KTM 990 adventure
Valvojat: Jukka, Moderaattorit
-
- Viestit: 613
- Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 12:33 am
- Pyörä: BMW F650 GS Dakar -01
- Paikkakunta: HELSINKI
- Esu
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
- Pyörä: BMW 1200GS Adventure
- Paikkakunta: Kuopio
Kulutus näyttäis olevan luokkaa 5L/100km. matka-ajossa. Soraakin kävin koittamassa ja ainakaan alkuperäisillä renkailla ei tee siellä mitään. Sutii vaihteet läpi ja mutkaan saa tulla kieli keskellä suuta. Isompi massa ei pysähdykään niin nopsaan kuin pikkukotari. Dunlopin rally raideja pitää alkaa jostain metsästämään.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Hyvältä kuulostaa. Oma oottaa vielä vapun yli kilpeä persuksiin.
Kävin kuitenkin jo kokeilemassa Dirtbiken koeajopyörää. Tämä
990S "matkapyörä" kyllä oli miellyttävä kokemus. En ymmärrä miksi,
mutta ainakin asfaltilla pyörä tuntuu keveältä... ja varpaatkin yltää hyvin maahan
Moottori tuntui myös kivalta. Ei ollut minkäänlaista kulmikkutta
havaittavissa. Joku siinä moitti moottorijarrutusta, mutta se kai tais olla jo
LC4 koneessakin. En tuota niin pannut merkille. Veti ihan riittävästi vaikka en yli 5t kierrosta käyttänytkään (nuorikolla oli vasta 7km taulussa).
Ei kai tässä muu auta kuin vapuksi koomat, että jaksaa mopon oottaa.
Sitten katellaan miltä tuon koeajopyörän identtinen kaksonen tuntuu...
-Tarmo
Kävin kuitenkin jo kokeilemassa Dirtbiken koeajopyörää. Tämä
990S "matkapyörä" kyllä oli miellyttävä kokemus. En ymmärrä miksi,
mutta ainakin asfaltilla pyörä tuntuu keveältä... ja varpaatkin yltää hyvin maahan
Moottori tuntui myös kivalta. Ei ollut minkäänlaista kulmikkutta
havaittavissa. Joku siinä moitti moottorijarrutusta, mutta se kai tais olla jo
LC4 koneessakin. En tuota niin pannut merkille. Veti ihan riittävästi vaikka en yli 5t kierrosta käyttänytkään (nuorikolla oli vasta 7km taulussa).
Ei kai tässä muu auta kuin vapuksi koomat, että jaksaa mopon oottaa.
Sitten katellaan miltä tuon koeajopyörän identtinen kaksonen tuntuu...
-Tarmo
Vappuviikonloppuna ensimmäiset kilometrit sisäänajon jälkeen. Esimmäisessä huollossa toisioilmasysteemi (SAS) sai lähteä. Samalla vaihdettiin uusi sensori, joka poistaa kierros-/tehorajoittimen kakkos ja kolmos vaihteella.
- Sensorin poiston jälkeen ala- ja keskirekisterissä moottori tuntuu merkittävästi tehokkaammalta (sama oli todettu en-nyt-muista-minkä suomalaisen lehden hiljattain ilmestyneessä testissä 950 Adv:n kohdalla).
- Kulutus nousi merkittävästi. Osa selittyy tietysti kaasun reilummasta kääntämisestä mutta luultavasi (merkittävä?) osa johtuu myös uudesta sensorista. Kulutus reippaahkossa soratiekaasuttelussa nousi 8-9 litraan, joka tuntuu kyllä paljolta! Välityksinä oli edelleen vakiot. Ruiskun uudelleen mappausta ei vielä ole tehty. Mielenkiintoista nähdä miten kulutus sen myötä tulee muuttumaan, toivottavasti pienenemään. Muuten 22 litran tankilla ei kebab-kioskia kauemman pääse.
- Sensorin poiston jälkeen ala- ja keskirekisterissä moottori tuntuu merkittävästi tehokkaammalta (sama oli todettu en-nyt-muista-minkä suomalaisen lehden hiljattain ilmestyneessä testissä 950 Adv:n kohdalla).
