KTM 990 adventure

Esittelyt ja vertailut

Valvojat: Jukka, Moderaattorit

950Tomi
Viestit: 266
Liittynyt: Ti Elo 09, 2005 12:53 pm
Pyörä: KTM 950 Adventure
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja 950Tomi »

Adventure kirjoitti:
Isokotarissa on sen verran tehoa, että pitäkäähän ne paineet siellä kahden kilon tuntumassa. En tiedä, mutta oletan että noissa uusissakin on Behrin kuuluisat vanteet aitoa Burman tinaa. Jos haluatte, että renkaat ei pyörähdä vanteella ja että vanteet kestää, pitäkää reilusti painetta. Alle 1.5 kilon ei ole muutenkaan mitään järkeä mennä painavilla enskoilla. 1.8-2.1 kiloa on semmoinen hyvä haarukka renkaasta riippuen.

-Tero-
Itse olen käyttänyt ihan manuaalin suosituspaineita ja hyvin on vanteet kestäneet. 8500 mittarissa ja Scorpionit alkavat olemaan totaalisen loppu. Seuraavaksi alle tulee kokeilumielessä TKC:t.

-Tomi
Avatar
Adventure
Viestit: 407
Liittynyt: To Touko 26, 2005 12:45 pm
Paikkakunta: Luopioinen

Viesti Kirjoittaja Adventure »

950Tomi kirjoitti:
Adventure kirjoitti:
Isokotarissa on sen verran tehoa, että pitäkäähän ne paineet siellä kahden kilon tuntumassa. En tiedä, mutta oletan että noissa uusissakin on Behrin kuuluisat vanteet aitoa Burman tinaa. Jos haluatte, että renkaat ei pyörähdä vanteella ja että vanteet kestää, pitäkää reilusti painetta. Alle 1.5 kilon ei ole muutenkaan mitään järkeä mennä painavilla enskoilla. 1.8-2.1 kiloa on semmoinen hyvä haarukka renkaasta riippuen.

-Tero-
Itse olen käyttänyt ihan manuaalin suosituspaineita ja hyvin on vanteet kestäneet. 8500 mittarissa ja Scorpionit alkavat olemaan totaalisen loppu. Seuraavaksi alle tulee kokeilumielessä TKC:t.

-Tomi
Joo, lähinnä tarkoitin jos meinaa paljon pehmeällä tai maastossa ajaa ja nimenomaan rupuleihin paineita kyselee. Matka-ajossa scorppareillakin pitäisin varmaan siellä ohjekirjan suosituksen tuntumassa. Mutta nytkin kun työntelin mopon pihalle ja talven jäljiltä oli renkaissa semmoiset 1.5 kiloa enää painetta, niin otin tuon käsipumpun ja pumppasin sen mitä viitsin kumpaankin gummiin. Jonnekin 1.85-1.95 tuntumaan ne tais asettua Bilteman digipainemittarin mukaan. Totesin että hyvä se on ja eikun ajoa. Edessä on Karoo ja takana Michelinin Baja, joka ehkä lähtee kohta sieltä hevoon. Mukava rengas, ja spoorissakin löytyi pitoa, mutta huutaa kuin viiden Zilin marssirivistö. Miten voikin pienestä renkaasta lähteä niin paljon melua. Happi loppuu hävettää, kun tuolla ajelee. No, pysyy hirvet toivottavasti kaukana.

-Tero-
tarmo
Viestit: 90
Liittynyt: To Heinä 28, 2005 11:30 am
Pyörä: F800GS
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tarmo »

Raimo kirjoitti:
Tein Tarmo tänään hauskan koeajohetken Dirtbikessä...Ensin ajoin sun vanhaa 620 Adventurea, sitten 990 ässää. Ihastuin tuohon 620 penkkiin, joka oli riittävän kova. Miten lie sitten yli 100 kilsan asfalttiajelun, niin voisi mieli muuttua. Siis samalla kun apteekista hakisi sopivaa hoitoa hiertymiin :D

Eikun sellainen ajatus tuli mieleen noita vertaillessa, että pikkuadventure on ikävämpi siellä missä ison ominaisuudet ovat parhaimmillaan, ja taas mukavampi siellä missä 990:n voima on liikaa. Siis ainakin minun ajopuvun sisällölle :oops:

Mutta ei ole japanilaisissa vastusta, ei alkuunkaan näille isoille euro-matkaenskoille, asfaltin ulkopuolella liikuttaessa. Mitä niitä nyt onkaan...CapoNord, R1200GS ja 990...
Joo, oikeassa olet Raimo. Kummallakin on hyvät puolensa. 990 S:ssä on
aika mukava penkki verrattuna pikku adventureen. Tykkäsin kyllä siittä
vanhastakin... jos perse puutui silloin oltiin väärässä paikassa :lol:

Ja jousitus on toki pyörän painoon suhteutettu. Jousituksessa ei ole sitä
negatiivista joustoa mitä 620 adventuresta löytyi lähes 10cm. Mulla on nyt
tuossa S:ssä jousitus säädetty "Comfort" asentoon eli löysin ehdotus mitä
ohjekirjasta löytyy. Silti mun alla pyörä ei paljoa niia kun päälle nousee
(tähän kyllä vaikuttaa kuskin olematon paino n.75kg kypärä päässä)

Tuon huomasin viikonloppuna metsätiellä. 990S nousi loivista loikista
ilmaan jo 70 vauhdista, kun pikkuadventurella piti olla vauhtia lähes 90
vastaavaan efektiin. Kai tuossa vaikuttaa tuon jousituksen jäykkyys ja
negatiivisen jouston puute.

