K&N -putsari

Kuskien ja pyörien varusteet

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Mä käyttänyt kessussa kaikissa kolmessa Koo Ännää(samaa)jo 5 v ilman ongelmia,pesu ja öljy n.2k/kk :P
Gixxerissä ollut jo 13v ne,siinä tosin pesun jälkeen ja sateen jälkeen joutuu öljyämään,kun ovat aika tyrkyllä.Oli aikanaan operaatio saada nuo alip.kaas.toimimaan eril.suod. :lol:
Millä muuten pesette niitä?
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Avatar
JiiKooVee
Viestit: 103
Liittynyt: Su Touko 03, 2009 7:00 pm
Pyörä: -

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja JiiKooVee »

Mielenkiintoinen väittely suodattimen hyvyydestä :twisted:

Jos mopossa on paperisuodatin, niin kai toi pestävä K&N on "taloudellisempi". Mutta kuten omassa mopossa on pestävä ja öljyttävä vaahtomuovisuodatin, niin en näe mitään hyötyä ns. vapaavirtaussuodattimesta. Kuten joku jo mainitsikin, pyörän ilmanottokonstruktio ja käyttöolosuhteet vaikuttavat paljon tässä asiassa!

Itse jouduin laittamaan sylinterin, männän ja pakoventtiilinohjaimet uusiksi. Pääsyynä tähän oli mitä luultavammin tuo K&N. Moottori ei syönyt öljyä ja oli muutenkin timmissä kunnossa kauppiaan sanojen mukaan. Ja V*tut. Suodatin oli päästänyt selvästi paskaa läpi. Nicasil oli kulunut himmeäksi ja pykälille männänrenkaiden yläkuolokohdassa. Männänlaessa ja kannessa oli hiekaniskemäjälkiä. Darran suodattimia vertailemalla en oikein edes usko, että K&N:ssä olisi enemmän virtauspinta-alaa. Koneistamolla kuulin, että auton moottoreitakin oli siellä avattu ja koneistettu vapaavirtaussuodattimien aiheuttamien kulumien takia (vaikkakin se kuulosti omasta mielestä hiukan omituiselta). Olisi mielenkiintoista mitata jonkinlaisessa virtauspenkissä DR:n vapaavirtaussuodattimen ja vakiosuodattimen oikea ero virtauksen ja paine-eron suhteen.

Että näin. Itse jätän ostamatta ajopelin jossa on kiinni vapaavirtaussuodatin, jos ei ole muita todisteita kuin myyjän vakuuttelut moottorin kunnosta.

Ja tähän: (: (: (: (: (: eikä herneitä.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nii'in, onko vika K&N:ssä vai suodattimen huoltajassa/asentajassa? Miten on suodatinta huollettu ja millä aineilla?
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Itse kyllä veikkaisin käyttäjää,aika helposti se unohtuu pesemättä ja öljyämättä :idea: :arrow:
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ja öljynä käytetään sitä öljyä mitä sattuu löytymään, eikä niitä oikeita öljyjä mitä noissa kuuluu käyttää. No, onhan se ilmansuodattimen vika kun koneet hajoaa väärästä suodattimen huollosta...
Kylätason kurapyöräilijä.
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Jari »

Ylläolevista kommenteista voi alkaa vetämään palkokasvia nenuun. Jos joku omaan kokemukseen pohjautuen kertoo omaavansa huonoja kokemuksia tuotteesta niin kyseenalaistetaan huoltotaidot ?

K&N myynti- ja huoltopaketissa tulee huolto-ohjeet mukana ja jos sen mukaan toimii ja suodatin ei niin onko se huoltajan vika ?
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Jari »

Pallokala kirjoitti:
Jari kirjoitti:Dominaattorissa K&N päästi hienojakoista pölyä läpi ja muodosti huohotuksen mukana tulleen öljyn kanssa mielenkiintoisen näköistä hiomatahnaa putsarikotelon seinille. Sen jälkeen kun vaihdoin Pipercross vaahtomuovisuodattimeen ei tuota hiomatahnaa ole enää löytynyt kotelosta.

