Sottapytyn XChallenge
Valvoja: Moderaattorit
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Vasta vähänlaisesti ajelua takana (vajaa puoli tuntia).
Voima tuntuu kyllä (kartalla M12-006-002) lisääntyneen. Ei mitenkään leukoja loksauttavasti, mutta ihan selkeästi. Eihän tuo mopo siis mitenkään huonosti aiemminkaan kulkenut.
Keula tuntuu kiihdytyksissä nyt selkeästi kepeämmältä ja takarengas hiekalla liukkaammalta
Alkuperäinen huolenaiheenihan oli lähinnä näitten nykymopojen "liian laiha" seossuhde, etenkin kun putki ja putsari on vaihdettu.
Latasin mopoon Dynojetin kartan (M12-006-002) joka on vakioilmanputsarille ja LeoVince X3 pakoputkelle tehty. (Mulla on mopossa X3-putki ja Touratech:in vaahtomuovinen ilmansuodatin sekä poistettu ilman liikkumista ahdistava putsarin roiskekansi.)
Tuossa kuvia kartoista ja AT:n tekemistä muutoksista.
Vaakapalkissa kaasun aukeamat (Throttle %)
Pystypalkissa kierrosluvut (RPM)
Huom!
- Tämä AutoTunen oppima/keräämä tieto on vain puolen tunnin räppäilyn perusteella koostettua. Sisältäen kovasti "mahti"kiihdytyksiä, vähän kaikkea väliltä n. 0-145kmh.
- Noita kyseisiä At:n tekemiä muutosehdotuksia en ole vielä käytännössä kokeillut.
- Karttojen +lukemat ovat lisäyksiä alkuperäiseen BMW:n polttoaineensyöttöön
- Seossäädöt ovat aina ilmeisesti enemmän vähemmän moottorikohtaisia.
- Target AFR lukemat (12,8-14,7) Air to Fuel Ratio, eli ilman ja polttoaineen suhde.
Mitä korkeampi lukema, sitä laihempi seos. Näihin itsemuokattaviin lukemiin AutoTune pyrkii säätämään seoksen. Tuollaiset pääsääntöisesti 13.2:n lukemat Dynojet on laittanut pohjiksi.
Parhaat tehot, sopivat säädöt ja AFR luvut löytyvät vain dynopenkissä? Sehän vaan selvinnee... kunhan annan ensin itseni ja AT:n säätää ja ronttaan lopuksi mopon ammattilaisille penkitettäväksi eri säädöillä.
Voima tuntuu kyllä (kartalla M12-006-002) lisääntyneen. Ei mitenkään leukoja loksauttavasti, mutta ihan selkeästi. Eihän tuo mopo siis mitenkään huonosti aiemminkaan kulkenut.
Keula tuntuu kiihdytyksissä nyt selkeästi kepeämmältä ja takarengas hiekalla liukkaammalta
Alkuperäinen huolenaiheenihan oli lähinnä näitten nykymopojen "liian laiha" seossuhde, etenkin kun putki ja putsari on vaihdettu.
Latasin mopoon Dynojetin kartan (M12-006-002) joka on vakioilmanputsarille ja LeoVince X3 pakoputkelle tehty. (Mulla on mopossa X3-putki ja Touratech:in vaahtomuovinen ilmansuodatin sekä poistettu ilman liikkumista ahdistava putsarin roiskekansi.)
Tuossa kuvia kartoista ja AT:n tekemistä muutoksista.
Vaakapalkissa kaasun aukeamat (Throttle %)
Pystypalkissa kierrosluvut (RPM)
Huom!
- Tämä AutoTunen oppima/keräämä tieto on vain puolen tunnin räppäilyn perusteella koostettua. Sisältäen kovasti "mahti"kiihdytyksiä, vähän kaikkea väliltä n. 0-145kmh.
- Noita kyseisiä At:n tekemiä muutosehdotuksia en ole vielä käytännössä kokeillut.
