuu,kaikki jos lähtee uusista ja parhaimmista osista laittaa niin taitaa kymppitonnin pyörä tulla.
Mutta jatketaan harjoitusta..
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Moottorista sisäkalut pois,kuoret kasaan ja maalarille...
19112011(002).jpg
Wössnerin mäntä tuli,jammu 660 mönkkärille tehty.
Millin matalampi puristus jää 8.8:1 pitäis olla ok.
Kannenpultit sain hommattua 12.9 luulis kestävän.

xt660x peltitankin tilasin,siitä oli ajatus pohja muokata uusiksi että tuolle rungolle käy
mut posti hukkasi välille..kolmeviikkoa kadoksissa..

Moottoriin pitäs alkaa sisukset laittaa,pääsee uutta maalia kolhimaan
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Moottori kasattu,pultit vaihdoin kiillotettuihin rosteri versioihin.
Samalla runkoa kasaan..

edit. kuvakoko pienennetty
Liitteet
IMGP1770-1.JPG
Viimeksi muokannut pekkas, To Joulu 01, 2011 11:08 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Tankki lopulta löytyi..posti kuljetti sitä yli kolmeviikkoa välilla Helsinki-Kajaani.
Tankista pohja leikattu ja asentoa rungon päälle mallailtu..
Liitteet
IMGP1769.JPG
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Pikkuhiljaa etenee.
Takahäkki heppailtu kasaan.
Tankinpohja tehty uusiksi,samalla tankinkorkin kaulus leikattu pois ja hitsattu tankki umpeen.
Oli tankissa rosmojen jälkiä korkin ympäristössä ja alkup korkki puuttui.
Ajatuksena alumiini kauluksella oleva korkki,sorvaria kiusannut että jonkin moisen pyöräyttää.
POR 15 pinnoitus aineen tankin sisään tilasin,samalla hapot ym. mömmöt siihen hommaan.

Takahäkin päälle muotoilin pahvista ja jesari teipistä penkinpohjaa,sitten päällystin sen sekä takakatteen ja tankin
alumiinifoliolla.Sitten lasikuitua päälle parikerrosta.
Kovettumisen jälkeen laikalla reunat siistiksi ja vähän jäykisteitä kuidusta.

Maalipurkin pohjia sotkin päälle että alkaa muoto pyörässä paremmin hahmottumaan.
saa nähdä milloin pehmustetaan ja verhoillaan.

Paljon on vielä tekemättä..mutta etenee ja muoto alkaa hahmottumaan.

Ja on siellä penkin alla jo pyörivä äänenvaimenninkin.

Alkaa tila loppumaan kun puuttuu vielä bensapumppu/suodatin/paineensäädin ym
Liitteet
IMGP1780.JPG
IMGP1784.JPG
IMGP1782-1.JPG
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja THA »

Paljonko sulla tulee litroja tuohon ja onko mitään hajua mitä toi turbitettuna lopulta kuluttaa?
Istuinkorkeus näyttäis nousevan pilviin, kääpiöö oikein puistattaa ;)
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

THA kirjoitti:Paljonko sulla tulee litroja tuohon ja onko mitään hajua mitä toi turbitettuna lopulta kuluttaa?
Istuinkorkeus näyttäis nousevan pilviin, kääpiöö oikein puistattaa ;)
0.65 Litranen eli 650cc :lol: no eipäs viisastella...xt660x tankki joka vakiona muistaakseni 15 l,pohjasta ei paljon tilavuus muuttunut,olisko 1/2-1 l lähtenyt.
Jos olisi viitsinyt olisi voinut poskia sisäänpäin levittää ja saanut ehkä pari kolme litraa lisää..
Mutta,mutta tämä nyt on sellainen evo versio katsotaan miten hyvin saa pelaamaan ja mitä kestää.
En usko että kulutus pahasti nousee kun säätöihin saa,riippuu tietysti kaasun asennosta.
Tasakaasulla menee kuin vakio ja ahdoilla sit vähän enemmän.
Kulutuksella ja tankin tilavuudella ei tosiaan tässä merkitystä,tää on sellainen taajama mopo,
sunnuntaina kirkkoon ja sekin poutasäällä :lol:
Mennään sit kauemmas kottaraisella 20 l tankilla.
Jos tuosta hyvä tulee niin sit evo1 tai 2 matkaenska käyttöön.

Ei tuo korkee ole,sitä vain ei ole lapsille tehty.
Hämää vähän kun keskituella takapyörä ilmassa.
Pehmustetullakin penkillä pitäs jäädä matalammaksi kuin esim 690 kotari.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Leikkasin tänne päivityksen tuolta b-foorumilta niin ei täydy tällä kaks sormi järjestelmällä kirjoitta nii paljo.