K&N varmaan virtaa hyvin ja toimittaa virkansa kun olosuhteet on kevyet mutta omissa hiekkaleikeissä on valinta kallistunut vaahtomuovisiin suodattimiin.
Mulla on kai sitten Domi niissä "kevyissä olosuhteissa". Itse olen tasaisin väliajoin kurkannut putsarikoteloon ja siellä kotelon seinillä on vähän sitä huohotusöljyä. Mutta vain öljyä, minä en siitä seasta pölyä/hiekkaa/soraa/sepeliä/kiviä löydä...
Juu, ei minullakaan mitään sepeliä siellä ollut. Sitä ohutta pölyä vain joka teki öljyyn sekoittuessaan sellaista tahnaa koteloon. Vedin johtopäätöksen että sitä menee myös koneeseen. Olosuhteet joihin viittasin ovat hiekkaa, ohutta hiekkaa ja ohuenohutta hiekkaa.
Koheltaja
Viestit: 8361
Liittynyt: Su Huhti 03, 2011 12:50 pm
Pyörä: pyörätön
Paikkakunta: Kehä III länsirajalla

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei kannata alkaa tunkemaan vihreän palkokasvin siemeniä ylähengitystiehyeisiin, omiin ja nähtyihin kokemuksiin täälläkin vedotaan. Ei ole ollut kertaakaan ongelmia K&N suodattimien kanssa omissa peleissä, ja ne ongelmat mitä olen nähnyt on johtuneet puutteellisesta tai virheellisestä huollosta tai suodatin ei ole jostain syystä istunut kunnolla paikalleen.
Kylätason kurapyöräilijä.
Avatar
Lakupilotti
Viestit: 1562
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 7:36 pm
Pyörä: Laku
Paikkakunta: Päntäne

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Lakupilotti »

Enpä tiijä. Selvähän se on, että helpommin hengittävä suodatin päästää enemmän partikkeleita lävitseen mutta miten se vaikuttaa käytännössä, onkin sitten eri asia.

Vanhassa rd04 twinissä mulla oli KN-suodatin, jota huolsin säännöllisesti ohjeiden mukaan. Se ei kuitenkaan juurikaan syönyt öljyä vielä vajaassa sadassa tonnissa toisin kuin tämä uudempi, jolle kyllä kelpasi samoilla kilsoilla. Luulisin (luulohan on tunnetusti tiedon väärti), että RD07:aan, joka ei edes sotke suodatinta, passaisi kooännä varsin hyvin.
Make & Laku
Where ever you go, there you are !
Avatar
gixxerman
Viestit: 4786
Liittynyt: Pe Kesä 23, 2006 5:57 pm
Pyörä: 4xtohtori
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja gixxerman »

Kevennetääs nyt vähän.Gessu syö aina(ainakin kaikki oilheadit,mitä tallissamme on majaillut,ainakin jonkin verran öljyä,niin ei tiedä onko se putsarin vika vai ko.laitteen ominaisuus.
PS.Tieto lisää tuskaa :lol: :lol: :lol:
Mä tulen kaukaa,kauas menenkin,jää taakse asfaltin pätkä,ja silloin tiedän sen,mä riippuvainen ole en,kun tiellä luukutan prätkää.(Hannele Suominen)
melkein isotohtori
Viestit: 187
Liittynyt: Pe Touko 11, 2007 12:31 am
Pyörä: SE 950

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja melkein isotohtori »

Aikas mielenkiintoinen keskustelu...
Itse kun ostin mopon, ensitöikseni menin kauppaan hakemaan k&n suotimen, aivan sen takia, kun en halua ostaa 2kk välein uutta ja kallista paperisuodinta..

n.25tkm ajaneena ko. pyörällä, en ainakaan vielä ole huomannut MITÄÄN siihen viittaavaa, että putsari päästäisi läpi jotain..

Sen vain olen huomannut, että pölyä se kerää ainakin perkeleesti, likaselle puolelle tottakai..
Reilu kuukausi sitten, viikon venäjän reissu, lähtö puhtaalla suodattimella, vajaan 3tkm jälkeen, kotiin palatessa, oli putsari ihan täynnä pölyä/kuraa ja puhtaalla puolella ei ollut mitään...

PS: heti ostettuani ko. suotimen, huomasin ettei se mielestäni istunut hyvin minun pyöräni putsarikoteloon, tiivistin sen tiivistenauhalla, se kannattaa kaikkien tarkistaa...