- Karttojen +lukemat ovat lisäyksiä alkuperäiseen BMW:n polttoaineensyöttöön
- Seossäädöt ovat aina ilmeisesti enemmän vähemmän moottorikohtaisia.
- Target AFR lukemat (12,8-14,7) Air to Fuel Ratio, eli ilman ja polttoaineen suhde.
Mitä korkeampi lukema, sitä laihempi seos. Näihin itsemuokattaviin lukemiin AutoTune pyrkii säätämään seoksen. Tuollaiset pääsääntöisesti 13.2:n lukemat Dynojet on laittanut pohjiksi.
Parhaat tehot, sopivat säädöt ja AFR luvut löytyvät vain dynopenkissä? Sehän vaan selvinnee... kunhan annan ensin itseni ja AT:n säätää ja ronttaan lopuksi mopon ammattilaisille penkitettäväksi eri säädöillä.
- Liitteet
Viimeksi muokannut Sottapytty, Su Loka 16, 2011 11:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW Xchallenge
Sen mitä olen AutoTunen käytöstä lukenut kommentteja, niin kannattanee tosiaan ajella vähän pidempään AutoTunen kanssa, ennenkuin ottaa sen arvot käyttöön. Ja jotta saisi hyviä säätöarvoja mahd. nopeasti, niin kiihdytykset olisi käsittääkseni hyvä tehdä vähän silleen epätavallisella ajotyylillä, että kiihdyttelee hitaasti useampia kertoja koko kierrosalueen läpi, eikä välttämättä siis tee nopeita mahtikiihdytyksiä / revityksiä. Olen antanut itseni ymmärtää, että se AutoTune ottaa niitä mittausarvoja tietyllä syklillä, ja semmoisessa tiukassa/nopeassa täyskaasukiihdyttelyssä se ei välttämättä pysy hyvin mukana, vaan ehtii ottaa arvon sieltä toisen täältä. Toki, kun pitempään ajelee niin saa AT ne arvot haeskeltua kohdalleen sitten lopulta ilmeisen hyvin.
Mielenkiintoista nähdä miten sulla arvot alkaa taulukossa muuttua, hyvää infoa (kun itellä sattuu olemaan samat lisähilppeet kiiinni!)
Mielenkiintoista nähdä miten sulla arvot alkaa taulukossa muuttua, hyvää infoa (kun itellä sattuu olemaan samat lisähilppeet kiiinni!)
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Ja infoa senkun paukkaa.
Otin ihan mielenkiinnosta ensimmäisen puolentunnin ajon perusteella AT:n ehdottamat muutokset käyttöön. Toimii mahtavasti! Hiekkatiellä kyllä melkein leuka loksahti, ainakin hymyyn
Annoin tänään AT:n säätää kokoajan lisää 2-3 tunnin ajelun aikana. Yritin ajella suht normaalisti, mutta kun nyt on todella vaikeaa välttää noita räppäilyjä ja "mahtikiihdytyksiä"
Tallensin AT:n tekemät uudet ehdotukset karttaan. Pieni koeajolenkki ja tuntuu että pyörän hauskuuskerroin senkun paranee
Annan nyt aluksi AutoTunen tehdä omia temppujansa karttoihin, katotaan minkälaisia niistä tulee...
Joitakin jotenkin joukkoonkuulumattoman oloisia? numeroarvoja sieltä löytyi, mutta ei niitä toistaiseksi ole ainakaan ajaessa huomannut. Katsotaan tarvitseeko niitä manuaalisesti tasoitella... AT:n max. säätörajat (+-20% software trim) voisin ainakin jo pienentää.
Ja erillaisia karttoja kun voi tehdä ja tallentaa niin paljon kuin lystää, niin myöhemmin voisi kokeilla tehdä kartan myös siten, että antaa laitteen säätää vain tietyissä ajotilanteissa, juurikin tuollaisissa dynovedon tyylisissä kiihdytyksissä. Siinä se tankokatkaisija voisi olla käytännöllinen.
