Sottapytyn XChallenge

Täällä voit esitellä oman rakennusprojektisi ja kadehtia muiden projekteja.

Valvoja: Moderaattorit

Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

an13 kirjoitti:Nuo kiinnikkeet kannattaa ruuvata irti ajelujen ajaksi, ovat sen verta otollisessa paikassa että sopiva kivi repäisee rungosta palan pois sen mukana.
Juu, kuusikoloavain pyöri vastapäivään jo heti siinä ihmettelyvaiheessa :lol: Sanoivat R.M Heinolla, että pärjäävät hyvin kyllä ilmankin, jos haluan poistaa. Ei ole tosin iso rasti ruuvata takaisin huoltoa varten.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Niihin voi tehdä itsekin semmoisen ylösalaisen T-mallisen lattialla seisovan tuen, jonka yläpäästä sitten pultit läpi noista lenksukoista, saa kiinteän huoltopukin jossa pyörä pysyy paikallaan vaikka koneen irroituksessa.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Sottapytty kirjoitti: Kytkimestä oli siis hajonnut kaksi asiaa.

- Kytkinlevyjen irrotus"vetotapista" yksi hammas poikki! (Alkup. BMW osa)
Irtohammas oli nätisti kokonaisena suunnilleen omalla paikallaan, välillä jumittaen vetotappia.

- Reklusen manuaalikytkimen irrotustoimintaan liittyvän palautusjousen jousikuppi on "haljennut"! (C150 Wave spring carrier)
Vetotapin ja jousikupin välisen neulalaakeroinnin yksi prikka on hinkannut ulkoreunallaan jousikupin sisäpuolelta puhki. (Neulalaakerin laakeripintana toimiva prikka on selkeästi kovempaa metallia kuin 0,7 - 1 mm. prässätty jousikupin pelti)


Vika irtohampaassa, ei Reklusessa?
Rekluse-kytkin on mielestäni selkeästi kevyempi kuorma kytkinkahvakoneistolle kuin alkuperäinen kytkin. Epäilisin että Bmw-vetotapin hammas on vain mennyt poikki. Kaippa niitä hampaita joskus vain katkeaa?
Koska vetotapissa on prikkojen kuluttamat urat vain vastakkaisella puolella hammastusta. Siksi veikkaisin että irtohammas hammastuksen välissä on kiilannut hetkellisesti vetotappia vinoon, että yksi laakeriprikka (alimmainen) on päässyt hinkkaamaan jousikuppia.

- Rekluse-jousikuppi ei muuten ole peltiä! Se on mitä todennäköisimmin eloksoitua alumiiniä.

- Espoon Heino on myynyt yhden kytkintapin Tampereen Heinolle, tuon mulle myydyn osan lisäksi. Eli, vetotapin hampaan hajoaminen ei vaikuta kovin yleiseltä.


Yllättävän väljän oloinen on tuo kytkintappi tuohon kytkinkopan liukupintaan, eli vikatilanteessa vinoutuma pääsee nopeasti rikkomaan tuon alumiinisen Rekluse-jousikupin. Täytyypä tutkailla mahdollisuuksia vähentää välystä, jos vaikka tulevaisuudessa olisi lisää huonoa tuuria ja hammas katkeasi toistamiseen...?

Olettaisin että alkuperäisellä ja ehjällä kytkinkokoonpanolla tuo välys ei ole mikäänlainen ongelma.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tulipa holkitettua kytkinkopan vetotapin liukupinta.

Laitoin teräsholkin, koska vetotappi on ilmeisen kovaksi karkaistua tavaraa. Ahtaaksi sovitettu holkki on kiinni kopassa mekaanisesti, hammastuspuolelle punssatulla klunssilla.
Nyt ratastus toimii tarkasti, eikä vetotappi heilu heinämiehen lailla.
Lisäksi selkeästi pienentynyt hammasvälys ei ainakaan edesauta hampaan katkeamista.
Liitteet
Vetotapin_holkitus.jpg
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Melkein 20000 km. ajetut Reklusen kuulaurat ja painekansi ovat mun silmään liki uudenveroisessa kunnossa.