PPS:Ja nyt kun tästä aiheesta täällä rakentavasti huudetaan, niin vinkatkaa minulle sellainen hyvin hengittävä "materiaali" joka pysäyttää pölyn ja jonka voin laittaa pyöräni putsarikoteloon k&n puhtaalle puolelle, niin tehdään testi, paljonko se Konna päästää paskaa läpi???..
Avatar
Pallokala
Viestit: 996
Liittynyt: Ke Elo 16, 2006 9:48 am
Pyörä: Dominatör
Paikkakunta: Pohjois-Savo

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Jari kirjoitti:
Pallokala kirjoitti:
Jari kirjoitti:Dominaattorissa K&N päästi hienojakoista pölyä läpi ja muodosti huohotuksen mukana tulleen öljyn kanssa mielenkiintoisen näköistä hiomatahnaa putsarikotelon seinille. Sen jälkeen kun vaihdoin Pipercross vaahtomuovisuodattimeen ei tuota hiomatahnaa ole enää löytynyt kotelosta.

K&N varmaan virtaa hyvin ja toimittaa virkansa kun olosuhteet on kevyet mutta omissa hiekkaleikeissä on valinta kallistunut vaahtomuovisiin suodattimiin.
Mulla on kai sitten Domi niissä "kevyissä olosuhteissa". Itse olen tasaisin väliajoin kurkannut putsarikoteloon ja siellä kotelon seinillä on vähän sitä huohotusöljyä. Mutta vain öljyä, minä en siitä seasta pölyä/hiekkaa/soraa/sepeliä/kiviä löydä...
Juu, ei minullakaan mitään sepeliä siellä ollut. Sitä ohutta pölyä vain joka teki öljyyn sekoittuessaan sellaista tahnaa koteloon. Vedin johtopäätöksen että sitä menee myös koneeseen. Olosuhteet joihin viittasin ovat hiekkaa, ohutta hiekkaa ja ohuenohutta hiekkaa.
Sarkasmi ei välittynyt postauksessani. Lue vain boldattu osuus...

Ainakin minulla se filtteri istuu huonosti paikoilleen snorkkelin poiston jälkeen, se pitää ihan asettelemalla asetella, että se asettuisi tiiviisti.
Whatever you ride, your bike is an adventure bike – because every ride is an adventure.
MotoMasa
Viestit: 378
Liittynyt: Pe Touko 20, 2011 9:15 am
Pyörä: 990Adv

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja MotoMasa »

Ei suoranaisesti osu aiheeseen, mutta itäblokin traktoreissa käytetään imupuolella öljysuodattimia - siis tarvii vain vaihtaa öljyt silloin tällöin. Toki tilanne on eri hitaasti pyörivissä dieseleissä ja varmaan noissa vehkeissä pienet sorapartikkelit sopii moottorin välyksiin. Moottoriöljyllä on vain keskipakoissuodatin, eli öljynpaineella toimiva 'sentrifugi' linkoaa töfnän kammion seinämälle, mistä se kaavitaan öljynvaihdon (max 150h) aikana. Onhan noita tullut kaavittua..
Avatar
Juhana
Viestit: 2355
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 1:56 pm
Pyörä: Yamaha XTZ-900,DR-350
Paikkakunta: Eura,Loei

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Juhana »

oli noi samat keksinnöt gazin 66 bensa v8 myllyissäkin,mutta ihan susia vehkeitähän noi oli kauttaaltaan,on 3 tollasta nelivetokuorma-autoa ollut.piti kattoo pienemmät suuttimet kaasariinkin,kun pensaa meni tolkuttomasti.Ei onnistunut,kun siä oli kiinteä reikä :lol:
Avatar
Lerssi
Viestit: 338
Liittynyt: Ke Huhti 13, 2011 10:54 pm
Pyörä: KTM 1290 Adventure
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: K&N -putsari

Viesti Kirjoittaja Lerssi »

Lisää asiaan kuulumatonta löpinää. Mulla on Ryssän 350 IC-3K:ssa semmonen öljyilmansuodatin ja hyvin sinne öljykupin pohjalle soraa päätyy. Kaasarin kurkulla ei mitään moskaa. Niin ja onhan tuossa 77-VM Land Cruiserissakin samanlainen putsari :mrgreen:
Eihän sitä kukhan jaksa!
Vastaa Viestiin