Sittenhän kun tuo AT on ns. täydellisen kartan luonut, kytken/"disabloin" tietokoneella AT:n pois päältä ja siirryn käyttämään PCV:ssä kahta karttaa. Parasta AT:n tekemää ja esim. nollakarttaa matkailuun.
Ja lopuksi sitten dynopenkkiin, ehkä näillä?
-Alkup. BMW säädöillä
-Dynojetin valmiskartalla (M12-006-002)
-AutoTunen tekemällä kartalla
-Penkitysammattilaisen tekemällä kartalla
Otin ihan mielenkiinnosta ensimmäisen puolentunnin ajon perusteella AT:n ehdottamat muutokset käyttöön. Toimii mahtavasti! Hiekkatiellä kyllä melkein leuka loksahti, ainakin hymyyn
Annoin tänään AT:n säätää kokoajan lisää 2-3 tunnin ajelun aikana. Yritin ajella suht normaalisti, mutta kun nyt on todella vaikeaa välttää noita räppäilyjä ja "mahtikiihdytyksiä"
Tallensin AT:n tekemät uudet ehdotukset karttaan. Pieni koeajolenkki ja tuntuu että pyörän hauskuuskerroin senkun paranee
Annan nyt aluksi AutoTunen tehdä omia temppujansa karttoihin, katotaan minkälaisia niistä tulee...
Joitakin jotenkin joukkoonkuulumattoman oloisia? numeroarvoja sieltä löytyi, mutta ei niitä toistaiseksi ole ainakaan ajaessa huomannut. Katsotaan tarvitseeko niitä manuaalisesti tasoitella... AT:n max. säätörajat (+-20% software trim) voisin ainakin jo pienentää.
Ja erillaisia karttoja kun voi tehdä ja tallentaa niin paljon kuin lystää, niin myöhemmin voisi kokeilla tehdä kartan myös siten, että antaa laitteen säätää vain tietyissä ajotilanteissa, juurikin tuollaisissa dynovedon tyylisissä kiihdytyksissä. Siinä se tankokatkaisija voisi olla käytännöllinen.
Sittenhän kun tuo AT on ns. täydellisen kartan luonut, kytken/"disabloin" tietokoneella AT:n pois päältä ja siirryn käyttämään PCV:ssä kahta karttaa. Parasta AT:n tekemää ja esim. nollakarttaa matkailuun.
Ja lopuksi sitten dynopenkkiin, ehkä näillä?
-Alkup. BMW säädöillä
-Dynojetin valmiskartalla (M12-006-002)
-AutoTunen tekemällä kartalla
-Penkitysammattilaisen tekemällä kartalla
- Liitteet
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Sama vanha Idle Actuator ongelma ilmaantui PCV:n asennuksen jälkeen.
Tuskin PCV:n aikaansaama? Olettaisin että BMW:n oma systeemi hoitaa tyhjäkäyntijärjestelyt.
Tuolla koko tarina:
viewtopic.php?f=5&t=4130&p=222260#p222260
Tuskin PCV:n aikaansaama? Olettaisin että BMW:n oma systeemi hoitaa tyhjäkäyntijärjestelyt.
Tuolla koko tarina:
viewtopic.php?f=5&t=4130&p=222260#p222260
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
-
- Viestit: 7
- Liittynyt: La Elo 06, 2011 8:50 am
- Pyörä: bmw
Re: BMW Xchallenge
Voi hiton tuunailijat:). Dynotus hoituu kyl ku käydää ajaa rinnakkain ja kokeillaan eri vaihteet ja nopeudet läpi. Jos häviin ni hitto yöunet siinä menee kyllä. Ja sen jälkeen tuntuu lompakossa.
