Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Valvoja: Moderaattorit
Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Kuten tiedossa, noissa porkkana pyörissä on alimittaiset akut pääosin vakiona, no ainakin maastokäyttöön tarkoitetuissa. Ainakin oman kokemuksen ja mielikuvan mukaan. Näin on ainakin 300exc:ssä.
Tätä korjatakseni tuli tuossa tilattua paikalliselta diileriltä jotta rakentaa LiFePO4 kennoista akun minulle. Kapasiteetti on noin 9ah mutta sitten käynnistysvirta moninkertainen ( ei tarkkaa tietoa kun on kenoista rakennettu yksittäiskappale) verrattuna lyijyakkuihin, voi purkaa melkolailla tyhjäksi ja vieläkin antaa hyvällä jännitteellä ulos virtaa, voi ottaa jopa 100 amppeeerin latausvirran eli käytännössä on "heti" ladattu jos sellainen laturi vain olisi joka tuohon kykenisi. Kyseessä siis litium rauta polymeeri kenno (epätarkasti ja huonosti suomennettuna, en siis tiedä virallista nimeä kuin tuo LiFePo4). Kuitenkin eri kenno kuin nuo "räjähtelevät" litium akkujen kennot eli tätä voi käyttää myös käynnistysakkuna ja ladata pyörän sähköistä. -30 asteessa oli startti jännite/virta tippunut rakentajan oman mittauksen mukaan jotain olikohan 5% eli pakkasenkaan ei pitäisi olla ongelma. No, ainoa ongelma on hinta joka on kohtuu korkea, mutta näiden pitäisi olla huomattavasti kestävämpiä kuin vaki akkujen eli saapas nähdä. Hintaa ei ihan tasan vielä edes tiedä mutta kerrotaan sitten jos tästä tulee toimiva tuote ja voi ruveta ko diileri myymään muillekin tai ainakin minä mainostamaan mistä saa. Kiihdytysmopoissa näitä on käytetty ainakin aikaisemminkin.
Niin ja on kevyt, alle puolet kuin mitä lyijyakku painaisi. Kokoa on tasan saman verran kuin tuossa vakioakussa.
Että tälläistä tällä kertaa...
Tätä korjatakseni tuli tuossa tilattua paikalliselta diileriltä jotta rakentaa LiFePO4 kennoista akun minulle. Kapasiteetti on noin 9ah mutta sitten käynnistysvirta moninkertainen ( ei tarkkaa tietoa kun on kenoista rakennettu yksittäiskappale) verrattuna lyijyakkuihin, voi purkaa melkolailla tyhjäksi ja vieläkin antaa hyvällä jännitteellä ulos virtaa, voi ottaa jopa 100 amppeeerin latausvirran eli käytännössä on "heti" ladattu jos sellainen laturi vain olisi joka tuohon kykenisi. Kyseessä siis litium rauta polymeeri kenno (epätarkasti ja huonosti suomennettuna, en siis tiedä virallista nimeä kuin tuo LiFePo4). Kuitenkin eri kenno kuin nuo "räjähtelevät" litium akkujen kennot eli tätä voi käyttää myös käynnistysakkuna ja ladata pyörän sähköistä. -30 asteessa oli startti jännite/virta tippunut rakentajan oman mittauksen mukaan jotain olikohan 5% eli pakkasenkaan ei pitäisi olla ongelma. No, ainoa ongelma on hinta joka on kohtuu korkea, mutta näiden pitäisi olla huomattavasti kestävämpiä kuin vaki akkujen eli saapas nähdä. Hintaa ei ihan tasan vielä edes tiedä mutta kerrotaan sitten jos tästä tulee toimiva tuote ja voi ruveta ko diileri myymään muillekin tai ainakin minä mainostamaan mistä saa. Kiihdytysmopoissa näitä on käytetty ainakin aikaisemminkin.
Niin ja on kevyt, alle puolet kuin mitä lyijyakku painaisi. Kokoa on tasan saman verran kuin tuossa vakioakussa.
Että tälläistä tällä kertaa...
antti
- needforspeed
- Viestit: 332
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
AnttiL kirjoitti:Kuten tiedossa, noissa porkkana pyörissä on alimittaiset akut pääosin vakiona, no ainakin maastokäyttöön tarkoitetuissa. Ainakin oman kokemuksen ja mielikuvan mukaan. Näin on ainakin 300exc:ssä.