Katkenneen hampaan takia halkipoikki sorvautunut alumiininen Rekluse-jousikuppi.
Liitteet
Kuulaurat_ja_kansi.jpg
Poikkisorvautunut_jousikuppi.jpg
Avatar
Eka
Viestit: 8
Liittynyt: La Elo 29, 2009 12:13 pm
Pyörä: HP2 MM, HP2 Sport, K1600GT, TR 650
Paikkakunta: Benalmadena, Espanja

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Eka »

Sottapytty kirjoitti: Penkin kiinnitysmekanismi meni myös uusiksi. Se toteutui yllättävän yksinkertaisesti ap-lokasuojan "pika"kiinnitysvaijerilla.
Kuva

Mistähän tuommoisen kiinnikkeen saisi hommattua?
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Tuosta alkuperäisestä penkin irrotusvehkeestä poistin lukkopesän ja otin sormilenkillisen vaijerin takalokasuojan pikakiinnityssysteemistä. Penkkiin tuleva nuolen muotoinen vastin/uroskappale on helppo "sorvata" rälläkän ja viilan kanssa porakoneessa, jostain muistaakseni n. 10mm. tangosta.
Vaijeriteline on alumiinilevystä väännetty ja popniiteilla kasattu.

Bemarilta tuollaisen samanlaisen saisi. Näyttäisi maksavan tuolla ulkomailla n.40$ :
http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp#
varaosanumero on ilmeisesti 52537708693.

Hintavertailuksi... tuolla Maxilla kytkintappi maksaa n.66$, R.M.Heinolta ostettuna 57, Eli alta neljänkympin tuosta penkkivehkeestä luulisi selviävän?
Avatar
Eka
Viestit: 8
Liittynyt: La Elo 29, 2009 12:13 pm
Pyörä: HP2 MM, HP2 Sport, K1600GT, TR 650
Paikkakunta: Benalmadena, Espanja

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Eka »

OK, jotain vastaavaa olen ajatellut Megamotoon. Ehkä tuommoisen saisi viriteltyä siihenkin...
jeppe jaakarhu
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 06, 2011 8:50 am
Pyörä: bmw

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jeppe jaakarhu »

Tässä pienen modauksen makuun pääsin itsekii jo..kiitokset Sottapytylle ilmanputsarimodi neuvosta. pyörä heräskin henkiin ihan kun talviunilta noussut karhu.

mutta miten toverit ystävälliset saa tuon vaihdevivun irti? Mahtaa kuullostaa tyhmältä, mutta se ei lähde ilman jalkatapin irroitusta kaiketi ja jalkatapin kuusiokolot on niin pirun tiukassa ettei uskalla biltema-avaimella kääntää enää kovempaa ettei pyörähdä ympäri. Jatkovarsi oli jo apuna. On niin pirun alhaalla tuo vaihdevipu vakiona, että tekisi mieli hiukan nostaa ja samalla poraisi kevennysreijät.
an13
Viestit: 1087
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 1:17 pm
Pyörä: 500EXC, 901Norden

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja an13 »

Vasemman puolen rungon loppupalan voisi irrottaa kokonaan pöydälle, josko ei halua siinä paikallaan niitä pultteja porailla, vaatii takahaarukan ja takarungon ja moottorin kannakepulttien irroittamisen joten ei välttämättä helpompi. Jalkatappi siitä pitää kuitenkin saada edestä pois.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

jeppe jaakarhu kirjoitti:Tässä pienen modauksen makuun pääsin itsekii jo..kiitokset Sottapytylle ilmanputsarimodi neuvosta. pyörä heräskin henkiin ihan kun talviunilta noussut karhu.

mutta miten toverit ystävälliset saa tuon vaihdevivun irti? Mahtaa kuullostaa tyhmältä, mutta se ei lähde ilman jalkatapin irroitusta kaiketi ja jalkatapin kuusiokolot on niin pirun tiukassa ettei uskalla biltema-avaimella kääntää enää kovempaa ettei pyörähdä ympäri. Jatkovarsi oli jo apuna. On niin pirun alhaalla tuo vaihdevipu vakiona, että tekisi mieli hiukan nostaa ja samalla poraisi kevennysreijät.
Mä oon napsautellut niitä jalkatapin ruuveja auki 1/2 tuuman vääntiöllä varustetulla kuusikolohylsyllä.
Tiukassa ovat, per..leet.
Avatar
jylppy
Viestit: 306
Liittynyt: Ma Kesä 02, 2008 3:47 pm
Pyörä: Husaberg 390
Paikkakunta: Lahti

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jylppy »

jalkatapin kuusiokolot on niin pirun tiukassa ettei uskalla biltema-avaimella kääntää enää kovempaa ettei pyörähdä ympäri..[/quote]