Jokapäivä ajossa. Opettelua opettelua ja opettelua, mut kyl tää rupee kohta taipumaan. Ootko käyny muuten lentoaseman metiköissä ajelee? Ei hirveen pitkät pätkät, mut mukavia. Siellä oon ny paljon ajellut. Uusia paikkoja pitäis löytää eteläsuomesta vaan lisää.
Jokapäivä ajossa. Opettelua opettelua ja opettelua, mut kyl tää rupee kohta taipumaan. Ootko käyny muuten lentoaseman metiköissä ajelee? Ei hirveen pitkät pätkät, mut mukavia. Siellä oon ny paljon ajellut. Uusia paikkoja pitäis löytää eteläsuomesta vaan lisää.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Pistin viikolla mopon pakettiautoon ja vein R.M. Heinolle odottelemaan korjausta.
Odottavan aika on aika pitkä...
Juu, noita epävirallisia = laittomia ajomahdollisuuksia joitakin löytyy. Sallittuja vähemmän
Käydään katsastamassa kunhan...
Saattaisin kyllä jo tässä varhaisessa alkuvaiheessa (vähäiseillä perstuntumalla) uskaltaa todeta, että Dynojetti-vehkeisiin käyttämäni rahat menivät hyötykäyttöön Etenkin tuohon aavistuksen epäilemääni AutoTuneen ja sen toimivuuteen.
Hypetys-Nimim. Ihan kuin välitykset olisivat lyhentyneet. Ei tarvitse juuri odotella seuraavan vaihteen vaihtamista ja rajoitin tulee vastaan yhtäkkiä
Odottavan aika on aika pitkä...
Juu, noita epävirallisia = laittomia ajomahdollisuuksia joitakin löytyy. Sallittuja vähemmän
Käydään katsastamassa kunhan...
Saattaisin kyllä jo tässä varhaisessa alkuvaiheessa (vähäiseillä perstuntumalla) uskaltaa todeta, että Dynojetti-vehkeisiin käyttämäni rahat menivät hyötykäyttöön Etenkin tuohon aavistuksen epäilemääni AutoTuneen ja sen toimivuuteen.
Hypetys-Nimim. Ihan kuin välitykset olisivat lyhentyneet. Ei tarvitse juuri odotella seuraavan vaihteen vaihtamista ja rajoitin tulee vastaan yhtäkkiä
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Nonniin. Mopo on saatu pajalta takaisin.
PCV ja AT-200 piti kytkeä pois ja alkup. lambda kiinni, että BMW-tietokoneella saa tehtyä omat temppunsa. Idle actuatooriin kohdistuvaa vikakoodia oli vallan reilusti. Ne on nyt nollattu ja asetukset palautettu. Ja mopo käy taas hienosti.
Asensin PC vehkeet takaisin ja poistin Dynojetin tekemät 8% lisäykset 0% Throttle / 1250-2000rpm.
Ajelin vähän lisää Autotunen kanssa ja siirsin Autotunen kolmannet ehdotukset kartalle.
Askartelin kuvankäsittelyohjelmalla kaksi karttaa vierekkäin. Dynojetin valmis "virikartta"(M12-006-002) ja Autotunen kolmella säätöajelulla tekemä kartta "AT3"
(0% olisi sama kuin BMW:n alkuperäinen polttoaineensyöttö)
Tuosta kuvasta näkee aika kivasti mitä Autotune on tehnyt valmiille virikartalle, ja kuinka se on lisännyt pienille kierroksille/isolle kaasukahvan aukeamalle lisää polttoaineensyöttöä.
Nuo alapään muutokset kyllä huomasi, etenkin hiekkatiellä
Paikoin liki kolmannes enemmän polttoaineensyöttöä verrattuna alkuperäiseen!
Ja nämä muutokset ovat siis Dynojetin valmiille Target-AFR (Air to Fuel Ratio = seos) taulukon perusteella tehtyjä muutoksia download/file.php?id=24275&mode=view. Yksilölliset ja parhaat AFR-luvut löytynevät vain dynopenkissä?