- Kulutus nousi merkittävästi. Osa selittyy tietysti kaasun reilummasta kääntämisestä mutta luultavasi (merkittävä?) osa johtuu myös uudesta sensorista. Kulutus reippaahkossa soratiekaasuttelussa nousi 8-9 litraan, joka tuntuu kyllä paljolta! Välityksinä oli edelleen vakiot. Ruiskun uudelleen mappausta ei vielä ole tehty. Mielenkiintoista nähdä miten kulutus sen myötä tulee muuttumaan, toivottavasti pienenemään. Muuten 22 litran tankilla ei kebab-kioskia kauemman pääse.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adventure
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tässä omat kokemukset vielä sisäänajossa olevasta pyörästä.
Tähän asti on tullut ajeltua asvaltilla ja nopeilla sorateillä, joilla pyörä toimii hienosti. Alusta on yllättävän jäykkä. En ole vielä katsonut missä asennossa säädöt ovat, mutta pomppuisella asvaltilla kyykyt ovat tämän kanssa helisemässä Sorateille alusta tuntuu liiankin jäykältä, mutta säätövaroja pitäisi olla.
Ruisku on tosiaankin liian herkkä pintakaasulla. Pyörä nykii helposti, kun kaasukäsi heilahtelee. Teho tulee sinänsä ulos nätisti eikä moottorijarrutus ja kaasun avaaminen aiheuta joistain pyöristä tuttua nykäystä. Ongelmana on vain se, että ruisku reagoi hyvin herkästi. Kone tärisee selvästi yli 5 krpm.
Pleksi on heikko esitys. Toimivuus on uhrattu muotoilulle. Arain umpipotalla hurina on melkoinen ja ilman korvatulppia on turha kuvitella ajavansa. Meikäläinen pätkäkään ei ole niin matala, että pääsisi tarpeeksi matalalle suojaan. Pitänee hommata jostain tarvikepleksi ja alkaa sahaamaan sitä matalammaksi. Vai onko joku onnistunut löytämään toimivan korkean pleksin?
Sitten muutama kysymys 06 Adv. omistajille?
- Saitteko huoltokirjan pyörän mukana?
- Saitteko mitään tietoa KTM-kampanjasta?
- Saitteko suomenkielisen manuaalin?
Minä en saanut mitään yllämainituista. Manuaalin mukaan työkaluja pitäisi olla kahdessa paikassa, pussukassa ja pitkulaisessa matalassa kolossa. Mulla ei ole mitään tuossa matalassa kolossa. Mitähän työkaluja siinä kuuluisi olla?
Minkälaisilla rengaspaineilla olette ajelleet sorateillä (orkkisrenkaat)?
Tähän asti on tullut ajeltua asvaltilla ja nopeilla sorateillä, joilla pyörä toimii hienosti. Alusta on yllättävän jäykkä. En ole vielä katsonut missä asennossa säädöt ovat, mutta pomppuisella asvaltilla kyykyt ovat tämän kanssa helisemässä Sorateille alusta tuntuu liiankin jäykältä, mutta säätövaroja pitäisi olla.
Ruisku on tosiaankin liian herkkä pintakaasulla. Pyörä nykii helposti, kun kaasukäsi heilahtelee. Teho tulee sinänsä ulos nätisti eikä moottorijarrutus ja kaasun avaaminen aiheuta joistain pyöristä tuttua nykäystä. Ongelmana on vain se, että ruisku reagoi hyvin herkästi. Kone tärisee selvästi yli 5 krpm.
Pleksi on heikko esitys. Toimivuus on uhrattu muotoilulle. Arain umpipotalla hurina on melkoinen ja ilman korvatulppia on turha kuvitella ajavansa. Meikäläinen pätkäkään ei ole niin matala, että pääsisi tarpeeksi matalalle suojaan. Pitänee hommata jostain tarvikepleksi ja alkaa sahaamaan sitä matalammaksi. Vai onko joku onnistunut löytämään toimivan korkean pleksin?
Sitten muutama kysymys 06 Adv. omistajille?