Tätä korjatakseni tuli tuossa tilattua paikalliselta diileriltä jotta rakentaa LiFePO4 kennoista akun minulle. Kapasiteetti on noin 9ah mutta sitten käynnistysvirta moninkertainen ( ei tarkkaa tietoa kun on kenoista rakennettu yksittäiskappale) verrattuna lyijyakkuihin, voi purkaa melkolailla tyhjäksi ja vieläkin antaa hyvällä jännitteellä ulos virtaa, voi ottaa jopa 100 amppeeerin latausvirran eli käytännössä on "heti" ladattu jos sellainen laturi vain olisi joka tuohon kykenisi. Kyseessä siis litium rauta polymeeri kenno (epätarkasti ja huonosti suomennettuna, en siis tiedä virallista nimeä kuin tuo LiFePo4). Kuitenkin eri kenno kuin nuo "räjähtelevät" litium akkujen kennot eli tätä voi käyttää myös käynnistysakkuna ja ladata pyörän sähköistä. -30 asteessa oli startti jännite/virta tippunut rakentajan oman mittauksen mukaan jotain olikohan 5% eli pakkasenkaan ei pitäisi olla ongelma. No, ainoa ongelma on hinta joka on kohtuu korkea, mutta näiden pitäisi olla huomattavasti kestävämpiä kuin vaki akkujen eli saapas nähdä. Hintaa ei ihan tasan vielä edes tiedä mutta kerrotaan sitten jos tästä tulee toimiva tuote ja voi ruveta ko diileri myymään muillekin tai ainakin minä mainostamaan mistä saa. Kiihdytysmopoissa näitä on käytetty ainakin aikaisemminkin.
Niin ja on kevyt, alle puolet kuin mitä lyijyakku painaisi. Kokoa on tasan saman verran kuin tuossa vakioakussa.
Että tälläistä tällä kertaa...
Omassa Apriliassa ollut alkuvuodesta asti kiinni tuollainen 12-kennoinen lithium-akku:
http://antigravitybatteries.com/?page_id=994
Virta riittää startata noin 4-5 kertaa pidempään, kuin normaalikokoisella uudella Yuasa mp-akulla. Myös diesel pakettiauto lähtee käyntiin tuolla, joten suosittelen lämpimästi varsinkin sellaisiin pyöriin jossa ei ole erikseen käynnistyspoljinta.
Hintaahan tuolla on reiluhkosti, mutta kestoikäkin pitäisi olla yli 5 vuotta. Plussaa myös koko, joka on puolet pienempi kuin Yuasa YTX7-BS.
Kannattaa tosiaan varmistaa lithium-akkua tilatessa, että kennot on tuota uusinta A123-mallia, vanhemmissa kennoissa on ollut tuota räjähtelyongelmaa, esim. Shorai merkkisiä lithium-akkuja possahteli viime talvena rapakon takana reilumminkin, jonka jälkeen vetivät ne pois myynnistä, nyttemmin ilmeisesti tullut turvallinen malli tilalle(ja hinta noussut..)
http://www.superhawkforum.com/forums/ge ... ail-24934/
Viimeksi muokannut needforspeed, To Syys 22, 2011 9:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
"Akkua ei saa käyttää märissä olosuhteissa, koska vesi vahngoittaa akkua, akku ei ole vesitiivis"
.... eihän meillä akut koskaan kastu eihän
Mut jos rupee miettiin montako grammaa saa pois mg-kytkinkopalla niin ainakin huokeeta grammanviilausta noilla, kilonviilausta oikein.
.... eihän meillä akut koskaan kastu eihän
Mut jos rupee miettiin montako grammaa saa pois mg-kytkinkopalla niin ainakin huokeeta grammanviilausta noilla, kilonviilausta oikein.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- needforspeed
- Viestit: 332
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Linkki korjattu, edellinen linkki oli soft case akkuihin. Eli eiköhän nämä vettä kestä, niinkuin normi akutkinTHA kirjoitti:"Akkua ei saa käyttää märissä olosuhteissa, koska vesi vahngoittaa akkua, akku ei ole vesitiivis"
.... eihän meillä akut koskaan kastu eihän
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Jos on kuntoiluharrastuskäytössä, niin pois vaan akut ja startit. Kevenee pikkasen, eikä ole siinä hajoilemassa turhaan. Tietty talven pimeydessä tuo akku on ihan hyvä, että saa valoille mukavasti sähköä.
Jossain kisassa voi olla mukava napauttaa startista käyntiin hankalassa paikassa, mutta muuten täysin turha. 2t pelit lähtee niin helposti potkaisemalla.