PCV ja AT-200 piti kytkeä pois ja alkup. lambda kiinni, että BMW-tietokoneella saa tehtyä omat temppunsa. Idle actuatooriin kohdistuvaa vikakoodia oli vallan reilusti. Ne on nyt nollattu ja asetukset palautettu. Ja mopo käy taas hienosti.
Asensin PC vehkeet takaisin ja poistin Dynojetin tekemät 8% lisäykset 0% Throttle / 1250-2000rpm.
Ajelin vähän lisää Autotunen kanssa ja siirsin Autotunen kolmannet ehdotukset kartalle.
Askartelin kuvankäsittelyohjelmalla kaksi karttaa vierekkäin. Dynojetin valmis "virikartta"(M12-006-002) ja Autotunen kolmella säätöajelulla tekemä kartta "AT3"
(0% olisi sama kuin BMW:n alkuperäinen polttoaineensyöttö)
Tuosta kuvasta näkee aika kivasti mitä Autotune on tehnyt valmiille virikartalle, ja kuinka se on lisännyt pienille kierroksille/isolle kaasukahvan aukeamalle lisää polttoaineensyöttöä.
Nuo alapään muutokset kyllä huomasi, etenkin hiekkatiellä
Paikoin liki kolmannes enemmän polttoaineensyöttöä verrattuna alkuperäiseen!
Ja nämä muutokset ovat siis Dynojetin valmiille Target-AFR (Air to Fuel Ratio = seos) taulukon perusteella tehtyjä muutoksia download/file.php?id=24275&mode=view. Yksilölliset ja parhaat AFR-luvut löytynevät vain dynopenkissä?
- Liitteet
Viimeksi muokannut Sottapytty, Su Loka 30, 2011 1:43 pm. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW Xchallenge
Älyttömän reilu meininki sulta julkaista noita bensakarttakuvia auliisti ja pyytämättä, iso kiitos! Taidan kokeilla vastaavia muutoksia manuaalisesti syöttäen omaan PCV:hen, kun ei (vielä) AutoTunea ole.Sottapytty kirjoitti: Asensin PC vehkeet takaisin ja poistin Dynojetin tekemät 8% lisäykset 0% Throttle / 1250-2000rpm.
Toi muutos nollakaasulla 8% => 0% arvoihin muuten. Mä siitä ainakin kirjoittelin alkuvaiheissa advrideriin ja täälläkin. Arvelin silloin, että oma peli meinasi tyhjäkäynnillä alkaa tukehtua liikaan bensaan, mutta se oire taisi olla itse asiassa vain likaisen tyhjäkäyntisysteemin jumittelua. Kun putsasin sen, ei oireita ollut enää, ja laitoin omaani takaisin kokeeksi arvot 5% nollakaasulle noilla kierroksilla. Syy miksi siellä noita lisäprosentteja nollakaasulla ehkä on laitettu Dynojetilla, on mun arvauksen mukaan koneen mahdolliset sammahtelut kylmänä moottorijarrulla, eli kun tullaan risteykseen ja kaasu nollassa. Silloinhan joillakin yksilöillä on tapahtunut sammahtelua. No, jos nollakaasu antaa pikkasen lisäbensaa (5% tai 8% tms), niin tämä oire pitäisi eliminoitua. Jotain tollasta itte mietin.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Juu, tietoa ei maailmassa ole liikaa! Ainakaan näistä vehkeistä.MarkkuHoo kirjoitti:Älyttömän reilu meininki sulta julkaista noita bensakarttakuvia auliisti ja pyytämättä, iso kiitos! Taidan kokeilla vastaavia muutoksia manuaalisesti syöttäen omaan PCV:hen, kun ei (vielä) AutoTunea ole.Sottapytty kirjoitti: Asensin PC vehkeet takaisin ja poistin Dynojetin tekemät 8% lisäykset 0% Throttle / 1250-2000rpm.