Kuitenkin pehmeässä hiekassa tuolla etenee ihan yhtä kivasti kuin
pienemmälläkin (edelleen ensiasennuskatukumit alla) ... siis suoraan
ajettaessa, minä kun en mutkaan osaa ajaa millään vehkeellä, saatikka
noin raskaalla.

Voimaahan 620 adventuressa oli mulle tarpeeksi soralla...
Tästähän päästäänkin siihen että 990 S on oikeasti parempi vain asfaltilla
vaimon kuskauksessa ja ilman ässää vois olla tähän vielä parempi :shock:
Marko Hemmilä
Site Admin
Viestit: 2640
Liittynyt: La Syys 25, 2004 11:45 pm
Pyörä: R1200GS, 1290 Super Duke GT
Paikkakunta: München, Saksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko Hemmilä »

TT:n tehtaalla oli mielenkiintoinen viritys kottaraisessa.
Kaatuukohan kottarainen windowsin käyttöjärjestelmällä helpommin kuin ilman käyttistä :shock: :D
Liitteet
Image036.jpg
(98.42 KiB) Tiedosto ladattu 689 kertaa
Image033.jpg
(98.15 KiB) Tiedosto ladattu 766 kertaa
Image034.jpg
(96.7 KiB) Tiedosto ladattu 684 kertaa
Image035.jpg
(122.76 KiB) Tiedosto ladattu 677 kertaa
jarik
Viestit: 78
Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
Pyörä: KTM 1190 Adventure
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja jarik »

tarmo kirjoitti: Ja jousitus on toki pyörän painoon suhteutettu. Jousituksessa ei ole sitä
negatiivista joustoa mitä 620 adventuresta löytyi lähes 10cm. Mulla on nyt
tuossa S:ssä jousitus säädetty "Comfort" asentoon eli löysin ehdotus mitä
ohjekirjasta löytyy. Silti mun alla pyörä ei paljoa niia kun päälle nousee
Adv:ssa on jäykkyyden kanssa sama ilmiö. Ainakin takajousi näyttää olevan melko jäykkä. Tehdasasetuksin perä painuu kuskin kanssa vain 40 mm. Periaatteessa kai painuman pitäisi olla 50..70 mm. Keula painui n. 75 mm.

Minulla olivat alkuperäiset säädöt hiukan omituiset. Useimmat säädöt olivat basic-asennossa, mutta paluuvaimennukset siitä reilusti jäykemmällä ja etuputkien puristusvaimennuksen säädöissä eroa 5 naksua. Kokeilin ruuvata säädöt comfort-asentoon ja mukavuus parani huomattavasti. Alusta on aika hyvä noinkin, mutta isoissa heitoissa tuntuu vielä hiukan epävakaalta. Ajattelin seuraavaksi ruuvata vaimennukset jonnekin comfort ja basic-säätöjen välimaastoon.

Muuten mopon kanssa pärjää hyvin, mutta ruiskun käytös tuntuu edelleen ikävältä. Pahassa paikassa tapeilta hitaasti ajaminen on vaikeaa. Takapyörän pyörimisnopeus ei oikein tahdo olla hanskassa... Pitänee valittaa siitä, kun pyörä menee kohta 1. huoltoon.
Avatar
Raimo
Viestit: 1274
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
Paikkakunta: Oulunsalo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo »

jarik kirjoitti:Muuten mopon kanssa pärjää hyvin, mutta ruiskun käytös tuntuu edelleen ikävältä. Pahassa paikassa tapeilta hitaasti ajaminen on vaikeaa. Takapyörän pyörimisnopeus ei oikein tahdo olla hanskassa... Pitänee valittaa siitä, kun pyörä menee kohta 1. huoltoon.
Itsekin ihmettelin kaasun herkkyyttä. Tähän asti pahin on ollut TDM850:n on-off-kaasu, mutta 990:n on kyllä yliveto. Mutta sitähän tottuu vaikka pieniin kenkiin, tai vaikka vanhaan pemariin :(