Juu, joteski tiukkaan ne tuntuu jämähtävän vaikka itse hellävaraisesti kiristää.
Kokeilisin sellaista että antais CRC n muhia yön yli ja sitten räikkäsarjan kiinteällä varrella ja kuusiokantaholkilla vääntäisin voimakkaasti samalla vasaralla ruuvinsuuntaisesti iskuja antaen vääntöräikän kantaan. ( kuin naulaisi ruuvia syvempään )
Kerran metsäolosuhteissa irrotin sen jalkakannakkeen taakse sojottavan ruuvin niin että jalkakannaketta pääsi vähän lyömällä liikuttamaan sen alemman pultin alla jolloin sinne tuli vähän liikettä ja se aukesi.
Jaahah, tulikin samansuuntainen neuvo jo toiseltakin taholta, terkkuja
jeppe jaakarhu
Viestit: 7
Liittynyt: La Elo 06, 2011 8:50 am
Pyörä: bmw

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja jeppe jaakarhu »

Sateisen päivän kunniaksi tail tidy asennettu. Kiitokset vielä kerran erittäin edullisesta kilven telineestä. Laitettiin siihen rosterin ulkokehä. Jos nyt rupeis kestää tärinää. Ison muutoksen sai helpolla.

Eli samoja ongelmia jalkatapin kanssa muillakin. Ottaa päähän. Loppuu työkalut kotona. Pitänee ostaa kunnon räikkäavain ja kuusiokolohylsy. Ei tunnu lähtevän noilla kuusiokoloavaimilla. Joustaavat vaa pirulaiset.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

jeppe jaakarhu kirjoitti:Sateisen päivän kunniaksi tail tidy asennettu. Kiitokset vielä kerran erittäin edullisesta kilven telineestä. Laitettiin siihen rosterin ulkokehä. Jos nyt rupeis kestää tärinää. Ison muutoksen sai helpolla.

Eli samoja ongelmia jalkatapin kanssa muillakin. Ottaa päähän. Loppuu työkalut kotona. Pitänee ostaa kunnon räikkäavain ja kuusiokolohylsy. Ei tunnu lähtevän noilla kuusiokoloavaimilla. Joustaavat vaa pirulaiset.
Ei mitn. Kuulostaa hyvältä korjausidealta.

Mun mopo on nyt kasassa ja Delvakin MX öljyt tuntuisivat äkkiseltään todettuna hyvältä (esim. vapaan löytyminen).

Ps. Käydään lauantaina pyöräyttää ruuvit löysälle ja jonkinlainen ajelulenkki?
Otan siis tarvittavat vääntimet kyytiin. Laitan yv:tä.
Avatar
Sottapytty
Viestit: 864
Liittynyt: La Maalis 10, 2007 5:37 pm
Pyörä: BMW G650XChallenge
Paikkakunta: Eteläinen Suomi

Re: BMW Xchallenge

Viesti Kirjoittaja Sottapytty »

Vaihdevivun ainoa liikkuva osa on kulunut aikalailla klenkaksi. Lisäksi vivun asento kaipaisi vähän myös pientä hienosäätöä.


Hommasin Stormilta halvan taivuteltavan teräksisen askarteluaihion (15€) (Emgo 83.88071)
http://www.storm-motor.fi/mp-tarvikkeet ... -tahdit-2/
Taitaa ilmeisesti olla pyörästä: Yamaha YZ/WR250F 2001-07 Ja taisi olla ainoa teräksinen YZ/WR-malli Stormilla.
Alkuperäisen BMW-vivun hinta lienee reilun 70€ korvilla?? (85$ http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp#)

Kantava ajatus olisi, että teräksinen kestäisi oikeaan asentoon vääntelyt sekä myöhemmät kaatuiluvääntymiset vääntämättä moottorin vaihdevipuakselia.

Kiinnitysruuvin suunta on väärällä, eli yläpuolella. Joten tilanpuutteen takia joudun poraamaan (6mm.) M6-kierteen pois ja laittamaan kiinnityksen läpiruuvilla (Esim. ruuvi/nyloc-mutteri)

Tässä muutama alkuvaiheen kuva. Viimeistelyä, kevennystä, väriä tulee myöhemmin ja mahdollisesti myös hienosäätömahdollisuus.
Liitteet
Tämä tarvikevipu ei ihan osu kohdalleen.
Tämä tarvikevipu ei ihan osu kohdalleen.
Tukeva ruuvipenkki ja vasara. Muutama sovitus ja n. puolentunnin moukarointi...
Tukeva ruuvipenkki ja vasara. Muutama sovitus ja n. puolentunnin moukarointi...
Tämä Emgo ei ole ihan vaakasuora vipu, kuten alkuperäinen.
Tämä Emgo ei ole ihan vaakasuora vipu, kuten alkuperäinen.
Emgo-vivusta suoristettuna tulee vajaa sentin pidempi kuin alkuperäisestä.
Emgo-vivusta suoristettuna tulee vajaa sentin pidempi kuin alkuperäisestä.
Vastaa Viestiin