Toi muutos nollakaasulla 8% => 0% arvoihin muuten. Mä siitä ainakin kirjoittelin alkuvaiheissa advrideriin ja täälläkin. Arvelin silloin, että oma peli meinasi tyhjäkäynnillä alkaa tukehtua liikaan bensaan, mutta se oire taisi olla itse asiassa vain likaisen tyhjäkäyntisysteemin jumittelua. Kun putsasin sen, ei oireita ollut enää, ja laitoin omaani takaisin kokeeksi arvot 5% nollakaasulle noilla kierroksilla. Syy miksi siellä noita lisäprosentteja nollakaasulla ehkä on laitettu Dynojetilla, on mun arvauksen mukaan koneen mahdolliset sammahtelut kylmänä moottorijarrulla, eli kun tullaan risteykseen ja kaasu nollassa. Silloinhan joillakin yksilöillä on tapahtunut sammahtelua. No, jos nollakaasu antaa pikkasen lisäbensaa (5% tai 8% tms), niin tämä oire pitäisi eliminoitua. Jotain tollasta itte mietin.
Kannattaa ainakin kokeilla syötellä kartalle jotain samansuuntaista lukemaa.
Mun stumppaus oireet olivat PCV:n asennuksen jälkeen vähän samankaltaisia, mutta pahenivat niin, että kone kävi vain tasan 3 sekunttia ja sammui, myös kun antoi kunnolla kierroksia. Lopuksi ei sitten käynnistynyt lainkaan. Tuo kyseinen 8% lisäys oli alapäässä ja vehkeet puhtaana
Yritin käynnistää myös nollakartalla, mutta ei.
Jos tuo nyt jaksaa pelittää, niin dynopenkitän viikon, kahden sisällä. Sitten taas lisää tietoa!
Luulisi ainakin tuon lisääntyneen alapään väännön näkyvän käyrässä, muulta osin en usko kovin isoihin muutoksiin, ainakaan paperilla. Ja kaippa se moottorin parantunut luonne persdynossa parhaiten tuntuu, eikä se välttämättä paperilla näy?
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
Re: BMW Xchallenge
. Ja kaippa se moottorin parantunut luonne persdynossa parhaiten tuntuu, eikä se välttämättä paperilla näy?[/quote]
Monesti se vaan tuppaa menemään niin että tuo persedyno valehtelee aika tavalla. Dynossa hyvin säädetty pyörä jossa teho/vääntö käyrän kuopat tasoittuu tuntuu monesti ajossa laiskemmalta mitä ennen säätöä. Tuo ihminen tuppaa olemaan semmonen että se huomaa parhaiten kiihtyvyyden muutokset, ei niinkään tasaista kiihtyvyyttä.
Monesti se vaan tuppaa menemään niin että tuo persedyno valehtelee aika tavalla. Dynossa hyvin säädetty pyörä jossa teho/vääntö käyrän kuopat tasoittuu tuntuu monesti ajossa laiskemmalta mitä ennen säätöä. Tuo ihminen tuppaa olemaan semmonen että se huomaa parhaiten kiihtyvyyden muutokset, ei niinkään tasaista kiihtyvyyttä.
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Tässä vaiheessa vaikuttais siltä, että Autotunelle riittää kelpo kartan tekoon muutama lyhyempi tai yksi, kaksi pidempää sekalaista ajoa sisältävää ajelua.
Nimittäin nyt kun näytteenottoajeluita alkaa kertyä useampia, AT:n tekemät ehdotelmat alkavat vatkata + ja - edestakaisin, ajotyylistä riippuen.
Eli homma alkaisi olla tällä AFR-taulukolla ns. pulkassa.
"Notkelmat" kartalla ovat säilyneet aikalailla paikoillaan.