- Saitteko huoltokirjan pyörän mukana?
- Saitteko mitään tietoa KTM-kampanjasta?
- Saitteko suomenkielisen manuaalin?
Minä en saanut mitään yllämainituista. Manuaalin mukaan työkaluja pitäisi olla kahdessa paikassa, pussukassa ja pitkulaisessa matalassa kolossa. Mulla ei ole mitään tuossa matalassa kolossa. Mitähän työkaluja siinä kuuluisi olla?
Minkälaisilla rengaspaineilla olette ajelleet sorateillä (orkkisrenkaat)?
- Esu
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
- Pyörä: BMW 1200GS Adventure
- Paikkakunta: Kuopio
-Ei ollut huoltokirjaa minullakaan.jarik kirjoitti:
Sitten muutama kysymys 06 Adv. omistajille?
- Saitteko huoltokirjan pyörän mukana?
- Saitteko mitään tietoa KTM-kampanjasta?
- Saitteko suomenkielisen manuaalin?
Minä en saanut mitään yllämainituista. Manuaalin mukaan työkaluja pitäisi olla kahdessa paikassa, pussukassa ja pitkulaisessa matalassa kolossa. Mulla ei ole mitään tuossa matalassa kolossa. Mitähän työkaluja siinä kuuluisi olla?
-Jaa, mistä kampanjasta ???
-Lupasivat toimittaa postissa, kunhan suomennos on valmis, odotellaan...
Pussukassa oli kalut, mutta minäkin ihmettelin tuota tyhjää kolosta. Laitoin sitte kopion otteesta sinne. En kyllä tiedä kelpaako kopio seriffille, jos sitä kyselee.
Lukasin ohjekirjaa ja se tyhjä kolo on tarkoitettu esim. sille pussukasta löytyvälle jatkovarrelle, jos ei saa mahtumaan isompaan koloon.
S-mallissa kun ei ole abs-yksikköä niin sain mahtumaan vielä paikkapullon penkin alle.
Tässä ei taida olla kuin yksi kpl. ölppäsuodattimia. Muutenkin ölpänvaihto taitaa olla yksinkertaisempaa kuin LC4:ssa.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
- Esu
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
- Pyörä: BMW 1200GS Adventure
- Paikkakunta: Kuopio
Vakiosäädöt tuntuivat minustakin hieman liian kovilta, joten ajattelin pehmentää hieman vaimennuksia. Jos ymmärsin oikein lontoon kielistä opusta niin ruuvailin ensin myötäpäivään säädöt tappiin asti ja sieltä läksin laskemaan naksuja. Ainakaan minulla pyörän jousitus ei ollut tehtaan ilmoittamissa vakiosäädöissä. Jousien esijännityksiin en koskenut vaan vaimennuksiin. Testiajoa en tosin vielä kerennyt tehdä, joten vaikutuksista on paha sanoa. Pitää käännellä niin kauan kun persiissä tuntuu sopivaltajarik kirjoitti: Tähän asti on tullut ajeltua asvaltilla ja nopeilla sorateillä, joilla pyörä toimii hienosti. Alusta on yllättävän jäykkä. En ole vielä katsonut missä asennossa säädöt ovat, mutta pomppuisella asvaltilla kyykyt ovat tämän kanssa helisemässä Sorateille alusta tuntuu liiankin jäykältä, mutta säätövaroja pitäisi olla.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
- Esu
- Viestit: 139
- Liittynyt: La Loka 02, 2004 10:05 pm
- Pyörä: BMW 1200GS Adventure
- Paikkakunta: Kuopio
Mitenkähän tommonen tehdään, siis yleensä ruiskun säätö? Vaihdetaanko sinne joku fyysinen palikka vai hoitaako tietokone homman? Huomasin muuten, että akran putkissa on ruiskukoneelle eri varaosanumero kuin kaasarikoneelle. Myyjän kanssa oli puhetta, että sisäänajon jälkeen haluttaessa vaihtaa putket pitäis ruisku "säätää". Sen toimenpiteen aion kyllä vahtia haukkana (vai kotkana) vierestä. Juu, oli se ennenvanhaan kun pysty itse suuttimia vaihtelemaanJay kirjoitti: Ruiskun uudelleen mappausta ei vielä ole tehty.