-ville
Jossain kisassa voi olla mukava napauttaa startista käyntiin hankalassa paikassa, mutta muuten täysin turha. 2t pelit lähtee niin helposti potkaisemalla.
-ville
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Noissa oloissa joissa minä huristelen on tullut aika usein vastaan että olisi kiva kun olisi se neitinappi. Kun seisoo haaroja myöten ojassa mopon kanssa joka ei käy niin olisi kiva jos se käynnistyisi napista ja olisi auttamssa konevoimallaan itseään ylös mudasta... Aina ei vaan ole kunnolla pohjaa minkä päältä polkaista poljinta. Toki pärjää silläkin mutta olisi/on kiva ja vähän helpottava. JA HÖH, kun kaikilla muillakin (muutamaa muuta 2t intiaania lukuunottamatta) on sähköstartti niin pitää se olla itselläkin!
Tuo shorai ketju speedhawk foorumilla näytti siltä, että on shorai merkkiin liittyvä ominaisuus, siinä kennot rakennettu eri lailla kuin noissa mitä minulle tulee ja mitä needforspeedillä on. Meillä on pyöreät kennot joissa "levyt" on rullalla, shoraissa taasen levyt kuten perinteisessä akussa suorina levyinä. Ei toki takaa mitään tuon oikosulkumahdollisuuden osalta mutta niissä siis ongelmana ollut kylmäkäynnistysvirran kasvattamiseksi tehty levyjä erottavan osan ohennus, siten turvamarginaali jäänyt vähäiseksi ja kun valmistusprosessissa ollut heittoa ja levyissä kuprua niin on voinut syntyä oikosulku ja sitten savu on noussut.
Huolestuttavampaa sinänsä sitten onkin ollut tuossa ketjussa mainittu jännitteensäätäjien / tasasuuntaajien rakenne-eroavaisuudet. Eli noitakin kun tuntuu olevan erillaisia ja toisissa voi olla ominaisuuksia jotka eivät sovi hyvin kaikille akkutyypeille, esim juuri näille lifepoille.
Ja vaikuttaa siltä, että pitää vielä mennä neuvottelemaan paikallisen akku-ukon kanssa että miten se vesitiiveys onkaan varmistettu.
Tuo shorai ketju speedhawk foorumilla näytti siltä, että on shorai merkkiin liittyvä ominaisuus, siinä kennot rakennettu eri lailla kuin noissa mitä minulle tulee ja mitä needforspeedillä on. Meillä on pyöreät kennot joissa "levyt" on rullalla, shoraissa taasen levyt kuten perinteisessä akussa suorina levyinä. Ei toki takaa mitään tuon oikosulkumahdollisuuden osalta mutta niissä siis ongelmana ollut kylmäkäynnistysvirran kasvattamiseksi tehty levyjä erottavan osan ohennus, siten turvamarginaali jäänyt vähäiseksi ja kun valmistusprosessissa ollut heittoa ja levyissä kuprua niin on voinut syntyä oikosulku ja sitten savu on noussut.
Huolestuttavampaa sinänsä sitten onkin ollut tuossa ketjussa mainittu jännitteensäätäjien / tasasuuntaajien rakenne-eroavaisuudet. Eli noitakin kun tuntuu olevan erillaisia ja toisissa voi olla ominaisuuksia jotka eivät sovi hyvin kaikille akkutyypeille, esim juuri näille lifepoille.
Ja vaikuttaa siltä, että pitää vielä mennä neuvottelemaan paikallisen akku-ukon kanssa että miten se vesitiiveys onkaan varmistettu.
antti
- needforspeed
- Viestit: 332
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Kaverilla ollut RR-pyörässä jo kohta kolme vuotta jonkun Norskin itse tekemä LiFePo4 akku, joka on päällystetty tuollaisella isolla kutistesukalla. Sillä pyörällä on ajettu myös kaatosateessa ja akku on kastunut useamman kerran oikein kunnolla, vielä rokkaa hienosti ja virtaa on kuin uutenakin. Joten en itse pelkäisi tuota vettä, jos pyörää ei ole aikomus muuttaa sukellusveneeksi.
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Mitenkä noi akut kestää kylmää (pakkasta)? Ainakin puhelimissa Li-Ion -akut on kylmässä aika syvältä eli ei jaksa potkia kuormitettuna. Vai lieneekö näillä enää paljonkaan tekemistä Li-Ion -teknologian kanssa? Nopeasti asiaa vilkaisemalle en löytänyt tietoa "pakkaskestävyydestä" eli kuinka jaksavat toimia pakkasessa kuormitettuna (esim. käynnistys).
