Nastarenkaiden väkästely

Keskustelua renkaista, vertailut, kimppatilaukset

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

ossi kirjoitti:
Kipa kirjoitti:Sivuleikkureilla saa väännettyä aika hyvin. Sivarin toinen leuka nastan taakse ja toinen reilusti nappulan pystyseinään ja vääntö. Suojalasien käyttö on pakollista! Ruuvarikikka on myös käytössä. Viimeksi jäi parikymmentä nastaa saamatta...
Jos omistaa migin....
Mutta kun ei omista ja se hornettikin tuli alas :lol: Ite olen joutunut nyppimään nastat uusiokäyttöön epäonnistuneiden rengaskokeilujen jälkeen eli en ole elvyttänyt rengasta. Toivottavasti toi pähkäuusi-Trellikka muuttaa tuon tilanteen. Ehkä kolmen-neljän ankaran ajotalven jälkeen kun pitää keskelle uusia pari kolme nastaa....... Ai niin mutta nehän on parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.
- taas kahden mopon taktiikalla -
Avatar
timo
Viestit: 3012
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 9:23 am
Pyörä: PELTOKYRPIÄINEN
Paikkakunta: Sarkola

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja timo »

Kipa kirjoitti: parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.
Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella
Avatar
jmka
Viestit: 667
Liittynyt: Ke Syys 29, 2004 2:53 pm
Pyörä: EXC-F 450
Paikkakunta: Nokia

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja jmka »

timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti: parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.
Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella
Sama vika eturenkaassa, jonka korjasin best gripeillä. Osa kovametallipaloista on mennyt poikki, perinteisillä enskanastoilla em. ilmiö on aika harvinaista. Lieneekö syynä vääränlainen karkaisu.
Avatar
Kipa
Viestit: 1974
Liittynyt: Ti Syys 28, 2004 12:25 pm
Pyörä: SE ja kolmipökö
Paikkakunta: Hämeenperä

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Kipa »

jmka kirjoitti:
timo kirjoitti:
Kipa kirjoitti: parasta A-ryhmää eli BestGrippejä.
Onkohan ne siltikään?
Jo tuossa edellisellä sivulla jupisin samaa.. ja taas. Nyt on tosin ollunna aika kylmää ja rauta on kovaa, mutta ei ne ennen o noin herkästi katkeilleet. Uudet Bestikset napsuu poikki helpolla, vaikka yritän pintakaasulla ihan varovasti ajella
Sama vika eturenkaassa, jonka korjasin best gripeillä. Osa kovametallipaloista on mennyt poikki, perinteisillä enskanastoilla em. ilmiö on aika harvinaista. Lieneekö syynä vääränlainen karkaisu.
No just. Muut korjaa BestGripeillä nastarenkaitaan. Mä innostun kans asiaan, laitan niitä sata kpl uuteen takanakkiin ja kohta korjaan enskanastoilla antautuneita BaskGrippejä. Mua huvita kohta enää mikää. :evil:
- taas kahden mopon taktiikalla -
mchuurre
Viestit: 1937
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Tösös !

Ostin nuita kierrettäviä 11 millisiä eli kaikista lyhkäsempiä. Pitkiähän nuokin ovat endurorenkaaseen jossa ei ole kuin jokunen 5 mm kuviota jäljellä ja nyt kysynkin arvon enturohemmot:

Ootteko esim, sopivalla prikalla rajoittaneet tuon nastan uppoamista kumiin ?

Meinaan jotta palarenkaassahan on helposti tuo vaadittava 10mm syvyys (pakkauksen suositus), mutta endurorenkaissa ei kaikissa uusissakaan ole kuin 7-8mm, prikalla rajoitan tuon asennussyvyyden 5mm:iin ! Kuinka pitää prikka tuon ylhäällä ja tarkoitan lumiajossa ? Asfaltille ei noita pidä pitempään käyttää....
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
ossi
Viestit: 96
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 12:46 pm
Pyörä: GSA, EXC ja Duke 390
Paikkakunta: Tre

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja ossi »

mchuurre kirjoitti:Tösös !

Ostin nuita kierrettäviä 11 millisiä eli kaikista lyhkäsempiä. Pitkiähän nuokin ovat endurorenkaaseen jossa ei ole kuin jokunen 5 mm kuviota jäljellä ja nyt kysynkin arvon enturohemmot:

Ootteko esim, sopivalla prikalla rajoittaneet tuon nastan uppoamista kumiin ?