Ajaessa viimeisimpiä +- muutoksia tai notkelmia ei huomaa.
Ihan sinällään hauskaa säätämistähän vielä riittäisi, jos alkaisi persdynolla etsiä sitä sopivia AFR-lukuja 12,8-14,7 väliltä. Nythän pohjana on kokoajan ollut Dynojetin valmis taulukko, jossa on tuollainen laihempi alue 13,5 ja 13,8 seoksia, muutoin 13.2. Lienee matka-ajoa varten laitettu hieman laihempi alue?
Nimittäin nyt kun näytteenottoajeluita alkaa kertyä useampia, AT:n tekemät ehdotelmat alkavat vatkata + ja - edestakaisin, ajotyylistä riippuen.
Eli homma alkaisi olla tällä AFR-taulukolla ns. pulkassa.
"Notkelmat" kartalla ovat säilyneet aikalailla paikoillaan.
Ajaessa viimeisimpiä +- muutoksia tai notkelmia ei huomaa.
Ihan sinällään hauskaa säätämistähän vielä riittäisi, jos alkaisi persdynolla etsiä sitä sopivia AFR-lukuja 12,8-14,7 väliltä. Nythän pohjana on kokoajan ollut Dynojetin valmis taulukko, jossa on tuollainen laihempi alue 13,5 ja 13,8 seoksia, muutoin 13.2. Lienee matka-ajoa varten laitettu hieman laihempi alue?
- Liitteet
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
- Sottapytty
- Viestit: 864
- Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
- Pyörä: BMW G650XChallenge
- Paikkakunta: Eteläinen Suomi
Re: BMW Xchallenge
Mopo on penkitetty.
Eli ajatushan oli, että annan Autotunen tehdä omat temppunsa ja vien sitten ammattilaiselle tarkistettavaksi/säädettäväksi. Saan selville tälle moottorille sopivimman AFR-luvun, jonka sitten asetan Autotunelle, kun sillä seuraavan kerran tarvitsee säätää. Ja tietysti sen, että hoitaako AutoTune hommansa.
AutoTune oli itsenäisesti tehnyt yllättävän hyvää jälkeä. Kartta oli liki sellaisenaan käyttökelpoinen. Olin siis antanut Autotunen säätää Dynojetin asettamaan 13.2 seokseen, enkä tarkoituksella juurikaan kajonnut AT:n tekemisiin.
Dynopenkissä AFR näytti olevan aavistuksen laihempi, joka johtunee lambda kohtaista eroista tms. Penkitysherra haki sopivaa seosta, teki karttaan lisäyksiä, pieniä siloitteluita ja kertoi että AutoTunea tarvittaessa sen voisi laittaa tähtäämään 12,7 seokseen.
Niinkuin odotettavissa oli, tehoa ei tullut paperilla lisää, mutta seos on nyt kohdallaan ja moottorin käytös parempi ja ärhäkkäämpi.
Dynokäppyrät eri kartoilla (esim. nollakartta vs. säädetty) olivat kovin samankaltaisia, joten en edes pyytänyt printtaamaan niitä.
Jostain syystä, joka ei sinällänsä haitannut säätöä, PCV antoi puolet pienempää kierroslukua ulos. Eli käppyrästä pitää tuplata kierrosluvut ja jakaa vääntö kahdella.
Vääntökäyrässä tuo alkupään kohouma on ilmeisesti Rekluse-kytkimen kytkentähetki?
Max. hp. jo /5500 rpm. (BMW ilmoittaa että max. hp./7000rpm.)
Ajotuntumaa en tänään päässyt paljoa kokeilemaan. Takapyörä lipsui märällä asfaltilla
Eli ajatushan oli, että annan Autotunen tehdä omat temppunsa ja vien sitten ammattilaiselle tarkistettavaksi/säädettäväksi. Saan selville tälle moottorille sopivimman AFR-luvun, jonka sitten asetan Autotunelle, kun sillä seuraavan kerran tarvitsee säätää. Ja tietysti sen, että hoitaako AutoTune hommansa.