Miten tää oikein menee...
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
Ei ole mitään väliä, jos ajaa kovaa ja pääsee ensimmäisenä perille, mutta on väärässä paikassa. Mukaillen Iina Rytikangas
Seikkailu alkaa, kun suunnitelma pettää
-
- Viestit: 1145
- Liittynyt: Su Helmi 05, 2006 10:42 pm
- Pyörä: BMW R80GS Finnduro -90
- Paikkakunta: Häme
- Viesti:
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Mulla on Xchallengessa Shorain uusimman version mukainen LiFePo-akku. Kuten tuossa viittaamassanne ketjussakin tuli ilmi, Shorai kertoi muuttaneen noiden alkuperäistä rakennetta kestävämmäksi, ja 2011 keväästä lähtien akkunsa on tehty uudella tukevammalla rakenteella. Mä odotin juurikin noita uusia malleja, ja sain omani tuossa kesäksi käyttöön. Taitaapa noissa takuukin olla.AnttiL kirjoitti: Tuo shorai ketju speedhawk foorumilla näytti siltä, että on shorai merkkiin liittyvä ominaisuus, siinä kennot rakennettu eri lailla kuin noissa mitä minulle tulee ja mitä needforspeedillä on. Meillä on pyöreät kennot joissa "levyt" on rullalla, shoraissa taasen levyt kuten perinteisessä akussa suorina levyinä. Ei toki takaa mitään tuon oikosulkumahdollisuuden osalta mutta niissä siis ongelmana ollut kylmäkäynnistysvirran kasvattamiseksi tehty levyjä erottavan osan ohennus, siten turvamarginaali jäänyt vähäiseksi ja kun valmistusprosessissa ollut heittoa ja levyissä kuprua niin on voinut syntyä oikosulku ja sitten savu on noussut.
Pakkaskestävyys jää nähtäväksi, ei ole vielä pakkasia ollut.
Sellainen ominaisuus noissa on, että pitemmän seisokin jälkeen akkua saa muutaman minuutin herätellä eloon. Ei ainakaan mulla pääse hirmukiireellä liikkeelle, pitää ennakoida semmonen 5-10 minsaa, että akku on kunnolla hereillä, jos vaikka on pyörä viikon seissyt sitä ennen. Esim. valot päälle joksikin aikaa, ja starttausten jälkeen akussa vaan potku koko ajan vahvistuu. Sit kun se on herännyt se akku, ei mitään viiveitä taas sen jälkeen. Mut hieman semmoinen ärsyttävä piirre on tuo "lähtöviive" tauon jälkeen. Etukäteen kerrottu ominaisuus tosin kyllä.
”Huonoilla teillä, hyvässä seurassa.” kuraukot.fi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Tuo herättelyviive on nimenomaan shorainssa ja sen kennotyypissä pyöreätä kennoa voimakkaampi. LiFePo4 akuissa on sellainen ominaisuus kyllä että kovalla pakkasella ilmeisesti ovat juurikin herättelyn tarpeessa. Eli kun starttaa niin vauhti eli virta ei kun kasvaa mitä kauemmin starttaa... Kovalla pakkasella kannattaa juurikin sitten herätellä eli pari lyhyttä painallusta alkuun jos ei heti pamahda tulille niin akku lämpiää itsekseen sisältä päin ja alkaa potkua riittämään.
No, tuolle "avoimelle rakenteelle" saan takuun että toimii sateella, kurassa ja pikku upotuksissa. Kunhan ei jätä mopoa minuutti kaupalla ojan pohjalle uppeluksiin.
Tuossa alkuperäisessä shorai moitinta ketjussa siis käy kuitenkin ilmi että alle 0,5 % tuotteista on saanut mitään reklamaatiota kohdalleen eli laatu vaikuttaisi olevan ihan kohtuullinen.
Tuo superB on mitä ilmeisimmin tätä samaa "sarjaa" olevia kuin nämä muutkin mainitut.
Kuitenkin jos tuo "minun" akku osoittautuu asialliseksi niin hinta on huomattavasti halvempi kuin superB:n isompi, vaikka on siis tulossa sellainen 12 kennoinen versio, tuo ilmeisesti 8 kennoinen.
No, tuolle "avoimelle rakenteelle" saan takuun että toimii sateella, kurassa ja pikku upotuksissa. Kunhan ei jätä mopoa minuutti kaupalla ojan pohjalle uppeluksiin.