Meinaan jotta palarenkaassahan on helposti tuo vaadittava 10mm syvyys (pakkauksen suositus), mutta endurorenkaissa ei kaikissa uusissakaan ole kuin 7-8mm, prikalla rajoitan tuon asennussyvyyden 5mm:iin ! Kuinka pitää prikka tuon ylhäällä ja tarkoitan lumiajossa ? Asfaltille ei noita pidä pitempään käyttää....
Tere,
Itsellä ei ole kokemusta nuista ruuvattavista,voisko siitä kierreosuudesta pätkästä siivun pois, kokeile yhdellä ..lähteekö jengoille tylpällä päällä. Nastahan ei tietenkään ole yhtä tukevasti kiinni kumissa kuin täysi mittaisena. Toisaalta kannattaako niitä ylipäätään ruuvata käytettyyn kummiin..hanki mieluummin uusi edullinen ja ruuvaa siihen ..tulema ollenee parempi.
mchuurre
Viestit: 1937
Liittynyt: Su Marras 08, 2009 7:30 pm
Pyörä: R1100GS/XL600V
Paikkakunta: iTikkakoski

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja mchuurre »

Jösses!
No tuota katkomista meinasikin kokeilla mutta kun on kovaaaaaaa metallia tuo varsikin niin voihan siinä peukalonhanka punottaa iltasella :lol:

Kerron kokemuksia kun saan aikaseksi !
"Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny uudesti, ylhäältä, hän ei pääse näkemään Jumalan valtakuntaa."
SYNNISSÄ ELÄVÄ PAKENEE JA KARTTAA JUMALAA, JA VÄLTTÄÄ HANAKASTI JEESUKSESTA TODISTAVIA!
komeeta tukkimettää
Viestit: 27
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 12:58 pm
Pyörä: Honda Transalp XL 650 V, vm 2007
Paikkakunta: Tekopitäjän kuppeessa..

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja komeeta tukkimettää »

mchuurre kirjoitti:Kerron kokemuksia kun saan aikaseksi !
Saitko aikaseksi? Ite vähäsen tuumannu sammaa hommaa, jos tuota talavikönähtelyitten autuutta alakas kokkeilemaan tässä syssymmällä...
Millon se tie päätty??

ex Honda CB 750 vm.1997
ex Honda XRV 750 Africa Twin vm.1991
ex Honda CBR 1000F vm.1998
ex Honda NSR 125 R vm.1991
Antti J
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 7:56 pm
Pyörä: -
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Antti J »

Onko minkälaista tuntumaa tuohon piikkirenkaan kestoikään, olisi tiedossa bf goodrichin enduronastarenkaat joissa on rungoissa dot merkintä 1504, renkaat muuten on hyvin vähällä ajolle olleet uuden näköiset.
THA
Viestit: 3711
Liittynyt: Pe Touko 04, 2007 10:07 am
Pyörä: Yamaha ja TM
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja THA »

Jos se eturengas on täysnastanen, eli joka nappulassa nasta, niin lumisissa oloissa 50h voi päästä ja sit rupee sivunapit ratkeileen, nastoja puuttuun. Painava pyörä vielä pahempi. Jos se on halppis eli yleisin versio, josta joka toinen sivunasta uupuu, kierrä niihin nappeihin Best Gripit. Muuten se kestoikä jää tosi lyhkäseks, 20h ja alkaa rapistua. Painavaan pyörään varmaan yhtä huono kun A:n kuskeilla eli 10h. Kun eka nasta irtoo, lähtee naapurit nopeesti perään, reaktio sisi kiihtyy vanhetessaan. Tosi kiva rengas ajaa, tiesiirtymille se mukavin, mutta hintaa tuntia kohden tulee paljon enempi kuin trellikalla.
- tieto vähentää tuskaa
- Yamaha WR 450 EFI - 120,3 kg
- TM 100jE "rin-tin-tin"
Jari
Viestit: 633
Liittynyt: La Syys 25, 2004 2:13 pm
Pyörä: -

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Jari »

Lehti kellastuu jo puissa joten nostetaanpa aihetta.

Minkälaisia nastapistooleita foorumin väellä on ollut käytössä ja mistä noita nastoja tällä hetkellä kannattaisi kysellä ?
Avatar
Mazza
Viestit: 172
Liittynyt: La Kesä 12, 2010 6:53 pm
Pyörä: Honda Mtx 125 -86, IC 350 M56 -58
Paikkakunta: Oulu

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja Mazza »

Kevättalvella tuli välikelin nastat väkästeltyä.

Eteen paikallisesta mopoliikkeestä kauden loppumisaikaan pilkkahinnalla Duron nastarengas. Siihen löin tyhjiin sivunappuloihin vielä isohkot henkilöauton nastat, hyvä tuli.
Kuva

Taakse puolikuntoseen Innovaan ammuskelin reilusti samaisia nastoja:
Kuva

Etusella kilometrejä ehkä 500, ei kulumista havaittavissa. Takasella vähän enempi, ei juuri nastoja havaittavissa... :lol: Eivaan, talviajossa Innova piti kyllä jäälläkin loistavasti, mutta asfalttiajelu on kyllä myrkkyä jos vähänkään sudittelee. Nastat repeilee irti hyvää tahtia, nappulat murenee. Ja loput lähti kesällä suditellessa... Innovaan en toista kertaa nastoja laita. Mutta tuohon Duroon kyllä täytyy olla tosi tyytyväinen. Syksyllä vielä molemmat takasin alle, Innova kun on kumina varsin pitävä talvella. Täytynee kattoa talven tullen uutta.