--------------------------------------------------------------------------------

Tuli tuossa illalla tärpättiä nauttiessa tankki maalattua.
Roheesti paukkupullosta metallimustaa ja lakka päälle.
Kevyt välihionta 1500 paperilla ja uudestaan lakkaa.
Yllättävän hyvä tuli,kuvasta ei paljon selvii on oo mikään kuvaaja.
Korkki/kaulus edelleen puuttuu.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3374897.jpg

Malpassin paskan (niin kuin täällä minulle kehuttiin)venakopan viereen pukkasin, jää tankin katemuovin taakse aikahyvin piiloon.
Ja paluu linja tankkiin n.30cm

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3374898.jpg

Toiselle puolelle samaan kohtaan joku nissanin suodatin.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3374899.jpg

Ja käyntiinkin päivällä piti laittaa.
muovi kanisterista letku pumpulle ja paluu säätimeltä samaan törppöön,puukolla reikä kylkeen.
Leikki piti lopettaa kun olin huudattanut pyörän lämpimäksi ja paluuletku törpöstä irtosi ja kasteli koko kuuman pyörän.
Eipä olisi paljon kipinää tarvinnut siinä vaiheessa.
Mutta mutta paikallaan käy hienosti ja konekiertää puhtaasti loppuunsaakka,ahtaa pumppaamalla liki puolikiloa turbon siivet auki asennossa.
Tästä on hyvä jatkaa kun siihen malliin saan että penkkiin saan vietyä.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3374900.jpg

Jos kone nipussa pysyy kevääseen niin penkityspäivillä julkisesti rullaa pyöritetään.

http://81.17.195.212/modules.php?name=F ... ic&t=66651
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Missä rajoitin??????????????
Pitäskö tossa pekstuksessa olla rajoitin 7500 rpm???
Tuossa tallissa kun kierrättelee niin karjasee todella kevyesti yli 9 tonnia
Alkaa rauta painaa jo noilla kierroksilla...
Taitaa toi hyrrä heräillä aika hyvin mukaan,ei ole tainnut parkasta tuon herkemmin exc kotaritkaan tuossa tallissa.
Saa nähdä kun penkkin vien...jos vastuksen kanssa tuohon malliin pelaa niin taitaa tulla semmoone mylly et
täähän särkee jo ittensä.
Tommoninen rautakangin paksuinen veivi kun tulee kympin kierroksilla kattellee ni se on morjens tolle motorille..
Ei rötää ei pauku tai mieti...tästä on hyvä jatkaa
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

Nyt oli ekaa kertaa lambda kiinni putkessa,ilman vastusta(vapaalla) arvot tosi hyvät koko kierros alueella n.13 vaihtelua 11-14

Sitten rulla pyörimään..hyvin lähtee vetämään mutta,mutta
ahtaa liiankin tehokkaasti n.4000 rpm pukkaa ahdot kiloon ja siinä vaiheessa karkaa todella laihalle..
Pitää tässä metsästellä bensan painemittaria ja lähteä siitä liikkeelle että nouseeko paineet kunnolla ahtojen mukana..
Sitten suutin jumpalle. Vakiot 112,5 mitä tilalle??(120-125)
En uskaltanut alkaa enempää vetämään kun meni tosi laihalle 25-30 lamba ja alkaa paukkaa jo putkeen..

Mut neljän tonnin kierroksilla jo samat tehot takapyörälle kuin vakion max teho koneesta,siinä n puoli bar ahtoa sit hyppäs
paineet ja veti laihalle.

Tästä on hyvä jatkaa.
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
skuikka
Viestit: 2203
Liittynyt: Ma Joulu 18, 2006 8:00 pm
Pyörä: SE ja Temmi 450fi
Paikkakunta: Vantaa/Parikkala

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja skuikka »

Miten olet kaasuunnuttimen paineistanut? onko sellanen pitot vaimikäbonvoyagesenytoli-putki?
pekkas
Viestit: 507
Liittynyt: Ma Marras 30, 2009 5:27 pm
Pyörä: 1090 R

Re: Pegaso Turbo

Viesti Kirjoittaja pekkas »

skuikka kirjoitti:Miten olet kaasuunnuttimen paineistanut? onko sellanen pitot vaimikäbonvoyagesenytoli-putki?
Joo pitot putki on turbon ja painekotelon välillä,sieltä kohokammioiden paineistus.
Painekotelosta paineensäätimen paineistus
Kaasarin yläpuolelle menee kurkun yläkaidasta kanava mikä paineistaa.
Nämä pitäs olla ok.
Tutkitaan ja hutkitaa..joulu pitänee viettää välillä
-----------ajo omalla vastuulla-----------------
Vastaa Viestiin