AutoTune oli itsenäisesti tehnyt yllättävän hyvää jälkeä. Kartta oli liki sellaisenaan käyttökelpoinen. Olin siis antanut Autotunen säätää Dynojetin asettamaan 13.2 seokseen, enkä tarkoituksella juurikaan kajonnut AT:n tekemisiin.
Dynopenkissä AFR näytti olevan aavistuksen laihempi, joka johtunee lambda kohtaista eroista tms. Penkitysherra haki sopivaa seosta, teki karttaan lisäyksiä, pieniä siloitteluita ja kertoi että AutoTunea tarvittaessa sen voisi laittaa tähtäämään 12,7 seokseen.
Niinkuin odotettavissa oli, tehoa ei tullut paperilla lisää, mutta seos on nyt kohdallaan ja moottorin käytös parempi ja ärhäkkäämpi.
Dynokäppyrät eri kartoilla (esim. nollakartta vs. säädetty) olivat kovin samankaltaisia, joten en edes pyytänyt printtaamaan niitä.
Jostain syystä, joka ei sinällänsä haitannut säätöä, PCV antoi puolet pienempää kierroslukua ulos. Eli käppyrästä pitää tuplata kierrosluvut ja jakaa vääntö kahdella.
Vääntökäyrässä tuo alkupään kohouma on ilmeisesti Rekluse-kytkimen kytkentähetki?
Max. hp. jo /5500 rpm. (BMW ilmoittaa että max. hp./7000rpm.)
Ajotuntumaa en tänään päässyt paljoa kokeilemaan. Takapyörä lipsui märällä asfaltilla
- Liitteet
Viimeksi muokannut Sottapytty, To Marras 03, 2011 7:51 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Ikuisuus projekti"
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
viewtopic.php?f=8&t=6369&st=0&sk=t&sd=a
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: BMW Xchallenge
On se mahtava tuo vääntökäyrän muoto Rotaxissa, heti noin 1700 kiekalla on vääntökäyrä tapissa, minkä ajaessa toki persdynollakin on ollut aina havaittavissa. Vääntää heti tyhjäkäynnin jälkeen kuin pieni traktori vaikka pehmeässä hiekassa.
Mitenkähän siihen dynopenkin softaan otettiin kierroslukumittaus koneesta..? Ennenkin olen kuullut, etteivät penkeissä osaa aina ykspyttyisten, kahdella tulpalla olevien Rotaxien kiekkasignaalia käsitellä oikein etenkin jos se jotenkin napataan käsittelemättä tulpanjohdolta. Itse PowerCommander V:n oma mukana tullut softa kyllä osaa mulla läppärillä näyttää kiekat oikein, kun piuha on kiinni laitteessa ja kone käy.
Mitenkähän siihen dynopenkin softaan otettiin kierroslukumittaus koneesta..? Ennenkin olen kuullut, etteivät penkeissä osaa aina ykspyttyisten, kahdella tulpalla olevien Rotaxien kiekkasignaalia käsitellä oikein etenkin jos se jotenkin napataan käsittelemättä tulpanjohdolta. Itse PowerCommander V:n oma mukana tullut softa kyllä osaa mulla läppärillä näyttää kiekat oikein, kun piuha on kiinni laitteessa ja kone käy.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
-
- Viestit: 8367
- Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
- Pyörä: pyörätön
- Paikkakunta: Kehä III länsirajalla
Re: BMW Xchallenge
Tota vääntökäyrää kanssa ihastelin, on kun kaksoisahdetun kansanauton moottori joka vääntää heti kun kaasuun koskee
Kylätason kurapyöräilijä.
Re: BMW Xchallenge
Eiköhän tuon vääntökäyrän voi jättää omaan arvoonsa koska ei ole lukenut kierroslukua oikein