Piikitkin on, mutta tuossa kaupunkiajelussa ovat vähän turhat.
äksy
Viestit: 32
Liittynyt: Pe Loka 27, 2006 11:29 am

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja äksy »

Jatketaas tähän. Onkos porukka käyttänyt mitä liimoja, vai onko pikaliimat ainoita oikeita? Tämmöinen satunnainen piikittäjä kun on huomannut että pitää tykittää urakalla ettei työkalut liimaannu, niin olisiko kokemuksia hitaammista liimoista ja että ehtisi käännellä ja väännellä että liima leviää varmasti jokapaikkaan? Muistelen joskus ostaneeni tuoreen piikkikumin joka olisi ollut liimattu loctiten "vihreällä", siitä on tosin pitkäaika että voin muistaa väärinkin, mutta kun sotkin kädet silloin hakiessa.. :roll: Ja parantaakos hapotus tarttuvuutta miten paljon esim. hiekkapuhallukseen ja liukkaripesuun verrattuna? Ja jääratarenkaita pitäisi piikittää, mutta laatuheittoa on ollut liimauksissa liikaa, liima on ollut 480 loctite, siis itsetehden.. :oops: Siis oi gurut, paljastakaa salat!! :D
Avatar
THä
Viestit: 642
Liittynyt: To Tammi 31, 2008 8:02 am
Pyörä: Beta 390 RR, 450 RM-Z

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja THä »

Vieläkö joku kumeja piikittelee?

Erääseen sovellukseen mihin ei oikein valmiita nastarenkaita löydy niin kokeeksi piikkejä laittelin. Eihän ne perskeles pysyneet kun hetken vaikka ei nuo hirmu kovilla pitäisi tuossa olla kun lyhyehkö piikki ja tehoakin vain joku 10 heppaa. Tosin painoa on jonkin verran, että sikäli tulee pitoa ja rasitusta. Tallissa oli tinneriä niin siinä huljuttelin nastat, kuivailin ja 496 loctiten kanssa laittelin kiinni.

Pitäisikö nuo nastat putsata muulla kun tinnerillä? Mites tuo hapotus, tallissa olisi rikkihappoa. Sopisikohan tuo puhdisteluun vai pitääkö etsiä suolahappoa?

Hiekalla nuo voisi tietty kanssa pöhäyttää jos se jotain jeesaa, mutta ei hirmu helppoa kun nastat tahtonee lähteä lentoon. Jossain verkkokorissa saattaisi onnistua :roll:

Ei oikein huvittaisi hirmu montaa kertaa hommaa harjoitella :?
Neljä vaihdetta riittää.
kumipää
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2017 10:06 am
Pyörä: 1200gsa
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Nastarenkaiden väkästely

Viesti Kirjoittaja kumipää »

Jonkinlainen kori nastoille, esim rosteriverkosta tekee.
Pari pöntöllistä suolahappoa, ekassa noin vartti, toisessa viisi minuuttia, tislatulla akkuvedellä huuhtelu, asetonissa huuhtelu, lämmitys kuumailmapuhaltimella.

Älä tee liian isoa erää kerralla, etteivät sotkeennu.
Vaihda nastapora riittävän usein, yksi takanen ja pari etusta ja vaihtoon.

Reiät puhdista kopauttelemalla altapäin, paineilman mukana voi mennä öljyä, ei suositeltavaa.
Isolla lääkeruiskulla liiman annostelu on helppoa, vinoksi katkaistu neula on toiminut hyvin.
Pyssyn kärkeä kannattaa huuhdella tiuhaan asetonissa ja välillä purku ja puhdistus liimajäämistä.

Tämmöset ohjeet sain aikoinaan firmasta, joka näitä tekee ja pysyvyys oli taattu.
Loctiten malleja en nyt muista, mitä silloin käytin, taisi olla kolmea erilaistakin, mustaakin myös, kaikilla pysyy, kun on puhdasta.

Nastoja tuli kisarenkaalta ja wiperteciltä, jälkimmäiset olivat ainakin hiekkapuhallettuja, joten voivat pysyä ilman hapotusta, itte tein aina varman päälle.
Aikaa tuosta on jo toistakymmentä vuotta, niin en osaa sanoa, miten nykyään tehdään, mutta tuolla ohjeella ei pitäisi mettään mennä.
Vastaa Viestiin