Osta enduro, niin et tarvitse katua.
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
(Honda NX 650, KTM 640, KTM 990S, BMW 1200GSA)
Uudelleenmappauksesta meikäläisellä on tietoa vain rykkösen suhteen. Siinä yamahan yksikön sielu saa olla rauhassa ja vehkeeseen lisätään uusi palikka eli tämänhäntä voimakomentaja, lontooksi powercommander. Uudelleenmappaus suoritetaan voimakomentajaan.
Kokoputkisto edellyttää useimmiten uudelleenmappausta, muuten putkistosta ei hyödy juuri mitään. Katupyöriin saa powercommanderin www-sivuilta tiedostoja monille viriviri-kombinaatioille jos ei raski dynossa teettää omaa mappia.
Kokoputkisto edellyttää useimmiten uudelleenmappausta, muuten putkistosta ei hyödy juuri mitään. Katupyöriin saa powercommanderin www-sivuilta tiedostoja monille viriviri-kombinaatioille jos ei raski dynossa teettää omaa mappia.
- Ei tullut huoltokirjaa mukana.jarik kirjoitti:
Sitten muutama kysymys 06 Adv. omistajille?
- Saitteko huoltokirjan pyörän mukana?
- Saitteko mitään tietoa KTM-kampanjasta?
- Saitteko suomenkielisen manuaalin?
Minkälaisilla rengaspaineilla olette ajelleet sorateillä (orkkisrenkaat)?
- Ei juurikaan tietoa kampanjasta muutakuin kuulin että jonkinlainen (länsi-)Euroopan kattava "tiepalvelu" olisi siltä varalta että kotka sanoo yhteistyösopimuksen irti kesken reissun.
- Ei suomenkielistä manuskaa.
Mikä on tuo mainittu pitkulainen matala kolo? Missä se sijaitsee ja mitä siinä pitäisi olla? Pyörän mukana tuli työkalupussukka jolle paikka on ABS-boxin takana.
Rengaspaineista liian aikaista sanoa mitaan. Ensimmäiset asfakttiajelut oli manuskan suosittelemilla vakiopaineilla. Pari viimeisintä ajelua soratiellä oli 2.3 kilon paineilla. Seuraavalle reissulle alle tulee nappulat. Paljonko kannattanee TKC:hen painetta laittaa soratielle?
Jos olen oikein ymmärtänyt niin tietokone hoitaa homman eli mitään palikkaa operaation yhteydessä ei vaihdeta. Tämä tosin perustuu vain käsitykseen jonka olen saanu rivien välistä lukemalla.Esu kirjoitti: Mitenkähän tommonen tehdään, siis yleensä ruiskun säätö? Vaihdetaanko sinne joku fyysinen palikka vai hoitaako tietokone homman? Huomasin muuten, että akran putkissa on ruiskukoneelle eri varaosanumero kuin kaasarikoneelle. Myyjän kanssa oli puhetta, että sisäänajon jälkeen haluttaessa vaihtaa putket pitäis ruisku "säätää". Sen toimenpiteen aion kyllä vahtia haukkana (vai kotkana) vierestä. Juu, oli se ennenvanhaan kun pysty itse suuttimia vaihtelemaan
Millaisia kulutuslukemia 990 Adv:ssä (ruiskumallissa siis) teillä on ollut ennen mappausta? Onko kenelläkään kokemusta siitä, miten uudelleenmappaus vaikutti kulutukseen ja moottorin käyttäytymiseen? Sakumakkaroiden mukaan kaasuun vastaavuus muuttuu pehmeämmäksi (kulmikkuus poistuu), mutta kulutuksesta en ole kenenkään nähnyt sanovan vielä mitään.