Tuossa alkuperäisessä shorai moitinta ketjussa siis käy kuitenkin ilmi että alle 0,5 % tuotteista on saanut mitään reklamaatiota kohdalleen eli laatu vaikuttaisi olevan ihan kohtuullinen.
Tuo superB on mitä ilmeisimmin tätä samaa "sarjaa" olevia kuin nämä muutkin mainitut.
Kuitenkin jos tuo "minun" akku osoittautuu asialliseksi niin hinta on huomattavasti halvempi kuin superB:n isompi, vaikka on siis tulossa sellainen 12 kennoinen versio, tuo ilmeisesti 8 kennoinen.
antti
- needforspeed
- Viestit: 332
- Liittynyt: Ke Syys 30, 2009 11:40 am
- Pyörä: KTM 990 Adventure
- Paikkakunta: Konnevesi
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Tuossa omassa Antigravity-merkkisessä akussa en ole huomannut viikon parin seisonnan jälkeen "herättelyn" tarvetta. Viime talvena kun tuon sain niin parinkympin pakkasten aikaan piti tehdä pari nopeaa starttausta ja hetken antaa akun lämmetä, ennenkuin se pyöritti konetta samaan tahtiin kuin nyt kesäkelillä.
Omasta mielestä tuo on järkevä hankinta, varsinkin jos omistaa pyörän jossa ei ole käynnistyspoljinta. Kuvitellaan että olet itseksesi ajamassa jossain korvessa ja stumppaat pyörän suohon ja se ei lähde ensi yrittämällä käyntiin ja akusta loppuu puhti. Ei paljoa naurattaisi, varsinkaan alueilla joissa ei ole GSM-kenttää
Tietojeni mukaan tuota Antigravitya alkaa piakkoin saamaan myös Suomesta tälläkin foorumilla mainostavalta kaupalta.
Omasta mielestä tuo on järkevä hankinta, varsinkin jos omistaa pyörän jossa ei ole käynnistyspoljinta. Kuvitellaan että olet itseksesi ajamassa jossain korvessa ja stumppaat pyörän suohon ja se ei lähde ensi yrittämällä käyntiin ja akusta loppuu puhti. Ei paljoa naurattaisi, varsinkaan alueilla joissa ei ole GSM-kenttää
Tietojeni mukaan tuota Antigravitya alkaa piakkoin saamaan myös Suomesta tälläkin foorumilla mainostavalta kaupalta.
-
- Viestit: 3711
- Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
- Pyörä: Yamaha ja TM
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Miks tarvii ruveta arpoon miltä kaupalta, onko vielä niin suuri salaisuus ettei voi julkaista?
Kyllä mua ainakin kiinnostaa mitä paremmin akku potkii ja mitä vähempi on kiloja suosta nostettavaks.
Kyllä mua ainakin kiinnostaa mitä paremmin akku potkii ja mitä vähempi on kiloja suosta nostettavaks.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
-
- Viestit: 1666
- Liittynyt: La Maalis 12, 2011 2:05 pm
- Pyörä: 1290SAR, SE, 701 LR Aurora, g/s, R75/5
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Millä laturilla tuommoista saa ladata?
Re: Akku kokeilu, LiFePo4 käynnistysakku
Tuota minulle tulevaa pakettia saa ainakin ladata c-tec:illä, ko laturi erikseen mainittuna nimeltä.
Juuri noita kennoja sai ladata jopa 100A virralla eli käytännössä ovat ihan hetkessä täynnä. Ei mitä ilmeisimmin koske kaikkia vastaavia akkuja. Toisaalta itsepurkavuus on lähes nolla. Periaatteessa jos ei mitään haveria satu niin noita ei pitäisi tarvita ladata koskaan varsinkaan polkimella varustetussa pyörässä. Ylläpitolaturia ei saa käyttää eli jatkuvaa latausta ei kestä nuo.
Juuri noita kennoja sai ladata jopa 100A virralla eli käytännössä ovat ihan hetkessä täynnä. Ei mitä ilmeisimmin koske kaikkia vastaavia akkuja. Toisaalta itsepurkavuus on lähes nolla. Periaatteessa jos ei mitään haveria satu niin noita ei pitäisi tarvita ladata koskaan varsinkaan polkimella varustetussa pyörässä. Ylläpitolaturia ei saa käyttää eli jatkuvaa latausta ei kestä nuo.
antti