Tuohon jousituksen jäykkyydestä tuli sellainen ajatus, siis en ole ajanut 950 adventurea, niin olisiko syynä pelkästään se, että kadulle halutaan katumaisempi käyttäytyminen soraominaisuuksien kustannuksella ?
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Mitähän tuohon eka huoltoon kuuluu? Ölpän vaihto? muuta? Kaikenmaailman "tarkastuksia" kai. Oma mutu noista määräaikaishuolloista on enemmänkin valohoitoa ja leima kirjaan. Tosin on kai tunnollisiakin huoltomiehiä olemassa. Kokemuksia vois kirjoitella eri huolloista ja hinnoista :?: Itse kun en aiemmin ole moisia palveluja tarvinnut. Takuun kannalta vissiin hyvä saada leima huoltokirjaan (jota en kylläkään saanut). Eikä ole kuulunut kotimaisesta manuaalistakaan vielä mitään.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

Ensviikolla se sitten tulee :D Kaatumaraudat ajattelin hommata, onko suosituksia. KTM:n omat, muita vaihtoehtoja ? Käyköhän 950:n vastaavat, jolloin valikoimaa vois olla enemmänkin tarjolla ? 12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ? KTM:n oman muovisen takaboxin hommasin kaupan yhteydessä. Mitähän muuta sitä tarttis, että pääsis alkuun ?
Kura lentää...
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

tertsu kirjoitti:12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ?
Veneliikkeistä löytyy ainakin roiskesuojattuja malleja.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Avatar
juh@
Viestit: 482
Liittynyt: Ma Syys 27, 2004 7:42 pm
Pyörä: AT RD07A
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja juh@ »

Esu kirjoitti:
tertsu kirjoitti:12 V virtapistoke (tupakansytkä mallia) on myös hankintalistalla, mistä sais oikein pienen mittariston viereen upotettavaksi, muita vaihtoehtoja ?
Veneliikkeistä löytyy ainakin roiskesuojattuja malleja.
Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm
404 HTTP Error File not found
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

juh@ kirjoitti: Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm
Transalppiin laittelin josku tämmöisen http://www.sutars.se/1206fi.htm, mutta Kotariin sopis ennemminkin tämä http://www.sutars.se/1218fi.htm. Kovasti lyhyen oloinen tuo jälkimmäinen malli, kuinkahan se pitkä tupakinsytkätöpseli siinä sitten pysyy. Vai onko tuo sittenkin tarkoitettu jollekin eri pistokkeelle ?

Kiitti juh@ hyvästä vinkistä ja linkistä :!:
Kura lentää...
Avatar
tertsu
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Loka 01, 2004 11:11 am
Pyörä: GASGAS 300 -22, KTM 990 S -07
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja tertsu »

tertsu kirjoitti:
juh@ kirjoitti: Kannatta kysellä myös autotarvikeliikkeistä. Itse löysin ko. kaupasta laadukkaan oloisen Sutars -merkkisen marine pistokkeen.

http://www.sutars.se/prods.htm
Transalppiin laittelin josku tämmöisen http://www.sutars.se/1206fi.htm, mutta Kotariin sopis ennemminkin tämä http://www.sutars.se/1218fi.htm. Kovasti lyhyen oloinen tuo jälkimmäinen malli, kuinkahan se pitkä tupakinsytkätöpseli siinä sitten pysyy. Vai onko tuo sittenkin tarkoitettu jollekin eri pistokkeelle ?

Kiitti juh@ hyvästä vinkistä ja linkistä :!:
Itse itselleni vastaten; molemmat töpselit on 52mm syviä, kuva ilmeisesti hämää. Ja eikun sitten vaan etsimään sitä...
Kura lentää...
vkoivu
Viestit: 1784
Liittynyt: To Tammi 20, 2005 12:59 am
Pyörä: pyörät myyty
Paikkakunta: Kouvola / Espoo

Viesti Kirjoittaja vkoivu »

Mulla on ollut molempia malleja enkä ole huomannut niissä mtään muuta eroa kuin tuo ero kiinnityksessä. Tällä hetkellä mulla on noita kantikkaampia bemussa kaksi kappaletta. DRZ:ssa mulla on kanssa samannäköinen liitin, mutta siinä ei ole noita sutarssin tekstejä.
Jay
Viestit: 64
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 2:30 pm

Viesti Kirjoittaja Jay »

Millaisia kulutuslukuja teillä on ollut 990 Adv:ssa, ruiskuversiossa siis? Sisäänajossa pääsin asfalttiajelussa 7 litran kulutukseen. Sen jälkeen soratie-painottuneessa ajossa 8.5-9 litraa. Alkuperäismappaus ruiskussa edelleen.
Avatar
Esu
Viestit: 139
Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
Pyörä: BMW 1200GS Adventure
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esu »

Eka tankillinen tais mennä peräti 5L/100km pintakaasulla körötellessä. Viime tankkaus jo hieman reippaamman ajorupeaman jälkeen näytti olevan 6,2L. 9L:aan saa rankaista vissiin jo kovalla kädellä? :shock:
Näyttäis syttyvän tuo varotusvalo kun on menny n. 15-16L eli lopuilla pitäis päästä se 100km? Onkos kukaan koittanu?
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Vastaa Viestiin