-
- Viestit: 78
- Liittynyt: La Heinä 09, 2005 1:47 pm
- Pyörä: KTM 1190 Adventure
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kolo on penkin alla vasemmalla pyörän suuntaisesti. Manuaalin mukaan siinä olisi osa työkaluista, mutta ovat ilmeisesti tunkeneet kaikki siihen yhteen pussukkaan. Tavaraa on siinä sen verran paljon, että ABS-versiossa se vain vaivoin mahtuu koloseensa.Mikä on tuo mainittu pitkulainen matala kolo? Missä se sijaitsee ja mitä siinä pitäisi olla? Pyörän mukana tuli työkalupussukka jolle paikka on ABS-boxin takana.
Nykyaikaisissa ruiskuissa uusi mappaus ajetaan sisään päivittämällä ruiskuboksin Flash-muisti jonkinlaisen sarjaliitännän kautta. Vanhemmissa laitteissa vaihdettiin muistipiirejä. Sitten on vielä nuo Powercommanderit ym. jotka eivät koske alkuperäiseen ruiskuun vaan manipuloivat suuttimien ja sytytyksen ohjausta ruiskun ulkopuolelta. Kotarin Keihin EMS-systeemistä ei paljon tietoa netistä löytynyt, mutta veikkaan sen olevan Flash-muistillista mallia.Mitenkähän tommonen tehdään, siis yleensä ruiskun säätö? Vaihdetaanko sinne joku fyysinen palikka vai hoitaako tietokone homman?
- Raimo
- Viestit: 1275
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 8:17 am
- Pyörä: BMW R80GS & R1200RT
- Paikkakunta: Oulunsalo
- Viesti:
Tein Tarmo tänään hauskan koeajohetken Dirtbikessä...Ensin ajoin sun vanhaa 620 Adventurea, sitten 990 ässää. Ihastuin tuohon 620 penkkiin, joka oli riittävän kova. Miten lie sitten yli 100 kilsan asfalttiajelun, niin voisi mieli muuttua. Siis samalla kun apteekista hakisi sopivaa hoitoa hiertymiintarmo kirjoitti:Kävin kuitenkin jo kokeilemassa Dirtbiken koeajopyörää. Tämä 990S "matkapyörä" kyllä oli miellyttävä kokemus. En ymmärrä miksi,
mutta ainakin asfaltilla pyörä tuntuu keveältä... ja varpaatkin yltää hyvin maahan
Eikun sellainen ajatus tuli mieleen noita vertaillessa, että pikkuadventure on ikävämpi siellä missä ison ominaisuudet ovat parhaimmillaan, ja taas mukavampi siellä missä 990:n voima on liikaa. Siis ainakin minun ajopuvun sisällölle
Mutta ei ole japanilaisissa vastusta, ei alkuunkaan näille isoille euro-matkaenskoille, asfaltin ulkopuolella liikuttaessa. Mitä niitä nyt onkaan...CapoNord, R1200GS ja 990...
Gone but not forgotten: Yamaha DT125LC -85, Honda NX650 Dominator -93, Suzuki DR800 Big -90, Suzuki DR350S -94, BMW R80G/S Paris-Dakar -85, Honda Africa Twin -90, Honda Africa Twin -97, BMW R1150GS -01, Honda XR400R -98, Honda XRV650 -89
Isokotarissa on sen verran tehoa, että pitäkäähän ne paineet siellä kahden kilon tuntumassa. En tiedä, mutta oletan että noissa uusissakin on Behrin kuuluisat vanteet aitoa Burman tinaa. Jos haluatte, että renkaat ei pyörähdä vanteella ja että vanteet kestää, pitäkää reilusti painetta. Alle 1.5 kilon ei ole muutenkaan mitään järkeä mennä painavilla enskoilla. 1.8-2.1 kiloa on semmoinen hyvä haarukka renkaasta riippuen.Jay kirjoitti:Rengaspaineista liian aikaista sanoa mitaan. Ensimmäiset asfakttiajelut oli manuskan suosittelemilla vakiopaineilla. Pari viimeisintä ajelua soratiellä oli 2.3 kilon paineilla. Seuraavalle reissulle alle tulee nappulat. Paljonko kannattanee TKC:hen painetta laittaa soratielle?jarik kirjoitti:
Minkälaisilla rengaspaineilla olette ajelleet sorateillä (orkkisrenkaat)?
-Tero-